En oikein ymmärrä Saariselän politiikkaa, että latujen kunnosta kertovasta karttatiedosta pitäisi maksaa!
Sehän on mainosta paikalle, että näkee, onko ladut kunnossa! Keräisivät rahat sitten hotelleilta ja alueen matkailuyrityksiltä. Itse en periaatteesta suostu tuollaisia maksamaan.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ilmaisia lounaita. Persulle pappa maksaa
Et nyt tajunnut pointtia. Jos minä olisin valitsemassa matkakohdetta, menenkö sinne, josta näen, että ladut on priimakunnossa, vai menenkö sinne, josta en löydä latutietoja?
Eli ihan itselleen tekevät vaan haittaa tällaisella ahneella rahastuksella.
Jokainen maastohiihtoa harrastava Lapin hiihtokeskuksia tunteva tietää, että Saariselällä ladut pidetään niin huippukunnossa kuin olosuhteiden puolesta on mahdollista. Ei sen tietämiseen tarvitse tuota karttapalvelua. Sen sijaan siitä on hyötyä, kun jo on paikan päällä ja haluaa selvittää, onko täksi päiväksi suunnitellun reitin latu jo ehditty ajaa viime yön lumisateen jälkeen.
Olen käynyt hiihtämässä Saariselällä yli kymmenenä talvena. Ymmärrän hyvin sen, että laajan latuverkoston pitäminen huippukunnossa maksaa. Aikaisemmin maksut on kerätty vain paikallisilta majoitusyrittäjiltä, mutta ilmeisesti näin ei ole ilmeisesti saatu kerättyä rahaa tarpeeksi.
Maksan hyvin mielelläni viikon lomalla kympin siitä, että minulla on käytössäni yli 200 kilometriä latuja, jotka oikeasti pidetään hyvässä kunnossa. Esim. Ylläksellä latujen kunnossapito ei ole lähellekään samaa tasoa.
Lisäksi tuon karttapalvelun hankkiminen ei ole mitenkään pakollista. Jos hiihtää vain alueen päälatuja, tietää joka tapauksessa, että Saariselällä ne avataan joka päivä, tärkeimmät ensiksi aamusta alkaen. Monipuolisempia ja pidempiä reittejä hiihtävälle palvelusta on kuitenkin paljon iloa.
Maastohiihtäjänä saa tuolla kympillä karttapalvelun käyttööni koko loman ajaksi. Jos laskettelosin, saisin samalla summalla ehkä vuokrattua hiihtolasit yhdeksi päiväksi.