Mistä löytyvät Suomen pienimmät hammasväliharjat?
Olen Plakersin metallirunkoiseen XS-hammasväliharjamalliin kyllästynyt siksi, että tulee kalliiksi jos harjalla pystyy puhdistamaan yhden hammasvälin ja sitten se on mutkalla ja käyttökelvoton. Minulla ovat todella tiukat hammasvälit ja hammaslääkäri neuvoi lisäämään hammaslankauksen lisäksi hammasvälien puhdistukset ienrajasta aterioiden jälkeen.
Hammaslankaimenkin kanssa on työtä ja tuskaa saada hammaslankaa hampaiden välistä. Onko olemassa millään muulla merkillä XS-kokoista hammasväliharjaa? Eikö ole mahdollista tehdä tavallista muovirunkoista hammasväliharjaa pienempänä vai enkö ole osannut etsiä oikeita?
Kyse on asiasta, joka pitää viidesti päivässä hoitaa eli olen vararikossa jos tappelen Plackersin hammasväliharjojen kanssa. Silloin lopputulos on se, että palaan takaisin pelkän hammaslankaimen käyttöön.
Ilmiantakaa helposti ostettavat XS-kokoiset hammasväliharjat, kiitos!
Kommentit (46)
Itse päädyin käyttämään hammaslankaa kun ei mahdu nuo harjat.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat on nykyään ylellisyyttä.on se kumma kun maailmassa muutamaan luukappaleeseen tuhlataan vuosittain miljardeja ,kun velli ja muu pehmeä ruoka on keksitty........
Kyllä ne hyvät on olla, koska monen leipä on vanha ja kova kuin kivi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.clasohlson.com/fi/Suusuihke-Waterpik-WP-100-Ultra/p/34-1285
Tuota en kyllä jaksa kantaa mukanani ihmisten ilmoilla. Jo nyt on riittävästi sosiaalista haittaa kun joudun vessankopissa lankaamaan hammasvälejäni. Coopin hammaslankaimet ovat olleet positiivinen yllätys Jordanin paksuihin löpsölankaimiin verrattuna. En tajua, kuinka osa tykkää meikata vessassa kärryissä vapaaehtoisesti. Itse pesen kädet, avaan oven kahvan paperilla peittäen. Istun alas ja kaivan hammaslankaimen esiin ja aloitan toimenpiteen.
Monesti on käynyt niin, että hammaslankain on jäänyt jumiin hampaiden väliin. Eihän siinä voi laittaa kenellekään viestiä, että hanki kynsisakset ja tule leikkaamaan hammaslankaimen lanka vessaan poikki. Olen kolmannessa kopissa. Nyt vielä sitten tuo Plackers-rumba on kuluttanut hermoja ja rahaa kiitettävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.clasohlson.com/fi/Suusuihke-Waterpik-WP-100-Ultra/p/34-1285
Tuota en kyllä jaksa kantaa mukanani ihmisten ilmoilla. Jo nyt on riittävästi sosiaalista haittaa kun joudun vessankopissa lankaamaan hammasvälejäni. Coopin hammaslankaimet ovat olleet positiivinen yllätys Jordanin paksuihin löpsölankaimiin verrattuna. En tajua, kuinka osa tykkää meikata vessassa kärryissä vapaaehtoisesti. Itse pesen kädet, avaan oven kahvan paperilla peittäen. Istun alas ja kaivan hammaslankaimen esiin ja aloitan toimenpiteen.Monesti on käynyt niin, että hammaslankain on jäänyt jumiin hampaiden väliin. Eihän siinä voi laittaa kenellekään viestiä, että hanki kynsisakset ja tule leikkaamaan hammaslankaimen lanka vessaan poikki. Olen kolmannessa kopissa. Nyt vielä sitten tuo Plackers-rumba on kuluttanut hermoja ja rahaa kiitettävästi.
OCD-diagnoosi?
Vierailija kirjoitti:
Käytän silikonisia käyriä hammastikkuja, eivät vahingoita ikeniäkään, kun huuhtoo tai pesee, voi käyttää muutaman kerran. Langan kanssa on hyvä olla varovainen, ettei vahingoita ikeniään hinkkaamisella.
Se vanha 2000-luvun alun ohje, jossa neuvottiin painamaan tarkoituksella lankaa niin syvälle ikeniin, että veri tirskui on kielletty nykyään. Itse asiassa ei saa käyttää samaa harjaa, lankaa tai lankainta jos jostain välistä tulee verta. Tulehdus leviää välineen kautta jokaiseen hammasväliin kun oikein urakalla nirhii haavoja ikeniinsä.
Ap. Mistä muualta olet kysellyt kun vauvapalstalta ...🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Prismasta TePe XS (oranssi). Ne välit, joihin ei mahdu, Coop hammaslankain.
Sama tuo TePe XS oranssi väliharja ja sitten ohut litteä ja vahattu Jordanin hammaslanka (vaaleansininen rasia), menee helposti ahtaisiinkin hammasväleihin.
Lisäksi Paro - erikoisohuita , pehmeitä muovihammastikkuja, vihreä rasia. On myyty vain apteekeissa. Hankaa hyvin pois hammaskiveä,
Eikö ole aika ylimitoitettua harhailla hammasvälejä joka aterian jälkeen? Tuskin sellaista kauaa jaksat.
Vierailija kirjoitti:
Ap. Mistä muualta olet kysellyt kun vauvapalstalta ...🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Kaikkien asiattomuuksien seasta olen saanut täältä parempia vastauksia kuin niin sanotuilta asiantuntijoilta. Koska olen astmaatikko ja kortisonia sisältävät astmalääkkeet ovat kovaa ainetta hammaskiilteelle, haluan pitää hampaistani mieluummin etukäteen hyvää huolta.
Kaikki hampaanväliinjuuttumiskokemukset ja salaatit hampaiden väleissä ovat pikkujuttu verrattuna esimerkiksi hammakivenpoistoihin tai hampaidenpaikkauksiin. Manuaalinen tai koneellinen hammaskivenpoisto kuulosti kauhealta. Vanhempani ovat kokeneet molempia. Samoin kaikki hampaidenpaikkaukset ja putoilevat hammaspaikat pelottavat minua niin paljon, että huolehdin mieluummin hampaistani välttääkseni kaiken tuon riesan. Sairastuin pienenä astmaan ja siksi minun hampaitani pestiin kotona jo varmaan heti kun oli jotain pestävää.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole aika ylimitoitettua harhailla hammasvälejä joka aterian jälkeen? Tuskin sellaista kauaa jaksat.
Jokaista hammasväliä pitää vetaista kolmesti edestakaisin, ettei ruoanrääppeet jää loppupäiväksi pilaantumaan hammasväleihin. Näin nykyaikana ohjeistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apteekista löysin xs-kokoisia, merkkiä en muista
hammaslääkäri kehotti aloittamaan sen erityisesti hammaskiven poiston jälkeen, koska silloin se voi alkaa sujua helpoiten
Hammaslääkäri neuvoi minua aloittamaan käytön siksi, ettei hammaskiveä pääsisi ikinä tulemaan hampaisiini. Mieluummin hoidan kuin kärsin. Olen lukenut täältäkin ihmisten hammaskivenpoistokokemuksista ja hammaskiven poisto ei kuulu millään menetelmällä toivelistalle. Minä olen käsittänyt asian niin, että osalla syljen laatu suojelee hammaskiven syntymiseltä ja siinä mielessä olen onnekas. Hammasvälien tiukkuus on ollut aina ongelmanani.
niin.... minulla taas tulee hammaskiveä helposti ja hammasvälit ovat minullakin tiukat.
Hammaslanka riittää harjauksen lisänä. Solmitaan 25cm pätkän päät yhteen, syntyy ympyrä joka kiristyy sormilla kitaran kieleksi. Sillä hiotaan hammasvälin reunat. Tämän jälkeen harjapesu tahnan kera. Vaahto poistaa langan irroittaman plakin.
Näitä suosittelen tai siis en ite pysty käyttämään metallisia ollenkaan, kun ne taipuu ja metalli osuu ällöttävästi hampaaseen. Näillä putsaan:
https://www.apomera.fi/gum-soft-picks-pro-small-60-kpl?gclid=CjwKCAjw68…
Käytän samoja hammasväliharjoja kuin ap, mutta nuo TePen ja Gumin silikoniset pienimmän koon harjat ei omiin väleihini mahdu, vaikka olevinaan saman kokoisia. Käyttäisin mielummin kumisia siis itsekin.
Minä taas nautin hammaskiven poistamisesta. Kuulostaa kivalta, kun hammaskiveä rapsutetaan, ja muutenkin se on rentouttavaa. Käyn kerran vuodessa hammaskivenpoistossa, vaikka suuhygienisti sanoi, että kerran kahdessa vuodessa riittäisi, koska minulle ei kauheasti hammaskiveä tule.
Mullakin on tiukat hammasvälit, ja parhaat löytämäni hammasvälienpuhdistajat ovat juuri nuo TePen xs/s oranssit silikoniharjat ja Jordanin sininen 3 in 1 flosser.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
apteekista löysin xs-kokoisia, merkkiä en muista
hammaslääkäri kehotti aloittamaan sen erityisesti hammaskiven poiston jälkeen, koska silloin se voi alkaa sujua helpoiten
Hammaslääkäri neuvoi minua aloittamaan käytön siksi, ettei hammaskiveä pääsisi ikinä tulemaan hampaisiini. Mieluummin hoidan kuin kärsin. Olen lukenut täältäkin ihmisten hammaskivenpoistokokemuksista ja hammaskiven poisto ei kuulu millään menetelmällä toivelistalle. Minä olen käsittänyt asian niin, että osalla syljen laatu suojelee hammaskiven syntymiseltä ja siinä mielessä olen onnekas. Hammasvälien tiukkuus on ollut aina ongelmanani.niin.... minulla taas tulee hammaskiveä helposti ja hammasvälit ovat minullakin tiukat.
Kaikki hammaslääkärit eivät ole verenimijöitä. Opastavat hyvää hyvyyttään ihmisiä hoitamaan hampaitaan jo ennen kuin tulee ongelmia. Nykyaikana tuo opastaminen kuuluisi oikeastaan hammashygienisteille ja hammaslääkäri tekee sitten omia töitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas nautin hammaskiven poistamisesta. Kuulostaa kivalta, kun hammaskiveä rapsutetaan, ja muutenkin se on rentouttavaa. Käyn kerran vuodessa hammaskivenpoistossa, vaikka suuhygienisti sanoi, että kerran kahdessa vuodessa riittäisi, koska minulle ei kauheasti hammaskiveä tule.
Sinulla ei varmaan satu korviin kun taululiidulla kirjoitetaan ja liitu vinkuu? Minulla nousevat kaikki ihokarvat vaistomaisesti pystyyn.
Mitkä on hampaat en enää muista?