Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lapsi joutua päiväkodissa työntekijöiden silmätikuksi?

Vierailija
18.10.2024 |

Lapseni on rauhallinen ja hyväkäytöksinen, mutta vähän erikoinen persoona, ujokin. Saamme usein vähän ihmeellisen kuuloista palautetta päiväkodin työntekijöiltä, eli valitusta lapsestamme, mutta kuulemma hän kuitenkin käyttäytyy siellä hyvin aina ja koko ajan. Silti valittavat, ei hänen käytöksestä vaan heitä vain jostain syystä tuntuu rasittavan meidän lapsi. Tai en tiedä mistä on oikeasti kyse. Ryhmässä kuitenkin on myös monta sellaista lasta, jotka käyttäytyy huonosti, eivät tottele aikuisia jne. Silti tuntuu, että meidän lapsi on joutunut ihan silmätikuksi siellä. Enkä ymmärrä oikein syytä. Onko ujous niin ärsyttävää vai mikä. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta ja miten asia ratkesi? Kyseessä on 3-5 -vuotiaiden ryhmä, meidän lapsi täytti juuri viisi. 

Kommentit (157)

Vierailija
41/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä valitusta saatte? Olisiko siinä vastauksia? Kuuntele mitä sinulle puhutaan.

Monenlaista valitusta. Tässä muutamia esimerkkejä. Halusi väärään aikaan vessaan. Puki liian hitaasti. Ei halunnut laulaa jotain yhteislaulua vaan oli hiljaa kun muut lauloi. Halusi taas väärään aikaan vessaan. Ei halunnut olla hiekkalaatikolla vaikka olisi pitänyt olla. Ei ollut halunnut vastata johonkin kysymykseen aamutuokiossa. Taas puki liian hitaasti. Ei ollut saanut puettua kurahanskoja mutta ei ollut myöskään pyytänyt niihin apua. Joka päivä jotain. Ap

He kertovat päivästä, älä ota liian vakavasti. Kysy lapseltasi onko harmitusta tai märinän tunnetta, sellaisetkin hankaluudet saattavat hidastaa tekemistä ja viedä sitä mielenkiintoa. On hyvä että tiedät näitä asioita joten voit keskittyä siihen lapseesi

Kertovat päivästä? Tarkoittaako se siis samaa kuin että valittavat päivän pikkuasioista? Miksi he niin tekisivät, jos kaikki olisi ihan ok heidän mielestä? Kai tuolle päivättäiselle valittamiselle joku syy pitää olla? Ap

Vierailija
42/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voi. Meillä lapsi todella kiltti. Hoitajia vissiin ärsytti se, kun olimme mieheni kanssa niin kiinnostuneita lapsen päiväkotipäivistä. Kyselimme mitä lapsi puuhaillut päivän aikana, olimme kiinnostuneita, yritimme keskustella hoitajien kanssa, ihan normaalia juttelua. Hoitajia tämä vissiin sitten ärsytti ja kuvittelevat että arvostelemme HEITÄ. Halusimme vain tietää miten lapsemme päivä on mennyt. Hän on siis ensimmäisemme, eikä meillä mitään aiempaa kokemusta päiväkotimaailmasta. No aloimme saamaan kummallista valitusta. Kuten esim, että lapsi värittää liian huolellisesti (wtf), voivottelua kun lapsi pyytää usein vessaan, jne...mielestämme vaikutti jotenkin vinoutuneelta meininki, myrkylliseltä, negatiiviselta. Vaihdoimme päiväkotia nopeasti.

Kuulostaa ihan perustilanteelta päiväkodissa, jossa on leipiintyneet ja huonon asenteen omaavat työntekijät. Omakohtaista kokemusta espoolaisessa pienessä yksityisessä päiväkodissa, jossa näennäisesti pätevät opettajat myrkyttävät ilmapiirin, ja täten pilaavat ryhmän lapsilta mahdollisuuden turvalliseen kasvuun. Kannattaa puuttua ilmiöön viranomaismenettelyjen kautta. Tarpeen mukaan kanteluita AVIin ja/tai rikosilmoituksia poliisille, jos täyttää esimerkiksi syrjinnän tai lapsen kehityksen turvaamiseen liittyvien laiminlyöntien tunnusmerkit. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen sosioekonominen status teillä on? Vaikka Pohjoismaiden kulttuuriin kuuluu ajatus tasa-arvosta, fakta on kuitenkin se, että tasa-arvo ei ikinä toteudu; aina on se joku joka on toisen ylä/alapuolella 

Mistä he meidän sosioekonomisen statuksen voi tietää? Ei sitä missään papereissa millään tavalla kysytä? Palkkatiedotkin menee suoraan kunnan virastoon, ei päiväkodille. Ap

Kyllä meillä ainakin satunnainen hoitaja tiesi luottamuksellista tietoa, jota hänelle ei ollut kerrottu. Se luki jossakin virallisessa paperissa. Sitä en edelleenkään ymmärrä, miten on mahdollista, että ilman meidän lupaamme tuo hoitaja oli saanut lukea tuon paperin, joka ei hänelle edes kuulunut.

Vierailija
44/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin tuollainen arka hiljainen lapsi ja sain traumoja päiväkodista kun jätettiin aina yksin nyhjöttämään johonkin sillä aikaa kun hoitajat piti seuraa muille lapsille, auttoi ja leikitti jne. Olin 3-4v enkä varmaan sitten osannut tehdä oikein. Edelleen tulee paha olo kun muistuu noi ajat mieleen. Että sellasta :)

Vierailija
45/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista tässä on se, että et oikein osaa kuvata, mistä päiväkodin mielestä klikkaa.Ujo ja rauhallisen tuntuinen lapsi voi olla myös estynyt persoona, joka ei ollenkaan uskalla ilmaista itseään ja tunteitaan muiden seurassa. Eli lapsi on liian ujo ja liian arka toimimaan. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta lapsi on tässä se kärsijä, kun ei uskalla elää normaalisti ikätasollaan. Hän jää paljosta paitsi. Kenties juuri tämä mahdollinen arkuus huolestuttaa päiväkodin henkilökuntaa? 

En osaakaan kuvata mistä klikkaa kun en tiedä mistä klikkaa. Sehän se tässä on. Jos heitä huolestuttaa, että lapsi on liian ujo, niin miksi he ei yritä tehdä asialle mitään vaan valittavat vain minulle jostain väärään aikaan vessassa käymisistä? Ap

Oletko nyt tosissasi? Sinun täytyy auttaa lasta

Olen tosissani. Hän on ujo, on aina ollut. Itsekin olin lapsena niin ujo, etten uskaltanut puhua muille. Oma äitinikin oli. Meillä on kuitenkin paljon sosiaalista kanssakäymistä, käydään tapahtumissa, kyläillään ystävillä, lapsi aloitti päikyn kun täytti kolme, ollut sen lisäksi muskarissakin. Ihan tavallista siis. Silti lapsi on ujo. Ap

Vierailija
46/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista tässä on se, että et oikein osaa kuvata, mistä päiväkodin mielestä klikkaa.Ujo ja rauhallisen tuntuinen lapsi voi olla myös estynyt persoona, joka ei ollenkaan uskalla ilmaista itseään ja tunteitaan muiden seurassa. Eli lapsi on liian ujo ja liian arka toimimaan. Siinä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta lapsi on tässä se kärsijä, kun ei uskalla elää normaalisti ikätasollaan. Hän jää paljosta paitsi. Kenties juuri tämä mahdollinen arkuus huolestuttaa päiväkodin henkilökuntaa? 

En osaakaan kuvata mistä klikkaa kun en tiedä mistä klikkaa. Sehän se tässä on. Jos heitä huolestuttaa, että lapsi on liian ujo, niin miksi he ei yritä tehdä asialle mitään vaan valittavat vain minulle jostain väärään aikaan vessassa käymisistä? Ap

Oletko nyt tosissasi? Sinun täytyy auttaa lasta

Minusta olisi parempi antaa jokaisen lapsen olla oma itsensä. Lapselle ei ole terveellistä joutua koko ajan vetämään roolia. Olen itse ekstrovertti ja minulle on stressaavaa joutua olemaan hiljaa paikallani. Introvertille taas on stressaavaa joutua puhumaan muiden edessä tai kysyä apua vieraalta ihmiseltä. Introvertistä ei saa ekstroverttiä rohkaisemalla. Ujous ei häviä karaisemalla.

Vierailija
47/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka poikkeaa joukosta hyvässä tai pahassa joutuu silmätikuksi. 

Vierailija
48/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous ja introverttiys ovat eri asioita.

T. Introvertti, ei lainkaan ujo

Vierailija
49/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista valitusta? Liittyykö ne johonkin tiettyihin asioihin?

Yritän tässä miettiä ujoja ja hiljaisia lapsia, joita itse olen lyhyen päiväkotiurani aikana hoitanut... Eipä ole sellaisia enää vuodenvaihteessa ollut ryhmässä vaan kaikki ovat rohkaistuneet sanomaan asiansa vaikka hiljaisia olisivatkin luonteeltaan olleet :).

Tulee mieleen muutamia seikkoja, joista voisin vanhempien kanssa hyvässä hengessä jutella. Esimerkiksi jos lapsi ei ota kontaktia muihin lapsiin, välttelee katsekontaktia, ei vastaa kysymyksiin ei tervehdyksiin, vetäytyy, ei osallistu yhteisiin tuokioihin (esim. leikki, juttelu, jumppa). Kaiken tuon voi alkuun laskea hiljaiseen ja ujoon luonteeseen kuuluvaksi mutta herättävät kyllä myös huolta.

