YLE: opiskelija-asuntoihin ja -soluihin iskee historiallisen suuret vuokrankorotukset
Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas korottaa vuokriaan keskimäärin 3,8 prosenttia. Korkeimmillaan korotus voi olla jopa kuusi prosenttia. Korotukset ovat seurausta siitä että valtio lakkauttaa opiskelijoille suunnattujen asuntojen tuen, jolla opiskelija-asuntojen ja -solujen vuokria on pidetty keinotekoisesti alhaalla:
Kommentit (381)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 euron soluasuntoo saa kelan laskurin mukaan 215 euroa asumistukea.
korkeakakouluopiskelijan tukien suuruus:
asumistuki: 215e
opintoraha: 279e
tulot: 494 euroa
menot: 300 euroa
tulojen ja menojen erotus 194 euroa.
Jos tämän lisäksi kuussa tarvitsee lisää rahaa elämiseen, on pari mahdollisuutta: a) tehdä töitä esim. kesällä ja säästää rahat seuraavalle vuodelle (esim. 4000 euron kesäansioista (kun kesäkuukaudet laskettu pois) 10kk:lle jää rahaa 400 euroa käyttöön. Kuukausittainen budjetti olisi nyt 594 euroa. B) Jos tämäkään raha ei kuussa riitä, voi tehdä myös osa-aikatöitä tai c) nostaa opintolainaa, jota saa maksimillaan 1129 euroa kuukaudessa.
alkaa pikkuhiljaa kyrsimään tämä minäminäminä ja mulle kuuluu kaikki sukupolvi.
Mitä helvettiä teen Hoasin asunnolla kun opiskelen ihan muualla kuin pk-seudulla? Voi luoja tätä palstalaisten tasoa taas...
Vierailija kirjoitti:
Asuin 20 vuotta sitten Hoasilla Kannelmäessä, soluhuoneen vuokra 195€.
Eli 20 vuotta sitten olit opiskelija, huom painotus sanalla OLIT eli et enää ole.
Vierailija kirjoitti:
X: se on kumma on opiskelijoille löytyy töitä
vastaus tuli vähän alempaa:
Xx: Opiskelija saa opintotukea ja asumislisää ja opintolainaa ja voi tehdä muutaman tunnin töitä kaupoissa. Työttömältä vietiin suojaosa eli jos saa palkkaa 300 niin siitä leikkataan puolet pois eli jää 150 mistä maksetaan linja-autokortti. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Ennen työtön sai tehdä 300 töitä niin että se ei vaikuttanut työttömyyskorvaukseen.
eli kiinnosta työnteko, jos mun tukiin kosketaan
No katsotaan kiinnostaako sua.
Potkulaki tulee ennen joulua.
Ansiosidonnaista joutuu odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle. Jos ei ole säästöjä niin laskut menevät ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Solut on edelleen edullisia joka tapauksessa, niissä ei vaan liian hyvälle oppineet suomalaiset nykyopiskelijat haluaisi asua.
Soluja ei juurikaan ole enää. Miten et sinäkään asiaa ymmärrä vaikka siitä on paljon kirjoitettu?
Höpö höpö! Esim. HOASilla pk-seudulla on vaikka kuinka paljon soluja vapaana, voit ihan itse käydä vilkaisemassa HOAS:n silvuilta.
Höpö höpö itsellesi, suurin osa opiskelijoista asuu muualla kuin Helsingissä. Ja Hoasin soluistakin osa on varattu vain vaihto-opiskelijoille.
Esim. Turussa (TYS) on tällä hetkellä 1000 opiskelijaa jonossa.
TYS:n ispuri kakkosessa on perinteisesti soluja vapa
Joo, harmillisen kaukana yliopistolta mutta Ispuri onkin rakennettu muita oppilaitoksia varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Xx: Opiskelija saa opintotukea ja asumislisää ja opintolainaa ja voi tehdä muutaman tunnin töitä kaupoissa. Työttömältä vietiin suojaosa eli jos saa palkkaa 300 niin siitä leikkataan puolet pois eli jää 150 mistä maksetaan linja-autokortti. Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa. Ennen työtön sai tehdä 300 töitä niin että se ei vaikuttanut työttömyyskorvaukseen.
Ansiosidonnaista joutuu odottamaan 6-8 viikkoa eikä sinä aikana saa muuta tukea tilalle. Jos ei ole säästöjä niin laskut menevät ulosottoon.
Et saa sossusta mitään vaikka olisi lapsia.
Et saa ruokarahaa.
Että alahan säästää tilille rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön on työttön eikä tätä palkata hyvästä syystä. Sitä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä hiljaa itsessään että mitä teki väärin ja olisiko kannattanut kouluttautua paremmin ja tehdä enemmän töitä niin että CV:hen ei jää aukkoja ja anna typnatajille mielikuvaa että on huono ja kelvoton työntekijä jota ei kannata palkata koska kukaan muukaan ei ole palkannut.
Mun Cv:n aukko tuli syöpähoidoista. Toivottavasti sulle ei tule vastaavia aukkoja 💗
Ja osalla on lapsia.
Mulla on CV:ssä lähes 13 vuoden yhtäjaksoinen aukko työttömyyttä:) Mahtaakohan kukaan palkata, muu kuin valtion virasto? =)
Teillä on 2 kuukautta aikaa säästää 2 kuukauden asumis-ja ruokarahat ennenkuin potkulaki tulee voimaan.
Yksiössä asuminen on opiskelijalle oma valinta ja siitä saakin aiheutua lisäkuluja. Soluasumisessa ei ole mitään pahaa tai väärää, 20 vuotta sitten se oli opiskeluajan tyypillinen asumismuoto. Kunhan jokaiselle asukkaalle on oma huone, niin etäopiskelu ja oma rauhakin onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ainakaan edelleenkään kiinnosta nämä työnantajat: valtio, ISS, L&T, Manpower, Securitas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön on työttön eikä tätä palkata hyvästä syystä. Sitä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä hiljaa itsessään että mitä teki väärin ja olisiko kannattanut kouluttautua paremmin ja tehdä enemmän töitä niin että CV:hen ei jää aukkoja ja anna typnatajille mielikuvaa että on huono ja kelvoton työntekijä jota ei kannata palkata koska kukaan muukaan ei ole palkannut.
Mun Cv:n aukko tuli syöpähoidoista. Toivottavasti sulle ei tule vastaavia aukkoja 💗
Ja osalla on lapsia.
Mulla on CV:ssä lähes 13 vuoden yhtäjaksoinen aukko työttömyyttä:) Mahtaakohan kukaan palkata, muu kuin valtion virasto? =)
En usko.
Työkkäri kyllä aktivoi työttömiä esim. työkokeilu https://toimistot.te-palvelut.fi/tyokokeilun-kaytannot-ja-saannokset
Vierailija kirjoitti:
Kyllä opiskelija saa tehdä 15-25 h viikossa töitä.
Opiskelijana pelkkä kesätyö ei riitä. Ei siitä jää mitään säästöön vaan kaikki menee välttämättömään elämiseen eli vuokraan ja ruokaan.
Kas kummaa, kun itse reipas 10v sitten tulin toimeen kesätöillä.
soluasunto 250e, kesätyön palkka 1800e (miinus verot 5%), jäi 1700 nettona 3kk:n netto siis 5100e, 3 kuukauden menot 3x250e(solun vuokra)+3x350 (ruoka+bussilippu) noin siis 1800e opiskelukuukausiksi syys-toukokuu jäi 3400 euroa eli 9kk vajaa 400 euroa.
Jos olisin tuhlannut 1700e nettopalkkani kuukaudessa, saisin syyttää siitä vain itseäni enkä huutaa yhteiskuntaa apuun
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain ansiotyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Vierailija kirjoitti:
Yksiössä asuminen on opiskelijalle oma valinta ja siitä saakin aiheutua lisäkuluja. Soluasumisessa ei ole mitään pahaa tai väärää, 20 vuotta sitten se oli opiskeluajan tyypillinen asumismuoto. Kunhan jokaiselle asukkaalle on oma huone, niin etäopiskelu ja oma rauhakin onnistuu.
Kaikki eivät sopeudu soluasumiseen, onko se vaikea tajuta?
Vierailija kirjoitti:
Jos 20 vuotta sitten oli opiskelija niin tarkoittaako se sitä, että edelleen on opiskelija?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänä tyntekijänä minua ei potkita mihinkään. Ja oletko niin vajaa, että kuvittelet, että ihmiset lentää töistään ulos kuin leppäkeihäät?
ja toisekseen, kaikki ei ole yhtä tyhmiä, että se mikä laulaen tulee se viheltäen menee Minulla on säästöjä ja sijoituksia, joka kuukauisi rahastoin osan palkastani.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite https://yle.fi/a/74-20043998
Jos haet toimeentulotukea kotihoidontuella ollessa niin joudut töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät sopeudu soluasumiseen, onko se vaikea tajuta?
Ei ole, mutta siinä tapauksessa opiskelijalla on täysi vapaus hankkia omakustanteisesti niin iso asunto kuin haluaa, mutta ei yhteiskunnan verovaroin kustannettuna.