Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??

Vierailija
16.10.2024 |

Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?

Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.

Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.

Jep. Ikää 48v, kohta 49v.

Kommentit (299)

Vierailija
141/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää naiset punttisalilla ja kunnon painot käyttöön. Siis sellaiset, että viimeisiä sarjassa ei meinaa jaksaa. 

Se on sijoitus tulevaan, auttaa kyrsimiseen ja painokaan ei koko ajan nouse.

Auttaa kipuihin mulla. Kuin taikuutta 

Tämä oli ainoa tapa pysyä järjissään ennen hormonikorvausta. Mutta sitten vaan yöllä kuumotti entistä enemmän. Mutta eipä muutenkaan saanut nukuttua, niin ei väliä

Vierailija
142/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen päässyt tosi vähällä, koska ainoa vaihdevuosioireeksi tulkittavissa oleva ilmiö ovat kolme leuassani kummittelevaa karvaa. Ne ovat näkymättömiä, mutta tuntuvat kuin rautalanganpätkät. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä minulla selviä vaikeita vaihdevuosioireita ole. Kuukautiset ovat enää niukat ja harvoin. Pari ajeltavaa karvaa leuassa. 

Vierailija
144/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pian 48v. Liikun paljon ja monipuolisesti (joko kevyttä tai rankkaa aerobista joka päivä, punttia useamman kerran viikossa) ja olen tehnyt näin aina. Nyt meinaa käydä hankalaksi, sillä koko ajan sattuu johonkin niveleen tai lihakseen (olkapäät, alaselkä, lantio, polvet, perse.. milloin mikäkin). Vielä enemmän kyllä ilmaantuu kipuja jos jää paikoilleen.

Syöpä käy kieltämättä mielessä jatkuvasti, koska en ole tottunut tällaisiin ihmeellisiin ja välillä koviinkin kipuihin.  

Syön terveellisesti sillä minulla on perinnöllisesti korkea kolesteroli, enkä haluaisi vielä loppuelämän lääkitystä (enkä myöskään kuolla ennenaikaisesti aivoverenvuotoon, kuten suvussani on ollut tapana.) "Kolesteriruokavaliooni" kuuluu kasvispainotteisuus, sekä punaisen lihan, tyydyttyneen rasvan ja lisätyn sokerin välttäminen. Ei siis mitään ihmeellistä.

Nää kipuhommat on ihan uusia, ilmestyneet kuin tyhjästä 45v täytettyäni. Samoin se, että heräilen yöllä ns. ilman syytä, vaikka olen ollut aina hyvä nukkumaan. 

Ihan täysin en siis voi sitä allekirjoittaa, että tietynlaisella likunnalla, ruokavaliolla tai painonhallinnalla voisi vaihdevuosiin liittyviä kiputiloja estää. Kiputiloja ja uniongelmia lukuunottamatta tilanne on kuitenkin itselläni hallinnassa, joten ehkä se sitten kuitenkin on liikunnan ja ravinnon ansiota.

Tai sitten vain hyvää tuuria. 

Vierailija
145/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako vaihdevuosien hormonihoidoista Kela-korvauksen?

Vierailija
146/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nivelsärkyä ranteissä ja kyynärpäissä, jos kantaa painavia esineitä. Virtsanpidätysongelmia, tulee helposti ovenkahvapissahätä. Ikää 56v.

Minulle tehtiin kahden alatiesynnytyksen jälkeen 46- vuotiaana inkontinenssileikkaus Naistenklinikalla. Siihen päättyivät virtsanpidätysongelmat. Se on tässä elämässäni ollut paras leikkaukseni. Olen nyt 59- vuotias. Pahin vaihdevuosioireeni on ollut uniongelmat. Minulla ei ole ollut kuumia aaltoja koskaan, eikä masennusta tai mielialahäiriöitä. Minulla ei ole tokikaan enää alaikäisiä lapsia kotonani. He ovat jo maailmalla. Elämä on kovin tasapainoista. Univaikeuksiin aloitin hormonikorvaushoidon 57- vuotiaana. Unet ovat normalisoituneet. Kärsin ehkpä liian kauan huonoista yöunista, mutta en enää onneksi. Ihana kun sain takaisin unet. Ne olivat huonot liian kauan. 

Vierailija
147/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen rupsahtaa vanhetessaan sekä henkisesti että fyysisesti. Hedelmällinen nainen on elinvoimainen, jaksava ja kaunis. Vaihdevuosi-ikäinen, hedelmätön nainen on biologinen turhake, joka ei kykene enää tulemaan raskaaksi ja synnyttämään lasta.

Vaihdevuosi-ikäisellä naisella ei toimi ajatus eikä keho. Muisti pätkii ja keskittymiskyky on olematonta. Käytös on usein epämiellyttävää ja töykeää ja jopa aggressiivista ja uhkailevaa. Aggressiivinen ja hyökkäävä käytös kohdistuu perheeseen, läheisiin ja myös täysin tuntemattomiin ihmisiin. Naama ja keho rupsahtaa, kertyy ylipainoa, fyysinen suorituskyky on kehno, ei viitsi liikkua edes lyhyitä matkoja kävellen ja pyörällä.