Hyviä huomioita kirjoittajalla. Itse iloitsen jos ryhmässäni on rauhallinen/hiljainen lapsi. Iloitaan hänestä

Vierailija
50/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen tosissani. Hän on ujo, on aina ollut. Itsekin olin lapsena niin ujo, etten uskaltanut puhua muille. Oma äitinikin oli. Meillä on kuitenkin paljon sosiaalista kanssakäymistä, käydään tapahtumissa, kyläillään ystävillä, lapsi aloitti päikyn kun täytti kolme, ollut sen lisäksi muskarissakin. Ihan tavallista siis. Silti lapsi on ujo. Ap"

En itsekään lapsena uskaltanut puhua esim. päiväkodissa tai koulussa, kotona puhuin normaalisti, itselläni oli selektiivinen mutismi, joka perinnöllistä. 

Tuosta väärään aikaan vessassa käymisestä, että voisiko lapsi jännittää vessassa käymistä samaan aikaan muiden kanssa ja siksi haluaa käydä eri aikaan, kun toiset.

Vierailija
51/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen joissain tilanteissa joutui kyllä silmätikuksi, noin 5-vuotiaana. Emme kuulu kirkkoon ja siksi olin laittanut päiväkotiin toiveen, ettei lapsella laulateta uskonnollisia joululauluja yms. Yksi lto kyseli monta kertaa, voiko laulutuokiossa laulaa Tuiki, tuiki tähtönen. Minä kysyin, millä tavalla se on uskonnollinen. Ja taas muutaman päivän päästä hän kysyi mm, siitä samasta laulusta, sopiiko se meille, jos meillä on kovin tarkkaa joululaulujen suhteen. Lapselta oli tivattu hoidossa, että kun meidän lapsi ei kuulu kirkkoon, niin saako lapsi tulla joulujuhliin. Miksi lapselta kysytään tuollaista? Hän oli ollut edellisenä vuonna ihan normaalisti oman ryhmän mukana joulujuhlissa. Juhlat on juhlat, ei ne ketään pilaa, eikä kyseessä ollut jouluhartaus tai joulukirkko. Eskarivuonna eskarit oli kutsuttu kirkkoon. Se sama lto halusi kirjallisena paperin, osallistuuko lapseni vai ei. Minä sanoin, että ei kai sitä enää erikseen tarvitse kirjoittaa, kun päiväkotiin oli jo kysytty vasu- ja leops-keskusteluissa, saako lapsi osallistua uskonnolliseen ohjelmaan. Se nainen loukkaantui minun vastauksestani ja tiuskaisi, että miten se päivä sitten pitäisi hoitaa, jos ei saa kirjallisena ilmoitusta, että lapsi ei lähde kirkkoon. Minun lapselleni hän sanoi, että sinä et saa lähteä kirkkoon retkelle toisten kanssa. Kuulin sen itse ihan selvästi, juuri noita sanoja hän käytti, että ei saa lähteä. Laitoin sähköpostia päiväkodin johtajalle epäkorrektista käyttäytymisestä. Sain anteeksipyynnön siltä lto:lta, ja hän selitti, että taisi omat tunteet vaikuttaa sanavalintaan, kun hänen mielestään se oli niin loistava tilaisuus ja retkipäivä erilaisessa ympäristössä. Ihan sairastahan tuollainen on. 

Meidän kaksi muuta lasta eivät ole kohdanneet syrjintää. Johtunee siitä, että molempien ryhmässä on ollut useampia lapsia, jotka eivät kuulu ev.lut. seurakuntaan.

Vierailija
52/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen tosissani. Hän on ujo, on aina ollut. Itsekin olin lapsena niin ujo, etten uskaltanut puhua muille. Oma äitinikin oli. Meillä on kuitenkin paljon sosiaalista kanssakäymistä, käydään tapahtumissa, kyläillään ystävillä, lapsi aloitti päikyn kun täytti kolme, ollut sen lisäksi muskarissakin. Ihan tavallista siis. Silti lapsi on ujo. Ap"

En itsekään lapsena uskaltanut puhua esim. päiväkodissa tai koulussa, kotona puhuin normaalisti, itselläni oli selektiivinen mutismi, joka perinnöllistä. 

Tuosta väärään aikaan vessassa käymisestä, että voisiko lapsi jännittää vessassa käymistä samaan aikaan muiden kanssa ja siksi haluaa käydä eri aikaan, kun toiset.

Voi olla että jännittää vessaa samaan aikaan kuin muut menee ja siksi haluaa eri aikaan. Mutta onko siinä jotain pahaa? Ja mitä minä asialle muka voin tehdä töistä käsin? En ymmärrä miksi minulle siitä valitetaan. Ap

Vierailija
53/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä valitusta saatte? Olisiko siinä vastauksia? Kuuntele mitä sinulle puhutaan.

Monenlaista valitusta. Tässä muutamia esimerkkejä. Halusi väärään aikaan vessaan. Puki liian hitaasti. Ei halunnut laulaa jotain yhteislaulua vaan oli hiljaa kun muut lauloi. Halusi taas väärään aikaan vessaan. Ei halunnut olla hiekkalaatikolla vaikka olisi pitänyt olla. Ei ollut halunnut vastata johonkin kysymykseen aamutuokiossa. Taas puki liian hitaasti. Ei ollut saanut puettua kurahanskoja mutta ei ollut myöskään pyytänyt niihin apua. Joka päivä jotain. Ap

Täytyy kyllä sanoa, että kuvailemissasi tilanteissa on kyllä hieman lapsessa askarruttavia ja ehkä valikoivia/asenteellisiakin asioita.

Pk hoitaja

Vierailija
54/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä sanoa, että kuvailemissasi tilanteissa on kyllä hieman lapsessa askarruttavia ja ehkä valikoivia/asenteellisiakin asioita.

Pk hoitaja

Millaisia? En ymmärrä. Miksi vihjailet tuollaista etkä mitenkään perustele? Haluaisin ymmärtää mistä tilanteessa voi olla kyse eikä tuollaiset vihjailut auta kyllä siinä yhtään. Ap

Vierailija
55/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

asennevamma

Vierailija
56/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ujot ja sensitiiviset lapset tarvitsevat empaattisen hoitajan, jolla on tilannetajua. Ujojen luottamus pitää ansaita. Sitten kun he luottavat ja tottuvat muihin, heistä kasvaa vähitellen sosiaalisia ja muiden seurassa viihtyviä.

Vierailija
57/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla että jännittää vessaa samaan aikaan kuin muut menee ja siksi haluaa eri aikaan. Mutta onko siinä jotain pahaa? Ja mitä minä asialle muka voin tehdä töistä käsin? En ymmärrä mi

Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, vaan se on hyvä juttu, että lapsi pystyy edes käymään vessassa. Itse en uskaltanut käydä ollenkaan. Hoitajia voisi ehkä auttaa, että tietäisivät syyn, jos se heitä sitten vähemmän ärsyttäisi.

Vierailija
58/157 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk hoitaja

Millaisia? En ymmärrä. Miksi v

Tarkoitin sitä, että kuvailemasi asiat; ei osallistu laulamiseen, käy vessassa vääriin aikoihin (pk.ssa käydään melko säännöllisesti rytmissä), pukemisessa hidastelu vaikuttaa isonssa ryhmässä siihen, että siirtymät vaikeita ja mielestäni 5 v osaa yleensä laittaa hanskat edes käteen ja työntekijä auttaa tarvittaessa hanskat takin päälle. Näitä tilanteita tarkoitan työntekijän näkökulmasta. En tunne lasta, aiemmin jo kerroinkin, että pidän rauhallisista lapsista mutta mainitsemasi asiat vaikuttavat hieman nykyiseltä "lumihiutale"-lapsen toiminnalta.

Keskustelkaa asioista lapsen kanssa kotona ja auta häntä oppimaan mm. ripeämmäksi ellei hänellä ole oikeasti mielestäsi jotain haasteita?

Kaikki saavat olla omanlaisiaan mutta tällaisia asioita nousi mieleen.

Vierailija
59/157 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtahan tuo loppuu kun on jo yli-ikäinen.

Vierailija
60/157 |
19.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, lapset ja vanhemmat voivat joutua päiväkodeissa silmätikuiksi. Minulla on tästä varsin ikävä kokemus kun olin harjoittelijana eräässä päiväkodissa. "Tädit" haukkuivat keskenään mm. yhden vanhemman meikki- ja pukeutumistyyliä oikein halveksivasti ja keksivät aina jotain negatiivista sanottavaa hänen ihanasta, fiksusta tyttärestään, joka siis oli hoidossa kyseisessä paikassa. Itse pidin erityisesti tästä lapsesta, koska hän vaikutti reippaalta, älykkäältä ja pohtivaiselta. Tunsin oloni aina hyvin kiusaantuneeksi, kun vanhemman tai tytön arvostelu alkoi. Minusta oli myös outoa kuinka he kehtasivat tuolla lailla avoimesti puhua ihan vasta taloon tulleen harjoittelijankin kuullen. Eivät hävenneet yhtään käytöstään vaan pitivät sitä kai normaalina. Ei jäänyt hyvä maku suuhun.