Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö kodin reitittimen (Wi-Fi) salasana vaihtaa?

Vierailija
15.10.2024 |

Minulla on reitittimen takana tarra, jossa näkyy verkon nimi ja salasana. 

Se salasana on pitkä lista numeroita ja kirjaimia. Pitääkö se se siis vaihtaa jotenkin?

Miten?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se pitää vaihtaa, niin eikö siihen sitten voi antaa selkeitä ohjeita??? Itse käytän jonkin verran läppäriä ja osaan kirjautua verkkoihin, mutta ei hajuakaan, miten oman verkon salasana vaihdetaan. 

Kaikkia hemmetin kompostitarkastajia koulutetaan, mutta tietoturvasta ei mitään väliä.

Wooord! 

Miksi meillä on kompostitarkastajat muttei modeemitarkastajia??

Vierailija
42/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"näkee kaikki reitittimen tiedot pelkästään pingaamalla sitä"

Nyt pitäisi vaan tietää, mitä ihmettä tuossa tarkoitetaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että reitittimen IP-osoite on joissain 0.0.0.0. Kertokaa lisää näitä hassuja "tietoja".

Vierailija
44/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se pitää vaihtaa, niin eikö siihen sitten voi antaa selkeitä ohjeita??? Itse käytän jonkin verran läppäriä ja osaan kirjautua verkkoihin, mutta ei hajuakaan, miten oman verkon salasana vaihdetaan. 

Kaikkia hemmetin kompostitarkastajia koulutetaan, mutta tietoturvasta ei mitään väliä.

Mistähän hakkerit saavat miljoonien koneiden bottiverkkoja esimerkiksi Nordean palvelunestohyökkäyksiin?

Nuo laitteet on yleensä sellaisia, jotka on avoimia internetiin päin. Tyypillisestihän kodin verkot on suljettu eikä siellä ole mitään port forwardauksia tehty

Vierailija
45/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on naapureita tässä lähipiirisissä,omalta koneelta näkee nämä kun pistää wlan yhdeyden päälle ,on Villeä,nakuliisaa ,kelpo-ukkoa YM. ,runkka,sääli kaikilla salattuyhteys.

Vierailija
46/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitteen osoite on yleensä 192.168.1.1, kirjoita se selaimeen. Salasanaa tärkeämpää olisi asentaa siihen ohjelmistopäivitykset, ellei se tapahdu automaattisesti nettiyhteyden tarjoajan puolesta.

Vierailija
47/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai että reitittimen IP-osoite on joissain 0.0.0.0. Kertokaa lisää näitä hassuja "tietoja".

Jep hauskoja "asiantuntijoita" paikalla

Vierailija
48/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitteen osoite on yleensä 192.168.1.1, kirjoita se selaimeen. Salasanaa tärkeämpää olisi asentaa siihen ohjelmistopäivitykset, ellei se tapahdu automaattisesti nettiyhteyden tarjoajan puolesta.

Saattaa olla myös 192.168.0.1 tai 192.168.1.0

Vierailija
49/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän hakkerit saavat miljoonien koneiden bottiverkkoja esimerkiksi Nordean palvelunestohyökkäyksiin?

Ihan Kiinasta. 

Vierailija
50/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on naapureita tässä lähipiirisissä,omalta koneelta näkee nämä kun pistää wlan yhdeyden päälle ,on Villeä,nakuliisaa ,kelpo-ukkoa YM. ,runkka,sääli kaikilla salattuyhteys.

Asuin kerran talossa jossa yhden verkon nimi oli 69miestenkeskenseisten

Vierailija
51/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietäisikö joku täällä, että kun reititin on kiinni seinässä vain aamuisin ja iltaisin, siis silloin kun joku on kotona, niin estääkö se jotenkin ulkopuolisen väärinkäytön? Ilmeisesti ainakin katkos yhteydessä päivittää laitteen?

Ei.

ja ei päivitä. Voi kylläkin poistaa muistissa pyörivän haittaohjelman. Hetkeksi.

Vierailija
52/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä samoja iltapaskojen ohjeita kuin puhelinta ei ikinä saa ladata yöllä. Huoh!!

Miksi huokaat? Ohje on palorurvallisuuden vuoksi, sen alan antama. Yöksi tuntikausiksi latautumaan jätetyissä puhelimissa on palo- ja jopa räjähdysvaara, ja näitä tapauksia on ollut aivan liikaa.Siksi järkevä varoitus. Oma puhelimeni latautuu tunnissa tai parissa päivällä.

Vierailija
53/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä samoja iltapaskojen ohjeita kuin puhelinta ei ikinä saa ladata yöllä. Huoh!!

Miksi huokaat? Ohje on palorurvallisuuden vuoksi, sen alan antama. Yöksi tuntikausiksi latautumaan jätetyissä puhelimissa on palo- ja jopa räjähdysvaara, ja näitä tapauksia on ollut aivan liikaa.Siksi järkevä varoitus. Oma puhelimeni latautuu tunnissa tai parissa päivällä.

Mutta eihän se mulle voi sattua

Vierailija
54/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vieläkään ohjeita vaihtamiseen. Voisiko joku osaava tehdä?

1. tee näin

2. tee näin

3 tee näin

Minua ei kiinnosta kiinalaiset, eikä muukaan turha lässytys. Ohjeet kehiin, jos kerta osaatte ja pitää tehdä.

Vierailija
55/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin kerran talossa jossa yhden verkon nimi oli 69miestenkeskenseisten

Jos asuu stadissa ja omistaa tarpeettomia reitittimiä, suosittelen vaihtamaan verkon nimiksi esim. Syka Putin ja Slava Ukraini.

Vierailija
56/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietäisikö joku täällä, että kun reititin on kiinni seinässä vain aamuisin ja iltaisin, siis silloin kun joku on kotona, niin estääkö se jotenkin ulkopuolisen väärinkäytön? Ilmeisesti ainakin katkos yhteydessä päivittää laitteen?

Ja onko valokuitu jotenkin turvallisempi muihin verrattuna?

Ei.

usein jopa heikompi. (Valokuituliittymä on monesti ns. suora ethernet, jota kodin koneet jakavat ilman että välissä olisi edes sitä alkeellista reititintä.)

kun oma kuituyhteyteni tuli, ajoin sitä jonkin aikaa testimielessä avoinna, vain yksi purkki joka seurasi mitä kaikkea sieltä tuli. Ja juu, oli vaikka mitä. 

on aika kohtuutonta vaatia peruskäyttäjältä näiden kotiyhteyksien suojaamista. Jonkun pitäisi tuoda markkinoille palvelu jossa olisi oikeasti tietoturva kunnossa ja seuranassa.  Nyt sellaista ei tule yhtään mieleen.

Vierailija
57/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. tee näin

2. tee näin

3 tee näin

Minua ei kiinnosta kiinalaiset, eikä muukaan turha lässytys. Ohjeet kehiin, jos kerta osaatte ja pitää tehdä.

Onhan asia sanottu jo.

1. kirjoita selaimeen osoitteeksi 192.168.0.1, 192.168.1.0 tai 192.168.1.1

2. loggaa sisään laitteessa näkyvällä tunnuksella/salasanalla

3. vaihda uusi salasana

Vierailija
58/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ottaa koko salasanan pois varsinkin jos asut kerrostalossa. Turhaan sellaista siinä pitää. 

Vierailija
59/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. tee näin

2. tee näin

3 tee näin

No kun niitä laitemalleja on niin monia ja yleispätevää ohjetta ei ole.

Ja vaikka kertoisitkin sun laitteesi mallin, niin en osaa sokkona neuvoa miten se just siinä tehdään (vaikkakin jos laite olisi edessäni niin intuitiivisesti sen kuntoon saisinkin).

Mutta jos jotain:

1) kytkeydy selaimella purkin hallintaosoitteeseen (monesti oletuksena muotoa 192.168.1.1, tämän näkee käyttöohjeista, purkin tarrasta, tai tarkistamalla missä verkossa oma kone on).

2) kirjaudu sisään (monesti oletuksena admin ja salasana tarrasta tai manuaalista).

3) kohdasta Users tai System Admin löytyy paikka mistä salasanoja vaihdetaan. Valitettavasti tämä kohta on vaikein neuvoa sokkona.

itse yleensä luon uuden ylläpitotunnuksen ja sille salasanan. Testaan ja dokumentoin sen itselleni. Ja poistan alkuperäisen Admin tms. tunnuksen.

Vierailija
60/63 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kiinni seinässä 24/7. Kunhan pidät vain reitittimen päivitykset ajantasalla niin en lähtisi irrottelemaan sitä. Mutta kyllä jos se ei ole seinässä niin ei kukaan ulkopuolinen silloin pysty edes yrittämään väärinkäyttöä.

Ihmettelen näin digiguruna että mitä ne reitittimen päivitykset ovat ja miten ne tehdään, entä miten tietää milloin ne ovat ajantasalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan