Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmas koira, kun mies ei ole täysin samaa mieltä?

Vierailija
16.10.2024 |

Meillä on yksi jo elämänsä ehtoopuolella oleva koira, ja yksi nuorempi koira. Nuorempi kaipaa seuraa, on ns laumarotua, eikä vanha koira jaksa sen kanssa riekkua, evvk. Kaverin kanssa juoksee ulkona ja leikkii, energian kulutuskin ihan toista luokkaa. Sellainen rotu että ei koskaan voitaisi lenkittämällä saada koiraa väsyksiin, mutta toisen koiran kanssa kyllä onnistuisi.

Nyt olen järjellä pohtinut että otettaisiin kolmas, saman tyyppinen kuin tuo nuorempi. Sopiva aikuinen koira olisi kiikarissa ja ns kotikokeilun voisi tehdä.

Mies ei oikeastaan haluaisi kolmatta koiraa. On kuitenkin sanonut ymmärtävänsä että kolmas olisi varmasti hyvä juttu, eikä hän sitä kiellä. Ja tottakai lenkittäisi ym kuten nämä nykyisetkin. Mutta hänelle riittäisi kaksi.

Itse maksaisin kolmannen koiran, autoon tarvittavan häkin, jne. Mutta tottakai miehen pitäisi hoitoon osallistua eikä sitä vastustakaan. Totesi vaan että koiran nimi pitäisi sitten muuttaa 😄 Ottaisitko kolmannen koiran?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden pennun tulo taloon on vanhalle koiralle usein raskas kokemus sillä pentu kiusaa usein vanhaa koiraa ja vaatii omistajilta paljon huomiota. 

Itselläni on neljä keskikokoista koiraa ja jos toinen meistä on reissussa,  esim. ulkoilutus ei ole kovin helppo juttu. Yleensä nuo ovat rauhallisia, mutta välillä meillä on meno kuin rautatieasemalla. Lisäksi koiria on hankala kouluttaa kun muut ovat siinä paikalla kerjäämässä nameja. Kulut, esim. ruokintaan, punkkien torjuntaan ja rokotuksiin jne. tulevat tosi isoiksi kun on näin monta koira. Karvanlähdön aikana imuroida saa päivittäin ja silti imuri menee tukkoon. Jos saisin näin jälkikäteen valita, kaksi koiraa olisi optimimäärä. Nämä kaikki neljä ovat meille kyllä todella rakkaita ja ovat aivan ihania koira, mutta eihän tällaisessa koiramäärässä ole kauheasti järkeä. 

Vierailija
22/28 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuulostaa siltä että se asia on melkein päätetty jo. 

Kehotan miettimään sellaista asiaa, että nuoremman ja tulokkaan välillä olisi syytä olla jonkun verran ikäeroa, yleensä 3-5 vuotta on hyvä.  Se nuorempi kun alkaa kokeilla rajojaan ja koirien välille voi tulla niin paha riita, että ne eivät sovikaan saman katon alle, varsinkin jos ovat samaa sukupuolta. Ja leikkaamaton tyttö voi aiheuttaa urosten välille sitten sodan tai muuten vain sietämätöntä menoa. 

Meillä on 2 huskyurosta 5 ja 7 v, 14 v russelipappa ja 2 v russelityttö, ja 14 v on opettanut likan tavoille - myös pahoille.... Vanha herra ei jaksa enää riehua, ja joka päivä ei herralla ole kävelypäivä "älä viiti, siellä sataa/pakkasta/tuulee väärästä suunnasta/päikkärit kesken, mene sää, mä jään kattoon Emmerdalee",  joten koirapuistoon käy matkamme aika usein iltaisin. Siellä nuoriso riehuu ja vanha herra nuuskii puskia. Kaikki nuoremmat koirat on tulleet meille "mulla ei ole aikaa tälle"-tapauksina ja vanhin poliisin poisottamana. 

Puoliso kävelyttää kolmikkoa tunnin aamuisin ja minä iltaisin, koska pappakoira ei vauhdissa pärjää ja lisäksi huskyt vetää aika lailla, se kun on niiden luonto. 

Illalla koirapuistossa lisää vauhtia piisaa. (Lisäksi talvisin russeli luulee olevansa vetokoira, vaikka huskyt kyllä hoitaa kelkkahomman..)

Kyllä näistä myös työtä on, varsinkin kun kurakelien aikaan kutsu käy kylpyyn. Mieti myös kolmen koiran eläinlääkärilaskuja. Mulla on se onni, että systeri on alalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kiva mies. Meillä mies ei lenkitä, koska kuulemma ei koiraa olisi ottanutkaan. Mikä on typerää, koska koira nyt kuitenkin tässä on ja se pitää hoitaa. En itsekään olisi koiraa ottanut, ellei se sattuneesta syystä olisi meille päätynyt ja siihen kiinnyin.

Niinpä lenkitän koiraa itse, vaikka olisin kovassa kuumeessa ja raaja kipsissä. 

Vierailija
24/28 |
17.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uuden pennun tulo taloon on vanhalle koiralle usein raskas kokemus sillä pentu kiusaa usein vanhaa koiraa ja vaatii omistajilta paljon huomiota. 

Itselläni on neljä keskikokoista koiraa ja jos toinen meistä on reissussa,  esim. ulkoilutus ei ole kovin helppo juttu. Yleensä nuo ovat rauhallisia, mutta välillä meillä on meno kuin rautatieasemalla. Lisäksi koiria on hankala kouluttaa kun muut ovat siinä paikalla kerjäämässä nameja. Kulut, esim. ruokintaan, punkkien torjuntaan ja rokotuksiin jne. tulevat tosi isoiksi kun on näin monta koira. Karvanlähdön aikana imuroida saa päivittäin ja silti imuri menee tukkoon. Jos saisin näin jälkikäteen valita, kaksi koiraa olisi optimimäärä. Nämä kaikki neljä ovat meille kyllä todella rakkaita ja ovat aivan ihania koira, mutta eihän tällaisessa koiramäärässä ole kauheasti järkeä. 

Meille ei tosiaan olla edes harkitsemassa pentua.

Ulkoilutuksessa ei sinällään ongelmaa koska iso aidattu, oma piha ja juoksurotu. Ei siis koirapuistoja tarvita. Pappakoira ei aina lenkille piittaa lähteä ja muuten ollaan usein molemmat lenkittämässä eli käsiä on riittävästi. Ap

Vierailija
25/28 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ettei. Meillä on neljä.

Vierailija
26/28 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat koiran, niin otat sen. 

Tämä on erikoinen näkemys, että miehen mielipide on yksi merkitsevä. Ei kai mies voi aikuiselle ihmiselle sanella, että saako ottaa koiran vai ei.

Meillä on kolme koiraa. Tai siis minulla. Minä hoidan, ruokin ja lenkitän. Harrastan koirien kanssa aktiivisesti useampaa lajia. Mies puuttuu koirien hoitoon lähinnä vain jos olen sairaana tai työmatkalla tmv. Koirat on hyvin käyttäytyviä ja helppo ulkoiluttaa samalla kertaa kaikki.

Vierailija
27/28 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista kumminkin myös se, että koirat eivät aina tule yhtä hyvin toimeen keskenään kuin nykyiset koiranne. Eli on ihan mahdollista että rauhallinen yhteiselo muuttuu helvetiksi, kun siihen totuttuun kuvioon tulee uusi koira sotkemaan. En lähtisi horjuttamaan hyvää tasapainoa. Jos uusi koira on aivan pakko saada, niin itse ottaisin vasta sitten kun se vanha on menehtynyt.

Vierailija
28/28 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista kumminkin myös se, että koirat eivät aina tule yhtä hyvin toimeen keskenään kuin nykyiset koiranne. Eli on ihan mahdollista että rauhallinen yhteiselo muuttuu helvetiksi, kun siihen totuttuun kuvioon tulee uusi koira sotkemaan. En lähtisi horjuttamaan hyvää tasapainoa. Jos uusi koira on aivan pakko saada, niin itse ottaisin vasta sitten kun se vanha on menehtynyt.

Uuden koiran saisi ns koeajalla koska se on aikuinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän