Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiani kiusataan koulussa hajusta!

Vierailija
14.10.2024 |

Näen itse töiden takia lapsiani vain viikonloppuisin ja loma-ajoilla, muuten asuvat isän luona. Aloitimme tämän järjestelyn viime keväänä, kun sain uuden pestin, joka vaatii toisella paikkakunnalla oleilua.

Ex ei huolehdi omasta hygieniasta, eikä myöskään lasten nähtävästi! Olen järkyttynyt tilanteesta. Onneksi koulusta oltiin tehty lastensuojeluilmoitus, kun seitsemäsluokkalainen ja viidesluokkalainen haisevat niin pahalle, että muut lapset ovat valittaneet opettajille ja kun tilanne on jatkunut on alkanut kiusaamistakin ilmetä. Olen huomannut itse samaa, mutta koska en tiennyt tilanteen olevan jatkuva (ajattelin että lapset hionneet tms, koska peseytyvät luonani aina tullessaan ja ovat siistejä).

Olen harkinnut vaihtavani työt niin, että lapset olisivat enemmän luonani, mutta työtilanne epävarma ja lapsilla kaikki kaverit isän luona. Isä lisäksi ei suostu, kun saa elatusmaksut ja asumistuet. Tilanne on todella kamala, varsinkin kun lapset on kyllä opetettu huolehtimaan hygieniasta ja nyt varsinkin sossut ja minä juttelimme lapsille :(

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset osaa pestä itse pyykkinsä, siivota, käydä suihkussa jne. Jos ei, vika on jossain muualla.

Pitääkö viidesluokkalaisen oikeasti pestä itse pyykkinsä? 

Miksi ei?

Siksi että hän on vielä alakoululainen lapsi, ei hänen kuulu olla vastuussa pyykkihuollosta, edes omastaan.

Vierailija
62/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupoissa monet piereskelevät kaupan käytävillä, kun ei ole ketään näkyvissä.

Miehet vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon ikäiset osaa pestä itse pyykkinsä, siivota, käydä suihkussa jne. Jos ei, vika on jossain muualla.

Miksi ei?

Siksi että hän on vielä alakoululainen lapsi, ei hänen kuulu olla vastuussa pyykkihuollosta, edes omastaan.

Vastuussa? Mitä vastuuta siinä on että laittaa pyykit koneeseen ja koneen päälle?

Vierailija
64/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet ikinä suostunut jättämään lapset henkilölle, joka ei huolehdi omastakaan hygieniastaan? Ja vielä taaksepäin kun mennään niin miten nämä lapset on ikinä saaneet edes alkunsa?

No, oli miten oli, nykyinen järjestely ei toimi eli tule pois sieltä toisaalta lastesi luo tai sitten lapsen sinun luoksesi sinne. Vai jätätkö jotain kertomatta? 

Ehkä se mies ei niin paha ollut kun ap huolehti pyykit ja tiskit. Ja ehkä ei tule mieleenkään, että aikuinen ihminen ei tuollaisista perusasioista selviytyisi. Itse ainakin kuvittelisin, että kyllä se ottaa itseään niskasta kiinni kun ei ole ketään muutakaan tekemässä. Mutta ei sit vissiin. 

No tämäpä juuri! Ja olen käynyt exän luona esim. lasten synttäreillä piipahtamassa ja silloin on ollut siivottua. En olisi koskaan uskonut, että tilanne on näin paha, kuin mitä nyt selvisi. Ja lapset joskus näyttäneet kuvia, joista en ole mitään outoa nähnyt yms. Totta kai oletin, että hommat pyörivät jotenkuten, en muuten olisi ikipäivänä suostunut antamaan sinne asumaan lapsia. Nyt kaduttaa koko työpaikka :(

Vierailija
65/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Vastuussa? Mitä vastuuta siinä on että laittaa pyykit koneeseen ja koneen päälle?

Mun lapset osaavat peseytyä, osaavat kokata yksinkertaisia ruokia ja laittaa pesuaineen ja ohjelman pyykkikoneeseen päälle. Tässä ei ole siitä kyse, ettei osaamista ole. Aikuinen on vastuussa tuon ikäisten kanssa.

Vierailija
66/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

No miten sinä ymmärrät olla vastuussa siitä että saa puhtaita vaatteita? Jos lapsi itse ei sitä tee niin ei tee kukaan muukaan. Tuo on sitä että joutuu ottamaan vastuuta asioista jotka eivät tuon ikäiselle vielä kuulu. Mikä on niin mahdotonta ymmärtää?

Vierailija
67/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. Eikä seiskaluokkalaisenkaan. Toki voi osata ja oppia,  mutta sellaisen ei pitäisi vielä olla lapsen vastuulla. Tuon ikäisiltä voi olettaa että osaavat laittaa likaiset vaatteet pyykkiin ja peseytyä itse. 

