Lapsiani kiusataan koulussa hajusta!
Näen itse töiden takia lapsiani vain viikonloppuisin ja loma-ajoilla, muuten asuvat isän luona. Aloitimme tämän järjestelyn viime keväänä, kun sain uuden pestin, joka vaatii toisella paikkakunnalla oleilua.
Ex ei huolehdi omasta hygieniasta, eikä myöskään lasten nähtävästi! Olen järkyttynyt tilanteesta. Onneksi koulusta oltiin tehty lastensuojeluilmoitus, kun seitsemäsluokkalainen ja viidesluokkalainen haisevat niin pahalle, että muut lapset ovat valittaneet opettajille ja kun tilanne on jatkunut on alkanut kiusaamistakin ilmetä. Olen huomannut itse samaa, mutta koska en tiennyt tilanteen olevan jatkuva (ajattelin että lapset hionneet tms, koska peseytyvät luonani aina tullessaan ja ovat siistejä).
Olen harkinnut vaihtavani työt niin, että lapset olisivat enemmän luonani, mutta työtilanne epävarma ja lapsilla kaikki kaverit isän luona. Isä lisäksi ei suostu, kun saa elatusmaksut ja asumistuet. Tilanne on todella kamala, varsinkin kun lapset on kyllä opetettu huolehtimaan hygieniasta ja nyt varsinkin sossut ja minä juttelimme lapsille :(
Kommentit (89)
Aikuiset ihmiset haisevat kaupoissa. Tuskin tajuavat saastaisuuttaan itsekkään. Lapset kasvatetaan samoin. Ei opeteta pitämään huolta hygieniasta. Oksettavaa. Surullista myöskin.
Kyllä suihkussa käydään joka päivä ja hampaat pestään aamuin illoin. Lakanat vaihdetaan viikon parin välein ja vaatteet pestään koneessa kuumissa lämpötiloissa eikä neljänkympin pikapesussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ohjaajana yhtenäiskoulussa, ja olen ikävä kyllä huomannut ongelman. Monien oppilaiden hengityskin haisee aivan kuvottavalle jo matkan päästä, yök. Koskee sekä pieniä että isompia oppilaita. Vitosluokkalaisella tytöllä on aina sama paita päällä, eikä ole mitenkään siisti se paita. Ja eräänkin seiskaluokkalaisen pojan pitkähkö tukka on niin karmeassa takussa, ettei sitä varmasti enää selvitettyä saakaan. Sukista on kantapäät jo poissa. Ihan karseaa, en ikipäivänä olisi laskenut omia lapsiani sellaisina resupekkoina ihmisten ilmoille.
Monilla reputkin näyttävät siltä kuin olisivat navetan lantalassa uitettuja. Kyllä reppuja ja ulkovaatteitakin VOI pestä, samoin kenkiä.
Ja tietenkään mukana ei useilla ole ikinä edes kynänpätkää, pyyhekumista nyt puhumattakaan. Viivoitin on jo utopiaa.
Kyllä koulun pitää oppilailleen hankkia kynät j
Koulusta saa kynän ja kumin ja viivoittimen, mutta oppilaan tulee ne pitää mukanaan. Ja jos katkovat viivoittimen tai hävittävät kumin, on uudet hankittava itse.
Eikä koulussa ole pakko käydä, toki vanhemmat voivat järjestää sitten kotiopetuksen itse ja myös ostaa kaikki tarvittavat kirjat, vihkot kynät, kumit jne.
Harmillinen tilanne aloittajalla. Nykyisin lisääntyneet mielenterveysongelmat, syrjääntyneisyys ja passivoituminen jne lisäävät näiden haisuleiden määrää entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset osaa pestä itse pyykkinsä, siivota, käydä suihkussa jne. Jos ei, vika on jossain muualla.
Pitääkö viidesluokkalaisen oikeasti pestä itse pyykkinsä?
No ei todellakaan. Eikä seiskaluokkalaisenkaan. Toki voi osata ja oppia, mutta sellaisen ei pitäisi vielä olla lapsen vastuulla. Tuon ikäisiltä voi olettaa että osaavat laittaa likaiset vaatteet pyykkiin ja peseytyä itse.
Minun viidesluokkalainen tyttöni osaa pestä pyykkinsä. Halusi viime vuonna opetella. Hänelle ostettiin oma pyykkikori, ja kun se on täynnä, hän osaa laittaa pyykin koneeseen, laittaa ohjelman päälle, avata vesihanan, laittaa pesuaineet oikeisiin lokeroihin ja käynnistää koneen. Osaa myös tunnin päästä laittaa nätisti kuivumaan. Ei se nyt sentään mitään kvanttifysiikkaa ole. Hän osaa myös laittaa vaatteensa heti tuoreeltaan likoamaan pesuaineveteen, jos vaatteeseen menee esim. mustikkaa tai ruohoa tai muuta hankalasti peseytyvää. Kerran meillä oli tytön kaveri kylässä, kun tyttö laittoi likoamaan jonkin paitansa, ja tämä kaveri ihmetteli, että onko tytöllä ihan oikeasti lupa laittaa itse oma vaate likoamaan. Kuuntelin toisessa huoneessa, että mitä ihmettä, eikö tämä kaveri sitten kotonansa saa laittaa likastamiaan vaatteita edes ämpäriin ja vettä päälle...
Haju on vain yksi ulottuvuus huonosta hoidosta. Tiedät itsekin, että lapset eivät saa isänsä luona kunnon elämää ja kasvua sekä kehitystä tukevaa huolenpitoa. Isä ei ole kunnon huoltaja. Jos et sinäkään siihen pysty, niin anna lasten kasvaa jossain muualla turvallisessa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset osaa pestä itse pyykkinsä, siivota, käydä suihkussa jne. Jos ei, vika on jossain muualla.
Juu tokihan 11-vuotiaan pitää osata, mutta aikuiselta mieheltä ei voi eikä saa odottaa saa odottaa tuollaisia kykyjä 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan. Eikä seiskaluokkalaisenkaan. Toki voi osata ja oppia, mutta sellaisen ei pitäisi vielä olla lapsen vastuulla. Tuon ikäisiltä voi olettaa että osaavat laittaa likaiset vaatteet pyykkiin ja peseytyä itse.
Minun viidesluokkalainen tyttöni osaa pestä pyykkinsä. Halusi viime vuonna opetella. Hänelle ostettiin oma pyykkikori, ja kun se on täynnä, hän osaa laittaa pyykin koneeseen, laittaa ohjelman päälle, avata vesihanan, laittaa pesuaineet oikeisiin lokeroihin ja käynnistää koneen. Osaa myös tunnin päästä laittaa nätisti kuivumaan. E
Meillä lapset tekevät lasten juttuja. Yläasteikäisenä sitten aletaan pesemään omia lakanoita, leipomaan, kokkamaan ym. Niitäkin pikkuhiljaa lasten ehdoilla.
Kaupoissa monet piereskelevät kaupan käytävillä, kun ei ole ketään näkyvissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun viidesluokkalainen tyttöni osaa pestä pyykkinsä. Halusi viime vuonna opetella. Hänelle ostettiin oma pyykkikori, ja kun se on täynnä, hän osaa laittaa pyykin koneeseen, laittaa ohjelman päälle, avata vesihanan, laittaa pesuaineet oikeisiin lokeroihin ja käynnistää koneen. Osaa myös tunnin päästä laittaa nätisti kuivumaan. E
Osaisi minunkin lapset, he on pienestä pitäen olleet mukana pyykinpesussa ja aivan takuulla siis onnistuisi 9-vuotiaalta. Mutta en silti pidä tuota asiana, joka voisi olla lapsen vastuulla hoitaa itsenäisesti. Enkä kyllä ymmärrä mikä järki ylipäätään olisi pestä eri perheenjäsenten pyykkejä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Miten olet ikinä suostunut jättämään lapset henkilölle, joka ei huolehdi omastakaan hygieniastaan? Ja vielä taaksepäin kun mennään niin miten nämä lapset on ikinä saaneet edes alkunsa?
No, oli miten oli, nykyinen järjestely ei toimi eli tule pois sieltä toisaalta lastesi luo tai sitten lapsen sinun luoksesi sinne. Vai jätätkö jotain kertomatta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tokihan 11-vuotiaan pitää osata, mutta aikuiselta mieheltä ei voi eikä saa odottaa saa odottaa tuollaisia kykyjä 🙄
Miten ne aikuisina osaisi kun kukaan ei ole sitä vaatinut aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun viidesluokkalainen tyttöni osaa pestä pyykkinsä. Halusi viime vuonna opetella. Hänelle ostettiin oma pyykkikori, ja kun se on täynnä, hän osaa laittaa pyykin koneeseen, laittaa ohjelman päälle, avata vesihanan, laittaa pesuaineet oikeisiin lokeroihin ja käynnistää koneen. Osaa
Meillä lapset tekevät lasten juttuja. Yläasteikäisenä sitten aletaan pesemään omia lakanoita, leipomaan, kokkamaan ym. Niitäkin pikkuhiljaa lasten ehdoilla.
Leipominen ja kokkaaminen lasten kanssa on hauskaa puuhaa, miksi ihmeessä pitäisi odottaa yläasteikään saakka. Muihinkin kotitöihin lapset on osallistuneet aivan pienestä pitäen. Toki mitään ruuanlaitto- tai pyykinpesuvastuuta en alakouluikäisen kontolle laittaisi, lapset kyllä auttaa mutta vanhemmilla on se vastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne aikuisina osaisi kun kukaan ei ole sitä vaatinut aiemmin?
Öö no silleen että opettelisi kuten kuka tahansa normaali aikuinen? Pitää olla asioiden pahasti vialla jos aikuinen ihminen elää haisevana saastassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia haluta pestä itse kuin joutua. Varmasti jokainen tuon ikäinen oppisi nopeasti mutta ei sen pitäisi olla yksin lapsen vastuulla, ts kukaan aikuinen ei siitä huolehdi lainkaan. Tarkoitan siis että jos lapsi itse ei tahdo sitä omatoimisesti hoitaa niin on väärin jos joutuu tai vaihtoehtona on likaisissa vaatteissa kulkeminen.
Menisin räyhäämään suu vaahdoten opettajalle kesken lapsen koulupäivän että kiusaamisen on loputtava.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet ikinä suostunut jättämään lapset henkilölle, joka ei huolehdi omastakaan hygieniastaan? Ja vielä taaksepäin kun mennään niin miten nämä lapset on ikinä saaneet edes alkunsa?
No, oli miten oli, nykyinen järjestely ei toimi eli tule pois sieltä toisaalta lastesi luo tai sitten lapsen sinun luoksesi sinne. Vai jätätkö jotain kertomatta?
Suhteen aikana ex kävi suihkussa ja pesi hampaat. Siivoamaan pakotin, eli osaa kyllä. Oli yksi syy, miksi erosin vihdoin, koska ei ole normaalia, että aikuinen mies elää törkyisemmin kuin teini-ikäinen rappionuori ellei vaimo pakota peseytymään ja siivoamaan.
Nythän ei minulla ole muuta vaihtoehtoa, kuin saada ratkaisu tilanteeseen jos se ei muutu eli työpaikan vaihto mahdollisesti edessä. En usko muuttuvan, koska sitten ex alunperinkin olisi muuttanut toimintapojaan. Olin hieman liian hyväuskoinen kun ex vakuutteli pärjäävänsä ja siirsimme lähivanhemmuuden yms. hänelle. Eikä hän itse suostu lapsia luokseni antamaan virallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ohjaajana yhtenäiskoulussa, ja olen ikävä kyllä huomannut ongelman. Monien oppilaiden hengityskin haisee aivan kuvottavalle jo matkan päästä, yök. Koskee sekä pieniä että isompia oppilaita. Vitosluokkalaisella tytöllä on aina sama paita päällä, eikä ole mitenkään siisti se paita. Ja eräänkin seiskaluokkalaisen pojan pitkähkö tukka on niin karmeassa takussa, ettei sitä varmasti enää selvitettyä saakaan. Sukista on kantapäät jo poissa. Ihan karseaa, en ikipäivänä olisi laskenut omia lapsiani sellaisina resupekkoina ihmisten ilmoille.
Monilla reputkin näyttävät siltä kuin olisivat navetan lantalassa uitettuja. Kyllä reppuja ja ulkovaatteitakin VOI pestä, samoin kenkiä.
Ja tietenkään mukana ei useilla ole ikinä edes kynänpätkää, pyyhekumista nyt puhumattakaan. Viivoitin on jo utopiaa.
Voi sun viivoitin. Taisi jäädä sullakin äikäntunnit väliin.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä se mies ei niin paha ollut kun ap huolehti pyykit ja tiskit. Ja ehkä ei tule mieleenkään, että aikuinen ihminen ei tuollaisista perusasioista selviytyisi. Itse ainakin kuvittelisin, että kyllä se ottaa itseään niskasta kiinni kun ei ole ketään muutakaan tekemässä. Mutta ei sit vissiin.