Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??

Vierailija
16.10.2024 |

Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?

Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.

Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.

Jep. Ikää 48v, kohta 49v.

Kommentit (299)

Vierailija
201/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkettää, on niin paska olo. Särkee ja kolottaa kroppaa, väsymys aivan infernaalista ja parhaillaan sattuu selkään myös kuukautismaisesti, ja mahaan joka myös palloturvoksissa. Pelottaa se hetki, kun vuoto suvaitsee alkaa, ovat nyt 3,5vkoa myöhässä, ei oikein kiinnostelisi ilmoittaa itseään pomolle sairaaksi jonkin megalomaanisen vuodon vuoksi, toisaalta työnkuvani sellainen, että töissä on tosi hankalaa olla siinä tilanteessa, päivästä riippuen ei edes ole koko ajan wc-käyntimahdollisuutta aina halutessa/tarvittaessa. Jumankauta, könkkäännkuin vanha mummo ylös sängystä/sohvalta ym, kiitos raaja/nivelkipujen 🤯😢

Ap *särkylääkekaapille tästä on mentävä, taas*

Vierailija
202/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset 3kk kuukautiskierto ollut 30pvn sijaan 27pv. Lisäksi kuukautisten jälkeen ruskea tiputteluvuoto jatkuu monta päivää, viimeksi noin viikon. Nyt kp 14 ja yhä tiputtelee. 

Tämän takia en halua harrastaa seksiä ja ajatuskin ahdistaa.

Ikä 42.

Miksi alapeukkua? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mirena + estrogeenisuihketta 1 suihkaus aamuisin käsivarteen = ei mitään oireita, iho ja hiukset voi hyvin, unet ja mieli kunnossa.

Suihke paljon kätevämpi kuin laastari tai geeli.

Jos vaan voi käyttää hoitoa, niin miksipä kärvistellä.

Rintasyöpään sairastuu ei-hoitoa-käyttäneistä 28/1000:sta ja hoitoa käyttäneistä 34/1000:sta, ja tämäkin lisääntyminen vasta yli 5 vuoden käytön jälkeen. Gynen mukaan alkoholinkin käyttö vaikuttaa enemmän kuin estrogeenin lisäkäyttö. 

Niin no, hormonivalmisteilla on kuitenkin riskinsä eikä kaikkia tietenkään edes vielä tiedetä. Nyt on tutkittu hormonikierukan vaikutuksia ja sen käyttö näyttää lisäävän riskiä sairastua rintasyöpään. Suurin riski on heillä jotka on hormonikierukkaa käyttäneet vähintään 5 vuotta ja ikä alkaa olla nelissäkymmeniss

Se täytyy samalla muistaa, että toisenlaiset syöpä- ja verenkiertoelimistön riskit ovat sitten olemassa, mikäli hormoneja ei käytä. Itsellä kohdun limakalvon liikakasvua ja kierukka pitää limiksen ohuena, muutoin riski kohtusyövälle olisi todellinen ja lisäksi vuotaisin yhtenään myös vaihtarien aikana/jälkeen. Itsellä lisäksi estrogeenilisä ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Nukun hyvin, en hikoile enkä ole nuutunut/vihainen koko ajan.

Kaikki eivät hormoneja voi käyttää ja kaikki eivät tarvitse. Me, jotka tarvitsemme, tiedämme mikä valtava vaikutus niillä voi olla elämänlaatuun. Ihmstä ei ole tehty elämään niin pitkään kuin nykyään elämme ja suuri ansio sekä elämän pituudesta että laadusta kuuluu lääketieteelle, halusimme sitä myöntää tai emme.

Vierailija
204/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ilman hormonikorvausta ja liian pienellä annoksella (nostin hiljattain geelin yhdestä kahteen painallukseen) elimistö aivan sekaisin, tai oikeammin hermosto. Kaikkien jo toistuvasti mainittujen oireiden lisäksi olen yhtäkkiä herkistynyt kofeiinille: en saa juoda tippaakaan kahvia klo 14 jälkeen, tai edessä on hikinen, uneton yö ja sitä edeltävät raivarit ja angstit. Yhtä aikaa tämän kanssa lakkasin sietämästä myös alkoholia ja sokeria entisissä määrin, enkä ennenkään ollut kummoinen käyttäjä, nyt -ton ja  -ton, ellei halua kärsiä. Eikä todellakaan halua.

Olen myös yhtäkkiä allergisoitunut jollekin, en tiedä mille. Huulet turpoavat yhtäkkiä, ja kasvoihin lehahtaa punaisia läikkiä. Ensimmäinen reaktio tapahtui appelsiinin syömisen jälkeen, muttei ole myöhemmin testaillessa toistunut. Reaktio on onneksii harvoin toistuva, mutta kesken työpäivän vähän ikävä. 

Mulla nivelongelmiin on auttanut glukosa

Googlailin itse kun mulle se Lenzetton 3 suihkausta, joka on maksimi, ei vaan tahdo riittää. Luin jostain, että nuoremmat naiset voi tarvita isommankin annoksen. Olen suihkauttanut neljä tarvittaessa. 

Jos sulla on Estrena, niin vasta 6-8 painallusta alkoi toimia kunnolla. Muuten oli sellainen PMS limbo päällä.

Olen 46v

Vierailija
205/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marssin samantien gynelle, kun nukkuminen meni huonoksi. Jos se ei ole kunnossa, ei sitten ole mikään muukaan. Toki oli ylirunsaat menkat - synnytysten jälkeen jäivät sellaisiksi, palelua, migreeni ym. Sain esivaihdevuosien hormonigeelin käyttöön ja hormonikierukan. Kuukautiset loppuivat kokonaan sen kierukan ansiosta, joten olen nauttinut elämästä. Nyt elän elämäni parasta aikaa! Kylmäuinti, kasvisruokavalio ja kunnon palautuminen töistä - vihdoin on aikaa itselle ja harrastuksille. Perheen kanssakin on jotenkin enemmän läsnä. Olen 49v.

Tuo tunne, että on paremmin läsnä perheen kanssa on tuttu. Lapset kertoo mulle paljon enemmän asioitaan, kuin vuosiin. Ja minua vielä ihan oikeasti kiinnostaa. Ei vaan väsymyksen kourissa yritä esittää kiinnostunutta. Toki ei estrogeeni minusta mitään vuoden äitiä tehnyt, mutta olen tyytyväisempi itseeni 

Vierailija
206/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuukautiset paria päivää vaille 3vkoa myöhässä, inhottaa olla päivästä toiseen "varuillaan" ja suojat mukana töissä tai mihin nyt menenkin. Särkyä on, kolotuksia on, alaselkä varsin kipuileva ja oikeastaan koko alakropan luut ja nivelet. Mieliala välillä todella synkkä, viimeksi toissapäivänä. Vihloo nytkin oikealle puolen kylkeen, sellaista on/off-tyylistä tosi kovaakin juilintaa, vai olisko toi jotain alalantiota, en tiedä. Odotan kauhulla jotain megalomaanista häränkurkkuauki-vuotoa...

Ap

Mun oli pakko hankkia kierukka, koska menkat oli niin brutaalit, ettei ulos voinut mennä, teen töitä etänä niin pystyin edes töitä tekemään.

Vierailija
207/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästyin koska mulla on hormoonikierukka.

Vierailija
208/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän nelkyt ihan näillä näppäimillä ja onhan tässä kaikenlaista kremppaa alkanut viimeisten vuosien aikana ilmestymään.

Ensinnäkin se hikoilu. Voi luoja. Ei tarvitse kuin vähän siivoilla, niin kauhea soija päällä. Tulee sellainen tuskaisen kuuma olo, että on pakko mennä ulos hetkeksi. Nuorempana en hikoilluy juuri ollenkaan. Lisäksi jatkuva pehi, pihi ja tihi päällä, joka on ällöä.

Silmät on törkeän kuivat. Aavistus nivelkipuja on lantion seudulla. Ihme kyllä alakerran limakalvoihin ei ole vielä ollut vaikutusta.

Uni on myös nykyään pinnallisempaa ja huonompaa. Kierron mukaan tuntui vaihtelevan paljonkin. Ennen menkkoja nukun huonoimmin.

Mielialan vaihtelut on suurempia kierron mukaan ja aivan järkyttävät PMS-oireet ja menkkakrampit. Kierto on lyhentynyt parin viime vuoden aikana ja nuo oireet on tulleet sen mukana. Pari päivää ennen menkkoja olen aivan zombie. En jaksa keskittyä mihinkään. Onneksi pystyn suunnittelemaan työt itse, niin en ota mitään liian vaativaa noille päiville, kun aivot on mössöä.

Tuo lyhentynyt kierto ketuttaa eniten. Menkkojen välissä voi olla vain 18 päivää. Tuntuu, että ne on koko ajan ja kovat kivut pari ekaa päivää.

Gynelle tästä on varmaan mentävä. Onko vinkkejä, että millähän tuon jatkuvan hikoilun saisi loppumaan? Ällöttävä possu olo tulee siitä.

Vierailija
209/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Listalta jäi unohtelu, aivosumu, tummat leukakarvat ja hormonifinnit. Lisäksi motivation puute. Ei oikein kiinnosta mikään.