Minun viidesluokkalainen tyttöni osaa pestä pyykkinsä. Halusi viime vuonna opetella. Hänelle ostettiin oma pyykkikori, ja kun se on täynnä, hän osaa laittaa pyykin koneeseen, laittaa ohjelman päälle, avata vesihanan, laittaa pesuaineet oikeisiin lokeroihin ja käynnistää koneen. Osaa

On eri asia haluta pestä itse kuin joutua. Varmasti jokainen tuon ikäinen oppisi nopeasti mutta ei sen pitäisi olla yksin lapsen vastuulla, ts kukaan aikuinen ei siitä huolehdi lainkaan. Tarkoitan siis että jos lapsi itse ei tahdo sitä omatoimisesti hoitaa niin on väärin jos joutuu tai vaihtoehtona on likaisissa vaatteissa kulkeminen.

Jep, teknisenä suorituksena se pyykinpesu ei ole vaikeaa ja varmasti viidesluokkalainen ja nuorempikin oppii laittamaan pyykit koneeseen, aineet perään ja painamaan nappia, jos joku opettaa. Se on kuitenkin ihan eri juttu jos lapsi joutuu huolehtimaan itsenäisesti tuollaisen asian, koska vanhempi ei muutoin sitä tee. Se on väärin. 

Vierailija
68/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö anteeksi nyt vaan mutta kyllä tuo ikäisten kuuluisi jo itse osata peseytyä.

Sehän tässä onkin naurettavaa, että lapset ovat taantuneet ja lojuvat tyyliin puhelimilla. Ennen huolehtivat hyvin asiasta omatoimisesti ja toivoivat saunaankin pääsevänsä useasti viikossa.

No, eiköhän tässä ole aika monta syytä ottaa se vanhemmuus omiin käsiin ja prioriteetiksi. 

Mitä helkkaria tässä vaikuttaa joku *isä ei suostu koska saa elatusmaksut*?

Nyt vähän selkärankaa ennen kuin sulla on kaksi syrjäytynyttä pentua siellä.

Vierailija
69/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Ei mitään, jos tekee sen äidin tai isän pyynnöstä. Jos taas joutuu itsenäisesti huolehtimaan eikä kukaan muu sitä hommaa hoida niin lapsi on siitä vastuussa vaikka ei kuuluisi olla. 

Vierailija
70/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Ei mitään, jos tekee sen äidin tai isän pyynnöstä. Jos taas joutuu itsenäisesti huolehtimaan eikä kukaan muu sitä hommaa hoida niin lapsi on siitä vastuussa vaikka ei kuuluisi olla. 

Etä äiti ei voi pyytää lasta tekemään sitä?

Vierailija
71/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tullut mieleen, että isä ehkä kieltää käymästä suihkussa, koska kuluu vettä ja tulee kallis vesilasku. Ja sama jäkätys pyykinpesun kanssa, että kuluu vettä ja sähköä jotka ovat niin kalliita ja ei ole varaa jatkuvasti läträtä ja pyykätä. Tälläisiäkin tyyppejä on olemassa, vaikka kuulostaa ehkä uskomattomalta. Lapset eivät uskalla enää mennä pesulle eivätkä pyytää, että pyykit pestäisiin.

Vierailija
72/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tullut mieleen, että isä ehkä kieltää käymästä suihkussa, koska kuluu vettä ja tulee kallis vesilasku. Ja sama jäkätys pyykinpesun kanssa, että kuluu vettä ja sähköä jotka ovat niin kalliita ja ei ole varaa jatkuvasti läträtä ja pyykätä. Tälläisiäkin tyyppejä on olemassa, vaikka kuulostaa ehkä uskomattomalta. Lapset eivät uskalla enää mennä pesulle eivätkä pyytää, että pyykit pestäisiin.

Käsittääkseni isän vesilasku on kiinteä, mutta varmasti joidenkin kohdalla totta. Exäni vain elää saastaisesti. 

Vierailija
73/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Mun lapset osaavat peseytyä, osaavat kokata yksinkertaisia ruokia ja laittaa pesuaineen ja ohjelman pyykkikoneeseen päälle. Tässä ei ole siitä kyse, ettei osaamista ole. Aikuinen on vastuussa tuon i

Kyllähän mä nyt sen ymmärsin mistä tässä on kysymys. Mutta kuka ne miehet on opettaneet sellaisiksi että mitään ei tarvitse tehdä eikä mistään kotitöistä ainakaan vastuut tarvitse ottaa?

Vierailija
74/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla ei selvästi ole kovin hyvä olla siellä isänsä luona! Voitko keskustella lastesi ja exän kanssa saman pöydän ääressä? Teet selväksi, että sosiaalityöntekijät puuttuvat tilanteseen, jos asiat ei muutu. Surullista,  että työ määrittää niin paljon meidän ihmisten elämää.

Vierailija
75/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä eron ihanuuksia. Lasten hygienia kärsii, koulu kärsii kun ex ei vaadi mitään, peliajat on exän luona loputtomat, öisin saa valvoa ja mäkkärin safkoilla eletään, niin ja karkilla totta kai. Kaikkea paskaa se ero lopulta vaan tuokin. Sitä aniharva futsii siinä kohtaa kun exälle on jostain vihoissaan ja huutaa kurkku suorana haluavansa erota, että ei se erokaan mitään avoista usein ole. Mutta annan pari vinkkiä: lue muutama self help -kirja, katso jonkun eropsykologin youtube-pätkä ja ala hokemaan itsellesi mantraa, että "ero oli oikea valinta". Sillä se on tapa miten länsimaissa erot hoidetaan henkisellä puolella. Alat vaan uskoa tarpeeksi lujaa. Mitä siitä että rahat on tiukalla, lapset hunningolla ja asuntona joku pieni ja kallis murjuska. Ei muuta ku tinderi laulamaan ja kohti uusia seikkailuja. Sä olet vahva, sä olet paras, sä et kadu mitään koskaan ja ero oli oikea valinta. Go fo it!

Mitä paskaa tämäkin vuodatus. Kun suurimmalla osalla juurikin ei mene näin,

Vierailija
76/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilla ei selvästi ole kovin hyvä olla siellä isänsä luona! Voitko keskustella lastesi ja exän kanssa saman pöydän ääressä? Teet selväksi, että sosiaalityöntekijät puuttuvat tilanteseen, jos asiat ei muutu. Surullista,  että työ määrittää niin paljon meidän ihmisten elämää.

Tilanne on todella kauhea. Ensin olin pitkään lasten kanssa kotona opiskelun jälkeen, ja sitten vakavan sairastelun jälkeen pääsin tavallaan kunnolla työelämään vasta pari vuotta sitten. Nyt sitten tämä tilanne. Lapset menevät tietysti aina edelle, nyt vaan tilanne räjähdysherkkä kun ex tästä tilanteesta ja keskusteluista on pillastunut. 

Vierailija
77/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta siltä että ex on sairastunut masennukseen tai tullut muu mt- ongelma

Vierailija
78/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä lapset tekevät lasten juttuja. Yläasteikäisenä sitten aletaan pesemään omia lakanoita, leipomaan, kokkamaan ym. Niitäkin pikkuhiljaa lasten ehdoilla."

No sen kyllä siellä yläkoulussakin tosiaan huomaa, ketkä ovat kotonakin päässeet tekemään ja ketkä ovat vielä päiväkotilaisen tasolla. Kotitalouden tunnilla ovat huuli pyöreänä ja kysyvät, mistä he saavat maitoa, no olisikohan sitä vaikkapa jääkaapissa...

Oikeasti hei, olette pahasti myöhässä, jos vasta yläkoululaisille alatte hygienia-asioita esittelemään. Ei pyykkikoneen käytössä tai munakkaan teossa ole mitään niin vaikeaa, ettei viimeistään normaali kymmenvuotias niitä oppisi. Lapsista on ihanaa oppia "oikeita asioita". 

Vierailija
79/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vastuu ole mikään myrkyllinen asia, jos sitä on sopivasti. 

Koulussakin nimen omaan pyritään _vastuuttamaan_ lapsia alusta asti - koska vanhemmat eivät sitä ole ajoissa tehneet. Eli jo ekaluokkalaista muistutetaan että hän on ITSE VASTUUSSA mm koulukirjoistaan, tarvikkeistaan, vaatteistaan ja repustaan. Vastuuta kasvatatetaan koko ajan.

Ja vanhemmat täällä ulisee kuorossa, että seiskaluokkalaisen ei pitäisi olla vastuussa mistään, kun se on "väärin". 

Vierailija
80/89 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Mun lapset osaavat peseytyä, osaavat kokata yksinkertaisia ruokia ja laittaa pesuaineen ja ohjelman pyykkikoneeseen päälle. Tässä ei ole siitä kys

Kyllähän mä nyt sen ymmärsin mistä tässä on kysymys. Mutta kuka ne miehet on opettaneet sellaisiksi että mitään ei tarvitse tehdä eikä mistään kotitöistä ainakaan vastuut tarvitse ottaa?

No mitäs hemmetin väliä sillä nyt on kuka sen miehen opetti ja miksi. Varmaan joku joka sen kasvatti, tai sitten oppi laiskaksi vätykseksi ihan itse (suoraan sanottuna epäilen mt-ongelmaa). 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme