Kauramaidosta paljastui pimeä puoli - tämän luettua maitoallergisetkin vaihtavat pois kauramaidosta
Kauramaito on vakiintunut laajan kuluttajakunnan tuotteeksi, mutta juomalla on piemeä ja synkkä puoli joka ei tee siitä eettistä juomaa. Tutkimukset vertaavat kauramaidon ja lehmänmaidon ilmastovaikutuksia ja ravitsemuksellisia eroja. Laajassa selvityksessä paljastui että kauramaidon valmistuksen sivutuotteena syntyy paljon sivutuotteita, kuten runsaasti kuituja ja proteiinia sisältävää okaraa, joka toistaiseksi heitetään ruokahävikkinä roskiin koska sillä ei ole ollut Suomessa käyttöä. Karkeasti arvioiden vain noin 30-50 prosenttia karamaidon raaka-aineesta ei päädy valmiiksi tuotteeksi. Ja sen lisäksi aikaisemmassa vaiheessa kaura on esikuorittu myllyllä, mistä tulee kuorta eli rikkaa noin 20-30 prosenttia. Ja samalla, kun kaurasta on poistettu kuitu, IS siitä poistettu myös tärkeitä ravintoaineita, jotka tekisivät kokojyväviljasta huomattavasti parempaa.
Kommentit (113)
ei ole kauramaitoa.
Näytä YKSIKIN purkki jonka kyljessä lukee "kauramaito".
Tossa jutussakin se kerrottiin: kauramaito on _silti_ ekologisempaa. En itse käytä kun en pidä kauramaidosta, mutta ei ole tarvetta itsepetokseen.
minusta on hyvä että maitoallergisille on vaihtoehtoja ja kauramaito taitaa olla näistä maun puolesta ns. paras kahviin. Enemmän mua on ottanut pannuun nämä hyvesignaloijat jotka tenttaa muilta että miksi sinä et käytä kauramaitoa kun se on niin paljon parempaa eettisempää etc..eivät siis välttele muita maitotuotteita. Itse olen kokeillut muutamaakin eri kauramaitoa kahvissa, en saanut sopimaan näitä omaan makuuni. Eli perinteisellä maidolla mennään silloin kun juon kahvia.
En tajua mitä kaurahiutale ja rypsiöljy tekevät kahvissa. Jos on tarkoitus lisätä rasvaisuutta, niin ehkä joku muu kuin rypsiöljy? Kaurahiutale sopii paremmin puuroon tai pirtelöön
Kahvia saa myös matalahappoisena, ei toki aja samaaa asiaa kuin maito (sokereineen)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tiedetty jo kymmenen vuotta sitten, mutta kun kaikki mikä on kasvisperäistä on erittäin immuunia edes totuudenmukaiselle kritiikille
Noiden jätekasojen tähden juon kahvini edelleen oikealla maidolla vaalennettuna. Se on terveellisempääkin maidon kanssa, koska maito neutraloi kahvihapon
Ap ei lukenut juttua loppuun. Kauramaito on siltikin ympäristöystävällisempää, kun lehmänmaito, koska lehmä kuluttaa siltin enemmän peltopinta-alaa ruuakseen. Viljoistakin 75% menee nautakarjan/lihakarjan rehuksi, siitä kaurastakin. Jos kauraa käyttäisi vain ihminen, viljelyksiin riittäisi hyvin pieni ala nykyuiseen verraten.
Myös naitakarjan tuottama metaani on ympäristömyrkky.
Ap kirjoittaa nyt muunneltua totuutta.
Pitkä teksti en jaksa lukee saisko tik tok videon aiheesta jossa kerrottaisiin pääkohdat
Vierailija kirjoitti:
minusta on hyvä että maitoallergisille on vaihtoehtoja ja kauramaito taitaa olla näistä maun puolesta ns. paras kahviin. Enemmän mua on ottanut pannuun nämä hyvesignaloijat jotka tenttaa muilta että miksi sinä et käytä kauramaitoa kun se on niin paljon parempaa eettisempää etc..eivät siis välttele muita maitotuotteita. Itse olen kokeillut muutamaakin eri kauramaitoa kahvissa, en saanut sopimaan näitä omaan makuuni. Eli perinteisellä maidolla mennään silloin kun juon kahvia.
ODDLY GOOD Salted caramel on kahviin sairaan hyvää. Kun kerran sain sitä maistaa, en ole kahviini sen jälkeen mitään muuta laittanut. Nam
Miksi okran käyttö on romahtanut Suomessa? Ennen kaupoissa myytiin okraa, okrajauhoa ja okraleipää, mutta nämä tuotteet ovat olleet poissa jo ainakin 20 vuotta?
Vierailija kirjoitti:
En tajua mitä kaurahiutale ja rypsiöljy tekevät kahvissa. Jos on tarkoitus lisätä rasvaisuutta, niin ehkä joku muu kuin rypsiöljy? Kaurahiutale sopii paremmin puuroon tai pirtelöön
Kahvia saa myös matalahappoisena, ei toki aja samaaa asiaa kuin maito (sokereineen)
En tajua mitä vasikanruoka (maito siis) tekee kahvissa ;D
Oikeasti olen sitä mieltä, että jokainen saa laittaa kahviinsa mitä haluaa. Tokis ninun ei tarvitse sitä tajuta, tuskin tajuat kaikkia muitakaan muiden ihmisten tapoja.
Kauramaitoa ei ole olemassakaan.
Ei ikinä kuramaitoa kahviin. Syön kaurapuuron ihan erikseen, kiitos.
Se mikä tuossa kuulostaa älyvapaalta on tuon kuitu-proteiini sivutuotteen heittäminen roskiin. Äkkinäinen luulisi, että sen voisi myydä vaikka sellaisenaan terveyskaupoissa jos ei kerta kaikkiaan keksi mitään huuhaatuotetta johon sitä laittaa.
Jatkan kauramaidon käyttöä. Toki olisi kivaa, jos okara pystyttäisiin hyödyntämään jatkossa nykyistä paremmin. Mutta eipä sekään kauhean tehokasta näin kasvissyöjän ja äidin näkökulmasta ole, että naudan pitää kerran vuodessa tehdä vasikka, joka otetaan emolta välittömästi pois, jotta minä saan kahvimaitoni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi okran käyttö on romahtanut Suomessa? Ennen kaupoissa myytiin okraa, okrajauhoa ja okraleipää, mutta nämä tuotteet ovat olleet poissa jo ainakin 20 vuotta?
En ole eläissäni nähnyt kaupassa OKRAjauhoa tai leipää. Ei ollut edes 20 vuotta sitten. Okran käyttö ylipäätään on ollut erittäin vähäistä ja noussut vasta viimevuosina muuton ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tiedetty jo kymmenen vuotta sitten, mutta kun kaikki mikä on kasvisperäistä on erittäin immuunia edes totuudenmukaiselle kritiikille
Noiden jätekasojen tähden juon kahvini edelleen oikealla maidolla vaalennettuna. Se on terveellisempääkin maidon kanssa, koska maito neutraloi kahvihapon
Ap ei lukenut juttua loppuun. Kauramaito on siltikin ympäristöystävällisempää, kun lehmänmaito, koska lehmä kuluttaa siltin enemmän peltopinta-alaa ruuakseen. Viljoistakin 75% menee nautakarjan/lihakarjan rehuksi, siitä kaurastakin. Jos kauraa käyttäisi vain ihminen, viljelyksiin riittäisi hyvin pieni ala nykyuiseen verraten.
Myös naitakarjan tuottama metaani on ympäristömyrkky.
Ap kirjoittaa nyt muunneltua totuutta.
Suomessa ei ole pellosta pulaa. Kohta 60 vuotta niitä on metsitetty. Sen haluan nähdä kun keittelet rehukaurasta puuroa. Kaupunkilaiset taas viljelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Tossa jutussakin se kerrottiin: kauramaito on _silti_ ekologisempaa. En itse käytä kun en pidä kauramaidosta, mutta ei ole tarvetta itsepetokseen.
Maidon korvikkeissa on vaikka mitä lisäaineita, joista osa pitää tuoda ulkomailta. Ymmärrän, että allergisten pitää käyttää korvikkeita, mutta itse käytän vain aitoja maitotuotteita.
Kiviäkin kiinnostaa. Olen kasvispainotteinen sekasyöjä ja saan tavallisesta maidosta vatsavaivoja, kauramaidosta ei saa, hittoakaan kiinnosta jos sivutuotteena syntyy roskaa.
Paljonkos muuten naudan ruhosta heitetään pois teurastamolla? Oletteko nähneet kokonaista naudan pää-hyydykettä myynnissä 80-luvun jälkeen? Kielimakkaraa? Sorkkakeittoa? Ydinluupateeta? Edes nahkaa ei käsitellä nahkaksi, koska laatunahkanaudat on ihan eri rotua kuin suomalainen omassa paskassaan nukkunut ja piikkilankaan itseään telonut eläinparka.
Ap sitten höpöttää otsikossa maitoallergiasta vaikka se ei liity aiheeseen mitenkään.