Kaappaus keittiössä - Ruudussa/nelonen
Kaappaus keittiössä jatkui, ei nyt ihan samana.Ohjelma on nimittäin vaihtanut kanavaa MTV3:lta Neloselle.
Mistä löytyy reseptit nyt ? Ennen ne löytyi MTV n sivuilta.
Kommentit (127)
Huomasin sellaisenkin Race across The world Suomi ( esitettiin kolmosella)
ja Amazine Race Suomi ( esitetään nelosella) on kuin olisi samasta ohjelmasta.
Olen aina ihmetellyt miten kädettömiä nuoret aikuiset tai jopa kohta keski-ikäiset vanhemmat ovat keittiössä ja ruoan laiton suhteen. Sekä sitä, että miten vanhemmat eivät huolehdi siitä, että lapset saisivat terveellistä, puhdasta, monipuolista ravintoa eikä lapset eläisi pelkällä pastalla, kaupan burgereilla ja karkeilla (kärjistetysti).
Ei ole ihme että kaiken maailman nepsy oireet ja erityisesti ADHD on lisääntynyt räjähdysmäiseti kun lapset syövät usein vain pitkälle prosessoituja täysin ravinneköyhiä lisäaineita täynnä olevia ruokia. Eletään käytännössä pelkillä naposteluun tarkoitetuilla suupaloilla.
Tämä on tulosta siitä että meillä ei vieläkään tunnisteta / ymmärretä oikeanlaisen ravinnon merkitystä jo syntymättömän lapsen kehitykseen. Meillä ei kai neuvolassa puhuta näistä asioista äideille (tai annetaan joku esiste mitä ei pitäisi syödä odotusaikana), päiväkodeissa pitäisi ottaa aktiivisempi ruokakasvatus rooli, samoin kouluissa. Ei riitä että kerrotaan että pitää syödä kalaa ja kasviksia, ei saa syödä sitä tai tätä, vana pitäisi kertoa mitä siitä seuraa jos jättää rasvan pois, miksi pitäisi syödä kalaa jne (eli siksi että aivot toimii ja pituuskasvu etenee normaalisti).
Eilen katsomassani jaksossa huomasi hyvin miten lapset feikkaa kaiken maailman ruokaan liittyviä fobioitaan. Ahdistukset hävisi heti kun oli joku "cool" julkkis tekemässä ruokaa, uppos ihan kaikki.
Voi kääk tuota perheen äitiä (siis säälin) , joka tekee adhd ja aistiyliherkälle pojalle hedelmistä eläinten tms kuvioita jotta saa pojan syömään ja hyvälle tuulelle. Tuon ikäinen pojankloppi osaa tehdä sen itsekin jos haluaa ja miksi aikuiset suostuu tuollaiseen pompotteluun. Kun lapsi sanoo etten syö, jos et mene kyykkyyn ja ylös, kyykkyyn ja ylös, jos et kiipeä pitkin seiniä ja seiso päälläsi niin en syö.... ja vanhemmat pomppaa kuin kumipallo kaikkeen mitä lapset vaan keksii pyytää. Anteeksi nyt vaan, mutta vanhemmat oli molemmat sairaalloisen lihavia ja pojalla sairauksia joita voisi (jos ei kokonaan parantaa) ainakin oireita lievittää oikealla ruokavaliolla, terveellisellä, puhtaalla oikeaan aikaan ja säännöllisesti tarjotulla ruoalla. Ehkä oli viimehetki opettaa heitä laittamaan terveellistä perusruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Eilen katsomassani jaksossa huomasi hyvin miten lapset feikkaa kaiken maailman ruokaan liittyviä fobioitaan. Ahdistukset hävisi heti kun oli joku "cool" julkkis tekemässä ruokaa, uppos ihan kaikki.
Voi kääk tuota perheen äitiä (siis säälin) , joka tekee adhd ja aistiyliherkälle pojalle hedelmistä eläinten tms kuvioita jotta saa pojan syömään ja hyvälle tuulelle. Tuon ikäinen pojankloppi osaa tehdä sen itsekin jos haluaa ja miksi aikuiset suostuu tuollaiseen pompotteluun. Kun lapsi sanoo etten syö, jos et mene kyykkyyn ja ylös, kyykkyyn ja ylös, jos et kiipeä pitkin seiniä ja seiso päälläsi niin en syö.... ja vanhemmat pomppaa kuin kumipallo kaikkeen mitä lapset vaan keksii pyytää. Anteeksi nyt vaan, mutta vanhemmat oli molemmat sairaalloisen lihavia ja pojalla sairauksia joita voisi (jos ei kokonaan parantaa) ainakin oireita lievittää oikealla ruokavaliolla, terveellisellä, puhtaalla oikeaan aikaan ja säännöllisesti tarjotulla ruoalla.
Just näin, lapsissa on tietty eroja, mutta usein lapset imee nirppanokkaisen ruokaan suhtautumisen vanhemmiltaan. Vaikka vanhemmat luulee ettei lapset huomaa kun vanhemmat nirsoilee ja yökkäilee joillekin ruuille, tai sanotaan yök / hyi kaupassa tai ruokapöydässä, niin kersathan matkii. Ei omena kauaksi puusta putoa.
Vanha kunnon "jos ei kelpaa niin ole nälissäsi" on paras tapa opettaa lapsi syömään sitä mitä eteen laitetaan. en ikinä itse alkaisi tuohn että 4 henkiselle perheelle tehdään jopa 3 erilaista ruokaa (tai ruokaversiota) / ateriakerta. Minkä kuvan vanhemmat antaa tässä itsestään?
Olen vähän eri mieltä kuin tähän kirjoittaneet. Jos lapsi ja teini pakotetaan syömään pahaa ruokaa ja herkut kielletään johtaa se todennäköisesti salaa syömiseen ja siihen, että viimeistään aikuisena syö sitten juurikin sitä, mitä itse haluaa, vaikka herkkuja joka päivä ja muutenkin epäterveellistä ruokaa eli syömishäiriöön. Itselleni on käynyt juurikin näin. Teini ja jo lapsikin haluaa saada valtaa päättää itse edes omista syömisistä ja kapinoi pahan ruoan pakkosyöttämistä vastaa. Tuskin kovin moni aikuinen itse suostuisi syömään niitä mössöjä, joita yrittävät pakottaa teinit koulussa syömään. Jos se lapsille ja teineille tarjottava perusruoka olisi parempaa ja jos teinien toiveet huomioitaisiin niin varmasti söisivät paremmin, eivätkä olisi samalla tavalla vaatimassa herkkuja ja roskaruokaa. Teinit tosiaan syövät herkkuja myös ihan nälkäänsä kun tarjottu ruoka on yksinkertaisesti pahaa, luokatonta ja laadutonta, eikä edes pidä nälkää.
Lapset olivat loppujen lopuksi supersuloisia, kun innostuivat kokkaamaan. Poikaa suretti lopussa selvästi Kapen lähtö.
Vanhemmat olivat takuulla todella väsyneitä raskaan elämänvaiheen takia. Toivon heille kaikkea hyvää.
Ohjelman nimi on nyt Keittiön kaappaus, eikä Kaappaus keittiössä.
Niin, tässäkin nähtiin mikä vaikutus lasten ruokailutottumuksiin on aikuisten esimerkillä ja jämäkkyydellä siinä, että ei ihan kaikkia kommervenkkejä hyväksytä mitä lapset ikinä keksii.
Vierailija kirjoitti:
Lapset olivat loppujen lopuksi supersuloisia, kun innostuivat kokkaamaan. Poikaa suretti lopussa selvästi Kapen lähtö.
Vanhemmat olivat takuulla todella väsyneitä raskaan elämänvaiheen takia. Toivon heille kaikkea hyvää.
Tämä jakso oli oikein oivallinen esimerkki siitä miten ne lapset pitää vaan ottaa mukaan perheeseen, eikä äidin omia kaikkea automaattisesti itselleen päästäkseen "helpommalla". Ja perheessä oli tietenkin myös se mieslapsi, kaalia yök...
Vierailija kirjoitti:
Voi kääk tuota perheen äitiä (siis säälin) , joka tekee adhd ja aistiyliherkälle pojalle hedelmistä eläinten tms kuvioita jotta saa pojan syömään ja hyvälle tuulelle. Tuon ikäinen pojankloppi osaa tehdä sen itsekin jos haluaa ja miksi aikuiset suostuu tuollaiseen pompotteluun. Kun lapsi sanoo etten syö, jos et mene kyykkyyn ja ylös, kyykkyyn ja ylös, jos et kiipeä pitkin seiniä ja seiso päälläsi niin en syö.... ja vanhemmat pomppaa kuin kumipallo kaikkeen mitä lapset vaan keksii pyytää. Anteeksi nyt vaan, mutta vanhemmat oli molemmat sairaalloisen lihavia ja pojalla sairauksia joita voisi (jos ei kokonaan parantaa) ainakin oireita lievittää oikealla ruokavaliolla, terveellisellä, puhtaalla oikeaan aikaan ja säännöllisesti tarjotulla ruoalla.
Yli mennyt lapsikeskeisyyys.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä kuin tähän kirjoittaneet. Jos lapsi ja teini pakotetaan syömään pahaa ruokaa ja herkut kielletään johtaa se todennäköisesti salaa syömiseen ja siihen, että viimeistään aikuisena syö sitten juurikin sitä, mitä itse haluaa, vaikka herkkuja joka päivä ja muutenkin epäterveellistä ruokaa eli syömishäiriöön. Itselleni on käynyt juurikin näin. Teini ja jo lapsikin haluaa saada valtaa päättää itse edes omista syömisistä ja kapinoi pahan ruoan pakkosyöttämistä vastaa. Tuskin kovin moni aikuinen itse suostuisi syömään niitä mössöjä, joita yrittävät pakottaa teinit koulussa syömään. Jos se lapsille ja teineille tarjottava perusruoka olisi parempaa ja jos teinien toiveet huomioitaisiin niin varmasti söisivät paremmin, eivätkä olisi samalla tavalla vaatimassa herkkuja ja roskaruokaa. Teinit tosiaan syövät herkkuja myös ihan nälkäänsä kun tarjottu ruoka on yksinkertaisesti pahaa, luokatonta ja laadutonta, eikä ed
Ei kai kukaan ollut pakottamassa syömään pahaa ruokaa tai kieltämässä herkkuja kokonaan?
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä kuin tähän kirjoittaneet. Jos lapsi ja teini pakotetaan syömään pahaa ruokaa ja herkut kielletään johtaa se todennäköisesti salaa syömiseen ja siihen, että viimeistään aikuisena syö sitten juurikin sitä, mitä itse haluaa, vaikka herkkuja joka päivä ja muutenkin epäterveellistä ruokaa eli syömishäiriöön. Itselleni on käynyt juurikin näin. Teini ja jo lapsikin haluaa saada valtaa päättää itse edes omista syömisistä ja kapinoi pahan ruoan pakkosyöttämistä vastaa. Tuskin kovin moni aikuinen itse suostuisi syömään niitä mössöjä, joita yrittävät pakottaa teinit koulussa syömään. Jos se lapsille ja teineille tarjottava perusruoka olisi parempaa ja jos teinien toiveet huomioitaisiin niin varmasti söisivät paremmin, eivätkä olisi samalla tavalla vaatimassa herkkuja ja roskaruokaa. Teinit tosiaan syövät herkkuja myös ihan nälkäänsä kun tarjottu ruoka on yksinkertaisesti pahaa, luokatonta ja laadutonta, eikä ed
Nyt menet omien lastesi kanssa sinne toiseen ääripäähän? Moni hyvittää sitä omaa paskaa lapsuuttaan niille omille lapsilleen. Neuvola järjestelmään pitää muuttaa, pelkkä vereenpaineen seuraaminen on yhtä tyhjän kanssa, kun ottaa huomioo odottajinen moninaiset ongelmat, ylipaino, traumat, mielenterveysongelmat, jne...
Jos lapsi/teini toivoo ruoaksi makaronilaatikkoa, spagettia, broileria, makkaraa, lihapullia ja lohta, mutta vanhempi tarjoaakin kaalilaatikkoa, hernekeittoa, lihakastiketta ja ruotoisia silakkapihvejä, jotka kaikki lapsen/teinin inhokkeja niin ei kai se ole mikään ihme, jos lapsi/teini ei syö ja syö sitten salaa herkkuja nälkäänsä. Lohi on toki kallista, mutta muuten nuo kuvitteelliset esimerkit ovat sellaisia, joita voisi hyvin olka joka viikko tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Pointti onkin varmaan se että aikuiset tarjoavat kotona mautonta ruoka ja aikuisten suhtautuminen ruokaan on jo sinun kaltaisesi. Lapset oppii aikuisilta.
Sinäkin mainitset monta kertaa sanan PAHAA. Eikö olisi tärkeämpää opettaa lapsille että ruokaa pitää syödä jotta jaksaa ja kasvaa / pysyy terveenä, vaikkei se olisi aina jotain herkkua, vaikka se on joskus vähän mautonta eikä rakennekaan miellytä, niin ei muuta kun ääntä kohden vaan. Ei kaiken tarvitse aina olla miellyttävää ja sellaista kun MINÄ haluan.
Asenne ratkaisee!
Varmasti pääpiirteittäin jokainen yli kolmekymppinen muistaa vielä ne ajat, kuin vanhemmat teki jotain ruokaa kotona ja jos et syönyt niin muuta ei tullut, sai olla nälässä. Ei ollut sen seitsemää vaihtoehtoa ja eikä lapset päättäneet sitä mitä kotona syödään, sen päätti vanhemmat. Ja huom, silloin ei ollut kaiken maailman nepsy ym mt ongelmia eikä syömishäiriöitäkään kuin yhdellä 100 000 asukasta kohden. Nykyisin vapaavalintaisessa ja lapsikeskeisessä kulttuurissamme joka toisella on jokin ongelma ruokaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä kuin tähän kirjoittaneet. Jos lapsi ja teini pakotetaan syömään pahaa ruokaa ja herkut kielletään johtaa se todennäköisesti salaa syömiseen ja siihen, että viimeistään aikuisena syö sitten juurikin sitä, mitä itse haluaa, vaikka herkkuja joka päivä ja muutenkin epäterveellistä ruokaa eli syömishäiriöön. Itselleni on käynyt juurikin näin. Teini ja jo lapsikin haluaa saada valtaa päättää itse edes omista syömisistä ja kapinoi pahan ruoan pakkosyöttämistä vastaa. Tuskin kovin moni aikuinen itse suostuisi syömään niitä mössöjä, joita yrittävät pakottaa teinit koulussa syömään. Jos se lapsille ja teineille tarjottava perusruoka olisi parempaa ja jos teinien toiveet huomioitaisiin niin varmasti söisivät paremmin, eivätkä olisi samalla tavalla vaatimassa herkkuja ja roskaruokaa. Teinit tosiaan syövät herkkuja myös ihan nälkäänsä kun tarjottu ruoka on yksink
Nyt menet omien lastesi kanssa sinne toiseen ääripäähän? Moni hyvittää sitä omaa paskaa lapsuuttaan niille omille lapsilleen. Neuvola järjestelmään pitää muuttaa, pelkkä vereenpaineen seuraaminen on yhtä tyhjän kanssa, kun ottaa huomioo odottajinen moninaiset ongelmat, ylipaino, traumat, mielenterveysongelmat, jne...
Olen huomannut tämän saman hyvittelyn. Esim kiusaamiseta pyritään estämään merkkivaatteilla, puhelimilla, jne vaikka näihin ei oikeasti olisi edes varaa. Lapsista on tullut kaiken keskipisteitä. Lasta pitää kehua ja kannustaa vaikka tämä ei osaisikaan hommaa ja se johtaa harhaiseen itsekuvaan. Sitten se todellinen elämä on märkä turbaani vasten kasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi/teini toivoo ruoaksi makaronilaatikkoa, spagettia, broileria, makkaraa, lihapullia ja lohta, mutta vanhempi tarjoaakin kaalilaatikkoa, hernekeittoa, lihakastiketta ja ruotoisia silakkapihvejä, jotka kaikki lapsen/teinin inhokkeja niin ei kai se ole mikään ihme, jos lapsi/teini ei syö ja syö sitten salaa herkkuja nälkäänsä. Lohi on toki kallista, mutta muuten nuo kuvitteelliset esimerkit ovat sellaisia, joita voisi hyvin olka joka viikko tarjolla.
Me laadimme ruokalistan perheen kanssa yhdessä, jokainen saa toivoa jotakin ja se laitetaan listalle ja se ruoka myös tehdään jomman kumman vanhemman kanssa yhdessä. Kun jokainen saa sen äänensä kuuluviin niihin silakkapihveihinkin suhtaudutaan positiivisemmin. Lapset haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi.
Täällä on pari päivää pyörinyt metatyöketju ja siitä näki, että perheissä se tasa-arvo on edelleen siellä 70-luvulla. Ja sitähän se oli myös tuossa eilisessä jaksossa, keittiö oli äidin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitähän se oli myös tuossa eilisessä jaksossa, keittiö oli äidin.
Syykin oli suoraan sieltä 70-luvulta, äiti oli jäänyt kotiin hoitamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla erimieltä, sitä vartenhan palsta on. Taitaa olla jo ylisukupolvinen ongelma tuo että kodeissa ei ensinnäkään juuri enää laiteta ruokaa, ostetaan kaikki valmiina tai puolivalmiina ja/tai vanhemmat ei kertakaikkiaan osaa laittaa edes perus suomalaista kotiruokaa. Lisäksi jos vanhempien asenne on tuo että päiväkoti ja kouluruoka on pahaa ja ala-arvoista niin herranen aika miten ne lapset ja teinit voisi olla toista mieltä.
Kirjoitat: "Teini ja jo lapsikin haluaa saada valtaa päättää itse edes omista syömisistä ja kapinoi pahan ruoan pakkosyöttämistä vastaa". Tämä lienee se ongelman ydin erityiseti lasten kohdalla. Lapsilla ei pitäisi olla päätäntävaltaa kuin esim. kerta viikkoon jos äiti kysyy laitetaanko makaronilaatikkoa vai syödäänkö jauhelihakastiketta. Se että lasten annetaan jatkuvasti päättää asioista ajaa juurikin perheitä ongelmiin, sitte käy kuten tuossa sarjassa, että vanhemmat on kuin jojoja jotka pomppii ees taas lasten tekaistujen mielihalujen mukaan.
Mun mielestä juuri se aiheuttaa syömishäiriöitä ym mt ongelmia ruoan suhteen, että ruoasta ja ruokailusta on tullut joku MINUN miellyttämisen ja vallankäytön peliväline !
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ihmetellyt miten kädettömiä nuoret aikuiset tai jopa kohta keski-ikäiset vanhemmat ovat keittiössä ja ruoan laiton suhteen. Sekä sitä, että miten vanhemmat eivät huolehdi siitä, että lapset saisivat terveellistä, puhdasta, monipuolista ravintoa eikä lapset eläisi pelkällä pastalla, kaupan burgereilla ja karkeilla (kärjistetysti).
Ei ole ihme että kaiken maailman nepsy oireet ja erityisesti ADHD on lisääntynyt räjähdysmäiseti kun lapset syövät usein vain pitkälle prosessoituja täysin ravinneköyhiä lisäaineita täynnä olevia ruokia. Eletään käytännössä pelkillä naposteluun tarkoitetuilla suupaloilla.
Tämä on tulosta siitä että meillä ei vieläkään tunnisteta / ymmärretä oikeanlaisen ravinnon merkitystä jo syntymättömän lapsen kehitykseen. Meillä ei kai neuvolassa puhuta näistä asioista äideille (tai annetaan joku esiste mitä ei pitäisi syödä odotusaikana), päiväkodeissa pitäisi ottaa aktiivise
Helppo alentuvasti kommentoida- jos perheessä on paljon ruokarajoituksia, kuten meillä( parilla maidoton ja gluteeniton, sitten on ruoka- allergioita, mm kala ja kananmuna, ja muutama muu ruoka- aine), niin todella haasteellista on välillä miettiä, että miten saisi terveellistä, monipuolista ja maittavaa ruokaa, jonka saisi helposti tehtyä kaikille, kun ei aina jaksa eikä kerkeä tekemään 3 eri vaihtoehtoa!
Terveisin allergiaperheen äiti
Sunikan perheen reseptejä koitin hakea, kovin kasvispainotteinen ruokalista oli ja sikäli helppo.