Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??
Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?
Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.
Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Jep. Ikää 48v, kohta 49v.
Kommentit (299)
Aloitin syömään keltarauhashormonia niin loppui kuukautiset. Välillä oli kahdet kuukaudessa ja järkyttävä vuoto. En pystyisi tekemään nykyistä työtäni muuten. Olisi pitänyt aikaisemmin tehdä asialle jotain eikä vain sinnitellä näin kauan.
Väsyttää, viituttaa, ärsyttää, raivostuttaa,
Pms, monta viikkoa putkeen. Supistava hormoni yrittää saada ovulaation aikaiseksi ja sitten tyhjentää turhat rojut. Kierto voi kestää vaikka 8 viikkoa. Hikeä tihkuu, ihoa nipistelee.
Mulla on kuukautiskierto ollut lyhyt (noin 22 päivää) jo vuoden. Aikaisemmin kierto oli aika tasaisesti 30 päivää. Muita vaihdevuosioireita en ole huomannut ja ikää mulla on 49v.
Minulla esivaihdevuodet alkoivat "hiipien". En aluksi edes tajunnut mitä ne olivat.
Ensimmäiset oireet, järkyttävän runsaat kuukautiset, alkoivat jo kymmenen vuotta sitten, kun täytin 40v. Siihen asti kuukautiseni olivat olleet ihan normaalit, mutta niistä tuli todella runsaat. Pari vuotta siitä aloin kärsimään kuivista silmistä ja hankin silmälasit, jotka eivät oikeastaan auttaneet kuiviin silmiin. Aloin käyttämään silmätippoja aamuin illoin.
Sitten alkoi vessassa paperilla pyyhkiminen tuntumaan ikävältä ja aloin kastelemaan paperin ennen pyyhkimistä. En sitäkään osannut yhdistää esivaihdevuosiin.
Vasta, kun reilu vuosi sitten emättimeni limakalvot kuivuivat kuukautisten jälkeen ilman mitään ennakkovaroitusta niin kuiviksi, että sattui. Nyt tiedän, miltä tuntuu, kun on "hiekkaa pillussa" :D . Se oli jotain aivan kamalaa ja aluksi epäilin hiivasientä ja ties mitä. Mutta syynä olikin ihan vain vaihdevuosioireet. Aluksi ostin apteekista ilman reseptiä paikallisestrogeeniä ja se toimi hienosti. Sain siihen myöhemmin gyneltä myös reseptin.
Mitään kuumia aaltoja minulla ei ole vielä ollut.
Ai niin, kuivien limakalvojen vuoksi aloin kärsimään yöllisistä vessareissuista sekä virtsankarkailusta (varsinkin liikkuessa). Paikallisestrogeeni tehosi niihinkin
Muistin lisää :)
Seksi lakkasi kiinnostamasta. Onneksi olen sinkku
Minulle suositeltiin joko miestä tai lisää liikuntaa :) Valitsin miehen ja nyt tuntuu paremmalta.
En kiusaa, mutta vähän passautan.
Sperma alapäässä on hyväksi vaikka siitäpä ei ole enään mitään iloa.
Huumori ja ihana sänky on avain onneen t: N 47
Isoäidit eivät mitenkään automaattisesti auta tyttäriään tai miniöitään lastenhoidossa. Isovanhemmat eivät nykyaikana usein asu samalla paikkakunnalla tai edes samassa maakunnassa kuin lapsiperhe. Välimatkaa aikuisten lasten perheisiin voi olla satoja kilometrejä tai voidaan jopa asua eri maassa.
Nuoremmat isovanhemmat ovat työelämässä. Iäkkäämmät isovanhemmat eivät välttämättä jaksaa hoitaa lapsia eri syistä. Heillä voi olla sairauksia, liikuntarajoitteita tai muita syitä.
