En kestä työpaikan epäkohtia ja työntekijöiden eriarvoisuutta
Olen työskennellyt nykyisessä työpaikassani 9 kuukautta. Olen havainnut työpaikalla useita epäkohtia, jotka kuormittavat minua henkisesti. Yksi iso asia on esihenkilön tuen ja tietämyksen puute. Työ on vaativaa ja vastuullista, ja usein työssä kaipaan asiantuntevaa näkemystä tilanteisiin. Myös perusasiat ovat retuperällä, eikä kukaan tunnu tietävän vastausta edes perusasioihin.
Työpaikallani on sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun käyneitä, ja olen huomannut että ensimmäisenä mainitut ovat suuremmassa arvossa. Palkka heillä on huomattavasti suurempi, mutta "alempi kasti" tekee isomman osan työstä ja arvostettu osa työntekijöistä kerää kunnian ja kiitokset. Osa näistä kunnian ja kiitosten kerääjistä välttelee viimeiseen asti kaikkia työtehtäviä, mutta tästä puhuessa tulee vain tuomituksi.
Huomaan, että muut työpaikalla alistuvat ja tyytyvät tähän. Itse koen että kuormitun tästä hyvin paljon, ja työmotivaationi laskee kokoajan. Olen periaatteen ihminen, enkä kykene käsittämään, miten muut pystyvät työskentelemään tällaisten epäkohtien kanssa. Onko edes olemassa työpaikkaa, jossa tällaisia ongelmia ei kohtaa? Onko jonkun työpaikassa sellainen johtohenkilöstö jolla on kyky johtaa ja tukea alaisiaan?
Kommentit (45)
Aivan kuin meidän työpaikalla. Hoiva-ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on selvää, että koulutus tuo paremman palkan. Lisäksi yliopistotutkinnon suorittaneet on tavallaan tiiminvetäjiä eli AMK-taso tekee suorittavaa työtä, siihen heillä on koulutus ja akateemiset ohjaavat ja koordinoivat tätä sekä tekevät erilaista taustatyötä edellyttäviä toimia. Kyllä meilläkin AMK-taso ajoittain nostaa esille omasta mielestään epätasa-arvoisen palkkapolitiikan ja siihen vastataan joka kerta, että palkkasi paranee välittömästi, kun olet maisteri. Jos haluat paremman palkan, toimi niin, että täytät sen kriteerit.
Tavallaan ymmärrän tämän, mutta tässä tulee vastaan se ongelma, joka joissakin työpaikoissa on. Se, että käynyt yliopiston ei tee hyvää tiiminvetäjää. Se on lähtökohtaisesti ihmisten johtamista ja läheskään kaikilla se ei valitettavasti ole hallussa. Mit
Kyllä, minulla on AMK-tutkinto, jos siitä halusit päästä nälvimään. Ihmettelen kyllä hieman akateemisen ihmisen lukutaitoa. En tiedä mikä teidän organisaatiossa on "tavallaan tiiminvetäjä", mutta meillä on ihan tiiminvetäjä. Ja nimenomaan esimerkiksi tiiminvetäjä meidän organisaatiossa on se, joka on matalan kynnyksen tuki niin substanssiasioissa kuin siinä "tiimin vetämisessä" Ja jälkimmäiseen ei riitä se, että osaa työnsä vaan tulee osata olla ihmisten kanssa. Ja juuri siitähän minä sanoinkin, että meille on palkattu lisää johtajia, jotka eivät osaa substanssiasioita ja samaan aikaan viedään matalan kynnyksen tuki pois. Se, joka on päivittäisessä tekemisissä oman tiiminsä kanssa.
Ja olen muuten itse se tiiminvetäjä, joka tekee AMK-tutkinnolla niitä töitä, joita yleensä tekee yliopiston käyneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meillä on selvää, että koulutus tuo paremman palkan. Lisäksi yliopistotutkinnon suorittaneet on tavallaan tiiminvetäjiä eli AMK-taso tekee suorittavaa työtä, siihen heillä on koulutus ja akateemiset ohjaavat ja koordinoivat tätä sekä tekevät erilaista taustatyötä edellyttäviä toimia. Kyllä meilläkin AMK-taso ajoittain nostaa esille omasta mielestään epätasa-arvoisen palkkapolitiikan ja siihen vastataan joka kerta, että palkkasi paranee välittömästi, kun olet maisteri. Jos haluat paremman palkan, toimi niin, että täytät sen kriteerit.
Tavallaan ymmärrän tämän, mutta tässä tulee vastaan se ongelma, joka joissakin työpaikoissa on. Se, että käynyt yliopiston ei tee hyvää tiiminvetäjää. Se on lähtökohtaisesti ihmisten johtamista ja läheskään kaikilla se ei valitettavasti ole hallussa. Mit
Lisään tähän vielä, että ei organisaatioista voi tehdä tuollaisia yleistyksiä. Meillä esihenkilö ei ole matalan kynnyksen tuki nimenomaan siksi, että hän ei tiedä substanssiasioista. Hän toki hoitaa henkilöstöjohtamista. Ja toisekseen, vaikka meillä tehdään ns. itsenäistä asiantuntijatyötä niin meidän työmme pohjautuu erittäin vahvasti suoraan lakiin, joten työssä kaivataan vahvaa tukea ainakin aluksi. Ei tällaista työtä voi tehdä mutulla kyselemättä muilta.
Miksei sosiomoneilla ole lakioppia koulussa, jos se on tärkeä työelämätaito? Eri
Kiinnostaisi kyllä mikä organisaatio. Meillä käytännössä ainakin erityisasiantuntijoilta vaaditaan ylempi amk tai yliopisto. Hyvin moneen muuhunkin paikkaan on koulutusvaatimus esimerkiksi AMK.