Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: opiskelija-asuntoihin ja -soluihin iskee historiallisen suuret vuokrankorotukset

Vierailija
19.10.2024 |

Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoas korottaa vuokriaan keskimäärin 3,8 prosenttia. Korkeimmillaan korotus voi olla jopa kuusi prosenttia. Korotukset ovat seurausta siitä että valtio lakkauttaa opiskelijoille suunnattujen asuntojen tuen, jolla opiskelija-asuntojen ja -solujen vuokria on pidetty keinotekoisesti alhaalla:

https://yle.fi/a/74-20118491

Kommentit (381)

Vierailija
341/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot tauolla ja Mäkkärin kassalle lomps!

Onhan se karua jos näin joutuu tekemään, mutta niin tein minäkin 90-luvun lopulla, olin vuoden töissä opintojen keskellä kun oli vaan pakko. Ja lukion jälkeen olin myös vuoden töissä ennen opintojen alkua. Ihan hyvää se teki. Opiskelua arvosti sen jälkeen paljon enemmän.

Luuletko, etteikö suurin osa duunareiden lapsista pyri kesätöihin jo peruskoulun loppusuoralla? Sen jälkeen joka vuosi alkaa tammikuussa kesätyöpaikkojen haku ja suosittelijoiden kysyminen jne. Samaa suosittelijaa ei voi käyttää jos suosittelija on nähnyt opiskelijan noin 4-5 vuotta sitten töissään, neuvoo hr-osasto.

Itseasiassa suurin osa peruskoululaisista pyrkii kesätöihin yläasteella, mutta harva vain saa työpaikan, he, joilla on suhteita eli oman iskän tai äiskän työpaikalle, muut saavat nuolla näppejään. Yleensähän se suosittelija on oma sukulainen ja sukulaisia vaan jatkossakin palkataan töihin.

Vierailija
342/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää, suunnittelee hallitus."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010717026.html

Täysin oikein, varakkaat vanhemmat ostaa kämpän kullannupulleen ja vielä veronmaksajienko muka pitäisi maksaa se heille...

Tuota kierretään vuokraamalla asunnot ristikkäin tuttujen lapsille. Remontit ja muun asunnon arvoa säilyttävän saa laitettua verovähennyksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Meidän tunnettu koulutusjärjestelmä alkoi vasta 1972-luvulla. Sitä ennen harvoin köyhät kouluttautuivat korkeasti.

Ja tämänkin jälkeen se on yhä harvassa että köyhistä perheistä olevat kouluttautuivat korkealle, koska ei ollut varaa. Siihen tarvitaan ihan tutkitusti noin 3 sukupolvea, että heidän lapsensa voivat kouluttautua korkeammalle. Me olemme nyt siinä vaiheessa, että nimenomaan köyhien 3 sukupolven lapset ovat kouluttautumassa korkealle, eli vievät niiden rikkaiden lapsien opiskelupaikkoja. Siksi he leikkaavat köyhiltä ja opiskelijoilta.

Onneksi aika moni luokkaretkeläinen - itsekin - muistaa vielä lähtökohtansa, vaikka onkin varaa tukea niitä vasta toisen polven akateemisia...

Minä muistan ala-asteelta koulun luokkaretket kun ei päässyt koska vanhemmilla ei ollut antaa rahaa huvipuistolippuun ja sitten piti jäädä kouluun istumaan yksikseen ja lukemaan oppikirjoja ja tekemään lisätehtäviä kun ei päässyt muiden mukana huvipuistoon.

Vierailija
344/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lisää leikkauksia asumislisään. Vanhemmiltaan vuokraamassaan tai vanhempansa omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada tulevaisuudessa enintään 83 euroa asumislisää, suunnittelee hallitus."

Täysin oikein, varakkaat vanhemmat ostaa kämpän kullannupulleen ja vielä veronmaksajienko muka pitäisi maksaa se heille...

Tuota kierretään vuokraamalla asunnot ristikkäin tuttujen lapsille. Remontit ja muun asunnon arvoa säilyttävän saa laitettua verovähennyksiin.

Niin, no riippuu mihin kaupunkiin se tuttu menee opiskelemaan. 

Vierailija
345/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija ei saa toimeentulotukea ennenkuin kaikki opintolainat on nostettu. 

Eli elokuusta alkaen on käytävä töissä tai sitten pappa betalar. 

Kolmas vaihtoehto on opiskella hieman ahkerammin...

Miten opiskelet jos ei ole kursseja tarjolla? Viime kesäksi minulle ei ollut minkäänlaista kurssia tarjolla. Onneksi sain kesätöitä kun 87. hakemukseni tärppäsi ja muutin kesäksi pikkupaikkakunnalle sekä maksoin tietenkin opiskelija-asuntoni vuokran kesälläkin. Koska työttömyys lisääntyy, pitäsi oppilaitosten järjestää edes etänä kursseja opiskejoille. Siten kesä ei menisi hukkaan ja he valmistuisivat nopeammin.

Vierailija
346/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opinnot tauolla ja Mäkkärin kassalle lomps!

Onhan se karua jos näin joutuu tekemään, mutta niin tein minäkin 90-luvun lopulla, olin vuoden töissä opintojen keskellä kun oli vaan pakko. Ja lukion jälkeen olin myös vuoden töissä ennen opintojen alkua. Ihan hyvää se teki. Opiskelua arvosti sen jälkeen paljon enemmän.

Luuletko, etteikö suurin osa duunareiden lapsista pyri kesätöihin jo peruskoulun loppusuoralla? Sen jälkeen joka vuosi alkaa tammikuussa kesätyöpaikkojen haku ja suosittelijoiden kysyminen jne. Samaa suosittelijaa ei voi käyttää jos suosittelija on nähnyt opiskelijan noin 4-5 vuotta sitten töissään, neuvoo hr-osasto.

Itseasiassa suurin osa peruskoululaisista pyrkii kesätöihin yläasteella, mutta harva vain saa työ

Minä jaoin mainoksia yläkouluikäisenä ja lukiossa siivosin iltaisin kauppaa Ilman suhteita ne sain soittamalla ihan itse mainostenjakofirmaan ja kaupansiivouksen löysin työkkärin sivuilta. 

Vierailija
347/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jaoin mainoksia yläkouluikäisenä ja lukiossa siivosin iltaisin kauppaa Ilman suhteita ne sain soittamalla ihan itse mainostenjakofirmaan ja kaupansiivouksen löysin työkkärin sivuilta.

10v sitten sai paljon helpommin töitä, kuin nykyään. Vielä helpommin mitä enemmän taaksepäin lähdetään.

Turva siellä tyhmänä on sanoa "no minä sain". Se on hienoa että olet päässyt töihin, kaikki eivät yhä pääse töihin. Missään vaiheessa ihmiskuntaa ei ole ollut aikakautta, jolloin KAIKKI pääsisivät töihin.

Vierailija
348/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Meidän tunnettu koulutusjärjestelmä alkoi vasta 1972-luvulla. Sitä ennen harvoin köyhät kouluttautuivat korkeasti.

Ja tämänkin jälkeen se on yhä harvassa että köyhistä perheistä olevat kouluttautuivat korkealle, koska ei ollut varaa. Siihen tarvitaan ihan tutkitusti noin 3 sukupolvea, että heidän lapsensa voivat kouluttautua korkeammalle. Me olemme nyt siinä vaiheessa, että nimenomaan köyhien 3 sukupolven lapset ovat kouluttautumassa korkealle, eli vievät niiden rikkaiden lapsien opiskelupaikkoja. Siksi he leikkaavat köyhiltä ja opiskelijoilta.

Onneksi aika moni luokkaretkeläinen - itsekin - muistaa vielä lähtökohtansa, vaikka onkin varaa tukea niitä vasta toisen polven akateemisia...

Minä muistan ala-asteelta koulun luokkaretket ku

Tässä nyt tarkoitettiin kyllä hiukan toisenlaista luokkaretkeä...

Vierailija
349/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10v sitten sai paljon helpommin töitä, kuin nykyään. Vielä helpommin mitä enemmän taaksepäin lähdetään. Turva siellä tyhmänä on sanoa "no minä sain". Se on hienoa että olet päässyt töihin, kaikki eivät yhä pääse töihin. Missään vaiheessa ihmiskuntaa ei ole ollut aikakautta, jolloin KAIKKI pääsisivät töihin.

Jep sama laulu oli 10v sittenkin, että aikaisemmin oli kaikki helpompaa ja sama laulu jatkuu 10v päästä 

Vierailija
350/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön on työttön eikä tätä palkata hyvästä syystä. Sitä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä hiljaa itsessään että mitä teki väärin ja olisiko kannattanut kouluttautua paremmin ja tehdä enemmän töitä niin että CV:hen ei jää aukkoja ja anna typnatajille mielikuvaa että on huono ja kelvoton työntekijä jota ei kannata palkata koska kukaan muukaan ei ole palkannut.

Suomen VVM on CV:n 12 vuoden aukkopaikkainen entinen Mäkkärin kassana ja yhden kesän huvipuiston hattaramyyjänä ollut liki 50-vuotias. Siinä sitä esimerkkiä nuorisolle 🤡!

Vierailija
351/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10v sitten sai paljon helpommin töitä, kuin nykyään. Vielä helpommin mitä enemmän taaksepäin lähdetään. Turva siellä tyhmänä on sanoa "no minä sain". Se on hienoa että olet päässyt töihin, kaikki eivät yhä pääse töihin. Missään vaiheessa ihmiskuntaa ei ole ollut aikakautta, jolloin KAIKKI pääsisivät töihin.

Kekkosen Presidenttikaudella oli 0% työttömyys. Ihmisille oli töitä, ja ne jotak eivät saaneet työpaikkaa järjestettiin hätäaputöitä kuten maanteiden rakentamista tai sitten lähdettiin ulkomaille töihin kuten Ruotsiin Saabin tehtaalle.

Vierailija
352/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkosen Presidenttikaudella oli 0% työttömyys. Ihmisille oli töitä, ja ne jotak eivät saaneet työpaikkaa järjestettiin hätäaputöitä kuten maanteiden rakentamista tai sitten lähdettiin ulkomaille töihin kuten Ruotsiin Saabin tehtaalle.

Linkki tuohon, että oli 0% työttömyys.

Vierailija
353/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työtön on työttön eikä tätä palkata hyvästä syystä. Sitä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä hiljaa itsessään että mitä teki väärin ja olisiko kannattanut kouluttautua paremmin ja tehdä enemmän töitä niin että CV:hen ei jää aukkoja ja anna typnatajille mielikuvaa että on huono ja kelvoton työntekijä jota ei kannata palkata koska kukaan muukaan ei ole palkannut.

On ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja cv 2 sivua. 

Kun tämä työ loppuu menen sanomaan lääkärille, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös ja jään vuodeksi saikulle ja siitä työkyvyttömyyseläkkeelle.

Työkyvyttömyyseläkkeellä on 181000 ja Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. 

Ihmisellä pitää olla työpaikka, josta voi jäädä moninaisten tukikeinojen ja kuntoutustuen jälkeen työkyvyttömyyseläkkeelle. Työkyvyttömyyseläke ei ole mikään itsestäänselvyys edes neliraajahalvaantuneelle nykyaikana. Kelan kuntouttavaa psykoterapiaa voi saada kolme viiden vuoden erää ennen kuin voi lyödä pyyhkeen kehään.

Vierailija
354/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kekkosen aikana olisi ollut kyllä työttömyysprosentti 40% jos niin iso osa ei olisi muuttanut muualle töihin. Myös kekkonen lähti laskemaan ihmisten palkkoja, kun työttömyys oli niin laajamittaista ja suurta.

ei ole ollut Kekkosen aikaan työttömys edes lähelläkään 0%

Vierailija
355/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiössä asuminen on opiskelijalle oma valinta ja siitä saakin aiheutua lisäkuluja. Soluasumisessa ei ole mitään pahaa tai väärää, 20 vuotta sitten se oli opiskeluajan tyypillinen asumismuoto. Kunhan jokaiselle asukkaalle on oma huone, niin etäopiskelu ja oma rauhakin onnistuu.

Soluasunnon muita asukkaita ei voi valita. Minulla oli solussa milloin toisten ruokien syöjiä, jälkiään siivoamattomia, oman poikakaverinsa kanssa soluun muuttanut, psykoosiin sairastunut, musiikin huudattaja jne. Seinät olivat kuin pahvilaatikossa ja kuuli hyvin kun solukaveri puki tai riisui sukkiaan jne. Ei minkäänlaista yksityisyyttä. Sen lisäksi todella kylmä solu, jonka ikkunasta veti niin, että oli pakko pitää talvikaulaliinaa sisälläkin ettei niska mennyt jumiin vedossa.

