Virtsatietulehdus - monen päivän antibioottikuurin sait?
Ihmetyttää että miksi mulle määrättiin 5 päivän kuuri vaikka oireena oli vaan kirvely pissatessa (ei kuumetta, ei verta pissassa).
Luin että yleisin ab-kuurin kesto 3 päivää.
Sain Selexid -> vaihdettiin apteekissa edullisempaan Penomax 200mg.
Tänään vein pissanäytteen ja pikavastauksessa leukosyytit ++.
Huomenna tulee tarkempi vastaus, mutta alotin kuurin nyt heti kun kirvelee sen verran paljon pissatessa. Muutaman kerran on elämän aikana ollut ja tunnistan oireet hyvin. Ei ole ikinä ilman hoitoa mennyt ohi.
Ärsyttää vaan miks mulle aina määrätään pitkät kuurit.
Kommentit (8)
Onko sulla ollut aiemmin komplisoituneita tulehduksia tai onko niitä usein? Mä söin juuri kolmen päivän Nitrofur-kuurin, ei mitään näytteitä mihinkään, resepti digiklinikalta. Edellisesä kerrasta yli vuosi.
No oon saanut vaihtelevasti 3, 5, 7 ja jopa 10 pv kuurin kyseiseen vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ollut aiemmin komplisoituneita tulehduksia tai onko niitä usein? Mä söin juuri kolmen päivän Nitrofur-kuurin, ei mitään näytteitä mihinkään, resepti digiklinikalta. Edellisesä kerrasta yli vuosi.
Ei siis usein, huomasin nyt.
5 päivää ei ole pitkä ab-kuuri virtsiksessä. Usein käy niin että jos määrätään 3 päivän kuuri se ei tehoa ja joutuukin lopulta syömään sitten 3+5=8 päivää.
lääkekuurin kesto riippuu lääkkestä,bakteerimäärästä, viljelyvastauksesta (virtsaviljelyn lisäksi määrittävät siellä myös mikä antibiootti toimii parhaiten ja millä annoksella) sekä potilaan muista tiedoista (oireet, mahdollinen tulehduksen aiheuttaja, muut terveystiedot jne)
Siksi joku voi saada kolmen päivän kuurin, kun toinen viiden ja joku kolmas vaikka kahden viikon.
sain kolmen päivän kuurin hiukan vahempaa antibioottia, koska viljelyvastauksessa luki, että korkein annos vaikuttaa herkästi (tjsp) muistan, että jo 1 päivän jälkeen oli oireet alkaneet helpottua.
Vierailija kirjoitti:
5 päivää ei ole pitkä ab-kuuri virtsiksessä. Usein käy niin että jos määrätään 3 päivän kuuri se ei tehoa ja joutuukin lopulta syömään sitten 3+5=8 päivää.
Niin, ja riippuu myös bakteerista, joka on virtsiksen aiheuttanut.
Jos ylipainoa reilusti,silloin annetaan pidempi kuuri.(ylipaino altistaa siis VTI:lle todella paljon)