Nykyaikana perheet perustetaan huomattavasti myöhemmin kuin kymmeniä vuosia sitten. Ensisynnyttäjien keski-ikä on Suomessa noussut ja on jo noin 30 vuotta. Noin 20-25-vuotiaat nuoret vanhemmat alkavat olla jo harvinaisuuksia. Ei ole harvinaista, että pienellä vauvalla on iäkkäät, yli 70-vuotiaat isovanhemmat. Yli 70-vuotias, iäkäs isoäiti tai isoisä ei todennäköisesti ole se perheen ensisijainen tilapäinen kotiapu. Pienellä vauvalla, alle kouluikäisellä ja alakouluikäisellä lapsella pitää olla jaksava, luotettava ja turvallinen lastenhoitaja.
On surullista, että Suomessa lapsiperheiden kunnallinen kotiapu on ajettu alas 1990-luvulla. Parhaillaan valtio ja hyvinvointialueet leikkaavat muun muassa seurakuntien ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton avustuksia. Tämän takia perheet eivät saa esimerkiksi MLL:n lastenhoitajapalvelua kotiinsa. Isovanhemmat ja sukulaiset eivät ole kaikille lapsiperheille se ensisijainen, apua tarjoava tukiverkko. Lapsiperheiden on pärjättävä usein omin voimin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen rupsahtaa vanhetessaan sekä henkisesti että fyysisesti. Hedelmällinen nainen on elinvoimainen, jaksava ja kaunis. Vaihdevuosi-ikäinen, hedelmätön nainen on biologinen turhake, joka ei kykene enää tulemaan raskaaksi ja synnyttämään lasta.
Vaihdevuosi-ikäisellä naisella ei toimi ajatus eikä keho. Muisti pätkii ja keskittymiskyky on olematonta. Käytös on usein epämiellyttävää ja töykeää ja jopa aggressiivista ja uhkailevaa. Aggressiivinen ja hyökkäävä käytös kohdistuu perheeseen, läheisiin ja myös täysin tuntemattomiin ihmisiin. Naama ja keho rupsahtaa, kertyy ylipainoa, fyysinen suorituskyky on kehno, ei viitsi liikkua edes lyhyitä matkoja kävellen ja pyörällä.
Vaihdevuosihirviö röhnöttää sohvalla, valittaa kaikesta ja vahtaa televisiota. Mikään ei kiinnosta. Monilla on jo 50-vuotiaana useita perussairauksia. Monet vaivat ja sairaudet johtuvat ylipainosta, väär
36,5- vuotiaana heräsin aamulla sellaiseen oloon, kuin mulla olisi lievästi lämpöä. Olin pari pvää aiemmin juossut puolimaratonin ja siitä oli jäänyt sellainen hieman kipeä olo keuhkoihin, joten tulkitsin kokonaisuuden sitten tuona aamuna niin, että olen flunssassa. Pidin jopa saikkupäivän, koska olen työssäni tekemisissä 6-viikkoisten vauvojen kanssa. Mutta ei siitä mitään flunssaa tullutkaan ja nykyään tuo lämpöilyolo tulee suht usein aamuöisin. Kuukautiskierto on aivan aavistuksen lyhentynyt 34-37-ikävuosien aikana. Ennen meni usein 2-4 päivää yli neljän viikon, nykyään parhaimmillaan päästään juuri siihen neljään viikkoon, tavallisimmin alkaa yhden päivän "etuajassa".
Perse oli myös kipee, en tiedä johtuiko se nukkuma asennosta vai mistä mutta hikoilua tuli kyllä paljon. Hermot oli kireellä ja kaikenlainen yliherkkyys lisääntyi. Muutenkin lihavana naisena ongelmia olisi ollut muutenkin ilman näitä oireita.
Vierailija kirjoitti:
"Minkä ikäisenä kuukautiset loppui?
Onko viimeisistä kuukautisista yli 12kk?"
Kuukautiseni loppuivat 47-vuotiaana, eli noin neljä vuotta sitten. Gynekologi ihmetteli tuolloin tilannetta ja oireettoomuuttani ja passitti verikokeisiin asian takia. Niistä sitten selvisi, että olen kokenut vaihdevuodet tietämättäni.
Voi, loppuispa mullakin menkat lähivuosina kokonaan. Alkaneet 11 v ja seuraava merkkipäivä 44v. Ei niistä suurta vaivaa ole, mutta oletan, että niiden loppuminen tasoittaisi oloa ja mieltä, kun ei hormonit samalla tavoin myllertäisi?
Kysyin hiljattain äidiltäni oliko hänellä esivaihtarioireita. Vastasi, että ei mitään. Kuitenkin muistan lapsuudesta äidin ollessa 40+, kuinka hän itkeskeli paljon ja oli ahdistunut ja huonovointinen, lihoi ja lopulta jäi pois töistä "paniikkihäiriön" takia.
Uskon, että vielä nykypäivänäkään ei ihmiset itse eikä myöskään lääkärit tunnista hormonilähtöistä oireilua silloin kun ei ole vielä varsinaisesta menopaussista kysymys.
Omia oireitani nyt 45-vuotiaana:
- katkonainen, huonolaatuinen uni
- painonnousu
- ahdistus, paniikkikohtauksia tyhjästä, säikähtely, kaikenlainen "yliherkkyys"
- usein matala mieliala, väsymys, uupumus, motivaation puute
- pissalla ravaaminen varsinkin öisin
- migreenipäänsäryt
- kuumotukset, kasvojen punoitus, hiki tulee pienestäkin
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään enkä tiedä mistä hikoilusta ja kolotuksista oikein edes puhutte.
N43
Kymmenen vuoden kuluttua tiedät. Minäkin kuvittelin, ettei minulle tule mitään pahoja vaihtarioireita, tulipa kuitenkin. Kannattaa heti oireiden alkaessa hakeutua gynelle.
Kivuista ja säryistä puheen ollen, tåmäön kaupassa teki hieman tahmeaksi olon,mkun kävellessä kolotti niin lantio/alaraaja-akselille, hieman ns ahdisti koko tilanne. Ja näköjään alaselän kolotus tänään myös repertuaarissa, menkkamaisen tuntuista itse asiassa. 2,5vko ovat "myöhässä", itse kammoan ajatustakin siitä, että vuoto olisi kuin auki leikatusta kurkusta, en kyllä näe itseäni töissä sellaisina päivinä, en istu toimistossa rauhassa vaikka 5 vaippaa+tamponia housuissani ravaten WC:ssä koko ajan, vaan liikun, seison, kävelen, ulkoilen, olen KOKO ajan ihmisten parissa ja en edes pääse sinne vessaan aina kun pitäisi enkä kovin helposti.
Jessus 😬🤯🤔
Ap
Jatkuva vitutus ja itkuisuus, raivokohtaukset, vihan tunteet, mielialan vaihtelut. Fyysiset oireet on lieviä tähän verrattuna. Ajoittaista lievää hikoilua, joskus outoja kolotuksia joita ei ole koskaan aiemmin ollut. Menkat muuttuneet hyvin epäsäännöllisiksi tänä vupnna. En tiedä tuleeko enää. T. 52v
Luonnonvoiman kaltainen lihominen. Ennen olin aina hoikka, söin ihan mitä halusin niin paljon kuin mieli teki. Nyt 50-vuotissynttärin jälkeen on tullut parissa vuodessa kymmenen kiloa, vaikka elän todella orjallisen kurinalaisesti syömisten, liikunnan ja kaiken muunkin painoon vaikuttavan suhteen.
Muitakin oireita on, monipuolisesti. Nivelkipuja, yöllisiä hikoilukohtauksia, ajoittaisia limakalvo-ongelmia, silmien kuivuutta ja sen sellaista. Seuraavan mammografiaseulonnan jälkeen haen varmaan hormonikorvaushoidon. Kuukautiset ovat vielä tulleet, tai no, nyt viimeksi elokuussa.
Ikää nyt 52v.
Trollipoika on löytänyt keskustelun.