Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??
Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?
Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.
Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Jep. Ikää 48v, kohta 49v.
Kommentit (295)
MIetin vaan psyykepuolen juttuja kun niitä on ollut vuosia, että paheneeko ne vai voivatko helpottua menkkojen loputtua!?!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi muuta kuin lähteä gynelle arpomaan riskejä: äitini on sairastanut rintasyövän kuusikymppisenä, ja kummallakin vanhemmallani on kolesterolilääkitys. Argh. Onko muita samassa tilanteessa? Olen niin ahdistunut, että jotain lääkitystä on pian kokeiltava, että pääsen näiden erittäin mustien ajatusten kierteestä.
Psyykelääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Herään joka yö klo 03-04 enkä saa enää unta, paino yhtäkkiä nousi ilman syytä eikä lähde alas millään.
Aineenvaihdunta aivan tyssännyt. Mikään ei auta. Olen aiemmin ollut hoikka. Tk lekuri ei halua kirjoittaa edes hormonigeeliä, otin yhteyttä erikoislekuriin ja sanoi että tk lekureilla huonosti opintoja kun ei pakollista mitkään vaihdevuosiin liittyvät asiat WTF.
Joskus 20v sitten tehty joku suurtutkimus mummoikäisillä naisilla jolloin tuloksena ollut hormonigeeleistä jos ja mitä, eli ihan vääränikäisille 70v naisille määrätty, he olivat väärä kohde.
Mitään uudempaa tutkimusta ei ole.
Eli kuulemma turhaan pelätään rintasyöpiä ja tukoksia jos käytetään hormonigerliä,( se vaikuttaa paikallisesti) ja riistetään hoidot 45-55v usein pahimmissa vaihdevuosioireissa olevilta naisilta, koska lekureilla EI ole tarperksi tietämystä, ei edes gyneillä kaikilla.
Puuh ja arghhhh.
Gyne kirjoitti eka mulle geelin mutta jälkikäteen perui sen! Helkutin osaamattomat lääkärit.
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli täysi elimistön sietämättömyys alkoholiin, kofeiiniin ja sokeriin vaihdevuosien myötä.
Mulle tuli alkon ja kofeiinin sietämättömyys vuosia ennen vaihdevuosia, mitä ei vielä ole.
Oireena olivat tosi pahat yölliset hikoilukohtaukset, heräsin monta kertaa keskellä yötä siihen, että olin hikoillut lätäköllisen... piti nousta ja vaihtaa yöpaita ja aluslakana. Unihäiriöt olivat myös oireita. Onneksi sain nämä oireet kuriin gynekologin avulla, joka määräsi hormonikorvaushoidon.
Mitä sivuvaikutuksia hormonigeelistä tulee esivaihevuosista kärsivälle? Olen numero 273, jolla siis sukurasitteena korkeaa kolesterolia ja rintasyöpää. Kärsin myös megamegarunsaista kuukautisista: kiertoväli lyhentynyt, mutta loppua ei vielä näy.
Kaikkia oireita on ollut mitä tässä ketjussa on mainittu. Kolotukset alkoivat 45-vuotiaana ja unettomuus, hikoilu ja mielialaoireet viisikymppisenä. Selvisin luontaistuotteiden voimalla, yritin välillä lopettaa niiden käyttöä mutta oireet palasivat. Nyt ikää 55v ja olo on hyvä, ainostaan ihon oheneminen ja harventuneet hiukset harmittavat. Luontaistuotteista yritän pian vapautua.
Kaikki "listan mukaiset " vaihdevuosioireet päällä kolotuksista masennukseen ja alapään kuivumiseen ja ne pystyin sietämään, mutta pahimmat eli hikoilu ja unettomuus aiheutti sen, että hormonikorvauksen aloitin kuukausi sitten ja nyt jo helpottanut paljon kaikki oireet, ei enää hikoiluja ja nukunkin paremmin.
Ap tässä, kiitos tuhannesti kaikille jakamistanne oireista!!
Itselläni ei kuukautisia näy ei kuulu edelleenkään, viimeksi ilmestyivät syyskuun alkupuolella, ensimmäinen kerta, kun näin pitkä tauko ollut..ehkä se sitten on normaalia ja asiaan kuuluvaa?! Toiseksi suurin oire on nämä kivut ja kolotukset, alaselkä/lantion seutu, nivelet ylipäätään, nousen ylös kuin könkkämummo, ensimmäiset askelmat tosi hankalia🤔😤
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaisia esioireita.
Viimeiset kk kerralla 48v:nä, loppui kuin seinään. 5v hikoilutti
Mulla ikää 47 v. Vielä heinäkuuhun asti oli normaalit, säännölliset kuukautiset. Sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta muuttui. Ensin jäivät menkat tulematta. Sitten kahdet peräkkäin viikon välein. Ja nyt ei taas mitään. On ollut 2 kk poissa ja koko sen ajan olo, että olisi vika PMS-päivä ennen menkkoja: turvottaa, pientä vatsakipua, itkettää ja vituttaa. PMS:n kestin kun tiesin, että menkkojen saavuttua helpottaa. Mutta nyt on olo, että tämä ei helpota koskaan. Koko loppuelämän paska olo.
Katoin ikkunasta ulos kuutamoa ja ulvoin hikisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minkäänlaisia esioireita.
Viimeiset kk kerralla 48v:nä, loppui kuin seinään. 5v hikoilutti
Mulla ikää 47 v. Vielä heinäkuuhun asti oli normaalit, säännölliset kuukautiset. Sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta muuttui. Ensin jäivät menkat tulematta. Sitten kahdet peräkkäin viikon välein. Ja nyt ei taas mitään. On ollut 2 kk poissa ja koko sen ajan olo, että olisi vika PMS-päivä ennen menkkoja: turvottaa, pientä vatsakipua, itkettää ja vituttaa. PMS:n kestin kun tiesin, että menkkojen saavuttua helpottaa. Mutta nyt on olo, että tämä ei helpota koskaan. Koko loppuelämän paska olo.
Mulla kesti menkkojen sekoilu ja karseat pms oireet noin 1,5 vuotta. Nyt menkat loppuneet ja olo on taas mukavan seesteinen. Ei oo ikävä niitä aikoja kun joka päivä teki mieli hakata yks idiootti töissä nitojalla ja ensin aamulla vollotin vitutuksesta autossa töihin ajaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helvetinmoiset jalkakivut ennen kuukautisia kun ne vielä oli. Nyt kuukautiset oletettavasti loppuneet, ja on kuuma öisin. En hikoile, mutta herään siihen, että on kuuma. Ennen olin aina vilukissa, nyt on koko ajan kuuma yöllä. Hitaus! Ennen hoidin kämpän siivouksen tuosta vain, nyt ährään tuntitolkulla.
Finnit leukaperissä ja kauhea heltta leuan alla. Vatsamakkara.
Tuo siivous pisti silmään, minä siivoan monta päivää, vähän kerrallaan. Ennen sain samana päivänä valmiiksi.
Minä en siivoa enää koskaan. Ei kiinnosta, en saisi aikaiseksi vaikka kiinnostaisi. Ahdistaa kaikki, sekin etten koskaan siivoa. Aamuyöllä valvon ja mietin sitäkin. Herään kun jäseniä särkee. Raivoan kaikille. Olen 56 v. Vieläkö niitä hormoneja voi näin vanhana saada? Kuumia aaltoja on joskus, mutta niitä ei sentään riesaksi asti. Onko psyykkistä vai vaihdevuosia?
Oi, lähtispä multakin karvat (hirsutismia)!