Top 3 Stephen King kirjat
En ole itse lukenut läheskään kaikkia, mutta lukemistani parhaimmat ovat:
1. 11/22/63
2. Kuvun alla
3. Duma Key
Kommentit (105)
Hohto, Piina ja Uinu uinu lemmikkini. Vetävät tarinat kirjoina, ja elokuvtkin ovat ihan OK.
Sori, menee vähään sivuun aloituksesta.. Olen lukenut vain Laitoksen. Sen suorastaan ahmin, vaikken mikään lukutoukka olekaan. Onko tuo kirja tyypillistä Kingiä ja osaisiko joku tuon perusteella suositella jotain muuta kirjaa hänen tuotannostaan?
Anteeksi vielä, ap, kun tulin kuokkimaan.
The Shawshank Redemption - tykkäsin kirjasta ja varsinkin leffasta. Hienosti rakennettu juoni. Taisi olla osana jossain kirjassa, missä lyhyempiä tarinoita.
Painajainen - kunnon kauhuromaani.
Piina - sen naisen sekopäisyys oli todella pelottavaa!
Vierailija kirjoitti:
Sori, menee vähään sivuun aloituksesta.. Olen lukenut vain Laitoksen. Sen suorastaan ahmin, vaikken mikään lukutoukka olekaan. Onko tuo kirja tyypillistä Kingiä ja osaisiko joku tuon perusteella suositella jotain muuta kirjaa hänen tuotannostaan?
Mä luulisin että Hohto ja Tohtori uni on tavallaan "samaa universumia" (telepatia), vaikka Hohto toki kirjana hyvin erilainen (loistava kuitenkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolkuttajat
Tulisilmä
Julma leikki
Bonuksena: Tarpeellista tavaraa
Huonoin mitä olen lukenut on Liseyn tarina, en millään ole saanut luettua loppuun ja sen jälkeen ilmestyneitä en ole juuri lukenutkaan, kuten aikalailla kaikilla kirjailijoilla, ne vanhimmat on parhaimpia.
Olen aloittanut Lisey's Storyn monta kertaa, mutta jokin siinä vain ei jaksa kiinnostaa. Kuulin, että King pitää sitä yhtenä parhaista kirjoistaan, joten väkisinkuuntelin sen äänikirjana. Vai katsoinko elokuvan? Onko se kuvattu? Ei vain jättänyt mitään jälkeä minuun.
Joo, se vaan oli niin järjettömän tylsä, eikä se imaissut mukaansa kuten Kingin kirjat yleensä tekee.
Hmm, vaikea valinta.
Uinu, uinu lemmikkini, siitä oli lukion enkunkirjassa pieni maistiainen, ja sen houkuttelemana tartuin kirjaan. Kammoan yhä valtatien vieressä olevia omakotitaloja, en ikinä haluaisi asua sellaisessa.
Eksyneiden jumala, tämän luin ekan kerran ala-asteella, olin ehkä vähän liian nuori. Kirjan tunnelma oli hiipivällä tavalla kammottava.
Se, luin melko myöhään Kingin kirjoista tämän. Hahmojen tarinat ovat hyviä, niin kuin Kingillä yleensäkin. Kirja on mukavan paksu, mutta ei jaaritteleva.
Kingillä on taito kirjoittaa sellainen kirja, mitä lukija ei tajua lopulta edes lukevansa, vaan lukija ikään kuin laskeutuu sinne tarinan joukkoon, näkee silmissään ne maisemat ja hahmot, siksi ne antavat myös sen erikoisen piinaavan tunteen, se on hyytävää
Green mile, rakastan sitä elokuvana. Yksi niitä harvoja kingin teoksia, jotka ovat parempia elokuvana
Yleensä niistä elokuvista karkaa se tunnelma, jonka Kingi saa kirjoihinsa luotua
sivuun vieno maininta: Pet sematary -nimen "suomennos on mielestäni huono.
Kirjan sivuillakinhan olisi ollut se "lemmikkejen leposia" (lasten kirjoittamana, siksi pari virhettä
Mutta uinu,uinu? Ois uinu ulapalle ja uponnu.
Laitos ei ilmeisesti kuulu kenenkään suosikkeihin?
Vierailija kirjoitti:
Laitos ei ilmeisesti kuulu kenenkään suosikkeihin?
Edellisen nimivalittajan suosikeihin kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Laitos on melkoisen tavanomaista nyky-Kingiä. Semmoinen 3/5 kirja, ehkä. Kannattaa alkaa etsimään tässä ketjussa vilahdelleita vanhempia kirjoja, ne ovat parempia ja varmasti tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet pettänyt ihmiskunnan, eihän nuo ole edes hyviä. Omat gearit
1) Se
2) Piina
3) Tervetuloa Joylandiin
Eikös "It"-kirjassa ole seksikohtaus lasten välillä. Stephen King on pedari tai jotain sinne päin?
Mistä alapeukut? Eikö teitä vai häiritse?
Kohtaus on kieltämättä erikoinen, mutta se on lähinnä hieman oudosti kuvattu alleviivaus ryhmän tiiviydestä. Eikä se mitään pokea ole. Olisi sen toki voinut jättää poiskin, mutta liekö huumepäissään tuntunut järkeenkäyvälle. Mitään pedari-viboja ukosta ei koskaan ole lähtenyt.
Symbolismi sille, että lapsuuden "möröt" katoaa kun siirrytään aikuisuuteen.
Tosi vaikea valita laajasta tuotannosta kolmea ylitse muiden. Itse kuulun Musta Torni -sarjan faneihin ja olen sen kahlannut parikin kertaa läpi. Vai kolmeko? En kuitenkaan laske sitä tähän, koska se on kokonaisuus josta ei voi nostaa teoksia muiden ohi.
Ehkäpä nämä kolme voisivat olla omat suosikkini:
1. 11/22/63
2. Pedon sydän
3. Naisen raivo
Erityismaininnat Julmalle leikille, joka kaikessa ahdistavuudessaan oli sellainen teos mikä piti lukea kerralla läpi. Uusimmasta tuotannosta taas Billy Summersille, joka oli aivan ihana.
Vierailija kirjoitti:
Uinu, uinu lemmikkini
Piina
Hohto
Nämä ja lisäksi Kolkuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Kingin ongelma nykyään on se, että hän on 75 vuotias arvostettu miljonääri, eikä köyhyyden rajamailla heiluva vimmainen nuorukainen. Teksti on tietysti erilaista. Siihen nähden että King on jo itsessään käsite eikä kustannustoimittaja ilmeisesti uskalla sanoa miehelle mitään, on hän edelleen kohtuullinen kirjoittaja. Mutta kyllähän Kingiin kunnolla perehtyneet sen näkee ettei se taso ole enää sama ja osassa uusia romaaneja on suorastaan kiusallisia kliseistä. Erityisesti tämä korostuu kun King yrittää kuvata nykypäivän nuoria. Ne ei ole aitoja, vaan sellaisia kuin 75-vuotias kuvittelee nuorten olevan. Aikaisemmin hän oli kuvauksissa erinomainen, koska hahmot olivat hänen ikäisiään (40-luvun lopulla syntyneitä, lapsuus 50-luvullam nuoruus 60-luvulla ja aikuisuus 70-luvulla). Sen hän osasi. Nyt ei vaan enää toimi.
Totta. Uudempien kirjojen loput varsinkin lässähtää jotenkin. Koonz alkaa vetää joskus voiton Kingistä.
T. Kingin ikätoveri
Uinu uinu lemmikkini, Se ja Cujo. Luin raskaana ollessani kesämökillä ensin mainittua, Kuten kaikki äidit tietävät, tietyssä raskauden vaiheessa täytyy hypätä vessassa alvariinsa. Mökillä oli ulkohuussi, yritin viimeiseen asti pidätellä, koska en uskaltanut mennä huussiin, vaikka oli valoisa kesäyö😆
Luin jostakin, että King kirjoitti paljon omista peloistaan. Varmaan hän on pelännyt lapsensa menettämistä, kuten me kaikki.
Ihmiset voisivat lukea muutakin Kingiä kuin Se, Uinu uinu lemmikkini ja Hohto. Kataloogia riittää.
Jonkun mainitsema Billy Summers oli todella hyvä, vaikka lässähtikin puolivälissä, kun siihen piti väen vängällä ympätä se damsel in distress ja hyvin alkanut kirja alisuoriutuu pelkäksi kostotarinaksi.
11/22/63 oli ainakin omaperäinen. Aikamatkustamisen paradoksi oli pidetty napakasti kasassa.
Novellikokoelmat ovat aika hyviä, vaikka niissäkin tarinoiden pituus ja laatu vaihtelevat luvattoman paljon.
Musta torni sarjaa ei ole king yksin kirjoittanut. Perinteisen Kingin kirjallisuuden ystävänä, en ole onnistunut lukemaan yhtäkään todella huonoja