Top 3 Stephen King kirjat
En ole itse lukenut läheskään kaikkia, mutta lukemistani parhaimmat ovat:
1. 11/22/63
2. Kuvun alla
3. Duma Key
Kommentit (105)
Oma top 3
1. Tukikohta- aivan loistava, henkilöhahmoja jää aina ikävä kun kirjan lopettaa.Luen kirjan säännöllisen epäsäännöllisesti uudelleen.
2. Se äärimmäisen pelottava ja koukuttava, elokuvista en ole pitänyt, mutta kirjana toimii.
3. Tarpeellista tavaraa- uskomaton juoni, iskee ihmisen heikoimpaan kohtaan nerokkaasti.
Suurin osa kingin kirjoita on uponnut, Musta torni on sellainen, että rn ole jaksanut lukea.
Apt Pupil eli Mallioppilas, yksi moniosaisen kirjan kertomuksista, on mieleenpainuva. Olen lukenut aihepiiristä valtavasti tietokirjoja, ja tämä yksinkertainen tarina teki vaikutuksen nimenomaan henkilöhahmoillaan. Elokuva on myös hieno, vanhana natsina Ian McKellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Desperation oli johonkin puoleen väliin asti loistava kirja. Loppu oli mitä oli.
Pätee vähän turhan moneen Kingin kirjaan. Oikeastaan ainoat jäntevät Kingin kirjat hyvine loppuineen on ne hänen pienoisromaaninsa. King osaa kirjoittaa, mutta jos lähtee rönsyilemään niin siinä sitä sitten mennään. Mies osaa luoda erinomaisen tarinan, mutta ei päättää sitä. 700 sivua tulee upeaa alustusta ja tarinan rakentelua, sitten tulee 50 sivun mittainen käsittämätön lopetus ja tarinan romahtaminen.
Jonkun pienoisromaanin aloitussanoissa se puhui miten nämä on hyviä tarinoita, mutta ei tarpeeksi pitkiä itsenäisiksi kirjoiksi. Ne "pienoisromaanit" olivat ehkä noin 200 sivua pitkiä, muille kirjailijoille tuo on ihan sopiva sivumäärä kirjaan, mutta Kingille alle 400 sivua ei näköjään riitä.
Thinner
Dolores Clairborne
The eye of the dragon
Dead zone
ja novelleista The ballad of the flexible bullet
Hohto
Kuollut ( taitaa olla novelli tai pienioisromaani).
Uinu, uinu lemmikkini
Vierailija kirjoitti:
Hohto
Uinu, uinu lemmikkini
Onko sillä oikeasti teos nimeltä "Kuollut" (kun en löytänyt). Vai tarkoitatko "Ruumis" novellia?
Vierailija kirjoitti:
Hohto
Uinu, uinu lemmikkini
Vei oliko se nimi Ruumis eikä Kuollut? Tämä kuitenkin, mistä tehtiin elokuva Stand By Me.
11/22/63
Hohto
Uinu, uinu lemmikkini
Hohto taisi olla ihan ensimmäinen kirja, jonka miehen tuotannosta luin. Sitten pitikin lainata kaikki Kingin kirjat, mitä vain kylän kirjastosta löysin. Peter Straubit, Clive Parkerit sun muut ahmin myös. Luin lisäksi kaikki saatavilla olevat opukset parapsykologiasta, aaveista, ufoista ja muista rajatiedon ilmiöistä.
Pidän Kingin tavasta kuvata ympäristöä ja ihmisiä. Näin vanhempana arvostan enemmän juurikin lukuja, joissa King kuvaa tavallista elämää, en enää kaipaa varsinaista kauhua samalla tavoin kuin nuorempana. JFK-kirja on lähellä täydellistä, ja harmitti todella, kun se loppui.
Uinu uinu oli kyllä ihan karmea, samoin kuin elokuva. Se jäi pitkäksi ajaksi pyörimään alitajuntaan.
Hankala sanoa, mikä kauhussa niin kovin nuorta tyttöä kiehtoi, mutta olihan se muksuna hurja käydä lukuhetken jälkeen nukkumaan, pitää huolellisesti kaikki raajat peiton alla, ja silmät visusti kiinni, etteivät yön kauheudet pääse mitään kautta kimppuun.
Nykyään luen edelleen Kingiä, uusin opus tarttuu kirjakaupasta matkaan aina jos osuu kohdalle. Ja joo, alkaa olla jo ongelmia noiden kirjapinojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohto
Uinu, uinu lemmikkini
Onko sillä oikeasti teos nimeltä "Kuollut" (kun en löytänyt). Vai tarkoitatko "Ruumis" novellia?
Tietenkin Ruumis. Korjasin viestini, mutta ehdit ensin👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Tukikohta
2. Kauhun vuodenajat-pienoisromaanit
3. Painajainen
Kauhun vuodenajat on parasta Kingiä, mutta niistä ei ole uusintapainoksia, joten monelta mennyt ohi ja divarissa kalliita. Stand by me-leffa on tehty yhdestä sen sarjan pienoisromaanista. Ei ole kauhua, vaan normaali tarina 50-luvun pojista seikkailussa.
Shawshank Redemption on myös näitä Kauhun vuodenajan pienoisromaaneja, ellen väärin muista. Leffa on suomennettu: Rita Hayworth - avain pakoon.
Vierailija kirjoitti:
Apt Pupil eli Mallioppilas, yksi moniosaisen kirjan kertomuksista, on mieleenpainuva. Olen lukenut aihepiiristä valtavasti tietokirjoja, ja tämä yksinkertainen tarina teki vaikutuksen nimenomaan henkilöhahmoillaan. Elokuva on myös hieno, vanhana natsina Ian McKellen.
Tämäkin Kauhun vuodenajat-sarjassa. Todella hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolkuttajat
Tulisilmä
Julma leikki
Bonuksena: Tarpeellista tavaraa
Huonoin mitä olen lukenut on Liseyn tarina, en millään ole saanut luettua loppuun ja sen jälkeen ilmestyneitä en ole juuri lukenutkaan, kuten aikalailla kaikilla kirjailijoilla, ne vanhimmat on parhaimpia.
Olen aloittanut Lisey's Storyn monta kertaa, mutta jokin siinä vain ei jaksa kiinnostaa. Kuulin, että King pitää sitä yhtenä parhaista kirjoistaan, joten väkisinkuuntelin sen äänikirjana. Vai katsoinko elokuvan? Onko se kuvattu? Ei vain jättänyt mitään jälkeä minuun.
Olikohan tuosta tehty joku minisarja (Apple plussaan ehkä)? Liseys Storyn alku on hankala, mutta paranee kyllä sitten. Mieheni jätti sen kirjan myös kesken, vaikka Kingin tuotannosta pitääkin. Itse luin loppuun, ja pidin kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kova Kingin lukija mutta Duma Key on jäänyt väliin. En tiedä miksi, hyllyssä on. Pitäisikö aloittaa..
Tuon kirjan myötä löysin ainakin yhden lempibiiseistäni!
Musta torni-sarja oli aika pompöösi, mutta kolisi mulle.
Oma suosikkini on Piina. Lukiessa hirvitti niin että sydän hakkasi ja eläydyin täysillä mukaan. Täytyykin käydä kirjastossa joku päivä, kiitos hyvistä lukuvinkeistä!
Uinu uinu lemmikkini
Raivo
Pitkä marssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolkuttajat
Tulisilmä
Julma leikki
Bonuksena: Tarpeellista tavaraa
Huonoin mitä olen lukenut on Liseyn tarina, en millään ole saanut luettua loppuun ja sen jälkeen ilmestyneitä en ole juuri lukenutkaan, kuten aikalailla kaikilla kirjailijoilla, ne vanhimmat on parhaimpia.
Olen aloittanut Lisey's Storyn monta kertaa, mutta jokin siinä vain ei jaksa kiinnostaa. Kuulin, että King pitää sitä yhtenä parhaista kirjoistaan, joten väkisinkuuntelin sen äänikirjana. Vai katsoinko elokuvan? Onko se kuvattu? Ei vain jättänyt mitään jälkeä minuun.
Olikohan tuosta tehty joku minisarja (Apple plussaan ehkä)? Liseys Storyn alku on hankala, mutta paranee kyllä sitten. Mieheni jätti sen kirjan myös kesken, vaikka Kingin tuotannosta pitääkin. Itse luin loppuun, ja pidin kyllä.
Applellahan se olikin. Viime keväänä sain kanavan pesukoneen kylkiäisenä ja löysin Liseyn. Kuuntelin sen myös äänikirjana. Minulla on kirja oikein kovakantisena, mutta missään muodossa se ei innosta. Lisey on jotenkin niin turha tyyppi, etteivät hänen ongelmansa liikuta.
1. Unensieppaaja
2. Christine tappaja-auto
3. Uinu uinu lemmikkini
Hohto
Kosketus
Piina