Vierailija
356/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä sä lähdet laskemaan 3 sukupolvea? Minä olen 56v ja käynyt peruskoulua -75 lähtien, työväenluokkaisesta taustasta lähdin yliopistoon opiskelemaan. Olinko 1. sukupolvi ja lapseni, jotka opiskelevat nyt 2.?  En saa kiinni, että kolmas mistä?

Vierailija
357/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite https://yle.fi/a/74-20043998

Ei tule. Ei vaikka Kokoomus siitä märkiä unia näkeekin. Tuon toteuttaminen on yksinkertaisesti mahdotonta.

Tuolla haetaan sitä, että saadaan korvattua hoitotyövoimaa. Alkavat monenlaiset tyypit pyöriä dementoituneiden mummojen ja vaarien sekä vammaisten niin sanottuna apuna.

Vierailija
358/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä sä lähdet laskemaan 3 sukupolvea? Minä olen 56v ja käynyt peruskoulua -75 lähtien, työväenluokkaisesta taustasta lähdin yliopistoon opiskelemaan. Olinko 1. sukupolvi ja lapseni, jotka opiskelevat nyt 2.?  En saa kiinni, että kolmas mistä?

Oletko tuo sama ihminen jolla on luetunymmärtämisen vaikeus?
KÖYHISTÄ PERHEISTÄ puhuttiin, että tarvitsee usein sen 3 sukupolvea, että voivat koulutatautua KORKEASTI.

Et ainakaan vaikuta henkilöltä, joka olisi saanut tutkinnon yliopistosta, jos näin vähän ymmärrät

Vierailija
359/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietokone tai läppäri ei ole mikään ihmisoikeus, ei edes opiskelijalle, eikä sitä ole mikään pakko omistaa. Ja jos tarvitsee tietokonetta niin kaupunkien ja koulujen kirjastoista löytyy ilmaisia asiakaspäätteitä kirjastojen adiakkaiden käyttöön.

Ei sitä kirjaston konetta voi ottaa luentosaliin/ryhmätöihin, saati kotiin mukaan 😅 Ja ei, nykyään ei ole enää mitään yleisökoneita yliopiston käytävillä. Todellakin on pakko omistaa oma, muuten et opiskele. Kaikki materiaali on nykyään sähköistä. 

"Kaikki materiaali on nykyään sähköistä."

Palataan takaisin siihen että eivät ole.

Mun tytär opiskelee toista vuotra yliopistossa, yhtä ainutta paperikirjaa ei ole ollut. Kynää ei ole tarvinnut yhtään kertaa

Sama mun opiskelijalapsella. Kielen opiskelija palauttaa useita kertoja viikossa pakollisia tehtäviä sähköiselle moodle-alustalle. Mitä hel*ettiä nämä "palataan vanhaan" - sössöttäjät meinaa? 

Vierailija
360/381 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä rahvaalla ja duunreilla ole sitten varaa työntää sikiöitään paremman väen perillisten opiskeluympäristöä pilaamaan.

Eikö Suomessa ole lainajärjestelmää? Kyllä ne, joilla on motivaatiota opiskella ottavat lainan ja hoitavat opintonsa pois. Ne, joilla on vain oikeuksia huutavat vääryyksistä ja heille ei edes opintopaikkaa tarvitse. Tulisikin takaisin normaali järjestelmä, jossa vain se oikeasti lahjakkain ja motivoitunein joukko opiskelisi pidemmälle. Tämä tervehdyttäisi työmarkkinat myös Suomessa.

Asun ja työskentelen ulkomailla ja meidän yksikköön oltaisiin palkkaamassa suomenkielistä vahvistusta. Olen esimiehelle ilmoittanut suoraan, että ei palkkaa vuoden 2010 jälkeen valmistunutta suomalaista Suomesta ja jos on Suomessa tehnyt tutkintonsa niin vain university ja BSc tai MSc. 2010 jälkeen valmistuneet ovat täyttä kuraa ja UAS on aivan viimeisin tutkinto, millä kannattaa palkata. UAS valmistuneet ovat vailla kriittistä ajattelua ja tieteellisen työn tukemiseen heistä ei ole. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kaksi