Auto ihmiset apua!!
Minulla nelivetoinen auto josta meni kytkin.
Liikkeellä maksaisi 900e kytkimen vaihto joka on auton arvon verran. Osat maksaisi +100e.
Itsellä pientä käsitystä autoista mutten ole kytkintä vaihtanut. Kaverit sanoo että nelivetoiseen vaikeaa.
En löytänyt yhtään kekskustelua mistään nelivetoauton kytkimen vaihdosta itse. Onko todella niin vaikeaa?
Haluaisin kuulla kokemuksia onnistuuko ja jos onnistuu niin miten se käytännössä on vaikeaa eli mitä siinä tehdään? Pitääkö koko kone saada irti vai? Nyt ei ole rahaa uuteen autoon eikä korjaamoon joten haluaisin yrittää.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Maksat nyt vaan minkä se maksaa tai kävelet. Autoilu ei ole ilmaista.
Kyllä olisin ihan samaa mieltä. Sitäpaitsi tuon 100€ setin lisäksi saattaa vielä rikkoa auton. Ja mitenkäs sen vie enää korjaamolle, kun ei ole enää kytkin kiinni.
Hinaus maksaa sitten 150€.
Monen viikon projekti jonka jälkeen toivoisi, että olisipa vienyt auton korjaamolle.
Vaikkakin Toyota onkin katumaasturi niin kytkintä ole tarkoitettu sitten oikein taakkojen vetoon kärryllä.
Vierailija kirjoitti:
Sanooko tsiki tsiki tsiki vai tsiki tsiki boom tsiki?
Voiko enää sen ärsyttävämpää mainosta ollakaan...
Äläpä rupea itse roplaamaan jos osaaminen nolla. Nykyään ihmiset kuvittelevat että Youtube-videoita katselemalla ratkeaa ongelma kuin ongelma.
Auton laitossa ei tarvitse tulla vastaan kuin se ensimmäinen jumittunut pultti, niin siihen loppuu aloittelijan remontti...
Vierailija kirjoitti:
Äläpä rupea itse roplaamaan jos osaaminen nolla. Nykyään ihmiset kuvittelevat että Youtube-videoita katselemalla ratkeaa ongelma kuin ongelma.
Auton laitossa ei tarvitse tulla vastaan kuin se ensimmäinen jumittunut pultti, niin siihen loppuu aloittelijan remontti...
Yleensä ei riitä hobbyhallin työkalu sarja. Joka autossa alkaa olla "välimallin kokoja" ym erikoisuuksia.
Tuo on homma missä tulee paljon työtunteja. Etsit autokorjaamon millä pienin tuntitaksa ja viet sinne. Toinen korjaamo ottaa 40€/h ja toinen 80€/h. Siinä säästää 50% korjauskustannuksista.
Vierailija kirjoitti:
En ole autoihminen ja olen vielä nainen, mutta tässä videossa vaihdetaan Toyota Hilux on kytkin.
Laitoin YouTube hakuun: clutch change four wheel drive.
Laita autojerryyn tarjouspyyntö. Saattaa tulla tosi halpojakin tarjouksia. Monet paikat tarjoaa osamaksulla korjauksia, mutta onhan niissä sitten ylimääräistä kustannusta
Vai nainen?! En ole tiennytkään, että autorempoissa on osaaminen kiinni siitä haarovälien varustuksesta. Vielä vähemmän videoiden haussa.
Mikä auto ap:lla on ? Voisi auttaa neuvomisessa mutta tuntuu että ap ei sitä kytkintä vaihda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole autoihminen ja olen vielä nainen, mutta tässä videossa vaihdetaan Toyota Hilux on kytkin.
Laitoin YouTube hakuun: clutch change four wheel drive.
Laita autojerryyn tarjouspyyntö. Saattaa tulla tosi halpojakin tarjouksia. Monet paikat tarjoaa osamaksulla korjauksia, mutta onhan niissä sitten ylimääräistä kustannusta
Vai nainen?! En ole tiennytkään, että autorempoissa on osaaminen kiinni siitä haarovälien varustuksesta. Vielä vähemmän videoiden haussa.
No, en tiedä mitä sukupuolta aloittaja on.
Vierailija kirjoitti:
Mikä auto ap:lla on ? Voisi auttaa neuvomisessa mutta tuntuu että ap ei sitä kytkintä vaihda.
Hän kertoi, että Toyota RAV4
Vierailija kirjoitti:
Tuo on homma missä tulee paljon työtunteja. Etsit autokorjaamon millä pienin tuntitaksa ja viet sinne. Toinen korjaamo ottaa 40€/h ja toinen 80€/h. Siinä säästää 50% korjauskustannuksista.
En kyllä käsitä, että miten kukaan yrittäjä saa elantonsa 40€ tuntipalkoilla, käteen taitaa jäädä 10€/h. Täytyy olla pienet menot.
Etsi you tubesta englanniksi videoita ja tee perässä
Ap, jos et ole täysin varma ja todella tiedä mitä olet tekemässä, vie autosi korjaamoon ettet aiheuta sille itse lisää vahinkoa.
Toimivaa RAV4:ää ei tonnilla saa, joten kytkinremppa kannattaa. On nelivetoiseen työläämpi kuin etuvetoiseen.
Vierailija kirjoitti:
Toimivaa RAV4:ää ei tonnilla saa, joten kytkinremppa kannattaa. On nelivetoiseen työläämpi kuin etuvetoiseen.
Kerrankin auton korjaus olisi lähes sijoitus..
Korjaa ja myy 2500€. Osta 900€ auto ja toivo parasta.
Vierailija kirjoitti:
Monessa tapauksessa merkki korjaamo halvin. Muutaman kerran käyttänyt kun ei itseltäni ole onnistunut. Esim, Fordin takaiskarin vaihto oli 80€ kiinteä. Aikaa merkki korjaamolla 5,5 tuntia, joka oli itselläni tiedossa että apurunko on irroitettava. Ilman ongelmia 20 minuutin homma.
Joudut ostamaan
-uuden kytkimen
-tarpeellisen työkalusetin. Ovat kalliita
-kytkinnesteen.
Mikä tässä vaiheessa on hintalappu jo, 250€?
Jos kaikki ei sitten sujukaan, päälle tulee vielä hinaus ja se kytkimen vaihto, mahdollisten uusien aiheuttamiesi vikojen korjaus.
Nyt hintalappu on jo 1600€ jouduit ostamaan uuden kytkimenkin, kun setti jonka ostit, meni sulta rikki kun et onnistunut itse vaihtamaan sitä.
Voihan kaikki mennä hyvinkin ja tuolla parilla sadalla saat uuden kytkimen paikoilleen
Youtubevideon ja tosielämän ero on se, että youtubevideossa on oikeat työkalut ja helposti irtoavat pultit autonosturit ym.
Tosielämässä sulla on vähän huonot työkalut, huono tunkki, ei pukkeja sekä jumittavat ja pahimmassa tapauksessa katkeavat pultit. Lopulta tunkki kaatuu ja kuolet katkennut pultti kädessä sinne auton alle.
Parhaassakin tapauksessa tottumattomalta remonttiin menee moninkertainen aika ammattilaiseen verrattuna. Vähintään tuplat ja todennäköisesti kymmeniä tunteja. Mutta voihan sen toki ottaa ihan harrastuksen ja uuden taidon opettelemisen kannalta. Etenkin jos on mahdollisuus olla ilman autoa sen muutaman päivän, mitä remonttiin todennäköisesti menee.
Tässä vähän realismia tee-se-itse kytkinremonttiin;
Pahimmassa tapauksessa häviät paljon enemmän, jos sössit kytkimen asennuksen. Rikot paljon muutakin. Mutta jos on alle tonnin auto, niin eihän se toki täysi katastrofi ole ja aina voi myydä osina pois.