Esivaihdevuosi/vaihdevuosioireenne??
Kaipaisin kokemuksia ja vertaistukea siitä millaisia oireita teillä on ollut/on?
Alan tulla hulluksi oloni kanssa, sinällään ei kummoista, kai, mutta silti tuntuu, että on kaikenlaista, vai olenko pahasti sairas, mietin jo syövistä lähtien kaikkea.
Paleltaa ihan perkeleesti joka ilta, ei niinkään muulloin, mutta aina töiden jälkeen tutisen ja kääriydyn vilttihuppariin, peiton alle jne. Heräilen harva se aamu n.1h ennen kelloa. Välillä tulee tosi kuuma ja sitä kestää ehkä 10-15s. Kuukautiset olleet nyt kesän jälkeen ihan sekaisin, nytkin edellisistä 6vkoa ja muutamat olleet tooosi niukat. Ja sitentämä kolotus, kolottaa raajoja, lantiota, jalkoja, persettä kun ja ei naurata. Liikkuminen ja varsinkin vaikka sohvalta ylös nouseminen hankalampaa, vaikea varata painoa jalalle ottaakseni askelta eteenpäin, koska sattuu jonnekin konttiin, lantioon, ties minne. Ja väsyttää, aina ja koko ajan, enemmän tai vähemmän.
Jep. Ikää 48v, kohta 49v.
Kommentit (299)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut jo ainakin viisi vuotta tuota, että on vaikea nousta tuolilta ylös. Etenkin jo on pitkään liikkunut sitä ennen ja sitten istunut pitkään paikallaan. Ei millään meinaa päästä ylös. Sattuu selkään ja häntäluuhun ja lantioon. En tiennyt että se on esivaihdevuosioire. Sitten minulla on sitä korvien kutinaa. Se on kuulemma myös esivaihdevuosioire. Joku somettaja selitti. Minulla on ollut sitä jo reilu 10 vuotta. Alkoi siitä kun jouduin käyttämään paljon korvatulppia eikä ole parantunut. Etenkin suihkun jälkeen on paha. Myös ovualaatiokivut on olleet voimakkaita n. 35-vuotiaasta alkaen ja muutenkin on ollut vuosia kuukautiskipuja ympäri kierron. Menkkojen aikaan nukuttaa tuhottomasti. Muita oireita ei toistaiseksi ole ja kierto on pystynyt saman pituisena kuin aina ennenkin.
t. N41
En tiedä, jomottavaa kipua, parhaillaankin ja tuossa aiemmin illalla niin kovaa, että otin Buranan. Kuukautisiako tämä edeltää, jotain järkyttävää vuotoa, kun olleet nyt 2kk poissa vai onko selkälihakset niin huonossa kunnossa alaselästä vaiko tosiaan vaihtarioire. Vai jotain pahempaa, en tiedä. Huolestuttaa jo, ja pelottaakin
Ostin Always Discreet. Itsepalvelukassalla tuli joku ongelma ja miespuolinen kassahenkilö joutui tulemaan auttamaan. Ostoksissani luki viimeisenä isolla INKONTINENSSISUOJA. Ei kovin diskreettiä.
Vai että korvien kutina vaihdevuosioire. Mulla on kutissut korvat kymmenvuotiaasta. Vähänpä tiesin.
hartiapistot, kämmenselkiin ilmestyi joksikin aikaa punaiset läiskät mutta kipua ei tuntunut niissä kohdin, menopause fatigue
Luulin venäyttäneeni ranteeni töissä pyörätuoliasiakasta avustaessa. Mutta kun googlasin:
wrist pain is a common symptom of menopause:
Symptoms
Joint pain during menopause can feel like stiffness, swelling, shooting pains, or a burning sensation. It can affect the wrists, elbows, shoulders, neck, and jaw, but other joints may also be affected.
Causes
Joint pain during menopause is often caused by hormonal changes, such as a decline in estrogen levels. Estrogen protects bones and reduces inflammation in joints, so when levels drop, joints can swell and become painful. Other factors that can contribute to joint pain include aging and lifestyle choices.
Sain haavan käteeni. Selvä oire menopausista.
Vierailija kirjoitti:
Sain haavan käteeni. Selvä oire menopausista.
Minulla särki kurkkua eräs yö. Luin sen olevan vaihdevuosioire.
Joka paikkaa kolottaa ja tuntuu jyrän alle jääneeltä.
Haisen ihan kummalliselta, imelältä. Paino on noussut hetkessä 13 kiloa ilman kummempia muutoksia elintavoissa. Mitä sivuvaikutuksia olette laastareista yms saaneet?
Vierailija kirjoitti:
Vai että korvien kutina vaihdevuosioire. Mulla on kutissut korvat kymmenvuotiaasta. Vähänpä tiesin.
Teillä miehillä on vähän eri tavalla, vaikka andropaussikin on totta.
Väliin palelee, kohta kuuma. Ja kuumuus tuntuu eriltä kuin ennen: naama helahtaa nopeesti punaiseksi. Mieliala vaikuttaa enenevässä määrin hormoneihin ja sitä kautta kehon lämmön säätelyyn. Minun täytyy välttää negatiivisia tunnetiloja muutoin kärsin enemmän kuumista aalloista. Nukun pätkissä ja herään normaalia aiemmin. Kuukautisissa nyt 3 kk tauko. 52 v
Täytän pian 48 ja minulla on liuta vaihdevuosioireita, ei (vielä) lääkitystä äidin sairauden takia: syvä väsymys, ahdistuneisuus, raivonpurkaukset, nivelkivut, vessassa ravaaminen, hiustenlähtö etenkin ohimoilta. Harrastan liikuntaa lähes päivittäin ja syön suht terveellisesti, veriarvot ovat aina olleet kunnossa. Nyt yhtäkkiä huono kolesteroli (LDL) oli pompannut yli suositusarvon, (HDL ja triglyarvot hyvät). Voiko tämä kuulua vaihdevuosioireiden kirjoon?
Minulle selvisi viikko sitten, että perimenopaussin /menopaussin aikana voi sisemmät häpyhuulet kutistua niin että ne häviää kokonaan. No nyt selvisi mitä se lääkäri siellä alapäässäni veteli edestakaisin pitkin häpyhuulien reunoja ja tuijotti tuimana. Menin vilkaisemaan alapäätäni ja tosiaan minulla ei ole enää sisempiä häpyhuulia! Näköjään nekin voi kadota huomaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Luulin venäyttäneeni ranteeni töissä pyörätuoliasiakasta avustaessa. Mutta kun googlasin:
wrist pain is a common symptom of menopause:
Symptoms
Joint pain during menopause can feel like stiffness, swelling, shooting pains, or a burning sensation. It can affect the wrists, elbows, shoulders, neck, and jaw, but other joints may also be affected.
Causes
Joint pain during menopause is often caused by hormonal changes, such as a decline in estrogen levels. Estrogen protects bones and reduces inflammation in joints, so when levels drop, joints can swell and become painful. Other factors that can contribute to joint pain include aging and lifestyle choices.
Niin on. Joudun käyttämään rannetukea välillä. Tulee ihan tyhjästä ja voi kestää pahimmillaan kuukausiakin tai sitten menee ohi hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Täytän pian 48 ja minulla on liuta vaihdevuosioireita, ei (vielä) lääkitystä äidin sairauden takia: syvä väsymys, ahdistuneisuus, raivonpurkaukset, nivelkivut, vessassa ravaaminen, hiustenlähtö etenkin ohimoilta. Harrastan liikuntaa lähes päivittäin ja syön suht terveellisesti, veriarvot ovat aina olleet kunnossa. Nyt yhtäkkiä huono kolesteroli (LDL) oli pompannut yli suositusarvon, (HDL ja triglyarvot hyvät). Voiko tämä kuulua vaihdevuosioireiden kirjoon?
Huono kolesteroli lisääntyy vaihdevuosissa, jos ei käytä hormonikorvaushoitoa.
Mua ei ole suunnilleen puoleen vuoteen iltaisin nukuttanut,
24-02 lopulta satunnaisesti lääkkeellä tainnutan itseni,
johtuuko ylikunnosta, ahdistuneisuudesta, mt-lääkkeistä vai hormoneista,
ituttaa ja pelottaa samalla.
Nukahtamislääkkeistä ym tulee haittavaikutuksia.
Oletteko mitanneet ferritiinin, nyt jo saaatavilla pikatesteinä kaupoista ja apteekeista!
mm. hiustenlähtöä kun teillä on!
Kuukautiset edelleen poissa, edelliset oli syyskuun alussa.
Ap
Ei voi muuta kuin lähteä gynelle arpomaan riskejä: äitini on sairastanut rintasyövän kuusikymppisenä, ja kummallakin vanhemmallani on kolesterolilääkitys. Argh. Onko muita samassa tilanteessa? Olen niin ahdistunut, että jotain lääkitystä on pian kokeiltava, että pääsen näiden erittäin mustien ajatusten kierteestä.
Harrastan liikuntaa monta kertaa viikossa, olen hoikka. Mikä vain terapia? Esivaihdevuosioireisiin TERAPIA , älähä nyt kehtaa.