Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko avioehtosopimuksen irtisanoa?

Vierailija
17.10.2024 |

Meille on tulossa ero ja meillä on miehen kanssa poissulkeva avioehtosopimus. Mun uusi siippa väittää, että voin irtisanoa tämän, kunhan teen sen ennen erohakemuksen jättämistä. Onko tässä joku suoja-aika vai voinko hakea eroa heti, kun olen antanut tulevalle eksälle irtisanomisilmoituksen avioehtosopimuksesta vai pitääkö siinä odotella vähän aikaa ennen eron vireillelaittoa?

Aikanaan suostuin avioehtoa, koska luulin meidän olevan kuolemaan asti yhdessä. En sillon voinut tietää, että löydän kuntosalilta uuden rakkauden. 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi tyhjätaskua, oi sitä onnea! Kuinka tyhmä saa olla?

No siksi haluankin sen avioehdon purkaa, ettemme olisi tyhjätaskuja! Kaikille ei ole suotu samoja mahdollisuuksia, niin mielestäni on reilua, että saan kuitenkin omaisuudestamme puolet.

Yleensä nämä sopimukset tehdään SEN hetkisen tilanteen mukaan. Nyt tilanne on muuttunut ja sopimuskin pitää purkaa. Mies kyllä tajuaa tämän, mutta jostain syystä inttää vastaan. 

Huomenna lähdemme uuden mieheni kanssa Tallinnaan viikonlopuksi, ni en jaksa asialla nyt murehtia. Maanantaina lyön eksälle uuden sopimusehdotuksen käteen ja, jos ei suostu allekirjoittamaan, ni otan yhteyttä lakimieheen.

Jos ukkos ei laita nimeä pahviin niin tuo sopimus pysyy voimassa. Toki voit sitten tuhlata rahojasi lakimieheen, mutta jos tuo sopimus on oikein tehty ja rekisteröity niin häviät varmasti.

Vierailija
42/45 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minilex:

"Avioehto voidaan purkaa avioehtosopimuksen osapuolten suostumuksella.  Avioehdon purkaminen tulee tehdä samassa muodossa kuin varsinainen avioehto.  Purkamisen tulee olla kirjallinen asiakirja, joka on päivätty, asianmukaisesti allekirjoitettu ja kahden esteettömän henkilön oikeaksi todistama.  Avioehdon purkaminen tulee toimittaa Digi- ja väestötietovirastoon rekisteröitäväksi, jotta se tulee voimaan.  Jos avioehdon purkamista ei toimiteta virastoon, pysyy aiemmin rekisteröity avioehto voimassa.

Avioehdon purkamista varten voi ostaa valmiin asiakirjan, joka tulee itse täyttää ja toimittaa virastoon tai asiakirjan voi tehdä itse muotovaatimuksia noudattaen. "

Siis osapuolten suostumuksella, ei yksipuolisesti.  Jos epäselvää käännyt lakimiehen puoleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa kyllä voit, mutta vain omalta osaltasi. Eli voit avioehdosta huolimatta antaa erossa tasinkoa omasta omaisuudestasi. Et silti voi saada tasinkoa, jos ilman avioehtoa menisi niin päin.

Avioehto on sopimus, mikään laki ei pakota osapuolia sitä erossa noudattamaan, mutta jos asiasta tulee riitaa, niin silloin ositus hoidetaan sen pätevän avioehdon mukaan, eikä sitä voi toisen vahingoksi muuttaa ilman tämän suostumusta.

Trollihan tämä oli, mutta tiedoksi nyt kuitenkin.

Vierailija
44/45 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aviopuolisot voivat purkaa tekemänsä avioehdon molempien puolisoiden suostumuksella.  Purkaminen tulee tehdä samassa muodossa kuin varsinainen avioehto.  Sen tulee siis olla kirjallinen, päivätty, molempien puolisoiden allekirjoittama sekä kahden esteettömän henkilön oikeaksi todistama.  Avioehdon purkamista varten voi ostaa valmiin, itse täytettävän asiakirjan, tai asiakirjan voi laatia itse.  Avioehdon purkaminen tulee toimittaa Digi- ja väestötietovirastoon rekisteröitäväksi avioliiton aikana tullakseen voimaan.  Aiemmin rekisteröity avioehto pysyy voimassa, mikäli avioehdon purkamisasiakirjaa ei toimiteta rekisteröitäväksi.

Toki normaalissa avioliitossa ero menee noin. Kai siihin joku poikkeus on, kun meillä on asiasta kuitenkin riita päällä. Ei kai kukaan kuvittele, että sopimukset sitoo lopun elämää?

Kyllä se nyt vain voimassa on. Ja toivottavasti miehesi ei ole niin tyhmä että sopimusta menisi purkamaan. 

Vierailija
45/45 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä trolli. Mutta ei voi irtisanoa. Minkä tahansa sopimuksen vio kyllä yhteisymmärryksessä purkaa. Jos purkamisesta ei päästä yhteisymmärrykseen, sopimus pätee