Oletko mustasukkainen?
Jos olet, miksi?
Miten se ilmenee?
Haluaisitko saada sen loppumaan?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen .En tykkäisi jos mieheni katselisi muita naisia normaalia kauemmin tai naisten kuvia.
Jos tätä harrastaisi ,hän ei olisi enää mieheni.Siihen on nolla toleranssi.En harrasta itsekään muiden miesten katselemista, joten en vaadi häneltä enempää kuin itseltänikään.
En ole tätä häneltä ikinä vaatinut, enkä vaadikaan sillä se pitää löytyä luonnostaan mieheni luonteesta.
Kauheaa kontrollointia. Miten ja millä mandaatilla rajoitat ketään noin?
Eihän hän kontrolloi tai rajoita muita kuin itseään. Itselleen hän on asettanut rajan, millaisen ihmisen ottaa elämäänsä ja siihen hänellä on täysi mandaatti. Jos joku ei oIe hänelle sopiva, hän etsii sellaisen joka on. Niin minä tuon luin.
Yhtä paljon tuolla ajatusmallilla rajoittaa toistakin ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen .En tykkäisi jos mieheni katselisi muita naisia normaalia kauemmin tai naisten kuvia.
Jos tätä harrastaisi ,hän ei olisi enää mieheni.Siihen on nolla toleranssi.En harrasta itsekään muiden miesten katselemista, joten en vaadi häneltä enempää kuin itseltänikään.
En ole tätä häneltä ikinä vaatinut, enkä vaadikaan sillä se pitää löytyä luonnostaan mieheni luonteesta.
Eihän hän kontrolloi tai rajoita muita kuin itseään. Itselleen hän on asettanut rajan, millaisen ihmisen ottaa elämäänsä ja siihen hänellä on täysi mandaatti. Jos joku ei oIe hänelle sopiva, hän etsii sellaisen joka on. Niin minä tuon luin.
En minäkään näe tuota kontrollointina. Jos minun mieheni katselisi muita naisia seurassani, niin toteaisin että noin epäkunnioittava mies ei ole minun juttuni. Next!
Riippuu varmaan tilanteesta. Jos kumppanillani olisi joku sivusuhde, niin tietysti olisin mustasukkainen. Mutta en ole mustasukkainen ihmisille, joiden kanssa kumppani on ihan viattomasti tekemisissä ja joista hän ei ole mitenkään kiinnostunut.
Olen tosi mustasukkainen ja olen ollut kaikissa suhteissani. Johtuu varmaan turvattomasta lapsuudesta ja hylkäämiskokemuksista. Olen käynyt psykologilla nuorena mutta se ei ole auttanut. Kahdessa ensimmäisessä suhteessa olin raivopää ja hirveä draamailija. No, ne suhteet eivät olisi muutenkaan kestäneet mutta niistä opin että ongelma on yksin minun päässäni. Nykyisessä suhteessa en tuo mustasukkaisuutta esiin mitenkään enkä rajoita puolisoani mitenkään. Mutta mielessäni ajattelen kyllä joka päivä mustasukkaisuusajatuksia, joihin olen tavallaan jo aika turta. Se kuristus kurkussa ja paine rintalastassa, ei siinä voi muuta kuin odottaa että jossain vaiheessa ne taas hetkeksi ehkä helpottaa.
Välillä mietin eroa ihan sen takia että elämä olisi kevyempää ja helpompaa. Mutta rakastan kuitenkin puolisoani syvästi ja elämäni olisi aika paljon tyhjempää ilman häntä.
En. Tosin minulla ei ole koskaan ollutkaan voimakkaita, saatikka pitkäkestoisia tunteita ketään kohtaan. Riitän itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan tilanteesta. Jos kumppanillani olisi joku sivusuhde, niin tietysti olisin mustasukkainen. Mutta en ole mustasukkainen ihmisille, joiden kanssa kumppani on ihan viattomasti tekemisissä ja joista hän ei ole mitenkään kiinnostunut.
Mistä voit tietää, että kumppanisi on tekemisissä niiden ihmisten kanssa ihan viattomasti eikä ole kiinnostunut?
Ei ole tarvis olla mustasukkainen. 34v onnellisesti yhdessä ja nyt +60v, eikä kumpikaan katsele muita. Olemme kasvaneet yhteen eikä erikseen. Kun on alkanut tulla iän myötä vaivoja ja sairauksia niin tuetaan toisiamme. Yhdessä on helpompaa kestää toisiamme tukien kuin erikseen. Yksin olisi paljon turvattomampaa ja riippuvainen muiden avusta.
Yksinäisyys tappaa kaikken eniten. Kamalaa kun ihmiset eivät tule toimeen kenenkään kanssa ja yksinäisiä on entistäkin enemmän.
Yhteiskuntakin ajaa ihmisiä yksinelämiseen kun Kela laskee pienituloisen aikuisen ihmisen elatusvelvolliseksi niin ettei puoliso saa saa mitään asumiskuluihin, lääkkeisiin ja terveyskuluihin niin kuin yksineläjä. Ne puolison tulot on laskettu niin alhaiseksi elinkustannuksiin verrattuna ettei niillä kahta aikuista elätetä ja sillä tienaavalla ei saa jäädä käteen muuta kuin toimeentulotuen verran ja ylimenevät lasketaan aikuisen puolison elättämiseen.
Olen nähnyt kuinka puoliso saa pientä eläkettä ja toinen työttömyyskorvauksella niin sen pienen eläkkeen saajan tulot lasketaan puolison elättämiseen.
Ei ole pelkästään alaikäisten lasten elatusvelvollisuutta vaan myös aikuisen elatusvelvollisuus. Kuinka sellainen on vielä nykypäivänä mahdollista 2000- luvulla niin ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä paljon tuolla ajatusmallilla rajoittaa toistakin ihmistä.
Miten niin? Hänhän sanoi että tuon piirteen pitää löytyä miehen luonteesta. Ei hän ala ketään toisenlaiseksi muuttamaan vaan seurustelee vain miehen kanssa joka ei tee tuota. Yhtä hyvin voisit sanoa että minä rajoitan toisen alkoholinkäyttöä kun en huoli kuin miehen joka ei käytä alkoholia. Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen. Johtuu varmaan suhteen tilasta, kun olemme etäsuhteessa ja oikeastaan tiedän, että en ole mikään elämän suuri rakkaus kumppanille.
En oikein usko. Joko ihminen on luonteeltaan mustasukkainen tai sitten ei ole. Jos et ole aiemmissa suhteissasi ollut, niin tuskin olet yhtäkkiä sellaiseksi muuttunut.
Ai niin että on vain yhden tyyppistä mustasukkaisuutta, sitä joko on tai ei ole?
Minä kuvailisin niin, että ihminen pysyvänä luonteenpiirteenä joko on mustasukkaista tyyppiä tai sitten ei ole. Pahimmillaan ja varmaan yleisesti mustasukkainen luonne yhdistyy mustasukkaiseen käyttäytymiseen, mikä on se todellinen ongelma ja suhteen tuho. Kontrollointi ja muu skeida. Jos mindfullness-hengessä voi sietää omaa mustasukkaisuuttaan ilman, että vyöryttää sitä muiden ongelmaksi, silloin asia on hallinnassa.
Ohimenevät mustasukkaisuuden tunteet tietysti ovat sellaisia, ettei niiltä juuri kukaan voi välttyä.
Kyllä olen jos joku nainen yrittää tehdä lähempää tuttavuutta mun mieheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole onneksi ja se on yksi sellainen piirre jota en voisi sietää kumppanissakaan
Minä kun olen käsittänyt että pieni mustasukkaisuus on normaalia ja tarkoittaa sitä että välität puolisosta. Kuinka joku voi olla niin tunteeton että ei tunne mitään jos oma mies juttelee kauniille naiselle ja selvästi on kiinnostunut hänestä. Siis ei herätä minkäänlaisia tunteita, just joo.
En nyt ole varma kumpi tuossa esimerkissäsi on se kiinnostunut osapuoli, oma puoliso vai se puolison keskustelukumppani.
Jos keskustelukumppani on kiinnostunut, niin eihän se ole mikään ongelma. Miksipä hyvälle kumppanille ei olisi ottajia.
Jos taas kiinnostunut osapuoli on se oma kumppani, niin tietysti se on ongelma, mutta en kutsuisi sitä mustasukkaisuudeksi vaan ihan tarkoituksenmukaiseksi epäil
Jos "oma mies juttelee kauniille naiselle ja on selvästi kiinnostunut hänestä", niin eihän sitä voi mitenkään tulkita niin että kiinnostunut osapuoli onkin se nainen eikä se mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää, että kumppanisi on tekemisissä niiden ihmisten kanssa ihan viattomasti eikä ole kiinnostunut?
No tietysti asiat voivat aina olla jotain muuta kuin miltä näyttää. Esimerkiksi voi olla, ettei paras ystäväni olekaan oikeasti ystäväni vaan viholliseni. Tai voi olla , että äitini ei ole koskaan välittänyt minusta. Mutta miksi epäilisin jotain sellaista, jos mikään ei viittaa siihen että niin olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kumppanin moka, jos lankeaa muihin. On turhaa kiusata itseään tuollaisilla ajatuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä palj
Olen itse todistanut, miten tuossa käy. Ex peri tuon piirteen, jota yritti turhaan tukahduttaa. Siksi hän onkin ex. Ei lopulta kestänyt itseäänkään.
En ole. En kuitenkaan voi hallita mahdollista kumppaniani vaan halu olla yhdessä ja uskollinen täytyy lähteä yksilöstä itsestään.
"Jos "oma mies juttelee kauniille naiselle ja on selvästi kiinnostunut hänestä", niin eihän sitä voi mitenkään tulkita niin että kiinnostunut osapuoli onkin se nainen eikä se mies."
Ei voikaan, mutta halusin varmuuden vuoksi ottaa kantaa myös siihen "väärintulkintaan", siltä varalta, että alkuperäinen kirjoittaja olisi vahingossa kirjoittanut toisin kuin oikeasti tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole onneksi ja se on yksi sellainen piirre jota en voisi sietää kumppanissakaan
Minä kun olen käsittänyt että pieni mustasukkaisuus on normaalia ja tarkoittaa sitä että välität puolisosta. Kuinka joku voi olla niin tunteeton että ei tunne mitään jos oma mies juttelee kauniille naiselle ja selvästi on kiinnostunut hänestä. Siis ei herätä minkäänlaisia tunteita, just joo.
Pitää olla aika hölmö mies, jos kumppaninsa aikana juttelee toiselle naiselle niin kiinnostuneen näköisenä, että kumppani huomaa sen kiinnostuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän hän kontrolloi tai rajoita muita kuin itseään. Itselleen hän on asettanut rajan, millaisen ihmisen ottaa elämäänsä ja siihen hänellä on täysi mandaatti. Jos joku ei oIe hänelle sopiva, hän etsii sellaisen joka on. Niin
Lue tarkemmin. Hän kertoi olevansa itselin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aika hölmö mies, jos kumppaninsa aikana juttelee toiselle naiselle niin kiinnostuneen näköisenä, että kumppani huomaa sen kiinnostuksen.
Harva mies pystyy peittämään kiinnostuksen. Itse tiedän tasan tarkkaan minkä näköisistä ja tyylisistä naisista mieheni pitää. Hän on yksinkertaisesti tosi erilainen tällaisen naisen seurassa. Ei ehkä huomaa sitä itse. Minua se ei tosin haittaa. Osaan kyllä olla mustasukkainen, mutta tuo on mielestäni täysin luonnollista että ihminen viehättyy jostakusta ja se näkyy. En pelkää että mieheni menisi sen pitemmälle.
En nyt ole varma kumpi tuossa esimerkissäsi on se kiinnostunut osapuoli, oma puoliso vai se puolison keskustelukumppani.
Jos keskustelukumppani on kiinnostunut, niin eihän se ole mikään ongelma. Miksipä hyvälle kumppanille ei olisi ottajia.
Jos taas kiinnostunut osapuoli on se oma kumppani, niin tietysti se on ongelma, mutta en kutsuisi sitä mustasukkaisuudeksi vaan ihan tarkoituksenmukaiseksi epäilyksi suhteen tilasta.
Mustasukkaisuus on sitä, että niitä uhkia nähdään joka puolella ja kumppania epäillään kaikesta, vaikkei hän oikeasti antaisi sille mitään aihettakaan.