Vaihdevuosihirviö röhnöttää sohvalla, valittaa kaikesta ja vahtaa televisiota. Mikään ei kiinnosta. Monilla on jo 50-vuotiaana useita perussairauksia. Monet vaivat ja sairaudet johtuvat ylipainosta, väär

Olin aika yllättynyt kun kuulin, että keräilijä -metsästäjä yhteisöissä kuukautiset ei alkaneet kuin vasta 17 vuotiaana ja tytöt oli sukukypsiä vasta 19 vuotiaana, että jos taudeilta, miehiltä, onnettomuuksilta ja villipedoilta säästyi niin naiset synnytti vielä 47-49 vuotiainakin. Eli eräällä tapaa me on itse aiheutettu paitsi liian aikaisin tulevat kuukautiset niin myös aikainen menopaussi.

Vierailija
148/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin moinen riita joka yön jälkeen. Minä väännän patteria pienemmälle ja miehelle makkari on kuin kylmiö. Ei hyvä.

Vierailija
149/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öiset kuumat aallot. Pientä heittoa kierrossa. Hain lääkityksen.

Vierailija
150/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kuumottavat posket. Punaisena helottaa naama. 

Vierailija
151/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako vaihdevuosien hormonihoidoista Kela-korvauksen?

Esim Estrena geelistä saa. Ei ollut mitenkään kallis. 3 purkkia on noin 11€. Se montako purkkia tarvitsee, mutta 0,5-1 purkkia/kk about.

Vierailija
152/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esi sitä ja esi tätä.

vetäkää Esi nahka päähänne.

Vierailija
153/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori jos nauran, mutta sivusta hymyilen, kun joka vuosi uudet naiset saapuu ikään, jolloin ei olekaan enää niin automaattista olla hehkuva  arvostaisitte jotain 47 naista, joka jaksaa näyttää hyvälle ja. Vielä hymyillä:]

Vierailija
154/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemmetin moinen riita joka yön jälkeen. Minä väännän patteria pienemmälle ja miehelle makkari on kuin kylmiö. Ei hyvä.

Miehelle untuvapeitto niin tarkenee.

Vierailija
155/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä arvaa 3-kymppiset, miten mukavaa tulossa sitten 40-50vuotiaana, ja pitkät naurut. Kolmikymppinen valittaa pientä menkkakipua vaan ei arvaa mitä tuleman. 😁😂😂😂😂😩

Vierailija
156/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen päässyt tosi vähällä, koska ainoa vaihdevuosioireeksi tulkittavissa oleva ilmiö ovat kolme leuassani kummittelevaa karvaa. Ne ovat näkymättömiä, mutta tuntuvat kuin rautalanganpätkät. 

Ne karvat ei ehkä ole näkymättömiä muuten kuin vaihdevuosi-ikäisen silmin katsottuna.

Vierailija
157/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pian 48v. Liikun paljon ja monipuolisesti (joko kevyttä tai rankkaa aerobista joka päivä, punttia useamman kerran viikossa) ja olen tehnyt näin aina. Nyt meinaa käydä hankalaksi, sillä koko ajan sattuu johonkin niveleen tai lihakseen (olkapäät, alaselkä, lantio, polvet, perse.. milloin mikäkin). Vielä enemmän kyllä ilmaantuu kipuja jos jää paikoilleen.

Syöpä käy kieltämättä mielessä jatkuvasti, koska en ole tottunut tällaisiin ihmeellisiin ja välillä koviinkin kipuihin.  

Syön terveellisesti sillä minulla on perinnöllisesti korkea kolesteroli, enkä haluaisi vielä loppuelämän lääkitystä (enkä myöskään kuolla ennenaikaisesti aivoverenvuotoon, kuten suvussani on ollut tapana.) "Kolesteriruokavaliooni" kuuluu kasvispainotteisuus, sekä punaisen lihan, tyydyttyneen rasvan ja lisätyn sokerin välttäminen. Ei siis mitään ihmeellistä.

Nää kipuhommat on ihan uusia, ilmestyneet kuin tyhjästä 45v täy

Olet ihan oikeassa että kivut on ihan karseita, mutta pahempia ne on jos ei liiku. 

Ainoastaan punttien nostaminen tuntuu mulle hyvälle. Teen kyllä aerobistakin. 

Mulla on just nyt lonkka kipeä ja mietin koko ajan, että onko nyt syöpä. Mutta ei kai siinä ole parempia viikkoja välissä.

Mutta mulla paras apu on kyllä estrogeeni. Ei hiippaile hulluuden rajamailla. 

Vierailija
158/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Värjää ne mustiksi. Ja älä ihmeessä nypi pois.:)

Vierailija
159/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minkaanlaisia. Menkat loppu kun täytin 42. Elämä ollut yhtä juhlaa sen jälkeen kun ei mitään oireita.

Sama täällä... 53v, tosin vielä menkat, mutta ei mitään vv-oireita.

Vierailija
160/299 |
18.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut apua oireisiin näistä fytoestrogeenia sisältävistä ruoka-aineista? Puolukka,pellava jne?

Syön joka aamu kourallisen pakastettua puolukkaa. Ei mitään oireita, ikää 55v. Uskon puolikoiden voimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan