Mitä haluat kysyä kristityltä
Vastaan omien mielipiteideni mukaan
Kommentit (7639)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallista että pitäisi pyydellä anteeksi sitä että oma sielu kiinnostaa
Avaatko vähän lisää? Viestistäsi ei ihan aukea mitä tarkoitat.
Niin Jeesus on sielun paimen. Kauheat väittelyt ja ikäänkuin pitäisi osata selittää koko Jumalan teot ja todistaa kaikesta kaikki joillekin, saada vielä haukut päälle jos sanoo uskovansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että jotkut kristityt esiintyvät kaikkitietävinä johtuu siitä että maailma vihaa uskoa niin paljon, usko ei tarkoita että sinulla on kaikesta kaikki täydellinen tieto ja tätä maailma penää
Itse en ainakaan toistaiseksi ole törmännyt yhteenkään kristittyyn joka sanoisi tietävänsä kaiken. Sellainen ei ole elävää uskoa.
Jostain erikoisesta syystä ihmisillä on tällaisia ennakkoluuloja, mutta ne kertovat enemmän heistä itsestään kuin ennakkoluulojen kohteista.
Sen mitä minä tiedän itseään kristityiksi väittävistä on syrjintä vaikka itse olen ollut heidän puolella. Myös minulla on kokemus Jeesuksesta ja tiedän että Hän on kanssani. Minulla ei ole enää tarvetta puolustella niitä jotka itse eivät itse ole minulle lähimmäisiä vaan heikolla hetkellä kääntävät katseensa pois, sen takia en tälläkään palstalla ala puolustella ketään vain siksi että hän on "oikealla puolella". Jeesuksen tiedän olevan olemassa. Siinä ovat oikeassa. Tekisivät vain kuten Jeesus sanoo. Eivät kaikki jotka sanovat Herra Herra pääse taivasten valtakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että jotkut kristityt esiintyvät kaikkitietävinä johtuu siitä että maailma vihaa uskoa niin paljon, usko ei tarkoita että sinulla on kaikesta kaikki täydellinen tieto ja tätä maailma penää
Itse en ainakaan toistaiseksi ole törmännyt yhteenkään kristittyyn joka sanoisi tietävänsä kaiken. Sellainen ei ole elävää uskoa.
Jostain erikoisesta syystä ihmisillä on tällaisia ennakkoluuloja, mutta ne kertovat enemmän heistä itsestään kuin ennakkoluulojen kohteista.
Sen mitä minä tiedän itseään kristityiksi väittävistä on syrjintä vaikka itse olen ollut heidän puolella. Myös minulla on kokemus Jeesuksesta ja tiedän että Hän on kanssani. Minulla ei ole enää tarvetta puolustella niitä jotka itse eivät itse ole minulle lähimmäisiä vaan heikolla hetkellä kääntävät katseensa
Ja se on surullista jos jotkut perustavat/luulevat että Jumalan mielipide heistä on sama mitä joku kristityksi itseään väittävä syrjien antaa ymmärtää. Toivon että etsisivät itse Jumalaa. Tälläkin palstalla vaikea sanoa onko näitten vihaajien viestit sitä että he oikeasti vihaavat Jumalaa? Vai enemmän pettymystä (kristittyjen) ihmisten toimintaan
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala sallii luonnonkatastrofit joissa kuolee viattomia ihmisiä, lapsia, eläimiä ja koko luonto saattaa kärsiä?
Esim. tulivuorenpurkaus tuottaa laavaa joka kivettyy eikä siinä kasva mitään, ja yhtä lailla vulkaaninen tuhka tuhoaa kaiken sadoiksi vuosiksi. Miksi tulivuoret? Miksi tuho? Vulkaaninen maa saattaa olla hedelmällistä, mutta siihen menee satoja vuosia ellei enemmänkin.
Miksi Jumala loi näin epävakaan planeetan? Tulivuorenpurkaukset on vain yksi katastrofi joka aiheuttaa tuhoa ja kärsimystä. Maanjäristykset ja niiden aikaansaamat tsunamit ovat myös planeettamme epävakautta. Tekikö Jumala suunnitteluvirheen vai onko maa mikä on ihan tarkoituksella? Siellä täällä tulivuori poksahtaa ja maa järisee. Viis siitä että elintila pienenee kun maa muuttuu asuin- ja viljelykelvottomaksi. Ihmiset ja eläimet kokevat kauhuja ja kärsivät, kuolema niistä pienimpiä.
Onks se niin, että tääl maapallol pitää kärsiä mahdollisimman paljon ja paratiisis on sitten sen kivempaa? Ajatellaas vaik pitkäaikaissairaita, vanhuksii jotka makaa vuoskaudet hoitolaitoksis omis eritteissään, vakavasti sairait lapsii, sodan kauhui jne. ja just noita luonnonkatastrofei jotka ei tosiaankaa oo ihmisten tekosii vaan jonkun muun voiman.
