Alkoholiongelma. Haluan muutosta mutta rikoin taas lupaukseni itselleni etten joisi. Miten pärjäisi yksin tämän kanssa?
En halua mihinkään kerhoon enkä oikeastaan edes jauhaa tästä missään. Haluan vain päästä itse jaloilleni.
Juon noin kerran viikossa, joskus kaksi. Mietoja mutta humalaan. Yleensä yksin.
Olen pitänyt siitä sen vuoksi koska on jotenkin ihana kun pääsee vapaille niin tyhjentää mieli ja olla ihan omassa luupissaan päänsä sisällä. Pistää musiikki soimaan, käydä saunassa ja olla vaan.
Mutta tämä on minulle ongelma siksi koska krapula vaikuttaa mieleeni ja jaksamiseen, joskus monta päivää. Sen lisäksi tärkeät suunnitelmat jää välistä sen takia että join enkä pysty toteuttamaan asioita joita olen kalenteriini laittanut. Nämä siis omia asioita mihin muut eivät liity mitenkään. Ei vaikuta työntekoon jne.
Omaan elämääni tämä kuitenkin vaikuttaa tympeästi. Painoa kertyy, muutenkin jää vähän käyttörahaa niin juominen on aika kallista. Elämä kärsii kun ei jaksa pitää huolta itsestään.
Minkäköhän lampun pitäisi syttyä että oikeasti pystyisin vain lopettamaan?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mite
Hei!
Oletko minkä ikäinen? Tuo viisi päivää on kyllä aika rankka juttu psyykkeelle ja fyysisestikin. Itse tärisisin ja olisin todella harhainen, psyyke ei yksinkertaisesti kestä tuollaisia putkia. Oikeastaan minulla olisi hyvin itsetuhoisia ajatuksia koska alkoholi ainakin itsellä laukaisee todella masentavia ajatuksia krapulassa.
Ei siis tarkotoitus yhtään moralisoida koska tietenkin alkoholiongelma tuo on kuten itsellä myös. Varmasti joisin myös noin jos rahat riittäisi eikä olisi töitä ja lisäksi jos kunto kestäisi mutta sillä tavalla olen kai onnekas, että max kaksi päivää pystyn nykyään ottamaan putkeen, harvemmin enää sitäkään. Minulla se juominen on kuitenkin liian runsasta ja juon aina itseni humalaan.
Hienoa, että olet neljättä päivää selvinpäin. Toivon, että pystyisit jatkamaan nyt päivä kerrallaan.
Minun on myös hankala ostaa itselleni mitään. Laskuja on nuoruuden virheistä vielä paljon maksettavana (holtitonta kulutusta riippuvuuksiin).
Maksan laskut ja sitten katson miten selviän. Mielummin olen tähän asti säästänyt rahaa sivuun juuri juomiseen kuin että ostaisin tärkeitä perusasioita kuten esimerkiksi niitä vaatteita tai kenkiä. Kieroutunuttahan tämä.
Nyt kävin ostaan ale-laarista vähän vaatteita. On nyt edes jotain uutta. Mustia siistejä vaatteita. Rahat eivät riittäneet kenkiin, seuraavasta palkasta sitten.
Minulla ei oikeastaan ole mitään syytä enää edes siihen miksi juon. Olen juonut tapaan rentoutua. Siitä on tullut kierre. Alunperin join koska muutkin joivat ja tuli oltua huonossa seurassa, en arvostanut itseäni ja menin huonoille teille. Join koska se oli niin normaalia ja sain itselleni paljon kavereita sen myötä. Piti olla tietynlainen ja ihastuin kai siihen elämäntapaan, ettei huolta huomisesta. Se alkoi jo 14-vuotiaana.
Muut jatkoivat eteenpäin elämässä. Minä jatkoin ryyppäämistä, kävin töissä ja ylläpidin sosiaalista elämää alkoholin kautta. Kaikki suhteet on luotu alkoholin pohjalta, siis parisuhteet. Aina seksi uusien kumppaneiden kanssa on tapahtunut humalassa. Säälittävää joojoo.
Kuitenkin jos syvällisemmin haluan pohtia näitä niin on minulla ollut äärettömän huono itsetunto ja olen kasvanut häpeään kiinni. Kun aloin juomaan niin ulkopuolisuuden tunne katosi ja katoaa edelleen.
Olen kyllä sosiaalinen ja osaan hoitaa työni ihan normaalisti mutta pidän roolia. Olen suorittaja. Haluan kaikki arvoasanat luokkaa 10 ja minun on pärjättävä. Minulla on vahva työmoraali ja olisin ollut hyvä johtavissa töissä, joissa olen joskus ollutkin. Mutta se kaikki on roolia ja sitä että haluaisin vain kelvata ja riittää. Kaikki tuo on kuitenkin paskaa enkä ole koskaan kokenut kuitenkaan riittäväni vaikka olisin mitä saanut aikaan toiminnallani. Koen myös aidosti että olen tyhmä enkä oikeasti olisi ansainnut sitä kaikkea vaan onnistuin siksi koska osasin niin hyvin leikkiä sitä roolia ja olin ahkera mutta mitään todellista osaamista minulle ei ole.
Kirjoitellaan näistä, voit jatkaa jos sinulla on jaksamista.
Ap
Kokeile tätä:
1. Ensin kerran viikossa. Palkinto (ei voi olla alkoholi) kun olet pitänyt tämän 2 kuukautta.
2. Sitten kerran kahdessa viikossa. Palkinto (ei voi olla alkoholi) kun olet pitänyt tämän 2 kuukautta.
3. Sitten kerran kuukaudessa. Palkinto (ei voi olla alkoholi) kun olet pitänyt tämän 2 kuukautta.
Elämä on niin tylsää ja yksinäistä että on oakko juoda viikonloppuisin. Viikolla arkisin itse urheilen, pyöräilen lähes joka päivä 20 km ja käyn myös kalassa. Viikonloppu taas on surkeaa ja tylsää aikaa. Tälläistä tää ollut kun jouduin työttömäksi. Ennen tein töitä jopa viikonloppuisin ja halusin aina ylitöitäkin tehdä. Elämään tuli tyhjiö kun enää ei saanutkaan tehdä töitä.
Kaksi ekaa juomispäivää tais mennä "sosiaalisuuden" piikkiin (no en mä edes nähnytkään sit ketään kun kaikilla muuta) ja loput kolme oli todellakin vaan olon loiventelua. Yleensä onnistunut pitämään sen maks kahdessa päivässä. Tuo siis on epänormaalia jopa mulle mutta säikäytti itsenikin nyt. Oon nyt viikkotolkulla lämpöillyt, ja vaikka kaikkea tautia on nyt oikeastikin liikkeellä niin ei tämä olo normaalia ole. Todella väsynyt, palelee, rytmihäiriöitä, hikoilua enkä saa nukuttua edes lääkkeiden avulla, jos nukahdan niin painajaisia. Koittanut edes hieman ulkoilla voinnin salliessa.
Tekis mieli pyytää joku leffaan tai käymään, mutta enhän mä osaisi olla puolituttujen kanssa eikä läheisiä oikein ole enkä haluais rasittaakaan.
Alustava suunnitelma, että ihan ensin pyrin nyt edes kuun loppuun selvinpäin ja katsoo sitten. Eikä ainakaan teräviä eikä yksin!
Oon siis alle 40v ja vielä hädintuskin 50-kiloinen nainen. Mulla olis niitä ottajiakin kai sen takia, kun toistaiseksi oon hoikka (mutta hullu) ja tää ei kai näy ulospäin vaikka esim kaupassa peilin ohi kulkiessa en pysty edes katsomaan itseäni. Alan kyllä itse näkemään että alan olla liian vanha tähän meininkiin. Kuulen paljon kehuja ulkonäöstäni ja luonteestakin jos vaan ihmisten parissa liikun ja jotenkin vihaan sitä. Kun ei ne tiedä. Ja vaikka selitän, niin ei ne tunnu käytännössä tajuavan. Haluaisin yhteen mieheen alkaa tutustumaan ja taidan olla aika tykästynyt häneen, mutta toistaiseksi häpeän itseäni niin että pidän itseni erossa uusista ihmisistä syvällisemmin.
Oon aina ajatellut että en halua olla "isona" yksi niistä, jotka muistelee nuoruuttaan ja sitä kun "minä silloin" olin sitä ja tätä ja vaikka mitä olis voinut tulla. Olen aina halunnut olla "nytten kun" ja "minähän teen enkä vaan höpise" ihminen. Sit kun sitä vielä on katsonut kun se toinen tyyppi tosiaan vielä kännissä uhoaa kun "kyllähän minä silloin nuorena". Mutta entäs elämä nyt? Aina tehnyt mieli kysyä että "no mikset ole enää" mutta sentään jotain empatiaa. Tosi surullista.
Miksi tässä tosiaan ei vaan olla sitä mitä halutaan?
Onhan tässä mielestäni kummallakin hyvät lähtökohdat, kun osataan pohtia ja myöntää se että nyt on ongelma ja siitä halutaan eroon. Päihdelinkkiä on hyvä lueskella, siellä ei kukaan hienostele. Nykyään siellä on jokin chattikin, mutta en ole vielä tutustunut, voitais koittaa?
Meinasin tossa kaataa minttuviinaa kahviin koska "flunssa ja viikonloppu" mutta toistaiseksi vielä tajuan edes sen selittelyn.
Terveisin se viiden päivän juoppo akka
Juo juo juo...kyllä kannattaa ryypätä,pyöriä kännipäissään ympäriinsä...ilo ilman viinaa on teeskentelyä..kunnolla kuppia!
Vierailija kirjoitti:
Elämä on niin tylsää ja yksinäistä että on oakko juoda viikonloppuisin. Viikolla arkisin itse urheilen, pyöräilen lähes joka päivä 20 km ja käyn myös kalassa. Viikonloppu taas on surkeaa ja tylsää aikaa. Tälläistä tää ollut kun jouduin työttömäksi. Ennen tein töitä jopa viikonloppuisin ja halusin aina ylitöitäkin tehdä. Elämään tuli tyhjiö kun enää ei saanutkaan tehdä töitä.
Ootko sä se, joka monessa ketjussa mainitsee tän kalastelun ja myy saalista? Se on herttaista :)
Mainitsit itsekin, täytät tyhjiötä. Aiemmin töillä ja nyt juomalla.
Ootko AP linjoilla? Miten viikonloppu sujuu, ootko saanut pidettyä korkin kiinni?
Sun pitää vain tehdä se päätös. Kirjoita itsellesi lappu, että lopetat juomisen ja listaa siihen syyt. Kun olet tehnyt sen niin konkreettisesti, on paljon helpompi pysyä päätöksessä verrattuna siihen, että vain ajattelet tehneesi päätökseen. Lappua on myös helppo palata lukemaan aina, kun tekisi tosi paljon mieli lähteä ostamaan alkoholia.
Sitten lisäksi sun pitää eliminoida ne hetket, jolloin yleensä juot. Jos se on sulla sauna, älä mene saunaan ollenkaan ennen kuin olet ollut juomatta jo pidemmän aikaa. Jos se on tietty viikonpäivä, keksi itsellesi tekemistä sille päivällä niin, ettet ajaudu kauppaan ollenkaan. Jos olet nuori ja nuorennäköinen, älä ota enää henkkareita mukaasi kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jatkaa juomista, kunnes tulee lopullinen halu lopettaa. Mieti joskus että katsot elämääsi toisen silmin. Miltä se kännääminen ja krapulat näyttävät?
Monella alkoholistilla pitää käydä joki pohjakosketus tai muu pohja elämässä että raitistuvat.
Kyllä! Itse join joka viikonloppu 1-2 pulloa viiniä, vaikka ei aina olisi tehnyt edes mieli. Kun otin ensimmäisen lasillisen, viini ei välttämättä maistunut edes hyvältä, mutta jo toinen oli suun mukaista ja nousuhumalassa oli ihanaa. En käynyt baareissa, tai edes ystävien luona, vaan join yksin. Jatkoin tätä ainakin kymmenen vuotta, ellen kauemminkin ja jatkaisin luultavasti vieläkin, ellen olisi sairastunut vakavasti. Kun pääsin sairaalasta, kaadoin vajaan viinipullon viemäriin, loput annoin ystäville, jotta ei tulisi mielitekoja, mutta niitä ei ole kyllä tullut. Nyt mietin terveyttäni, enkä uskalla riskeerata yhtään.
Miten AP menee?
Mulla venyi viime "viikonloppu" viiden päivän juomiseen ja nyt siis vasta neljäs ilman. Mulla toki myös mt-ongelmia mutta nyt olen jo taas hieman paranoidi oonko hommannut itselleni jonkin alkoholipsykoosin vai onko tämä vaan sitä oireilua, mitä sillä alkoholilla koitan peittää.
Mulla kans vaikeaa panostaa ja "sallia" itselleni pieniä kivoja asioita. Joku aika sit ostin 10e maksavan hajuveden ja jotenkin todella huono omatunto siitä. Mutta eipä olis ongelma laittaa viinaan viikossa 50e 😑
Miten sä nukut? Mulla aina ollut ongelmia nukkumisen kanssa (tämäkin joskus oli syy juoda. Join itseni sammuksiin ihan tarkoituksella heti kun perjantaina kotona). Pelottaa elämä selvinpäin. En mä osaa olla oma itseni niin. Kaipaan ihmisiä mutta oon tuppisuu enkä osaa seurustella luontevasti.
Mitä sä peität juomisella?
Oon myös aina ajatellut, että siinä on eroa, tykkääkö vaan juoda vai onko pakko juoda. Mulla ne vaihtelee.