Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kolmekymppinen, miksei sinulla ole lapsia?

Vierailija
18.10.2024 |

https://yle.fi/a/74-20118360

Täytin tänä vuonna 30. En ole yrittänyt saada lapsia, koska edellisessä pitkässä parisuhteessa oli pahoja ongelmia ja takaraivossani tiesin, että lapsella olisin sitonut itseni helvettiin loppuiäksi. Ero vei paljon aikaa ja voimia.

Nyt olen sinkku ja minua huolettaa, miten käy lapsihaaveideni. Tiedän nämä hedelmällisyysjutut aivan tasan tarkkaan, joten asiasta raakkuminen julkisuudessa ei auta yhtään. Keskaria tekisi mieli näyttää.

Miksei sinulla ole lapsia, ikätoveri?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämässä on valtava määrä muita, kiinnostavampia ja antoisampia asioita, joihin keskittyä. En ole koskaan pitänyt lapsista. Edellyttäisi elämäntyyliä, jota pidän vastenmielisenä.

Mitähän mieltä äitisi oli kun joutui sinut kasvattamaan? Oletko ajatellut ettei sinustakaan pidetty kun olit lapsi? Pidetäänkö sinusta nyt kun olet aikuinen?

Vierailija
22/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa ikätoveri, tilastollisesti yli puolet sun ikäisistä on lapsettomia. Oot täysin normaali ja sulla ei ole mikään hätä eikä kiire vaikka media on tämän taas lempiaiheekseen valinnutkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämässä on valtava määrä muita, kiinnostavampia ja antoisampia asioita, joihin keskittyä. En ole koskaan pitänyt lapsista. Edellyttäisi elämäntyyliä, jota pidän vastenmielisenä.

Mitähän mieltä äitisi oli kun joutui sinut kasvattamaan? Oletko ajatellut ettei sinustakaan pidetty kun olit lapsi? Pidetäänkö sinusta nyt kun olet aikuinen?

Mitä sekoilet? Jos joku pitää äitiydestä ei se tarkoita, että kaikkien täytyy haluta lapsia. Valoja päälle nyt!

Vierailija
24/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan elämältä muita asioita

Vierailija
25/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapsia, koska tässä maassa on asiat ajettu siihen jamaan, että täällä ei ole tulevaisuutta. Olen vakityössä, työmarkkinat ovat muuttuneet aivan kammottaviksi ja minä hetkenä saattaa tulla kenkää perseelle tai lakeja ajetaan koko ajan siihen suuntaan, että palkkaa ei tarvitsisi maksaa kuin muutaam roponen, niin ei sillä enää lapsia elätetä. Työttömiä tulee jatkuvasti lisää. Kaikki kallistuu aivan järkyttävästi. 

Tarviiko muita selityksiä?

Vierailija
26/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini ei ainakaan osoittanut pitävänsä minusta. Lähti lätkimään, kun olin 2,5v. Sitä ennenkin Kossupullo oli hänelle rakkaampi kuin minä. Että näin.

t. eri

Vierailija
27/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia. Nuorempana olin hetken suhteessa jossa pienimuotoinen vauvakuume heräsi, mutta suhde päättyi eikä sen koomin ole vauvakuumetta ollut. Koen myös että alkaisin olla jo vähän turhan vanha äidiksi, joten olen haudannut ajatuksen perheestä kokonaan. En usko että menetän mitään. N30

Ethän sinä voi tietää mitä olet menettänyt. Ajattele jos olisit sen pienimuotoisen vauvakuumeen seurauksena saanut lapsen, pienen ihmisen josta kasvaa iso ihminen. Kyllä mahtaisi nyt harmittaa se valtava erehdys. Samalla tavalla sinäkin olet saattanut syntyä kyseenalaisin motiivein huonoon suhteeseen, mutta sen ansiosta olet olemassa.

Vierailija
28/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 15 vuotiaana klamydian aikuiselta mieheltä mikä huomattiin kauan myöhemmin ja jäin lapsettomaksi, vaikka ollut useita kumppaneita sen jälkeen.

Vierailija
29/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua lapsia. Nuorempana olin hetken suhteessa jossa pienimuotoinen vauvakuume heräsi, mutta suhde päättyi eikä sen koomin ole vauvakuumetta ollut. Koen myös että alkaisin olla jo vähän turhan vanha äidiksi, joten olen haudannut ajatuksen perheestä kokonaan. En usko että menetän mitään. N30

Ethän sinä voi tietää mitä olet menettänyt. Ajattele jos olisit sen pienimuotoisen vauvakuumeen seurauksena saanut lapsen, pienen ihmisen josta kasvaa iso ihminen. Kyllä mahtaisi nyt harmittaa se valtava erehdys. Samalla tavalla sinäkin olet saattanut syntyä kyseenalaisin motiivein huonoon suhteeseen, mutta sen ansiosta olet olemassa.

Kyllä sen voi tietää, kun katsoo vierestä lapsiperheiden yövalvomisia, noroviruskaaoksia, täioperaatioita jne. jne. 

t. eri

Vierailija
30/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia, ei kai siihen muuta syytä ole. Kolmesti olen tuplaehkäisystä huolimatta pamahtanut paksuksi, mutta synnyttänyt en ole kertaakaan. Ei ole minun juttuni, kumpa olisin syntynyt mieheksi.

Vierailija
31/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Koen myös että alkaisin olla jo vähän turhan vanha äidiksi"

Olet 30 vuotias, ja koet noin? Erikoinen tapa ajatella, ottaen huomioon että synnyttäjien keski-ikä Suomessa on 31,2 vuotta.

No lisättäköön vielä etten ole tällä hetkellä parisuhteessa ja sellaisen löytäminen on aina ollut minulle haastavaa. Haluan ensisijaisesti itselleni sopivan ihmisen enkä usko että sellainen kävelee minua vastaan huomenna tai edes ensi vuonna. En ole valmis kiirehtimään ja tinkimään perheajatuksen takia yhteensopivuudesta, varsinkaan kun perhe ei ole minulle mikään haave.

Lähipiirissäni on myös ihmisiä jotka ovat hankkineet ensimmäisen lapsensa 35+ ikäisinä ja rehellisesti, aika väsynyttä se meno on. Mielestäni on lapselle eduksi jos on nuoret vanhemmat. N30

Vierailija
32/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan 30-vuotiaana olisin vastannut, ettei ole parisuhdetta eikä asia ajankohtainen. Nyt ole 56v. Sain 4 lasta, viimeisin noin 43 vuotiaana, ja on mukavaa, kun kotona asuu vielä pari lasta. Toivon, että te, jotka lasta haluatte, vielä onnistutte lapsen saamaan.

Vierailija
33/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa ikätoveri, tilastollisesti yli puolet sun ikäisistä on lapsettomia. Oot täysin normaali ja sulla ei ole mikään hätä eikä kiire vaikka media on tämän taas lempiaiheekseen valinnutkin.

Kiitos, tämä on lohdullista puhetta! Suuri osa ikätovereistani (en tiedä tilastoa) on kuitenkin vakaassa parisuhteessa eli askeleen lähempänä lasten saamista.

Vaikka ei se oman elämän muihin tai edes tilastoihin vertaaminen mistään mitään kerro.

Tämä Puhakan murha nosti pintaan senkin, että kuinka moni elää parisuhdehelvetissä, josta ei pääse pois. Sellainen kokemus vaikuttaa haluun luottaa tulevaankaan kumppaniin tai sitoa itsensä perhe-elämään.

Ap

Vierailija
34/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, tämä on lohdullista puhetta! Suuri osa ikätovereistani (en tiedä tilastoa) on kuitenkin vakaassa parisuhteessa eli askeleen lähempänä lasten saamista.

Vaikka ei se oman elämän muihin tai edes tilastoihin vertaaminen mistään mitään kerro.

Tämä Puhakan murha nosti pintaan senkin, että kuinka moni elää parisuhdehelvetissä, josta ei pääse pois. Sellainen kokemus vaikuttaa haluun luottaa tulevaankaan kumppaniin tai sitoa itsensä perhe-elämään.

Ap

Ei lasten hankkimiseen parisuhdetta tarvita. Itseellinen äitiyskin on mahdollista. 

t. 3 lapsen yh-äiti, joka ei ikinä ollut parisuhteessa lastensa isien kanssa

Vierailija
35/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieltä meni työpaikka ,eikä työtä ole tiedossa ...Joten syy ettei ole varaa tehdä kun talos huolettaa .

Nykyään on perheiltä leikattu niin paljon ettei ole varaa tehdä lapsia ..Työtilanteet tehtiin kurjaksi ....Tehkööt nyt persut lapsia kun hyväksyvät Purran kurjistamisen.. 👍👍👍👍👍👍

Vierailija
36/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten takia. He eivät sovellu perheisiin seksiaddiktion ja itsekkyyden vuoksi, ja ovat muutenkin suurilta osin eäpmiellyttäviä. Ne jotka ovat edes semi-miellyttäviä, omaksuvat mielettömän haaremikäytöksen ja vaativat polyamoriaa, polygamiaa, avoimia suhteita, s eksiorjuutta, jne. sekopäistä

Tämä on ymmärtääkseni hyvin universaali naarasnisäkkäiden kokemus ja koiraita siedetään vain "lähistöllä", ei suinkaan omassa sängyssä tai varsinkaan itsen ja poikasen välissä. Koska koiraan ja naaraan välillä ei ole mitään höpöhöpö-rakkaussidettä, naaras saattaa sietää myös polygamiaa, jos koiraan reviiri on tarpeeksi hedelmällinen ja tämän poikasia ei kaapata (kuten ihmisyhteisöissä tapahtuu)

No lainsäädäntö pakottaa nyt sitten vielä tämän päälle luovuttamaan lapset miesten armoille, asumaan heidän kanssaan vuoroviikoin eroon äidistään. Näen tämän todella haitallisena sekä lapsen välittömälle hyvinvoinnille, turvallisuudentunteelle ja myös merkittävänä riskinä lapsen seksuaaliselle kehitykselle, sillä on luonnonvastaista. UK:ssa jotain tilastoja jo onkin, ja tyttölapsista yhteishuoltajuuksissa 1/6 altistuu sa:lle lapsena. Se on todella paljon ja ei hirveästi mielestäni eroa eräiden kulttuurien lapsiavioliitoista

Kaiken kaikkiaan en pidä siitä, miten naisia ja lapsia kohdellaan, millaiseen asemaan he joutuvat, ja siksi en näe mitään pointtia tuottaa lisää elämää tähän yhteiskuntaan. Kun lisääntyminen ja muu yhteiskunnallinen toiminta on pitkälti intohimoon perustuvaa, on kuin lisääntyisi idiootin gorillan kanssa. En jotenkin jaksaisi sellaista naisena. Niin tuokaa vaikka niitä aasialaisia sitten, ei kiinnosta

Vierailija
37/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onneksi et kysynyt minulta, olen jo yli 40v vela.

Vierailija
38/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä? Ei kuitenkaan ollut mun oma päätös saapua tähän maailmaan, olen sitten tarkoituksella, vahingossa tai väkisin tänne n*ssittu. En yhtään ihmettele, jos minusta ei ole lapsena pidetty, mutta en ole kysellyt. Ja nyt aikuisena jotku pitää, jotku ei, ihan sama.

Vierailija
39/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan hyvä, että ne ketkä tiedostaa olevansa sopimattomia vanhemmiksi, eivät lisäänny. Vain ne kellä on liitua piirtävät, tässäkin asiassa.

T. Työssäkäyvä, perheellinen uraohjus

Vierailija
40/49 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua miestä enkä lapsia. Viihdyn yksin, rakastan rauhaa ja hiljaisuutta.