Miun mummi eli kovan elämän, eli 9-kymppiseks ja pahimmillaa kärsi kovasti. En tiijä paljooks häne elämää lohdutti se, että kuha kuolet niin sit ei oo enää suruu, kipui eikä kauhui. Miks koko elämä piti olla niin vaikeet, vaik hyvä ihmine hän oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala sallii luonnonkatastrofit joissa kuolee viattomia ihmisiä, lapsia, eläimiä ja koko luonto saattaa kärsiä?
Esim. tulivuorenpurkaus tuottaa laavaa joka kivettyy eikä siinä kasva mitään, ja yhtä lailla vulkaaninen tuhka tuhoaa kaiken sadoiksi vuosiksi. Miksi tulivuoret? Miksi tuho? Vulkaaninen maa saattaa olla hedelmällistä, mutta siihen menee satoja vuosia ellei enemmänkin.
Miksi Jumala loi näin epävakaan planeetan? Tulivuorenpurkaukset on vain yksi katastrofi joka aiheuttaa tuhoa ja kärsimystä. Maanjäristykset ja niiden aikaansaamat tsunamit ovat myös planeettamme epävakautta. Tekikö Jumala suunnitteluvirheen vai onko maa mikä on ihan tarkoituksella? Siellä täällä tulivuori poksahtaa ja maa järisee. Viis siitä että elintila pienenee kun maa muuttuu asuin- ja viljelykelvottomaksi. Ihmiset ja eläimet kokevat kauhuja ja kärsivät, kuolema niistä pienimpiä.
Ei ole luotuna,eikä tarkoituksella nykyinen maailmamme. Luotuna kaikki oli hyvää. Osaatko päätellä miksi ollaan tässä tilanteessa kristillisestä näkökulmasta?
Vierailija kirjoitti:
Onks se niin, että tääl maapallol pitää kärsiä mahdollisimman paljon ja paratiisis on sitten sen kivempaa? Ajatellaas vaik pitkäaikaissairaita, vanhuksii jotka makaa vuoskaudet hoitolaitoksis omis eritteissään, vakavasti sairait lapsii, sodan kauhui jne. ja just noita luonnonkatastrofei jotka ei tosiaankaa oo ihmisten tekosii vaan jonkun muun voiman.
Miun mummi eli kovan elämän, eli 9-kymppiseks ja pahimmillaa kärsi kovasti. En tiijä paljooks häne elämää lohdutti se, että kuha kuolet niin sit ei oo enää suruu, kipui eikä kauhui. Miks koko elämä piti olla niin vaikeet, vaik hyvä ihmine hän oli?
Sellainen on ihmisen osa, eikä muutosta ole luvassa ennen maailmanloppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on outo keju, kun pitäisi kysyä kristityltä, niin todella paljon juttua vanhasta testamentista. Pysyisitte aiheessa ja keskittyisitte uuteen testamenttiin.
Eikö vanhassa testamentissa kuvattu Jumala siis ole se Jumala johon kristityt uskovat?
Tietysti on. Asiat pitää ymmärtää oikeassa kontekstissa. Nuo VT:n lainaukset on aika turhia kun ette niitä ymmärrä.
No se konteksti on kyseisen Jumalan kohdalla absoluuttinen tieto ja erehtymättömyys. Ne VT:n lainaukset ovat siis ihan yhtä oikein kuin ne olivat silloin vanhaa testamenttia kirjoittaessa.
Taidat olla sama kirjoittaja, jolta kysyttiin aikaisemmin oletko syntynyt uudesti?
Tämän keskustelun trolla
Miksi kysyä jotain tuollaista kun on aivan triviaalia todeta ihmisen syntyvän vain kerran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miks tää on paska maailma?
Koska hallintavalta on väärällä taholla.
Eikö Jumala siis olekaan kaikkivaltias?
On tietysti , välillä on delegoituna .
Eli hallintavalta on Jumalalla. Miksi hän on mielestäsi väärä taho hallitsemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän varmaan osaisi joku geologi vastata parhaiten että miksi maapallo toimii niinkuin se toimii.
Entä missä olisi parempi planeetta ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Odotetaan paratiisin aikaa.
Eli tuhotaan ihmisiä, eläimiä ja kasveja täällä maapallolla jotta sitten joskus himmaillaan siivet selässä harppujen kanssa? Aika ilkeää kiusata ennen taivasjuhlia. Sadistista jopa.
Vajavaisen ihmismielen tulkinta tämä. Jumalalle kiukuttelu ei auta rakas i
No ensin pitäisi kyllä osoittaa tuollaisen Jumalan olemassaolo, mietitään sitä kiukuttelua sitten sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Opetelkaa tuntemaan Jumala ja etsikää hänen tahtoaan
OK, mistä voin löytää todisteet Jumalan olemassaolosta? Olematonta kun on vaikeaa opetella tuntemaan.
Nyt kannattaa opiskella mitä pilkkaaminen tarkoittaa, et selkeästi ole sitä vielä käsittänyt. Halvatun tyhmäksi kutsuminen on pilkkaamista
Uskistolleron kohdalla se on kylläkin ihan vaan faktojen toteamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen törmännyt lukuisiin kristittyihin jotka eivät tiedä yhtään mitään. Itse asiassa jokainen heistä kuuluu tuohon kategoriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnallista että pitäisi pyydellä anteeksi sitä että oma sielu kiinnostaa
Avaatko vähän lisää? Viestistäsi ei ihan aukea mitä tarkoitat.
Niin Jeesus on sielun paimen. Kauheat väittelyt ja ikäänkuin pitäisi osata selittää koko Jumalan teot ja todistaa kaikesta kaikki joillekin, saada vielä haukut päälle jos sanoo uskovansa
Tuleeko se uskistolleroille yllätyksenä että jos esittää väitteitä niin ne pitää myös pystyä perustelemaan ja todistamaan?
Ei ole luotuna,eikä tarkoituksella nykyinen maailmamme. Luotuna kaikki oli hyvää. Osaatko päätellä miksi ollaan tässä tilanteessa kristillisestä näkökulmasta?
Osaan. Jumala on mulkku sadisti.
Alustuksena kopioin pätkän lehtijutusta:
>> Toimittaja Tuomas Enbuske kertoo Aki Linnanahde Talk Showssa kristinuskon löytämisestä. Kiinnostus uskontoa kohtaan alkoi jo vuoden 2013 paikkeilla.
Vuonna 2022 Enbuske alkoi käydä jumalanpalveluksissa. Sitten tapahtui se, mistä Enbusken on ollut kaikkein vaikeinta puhua.
Sitten tapahtui se, että Pyhä Henki kosketti mua. Kutsun sitä Jumalan vittuiluksi, koska siis se on viimeinen asia, jonka olisin voinut uskoa, että mulle tapahtuu, Enbuske sanoo podcastissa.
Enbuske sanoo olleensa järkiuskoja. Hän ajatteli uskovansa mieluummin muodon kautta.
Ajattelin, että tuollainen on naisten ja helluntalaisten höpötystä, mutta näin se vaan kävi.
Sain oivalluksen, mietin aika paljon, luin ja muuta, ja yhtäkkiä se vaan kosketti ja olin silleen, että mitä helvettiä.
Linnanahde kysyy, tunsiko Enbuske sisällään jotain.
Tunsin, tunsin. Tunsin sen varmaan niinku jotku helluntalaiset kokee.
Enbuske sanoo kokevansa huonoa omaatuntoa siitä, että on olemassa uskovaisia ihmisiä, jotka ovat rukoilleet vuosikausia saamatta kyseistä kokemusta. Hän ihmettelee, miksi kokemus on annettu juuri hänelle.
Toimittaja ei halunnut kertoa kokemuksestaan pitkiin aikoihin kenellekään, koska pelkäsi, ettei häntä uskottaisi.
Jengi ajattelee, että se on taas tullut hulluksi, mutta en mä oo, mulla on terveen paperit. Oon virallisesti terve.
Enbuske ajatteli, että tutuille teologeille hän ainakin uskaltaa kertoa kokemuksestaan.
Nehän nauroi päin naamaa. Teologit oli silleen, että mitä helvettiä. Mutta vassarit ja superateistit ovat olleet enemmän silleen, että okei, mielenkiintoista. Enemmän kristityt ovat olleet silleen, että älä höpötä. >>
Ja nyt se itselleni olennaisin kohta: Tuomaskin myöntää, että on epäreilua, miksei kaikki vilpittömästi Jumalaa etsivät saa kokea Pyhän Hengen kosketusta. Mielestäni se on suuri vääryys Jumalalta, että joitakin suositaan ja toiset jäävät paitsioon, lehdellä soittelemaan. Ei ihme, että usko alkaa hyytyä ja tuntee itsensä vieraaksi näiden henkikastettujen seurassa. Itsehän tähän et pysty _mitenkään_ vaikuttamaan. Jumala jakaa näitä ihan omalla päätäntävallallaan.
Vierailija kirjoitti:
Lue Raamatun alkulehdiltä miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
Meidän määränpää on päästä Taivaallisen Isän kotiin. Jeesus opetti että ei tule kiinnittyä tähän maailmaan, ei pidä kerätä aarteita tätä maailmaa varten, ei pidä rakastaa tätä maailmaa. Tämä maailma on Saatanan vallassa, täällä on kuolema ja sairaudet. Kyllä meidän pitää täällä olla kaikille kertomassa Jeesuksesta, mutta ei tämä ole Jumalan lapsen varsinainen koti.
Jumala haluaa antaa meille parempaa, kuin terveys ja rikkaus täällä maan päällä. Jos meillä on terveyttä, maallista hyvää, kaikki hyvin, me helposti olemme tyytyväisiä ja ajattelemme että emme me tarvitse Jumalaa. Sanomme että mulla on kaikki hyvin, ei kiinnosta Jumalan sana, ei kiinnosta Jeesus. Paavali, vaikka oli Jumalan mies, kärsi fyysisestä vaivasta ja rukoili monta kertaa, että ota minulta tämä pistin pois, mutta Jumala ei ottanut vaan sanoi että "Minun armossa on sinulle kyllin".
Tämä aika täällä maailmassa on hyvin hyvin lyhyt. Ja kukaan ei tiedä milloin oma matka päättyy. Me ollaan matkalla, menossa jonnekin. Mihin sinä olet menossa?