Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Top 3 Stephen King kirjat

Vierailija
17.10.2024 |

En ole itse lukenut läheskään kaikkia, mutta lukemistani parhaimmat ovat:

1. 11/22/63

2. Kuvun alla

3. Duma Key

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kova Kingin lukija mutta Duma Key on jäänyt väliin. En tiedä miksi, hyllyssä on. Pitäisikö aloittaa..

Vierailija
22/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uinu, uinu lemmikkini

Piina

Hohto

Ollaan aika lailla samoilla linjoilla, nuo ovat aika tarkkaan myös ne top-3 leffat. Pidän It -kirjaa Kingin tuotannon kulminaationa. Kaikki aiemmin kirjoitettu kristallisoituu ja mikään sen jälkeen kirjoitettu ei enää samalla tavoin kolahda.

-winner-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pet Sematary ylivoimaisesti

Vierailija
24/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤣  

Vierailija
25/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet pettänyt ihmiskunnan, eihän nuo ole edes hyviä. Omat gearit

1) Se

2) Piina

3) Tervetuloa Joylandiin

Olen täsmälleen samaa mieltä.

Ja tuo Tervetuloa Joylandiin on aivan loistava, yllätyin, en odottanut etukäteen siltä oikein mitään.

Itse en tykännyt. Ei se huono ollut, mutta aika tylsä. Mersumiehet on samanlaisia 2/5 pakerruksia. King ei enää kirjoita kuten nuorempana, se on karu tosiasia. Viimeisin hyvä oli 22.11.63 ja senkin loppu oli hölmö ja outo. Muuten todella hyvä. 

Dr Sleep oli myös aika hyvä, siis Hohdon "jatko-osa".

Hohto on kieltämättä väkevä, mutta ahdistava eikä kovin nautinnollinen lukukokemus. King oli tuolloin itse syvissä vesissä ja alkoholismihan se kirjan teema onkin.

Vierailija
26/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Se

2) Piina

3) Tervetuloa Joylandiin

Olen täsmälleen samaa mieltä.

Ja tuo Tervetuloa Joylandiin on aivan loistava, yllätyin, en odottanut etukäteen siltä oikein mitään.

Itse en tykännyt. Ei se huono ollut, mutta aika tylsä. Mersumiehet on samanlaisia 2/5 pakerruksia. King ei enää kirjoita kuten nuorempana, se on karu tosiasia. Viimeisin hyvä oli 22.11.63 ja senkin loppu oli hölmö ja outo. Muuten todella hyvä. 

King kirjoittikin alkuaikojen kirjansa tukevasti päissään. Ainakin omien sanojensa mukaan.

Olen lukenut tuon JFK-kirjan lopun monta kertaa, mutta en vain hahmota, mitä siinä tapahtuu. Muuten kirja on tosi hyvä.

Katsoin eilen It-elokuvat. Jälkimmäisessä osassa King esittää divarinpitäjää, joka ei huoli puotiin piipahtaneen kirjailijan nimikirjoitusta tämän kirjaan. Syyksi sanoo, että ei tykännyt sen lopusta. Itseironiaa. :) 

Vierailija
27/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Se

2) Piina

3) Tervetuloa Joylandiin

Eikös "It"-kirjassa ole seksikohtaus lasten välillä. Stephen King on pedari tai jotain sinne päin? 

Mistä alapeukut? Eikö teitä vai häiritse? 

Vierailija
28/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kova Kingin lukija mutta Duma Key on jäänyt väliin. En tiedä miksi, hyllyssä on. Pitäisikö aloittaa..

Parhaiten kuvailisin mökki/lomakirjaksi. Tarina pyörii taiteen ympärillä pääpiirteittäin. Iso argumentti kuitenkin voisi olla, että King ei osaa kuvailla miltä taide näyttää.

ap

Vierailija
29/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) Se

2) Piina

3) Tervetuloa Joylandiin

Eikös "It"-kirjassa ole seksikohtaus lasten välillä. Stephen King on pedari tai jotain sinne päin? 

Mistä alapeukut? Eikö teitä vai häiritse? 

Kohtaus on kieltämättä erikoinen, mutta se on lähinnä hieman oudosti kuvattu alleviivaus ryhmän tiiviydestä. Eikä se mitään pokea ole. Olisi sen toki voinut jättää poiskin, mutta liekö huumepäissään tuntunut järkeenkäyvälle. Mitään pedari-viboja ukosta ei koskaan ole lähtenyt.

Vierailija
30/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan olla ainoa, joka pitää Kolkuttajat-kirjasta.

Tukikohta on myös hyvä, ja Se.

Kolkuttajat on kyllä pelottavin, se imaisi niin sisäänsä.

Vierailija
31/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ja Uinu, uinu lemmikkini ovat suosikkejani, mutta kolmatta on vaikea valita. Ehkä Sydänyö tai Kauhun vuodenajat, tai joku niistä kirjoista joissa on vielä lyhyempiä tarinoita.

Vierailija
32/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uinu, uinu lemmikkini

Piina

Hohto

Nämä sekä Se ja Tarpeellista tavaraa.

Vierailija
33/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksyneiden jumala

Tukikohta

Desperation

Vierailija
34/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten kuvailisin mökki/lomakirjaksi. Tarina pyörii taiteen ympärillä pääpiirteittäin. Iso argumentti kuitenkin voisi olla, että King ei osaa kuvailla miltä taide näyttää.

ap

Ne taulut taisivatkin olla aika mahdottomia kuvailla.

Vierailija
35/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Tukikohta on Kingin pääteos mielestäni. Pidän siitä kovasti, vaikka toki siinäkin on puutteensa. En ole mikään eeppisen hyvän ja pahan taistelun fani, vaan kirjassa viehättää enemmän hyvin tarkat ja uskoakseni melko paikkansa pitävät toimintamallit, joita ihmiset alkaisivat tuollaisessa äärimmäisessä  poikkeustilanteessa noudattaa (98 prosenttia maapallon väestöstä kuolee tautiin ja järjestelmät romahtaa). Eniten kuitenkin tykkään yksittäisten hahmojen kehityksestä tässä kirjassa. Vaikkapa se alkujaan itsekeskeinen muusikko, joka ajatteli vain omaa persettään, kasvoi mieheksi ja johtajaksi. Se oli hienosti kuvattu eikä sivuja säästelty. Samoin se esi-incel toimi todella hyvin, hänelle annettiin uusi mahdollisuus mutta katkeruus pilasi senkin. Nämä nyt esimerkkeinä. 

Vierailija
36/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolkuttajat

Tulisilmä

Julma leikki

Bonuksena: Tarpeellista tavaraa

Huonoin mitä olen lukenut on Liseyn tarina, en millään ole saanut luettua loppuun ja sen jälkeen ilmestyneitä en ole juuri lukenutkaan, kuten aikalailla kaikilla kirjailijoilla, ne vanhimmat on parhaimpia.

Vierailija
37/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin viikko sitten ensimmäistä kertaa Gerald's Game nimisen leffan Netflixissä ja leffa oli oikeasti paras pitkään aikaan näkemäni leffa. En olisi koskaan arvannut juonenkäänteitä. Perustuu Stephen Kingin saman nimiseen kirjaan. Oletteko lukeneet/nähneet leffan? Oliko hyvä kirja? Entä leffa mielestänne?

Vierailija
38/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukikohta, Kosketus ja Hohto.

Tukikohtaa pidetään ehkä parhaimpana Kingin kirjana ikinä. Olen yrittänyt sitä parikertaa aloittaa, mutta kirjan massiivisuus hahmoineen on tehnyt lukemista työlästä.

ap

Kyllä se palkitsee sitten kun tutstuu hahmoihin. Vaatii vain vähän aikaa alkuun.

Tukikohta olisi ollut varsinkin pahimpaan korona-aikaan just osuva 

Olen nähnyt sen myös elokuvana ja sekin oli hyvä (molemmat osat)

Vierailija
39/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christine oli eka, jonka luin, siksi listalle.

Se.

Uinu, Uinu lemmikkini.

Vierailija
40/105 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kingin ongelma nykyään on se, että hän on 75 vuotias arvostettu miljonääri, eikä köyhyyden rajamailla heiluva vimmainen nuorukainen. Teksti on tietysti erilaista. Siihen nähden että King on jo itsessään käsite eikä kustannustoimittaja ilmeisesti uskalla sanoa miehelle mitään, on hän edelleen kohtuullinen kirjoittaja. Mutta kyllähän Kingiin kunnolla perehtyneet sen näkee ettei se taso ole enää sama ja osassa uusia romaaneja on suorastaan kiusallisia kliseistä. Erityisesti tämä korostuu kun King yrittää kuvata nykypäivän nuoria. Ne ei ole aitoja, vaan sellaisia kuin 75-vuotias kuvittelee nuorten olevan. Aikaisemmin hän oli kuvauksissa erinomainen, koska hahmot olivat hänen ikäisiään (40-luvun lopulla syntyneitä, lapsuus 50-luvullam nuoruus 60-luvulla ja aikuisuus 70-luvulla). Sen hän osasi. Nyt ei vaan enää toimi.