Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lapsi joutua päiväkodissa työntekijöiden silmätikuksi?

Vierailija
18.10.2024 |

Lapseni on rauhallinen ja hyväkäytöksinen, mutta vähän erikoinen persoona, ujokin. Saamme usein vähän ihmeellisen kuuloista palautetta päiväkodin työntekijöiltä, eli valitusta lapsestamme, mutta kuulemma hän kuitenkin käyttäytyy siellä hyvin aina ja koko ajan. Silti valittavat, ei hänen käytöksestä vaan heitä vain jostain syystä tuntuu rasittavan meidän lapsi. Tai en tiedä mistä on oikeasti kyse. Ryhmässä kuitenkin on myös monta sellaista lasta, jotka käyttäytyy huonosti, eivät tottele aikuisia jne. Silti tuntuu, että meidän lapsi on joutunut ihan silmätikuksi siellä. Enkä ymmärrä oikein syytä. Onko ujous niin ärsyttävää vai mikä. Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta ja miten asia ratkesi? Kyseessä on 3-5 -vuotiaiden ryhmä, meidän lapsi täytti juuri viisi. 

Kommentit (157)

Vierailija
1/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla lapsi on erikoinen persoona?

Vierailija
2/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ujo, hiljainen. Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujo, hiljainen. Ap 

Ei tuo kyllä erikoiselta persoonalta kuulosta, vaan ihan tavalliselta introvertin luonteen omaavalta lapselta. 

Vierailija
4/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, lapsi oli rauhallinen ja lapsi ei tykännyt että vieraat koskettaa. Piti lopulta viedä psykologille kun pk valitti neuvolaan niin paljon. Olisi pitänyt riehua ja kiivetä syliin. Psykologi totesi terveeksi ja älykkääksi lapseksi. Nyt on normaali koululainen, rauhallinen yhä.

Vierailija
5/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujo, hiljainen. Ap 

Ei tuo kyllä erikoiselta persoonalta kuulosta, vaan ihan tavalliselta introvertin luonteen omaavalta lapselta. 

Mutta hän on tuolla tavalla erikoinen ryhmän muihin lapsiin verrattuna. Muut ovat vauhdikkaita, vilkkaita ja puheliaita. Oma lapseni selvästi erottuu siellä muista tämän takia. Ap

Vierailija
6/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, lapsi oli rauhallinen ja lapsi ei tykännyt että vieraat koskettaa. Piti lopulta viedä psykologille kun pk valitti neuvolaan niin paljon. Olisi pitänyt riehua ja kiivetä syliin. Psykologi totesi terveeksi ja älykkääksi lapseksi. Nyt on normaali koululainen, rauhallinen yhä.

Auttoiko teillä se että oli sitten virallisesti todettu terveeksi ja älykkääksi? Loppuiko päikyn valitus siihen? Ap

Vierailija
7/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujo, hiljainen. Ap 

Kovin ekstroverttiä persoonaa usein ärsyttää suunnattomasti juuri tuollainen.

Vierailija
8/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ujo, hiljainen. Ap 

Kovin ekstroverttiä persoonaa usein ärsyttää suunnattomasti juuri tuollainen.

Mitenhän minun kannattaisi tässä toimia, jos kyse on tuosta? Ap

Vierailija
9/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Todistin tätä kun olin työssäoppimisjaksolla päiväkodissa. Hankalien lasten lisäksi puhuttiin myös hankalista vanhemmista ja yleensä näissä hankalien vanhempien lapsissa haluttiin nähdä vain huonot puolet ja heille oltiin jo valmiiksi äreitä vaikka päivä oli vasta aluillaan

Vierailija
10/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi. Todistin tätä kun olin työssäoppimisjaksolla päiväkodissa. Hankalien lasten lisäksi puhuttiin myös hankalista vanhemmista ja yleensä näissä hankalien vanhempien lapsissa haluttiin nähdä vain huonot puolet ja heille oltiin jo valmiiksi äreitä vaikka päivä oli vasta aluillaan

Millainen se hankala vanhempi sitten on? Mietin saatanko minä sitten olla sellainen? Olen kyllä aina ollut ystävällinen enkä ole vaatinut mitään erityiskohtelua. Mistähän saisi tietää onko tullut luokitelluksi hankalaksi vanhemmaksi, joka sitten ns. kostetaan lapselle? Ap

Vierailija
11/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen nähnyt. Ei ole kyse omasta lapsesta.

Vierailija
12/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan aina puhtaat vaatteet lapsella? 

Vierailija
13/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osoittaako mieltä siellä ja vääntelee naamaansa? Saattaa olla vähän ilkeyttä. Puhu suoraan asioista äläkä kauhistele ja ihmettele. Kai ne hoitajatkin tähän pystyy. 

Vierailija
14/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voi. Meillä lapsi todella kiltti. Hoitajia vissiin ärsytti se, kun olimme mieheni kanssa niin kiinnostuneita lapsen päiväkotipäivistä. Kyselimme mitä lapsi puuhaillut päivän aikana, olimme kiinnostuneita, yritimme keskustella hoitajien kanssa, ihan normaalia juttelua. Hoitajia tämä vissiin sitten ärsytti ja kuvittelevat että arvostelemme HEITÄ. Halusimme vain tietää miten lapsemme päivä on mennyt. Hän on siis ensimmäisemme, eikä meillä mitään aiempaa kokemusta päiväkotimaailmasta. No aloimme saamaan kummallista valitusta. Kuten esim, että lapsi värittää liian huolellisesti (wtf), voivottelua kun lapsi pyytää usein vessaan, jne...mielestämme vaikutti jotenkin vinoutuneelta meininki, myrkylliseltä, negatiiviselta. Vaihdoimme päiväkotia nopeasti.

Vierailija
15/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan aina puhtaat vaatteet lapsella? 

On tietenkin, ja on riittävästi vaihtovaatteita, säänmukaiset vaatteet jne kaikki on kunnossa. Ap

Vierailija
16/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osoittaako mieltä siellä ja vääntelee naamaansa? Saattaa olla vähän ilkeyttä. Puhu suoraan asioista äläkä kauhistele ja ihmettele. Kai ne hoitajatkin tähän pystyy. 

Ei ole kyllä mitään tuollaista ilkeyttä ja naaman vääntelyä eikä mielen osoitusta. Hän on ujo, hiljainen ja rauhallinen. Ap

Vierailija
17/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen se hankala vanhempi sitten on? Mietin saatanko minä sitten olla sellainen? Olen kyllä aina ollut ystävällinen enkä ole vaatinut mitään erityiskohtelua. Mistähän saisi tietää onko tullut luokitelluksi hankalaksi vanhemmaksi, joka sitten ns. kostetaan lapselle? Ap

Esimerkiksi myöhään lapsensa hakevat ja asioita unohtelevat.

Vierailija
18/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu silmätikuksi mitä ihmeellisimmin perustein. Joku kirjoitti puhtaista vaatteista. Tämä on yksi näistä ihmeellisistä syistä.

Kysy hoitajilta onko kaikki hyvin. Kysy oikeasti kiinnostuneena.

-entinen pk-työntek.

Vierailija
19/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista valitusta? Liittyykö ne johonkin tiettyihin asioihin?

Yritän tässä miettiä ujoja ja hiljaisia lapsia, joita itse olen lyhyen päiväkotiurani aikana hoitanut... Eipä ole sellaisia enää vuodenvaihteessa ollut ryhmässä vaan kaikki ovat rohkaistuneet sanomaan asiansa vaikka hiljaisia olisivatkin luonteeltaan olleet :).

Tulee mieleen muutamia seikkoja, joista voisin vanhempien kanssa hyvässä hengessä jutella. Esimerkiksi jos lapsi ei ota kontaktia muihin lapsiin, välttelee katsekontaktia, ei vastaa kysymyksiin ei tervehdyksiin, vetäytyy, ei osallistu yhteisiin tuokioihin (esim. leikki, juttelu, jumppa). Kaiken tuon voi alkuun laskea hiljaiseen ja ujoon luonteeseen kuuluvaksi mutta herättävät kyllä myös huolta.

Vierailija
20/157 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi myöhään lapsensa hakevat ja asioita unohtelevat.

Ok, me ollaan kyllä aina haettu ajoissa ja muistettu asiat ihan hyvin (ei täydellisesti). Ap