Vierailija
210/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävät turvotukset ja laiskan oloinen aineenvaihdunta. Ei ole energiaa samalla tavalla touhuta enää, eikä kiinnostustakaan kyllä. Koko kämpän raivosiivous oli ennen normi. Nyt jaksaa pari juttua päivässä kotihommia ja sekin hampaita kiristellen, kun ei vaan jaksaisi eikä kiinnosta.

Vierailija
211/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 42-vuotias ja luulin, että mulla oli jo vaihdevuosioireita, kun limakalvot ja iho kuivui. Aloitin kuitenkin syömään parempia rasvoja ja rautalisää (ferritiini oli alle 10), ja nuo oireet paranivat ihan heittämällä muutaman kuukauden jälkeen.

Muita oireita ei vielä ole ollut.

Vierailija
212/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kinttuun, ei konttiin. P*rs*ttäkin. En jaksanut korjailla luurin tekemiä "vitsauksia".

Ap

Tuo kokonaisvaltainen persekipu on tosiaan uutta. Ei tällaista jomotusta ole koskaan saanut millään persetreenilläkään mikä nykyään voi tulla ihan vaan rivakammasta kävelylenkistä kun sopivasti ajoittuu. Jotain tekemistä siis tällä(kin) kierron kanssa. Tämä siis ei ole lonkkakipua vaan se sitten tuntuu taas ihan erilaiselta ja yleensä just silloin ei tunnu lonkissa miltään, kun persus on niin jumissa ja juiliva että istumaan meno ja ylösnousu on kumpikin ihan tuskaa eikä käveleminenkään hyvältä tunnu.

Lisäksi tuntuu ettei mikään määrä venyttelyä ja kehonhuoltoa ole enää riittävästi vaan jatkuvasti saisi olla jotain kiristyksiä availemassa. 

Vierailija
213/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun vaihdevuosioireet alkavat, niin mieli muuttuu. Siinä vaiheessa elämä on muutenkin ehtoopuolella ja vakavat sairaudet ovat jo muutenkin tuloillaan. Olin itsekin hormonikielteinen, mutta kohdun- ja munasarjojen poiston jälkeen mummous tuli yhdessä yössä. Aloitin estrogeelin käytön ja sain siitä apua, se on eri asia kuin suun kautta otettava hormonihoito.

Vierailija
214/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Tinnitus

-Korvien kutina

-Nivelkivut

- Unettomuus

- Yöhikoilu

- Mielialamuutokset, erityisesti ärsyyntymiskynnys on madaltunut.

-kipeytyvät rinnat

- pistävä ajoittainen kipu joka menee nopeasti ohi

- Aivosumu/ muistin ongelmat

-Jalkapohjien kipu

- Hormonaalisen migreenin paheneminen

- kuukautiskierron muuttuminen ajoittain epäsäännölliseksi

- Erittäin hapokas valkovuoto joka aiheuttaa kutinaa ja kirvelyä

- Väsymys/ uupumus

- Olemattomien asioiden kuuleminen

- Makuaistin muutokset

- Hajuaisti vaihtelee

-suolisto-ongelmat ja vatsaoireet/ ummetus/ripuli

- Allergisoituminen äkillisesti joillekin kemikaaleille sekä ruoka-aineille.

- Jatkuva virtsaamisen tarve

-Tulehdukset iholla ja iho oireet

- Karvankasvun kiihtyminen kasvoissa

- Alapään karvat harmaantu

Asiaa 🤜 onko kellään alkanut karsea päänahan kutina. Ostin Acon shampoon.

Vierailija
215/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itkettää, on niin paska olo. Särkee ja kolottaa kroppaa, väsymys aivan infernaalista ja parhaillaan sattuu selkään myös kuukautismaisesti, ja mahaan joka myös palloturvoksissa. Pelottaa se hetki, kun vuoto suvaitsee alkaa, ovat nyt 3,5vkoa myöhässä, ei oikein kiinnostelisi ilmoittaa itseään pomolle sairaaksi jonkin megalomaanisen vuodon vuoksi, toisaalta työnkuvani sellainen, että töissä on tosi hankalaa olla siinä tilanteessa, päivästä riippuen ei edes ole koko ajan wc-käyntimahdollisuutta aina halutessa/tarvittaessa. Jumankauta, könkkäännkuin vanha mummo ylös sängystä/sohvalta ym, kiitos raaja/nivelkipujen 🤯😢

Ap *särkylääkekaapille tästä on mentävä, taas*

Meitä on täällä monta. Taistellaan 💓 55vee, viisi vuotta ikihiki.

Vierailija
216/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonihoidon käyttöön liittyy  keltarauhashormonin syöminen, millä tulee tyhjennys vuoto. Eikö ketään muuta kun mua v..tuta tuo pakollinen vuoto, kun omat menkat olisi jo loppu? Tai onko kokemusta keltarauhashormonin aiheuttamasta mieliala oireista? Musta tuli raivohullu, kun hormonihoitoa yritin ja nimenomaan sen viikon aikana kun tuo krh piti ottaa. Gyne totesi, ettei tarvii tulla käymään, jos ei hoidot kelpaa🤨 Ei kyllä enää kiinnosta ko gynelle mennäkään.

Vierailija
217/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeiset 3kk kuukautiskierto ollut 30pvn sijaan 27pv. Lisäksi kuukautisten jälkeen ruskea tiputteluvuoto jatkuu monta päivää, viimeksi noin viikon. Nyt kp 14 ja yhä tiputtelee. 

Tämän takia en halua harrastaa seksiä ja ajatuskin ahdistaa.

Ikä 42.

Miksi alapeukkua? 

Ehkä meitä kaikkia jo kuvottaa sana seksi.

Vierailija
218/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palelee ihan hirveästi ja iho on kamalassa kunnossa: kuiva eikä mikään rasva auta siihen. Aamuyön heräilyt mutta niitä on ollut jo vuosia.

Nyt kun sanoit niin itselläni ollut nyt hieman enemmän viimeisen kk aikana tuota heräilyä, tänäänkin havahduin hereille 04.15, kun olisin saanut nukkua 6.30 saakka. Onneksi nukahdin takaisin, mutta kyllähän tuo heikentää unen laatua/määrää. Liian vähäinen uni on kyllä itselläni sellainen juttu, mistä kärsisin valtavasti, toiv se ei nyt sitten ala lisääntyä sekin vaiva. Kylläpä mulla onkin näitä vaivoja nyt tässä esiteltynä, huokaus 🥺

Ap

Näin esivaihtareissa ei tunnu enää kestävän pientäkään väsymystä kuten nuorempana vaan on ihan kuin pienessä kekkulissa (tosin ilman hilpeyttä) tai järkyssä krapulassa, kun on nukkunut huonosti ja/tai liian vähän. Tuntuu ettei näe eikä tajuakaan oikein mitään ja olo on todella hutera.

Ja ne keinot ei kesken lopu kuinka oma kroppa sitä yöunta voikaan sabotoida. Tuntuu ihan kuin elimistö kääntyisi itseä vastaan eikä siihen voi vaikuttaa vaikka kuinka tekee muutoksia jo valmiiksikin keskivertoa terveellisempiin elämäntapoihin. 

Sitten kun sattuu olemaan sellainen parempi hetki fyysisesti niin sitten onkin henkisesti joku aallonpohja ja joko täynnä raivoa tai sitten niin herkillä, että itkeä pillittää ilman syytä. Murrosiästä muutoksineen kyllä puhuttiin (ja puhutaan yhä, hyvä niin) mutta jostain syystä esivaihtareista ei kukaan varoittanut. Ennemminkin asenne on ollut että sehän on vaan jees kun menkoista pääsee eroon ja kyllä siitä hyvästä parit hikoilutkin kestää. 

Näistä muista, varsin moninaisista oireista ei puhuttu koskaan mitään! Nuo kuumotukset on se pienin riesa vaikka ihan prsiistä nekin. Menkatkin tulee edelleen joka vatun kuukausi ja kierto on vaan lyhyempi kuin ennen.

Vierailija
219/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hormonihoidon käyttöön liittyy  keltarauhashormonin syöminen, millä tulee tyhjennys vuoto. Eikö ketään muuta kun mua v..tuta tuo pakollinen vuoto, kun omat menkat olisi jo loppu? Tai onko kokemusta keltarauhashormonin aiheuttamasta mieliala oireista? Musta tuli raivohullu, kun hormonihoitoa yritin ja nimenomaan sen viikon aikana kun tuo krh piti ottaa. Gyne totesi, ettei tarvii tulla käymään, jos ei hoidot kelpaa🤨 Ei kyllä enää kiinnosta ko gynelle mennäkään.

Kuka ja miksi tarvitsisi ottaa keltarauhashormonia jotta tulisi tyhjennysvuoto (🤮 mikä termi)?

Vierailija
220/299 |
26.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ja miksi tarvitsisi ottaa keltarauhashormonia jotta tulisi tyhjennysvuoto (🤮 mikä termi)?

Koska estrogeenia käytettäessä kohdun limakalvo kasvaa, niin kuin normaalistikin kierron mukaan, ja se limakalvo pitää "poistaa" kerran kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kuusi