Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En kestä työpaikan epäkohtia ja työntekijöiden eriarvoisuutta

Vierailija
16.10.2024 |

Olen työskennellyt nykyisessä työpaikassani 9 kuukautta. Olen havainnut työpaikalla useita epäkohtia, jotka kuormittavat minua henkisesti. Yksi iso asia on esihenkilön tuen ja tietämyksen puute. Työ on vaativaa ja vastuullista, ja usein työssä kaipaan asiantuntevaa näkemystä tilanteisiin. Myös perusasiat ovat retuperällä, eikä kukaan tunnu tietävän vastausta edes perusasioihin.

Työpaikallani on sekä yliopiston että ammattikorkeakoulun käyneitä, ja olen huomannut että ensimmäisenä mainitut ovat suuremmassa arvossa. Palkka heillä on huomattavasti suurempi, mutta "alempi kasti" tekee isomman osan työstä ja arvostettu osa työntekijöistä kerää kunnian ja kiitokset. Osa näistä kunnian ja kiitosten kerääjistä välttelee viimeiseen asti kaikkia työtehtäviä, mutta tästä puhuessa tulee vain tuomituksi. 

Huomaan, että muut työpaikalla alistuvat ja tyytyvät tähän. Itse koen että kuormitun tästä hyvin paljon, ja työmotivaationi laskee kokoajan. Olen periaatteen ihminen, enkä kykene käsittämään, miten muut pystyvät työskentelemään tällaisten epäkohtien kanssa. Onko edes olemassa työpaikkaa, jossa tällaisia ongelmia ei kohtaa? Onko jonkun työpaikassa sellainen johtohenkilöstö jolla on kyky johtaa ja tukea alaisiaan? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskele yliopistotutkinto, niin saat vastuullisempia, mukavampia ja paremmin palkattuja töitä. Mitä järkeä kenenkään olisi opiskella maisteriksi, jos ammattikoulu/amk-pohjalla saisi samat työt ja palkan?

Ainoastaan julkisella puolella tutkinnolla on merkitystä. Yksityisellä ratkaisee osaaminen. 

Vierailija
22/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille on varmasti koko peruskouluajan jankattu, että kannattaa opiskella, että saa paremmin palkattuja ja miellyttävämpiä töitä. No, nyt se konkretisoituu ja ei, se ei ole epäreilua, vaan ihan oikein. Ei lääkäri siivoa osastoa, vaikka se olisi sinusta kuinka epäreilua. 

Mutta lääkäri ei myöskään saa kunniaa osaston siivoamisesta, koska se ei kuulu työnkuvaan ja osaston siivoamiseen on olemassa laitoshuoltajat. Meillä työskennellään työparina ja yliopiston käyneen pitäisi olla päävastuussa. Tämä vastuu kuitenkin hyvin usein kaatuu sille kenelle se ei kuulu ja kenen palkassa se ei näy. 

Ajatuksena on ollut opiskella lisää niin että pääsen myös itse jalat pöydällä kyykyttämään muita ja nostamaan isompaa palkkaa. 

-ap

Oikeastihan se ei kaadu, vaan se sossu puree hampaitaan vittuuntuneena, kun sosionomi hyppii varpailla tekemässä typeryyksiä eikä pysy omalla tontillaan. T: sossu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on selvää, että koulutus tuo paremman palkan. Lisäksi yliopistotutkinnon suorittaneet on tavallaan tiiminvetäjiä eli AMK-taso tekee suorittavaa työtä, siihen heillä on koulutus ja akateemiset ohjaavat ja koordinoivat tätä sekä tekevät erilaista taustatyötä edellyttäviä toimia. Kyllä meilläkin AMK-taso ajoittain nostaa esille omasta mielestään epätasa-arvoisen palkkapolitiikan ja siihen vastataan joka kerta, että palkkasi paranee välittömästi, kun olet maisteri. Jos haluat paremman palkan, toimi niin, että täytät sen kriteerit.

Nykyään myös AMK voi olla maisteriin rinnastettava kun käy vain YAMK tutkinnon. Siis kauheaa huuhaata se tutkinto (itse suoritan sellaista), mut joo..

Vierailija
24/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele yliopistotutkinto, niin saat vastuullisempia, mukavampia ja paremmin palkattuja töitä. Mitä järkeä kenenkään olisi opiskella maisteriksi, jos ammattikoulu/amk-pohjalla saisi samat työt ja palkan?

Ainoastaan julkisella puolella tutkinnolla on merkitystä. Yksityisellä ratkaisee osaaminen. 

Olen julkisella puolella töissä. En tiedä porukoiden tutkintoja, mutta ei meillä ainakaan asiantuntijatehtävissä ole mitään väliä. Pitää osata homma...

Vierailija
25/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jo ihmettelen millainen työpaikka on,kun kaikki tietää kuka on käynyt yliopiston ja kuka ei.

No vähänpä olet nähnyt. Kyllä monilla aloilla tiedetään tasan tarkkaan mitä tietyt tittelit vaativat tai eivät vaadi koulutukselta

-eri

No onko se jotenkin väärin, että enemmän opiskellut on paremmalla tittelillä töissä ja saa parempaa palkkaa? Kamala älämölö syntyi kun yksi työntekijä kertoi oman palkkansa, sai parempaa palkkaa kun moni muu samasta työstä. Itse en ole kertonut kellekkää, et saan minäkin parempaa palkkaa.

Vierailija
26/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille on varmasti koko peruskouluajan jankattu, että kannattaa opiskella, että saa paremmin palkattuja ja miellyttävämpiä töitä. No, nyt se konkretisoituu ja ei, se ei ole epäreilua, vaan ihan oikein. Ei lääkäri siivoa osastoa, vaikka se olisi sinusta kuinka epäreilua. 

Mutta lääkäri ei myöskään saa kunniaa osaston siivoamisesta, koska se ei kuulu työnkuvaan ja osaston siivoamiseen on olemassa laitoshuoltajat. Meillä työskennellään työparina ja yliopiston käyneen pitäisi olla päävastuussa. Tämä vastuu kuitenkin hyvin usein kaatuu sille kenelle se ei kuulu ja kenen palkassa se ei näy. 

Ajatuksena on ollut opiskella lisää niin että pääsen myös itse jalat pöydällä kyykyttämään muita ja nostamaan isompaa palkkaa. 

-ap

No mut kyllähän se lääkäri saa kunnian hyvästä hoidosta, kun me sairaanhoitajat ja lähihoitajan ovat viikon potilasta osastolle kuljettaneen, syöttäneet, lääkinneet jne. Lääkärin antaman ohjeistuksen mukaisesti.

Jos sun AP on ajatus päästä kyykyttämään muita, niin ihan hyvä, ettet ole siellä työpaikassani johtajana. Ei kuulosta yhtään yliopiston käyneen, akateemisesti sivistyneen ihmisen asenteella.

Vierailija
27/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä on selvää, että koulutus tuo paremman palkan. Lisäksi yliopistotutkinnon suorittaneet on tavallaan tiiminvetäjiä eli AMK-taso tekee suorittavaa työtä, siihen heillä on koulutus ja akateemiset ohjaavat ja koordinoivat tätä sekä tekevät erilaista taustatyötä edellyttäviä toimia. Kyllä meilläkin AMK-taso ajoittain nostaa esille omasta mielestään epätasa-arvoisen palkkapolitiikan ja siihen vastataan joka kerta, että palkkasi paranee välittömästi, kun olet maisteri. Jos haluat paremman palkan, toimi niin, että täytät sen kriteerit.

Nykyään myös AMK voi olla maisteriin rinnastettava kun käy vain YAMK tutkinnon. Siis kauheaa huuhaata se tutkinto (itse suoritan sellaista), mut joo..

No ei ole amk maisteriksi rinnastuva ei edes se pelle yamk.

Vierailija
28/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Mun mies on amk-insinööri ja hänen peruspalkka on 5000 euroa kuukaudessa. Siihen vielä bonarit yms. lisät mikä mielestäni ei ole mikään huono palkka.

On se aika huono jos toiset saapa vähemmällä työllä 15 000€/kk. 

Kaikki on katsos suhteellista. 

Vierailija
29/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa työssäni tehtiin vuosia sitten organisaatiomuutos, minkä jälkeen esimiehistä tuli henkilöstöjohtajia eivätkä he sen jälkeen ole tienneet käytännön työstä enää mitään, koska eivät ole joutuneet sitä tekemään yhtään.

Sitä ennen lähiesimies osallistui myös itse käytännön työhön ja hänellä oli siitä usein aika hyvä tietämys.

Työn epäkohdista ja olosuhteista voi olla haastavaa kertoa johdolle, jos johdolla ei ole kokemusta, millaista sen johtama työ on.

Vierailija
30/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se julkisellakaan puolella ole taannut mitään. Työ pitää oppia usein ruohonjuuritasolta alkaen ja jos työpaikan kulttuuriin ei sopeudu, ei saa ylennyksiäkään.

Vierailija
31/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaava työpaikka. Esihenkilön tuen puute, epäselvät toimenkuvat, ristiriitainen ja huono kommunikaatio. Eri osapuolet (osastot) pompottelevat vastuuta toisilleen mikäli mistään edes mitään tietävät. Pikku asia se, että jouluna ei edes hyvää joulua esihenkilö toivottanut. Lahjasta puhumattakaan. Kertoo sekin jotain. 

Vierailija
32/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää työpaikalla kun yksi kollega aina nostaa käden ylös kohdatessa ja sanoo terve. Pitääkö terveydellä ylpistellä kun itellä vähän selkävaivaa niin harmittaa.Minä nostan sitten tavatessa käden ylös ja sanon sairas. Ehkä ylpistely loppuu kun näkee että minä en ole terve.

Vierailija
33/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä valtiolla on ryhmässä niin sanottu varajohtaja, joka ei suoriudu lähes mistään työtehtävistä ilman apua. Perusasiatkin tuottavat vaikeuksia vuosien työkokemuksesta huolimatta. Silti hän pötköttelee ja nostaa työntekijöitä parempaa palkkaa.

Vierailija
34/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukas kissan hännän nostaa ellei maisteri itse..

Akateemista köyhälistöä kuule kyllä riittää. Ole sosiologi, kirjastonhoitaja (informaatiotutkimuksen opiskelua kai nykyään), opettaja tai joku vastaava, ja tienaat puolet ahkeran putkimiehen tai raksamiehen palkasta. 

Vierailija
35/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten akateeminen ja amk voisivat edes tehdä samoja hommia? Eihän siinä ole mitään järkeä. Jos amk osaa tehdä homman, niin eihän siihen kalliimpaa maisteria palkata. 

Vierailija
36/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän tämän, mutta tässä tulee vastaan se ongelma, joka joissakin työpaikoissa on. Se, että käynyt yliopiston ei tee hyvää tiiminvetäjää. Se on lähtökohtaisesti ihmisten johtamista ja läheskään kaikilla se ei valitettavasti ole hallussa. Mitä isompi organisaatio on, sen suurempi on myös hie

Onko sinulla AMK-tutkinto? Huomaathan, että kirjoitin "tavallaan tiiminvetäjä", en "tiiminvetäjä". Kaksi eri asiaa.

Ymmärräthän myös sen, että johtajan tehtävänä ei ole antaa "matalan kynnyksen tukea ruohonjuuritasolle", se on esihenkilön tehtävä ja hän puolestaan voi olla sellainen henkilö, jolla ei ole mitään tekemistä substanssin kanssa. Moni AMK-tutkinnon suorittanut olettaa, että häntä ohjataan päivittäin kädestä pitäen omassa työssään. Akateeminen oivaltaa, että hänellä on tietty tehtävänkuva, jossa määritellyt asiat on osattava tai itsenäisesti opittava.

Jos kaipaat ruohonjuuritason työhön tukea, ei palkkasi voi olla sama kuin akateemisella osaajalla.

Vierailija
37/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jo ihmettelen millainen työpaikka on,kun kaikki tietää kuka on käynyt yliopiston ja kuka ei.

Kyllä meillä tiedetään. Tiettyhin nimekkeisiin vaaditaan FM tutkinto. 

Vierailija
38/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukas kissan hännän nostaa ellei maisteri itse..

Akateemista köyhälistöä kuule kyllä riittää. Ole sosiologi, kirjastonhoitaja (informaatiotutkimuksen opiskelua kai nykyään), opettaja tai joku vastaava, ja tienaat puolet ahkeran putkimiehen tai raksamiehen palkasta. 

Joo, mutta pitemmät lomat ja kevyempi työ. Paljonpa lämmittää isompi palkka kun selkä ja polvet on pskana ja niska limassa saat konttailla ja heivailla koko ikäsi.

Vierailija
39/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän tämän, mutta tässä tulee vastaan se ongelma, joka joissakin työpaikoissa on. Se, että käynyt yliopiston ei tee hyvää tiiminvetäjää. Se on lähtökohtaisesti ihmisten johtamista ja läheskään kaikilla se ei valitettavasti ole hallussa. Mit

Tämä. Juu ei akateemisia ohjailla ruohonjuuritasolla. Siitä maksetaan, että hoitaa itsenäisesti virkansa. 

Vierailija
40/45 |
16.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bingo. Täällä yksi kaltaisesi työntekijä. Kuorimitus kasvoi niin paljon, että otin lopputilin, en kestä katsoa oman periaatteeni vuoksi tällaista sormienvälissä tekemistä. Nykypäivän esimiehet/esinaiset/esihenkilöt on suoraa perseestä jos tämä lause sallitaan, sillä se kuvastaa ilmapiiriä aika loistavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi