Lapsiani kiusataan koulussa hajusta!
Näen itse töiden takia lapsiani vain viikonloppuisin ja loma-ajoilla, muuten asuvat isän luona. Aloitimme tämän järjestelyn viime keväänä, kun sain uuden pestin, joka vaatii toisella paikkakunnalla oleilua.
Ex ei huolehdi omasta hygieniasta, eikä myöskään lasten nähtävästi! Olen järkyttynyt tilanteesta. Onneksi koulusta oltiin tehty lastensuojeluilmoitus, kun seitsemäsluokkalainen ja viidesluokkalainen haisevat niin pahalle, että muut lapset ovat valittaneet opettajille ja kun tilanne on jatkunut on alkanut kiusaamistakin ilmetä. Olen huomannut itse samaa, mutta koska en tiennyt tilanteen olevan jatkuva (ajattelin että lapset hionneet tms, koska peseytyvät luonani aina tullessaan ja ovat siistejä).
Olen harkinnut vaihtavani työt niin, että lapset olisivat enemmän luonani, mutta työtilanne epävarma ja lapsilla kaikki kaverit isän luona. Isä lisäksi ei suostu, kun saa elatusmaksut ja asumistuet. Tilanne on todella kamala, varsinkin kun lapset on kyllä opetettu huolehtimaan hygieniasta ja nyt varsinkin sossut ja minä juttelimme lapsille :(
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka peseytyisivät niin jos likainen asunto eikä ole puhdasta vaatetta mitä laittaa päälle, niin minkäs teet. Empaattista väkeä täällä taas liikkeellä.. Onko isä kykenevä huolehtimaan lapsista, jos ei huolehdi asunnon siisteydestä, pyykistä, omasta ja lasten hygieniasta? Voimia aloittajalle!
Kyllä tuon ikäisten pitää osata pestä omat pyykit
Mistä he oppivat, jos kotona ei huolehdita hygieniasta? Kaikilla ei ole edes omaa pesukonetta.
Nämä on näitä eron ihanuuksia. Lasten hygienia kärsii, koulu kärsii kun ex ei vaadi mitään, peliajat on exän luona loputtomat, öisin saa valvoa ja mäkkärin safkoilla eletään, niin ja karkilla totta kai. Kaikkea paskaa se ero lopulta vaan tuokin. Sitä aniharva futsii siinä kohtaa kun exälle on jostain vihoissaan ja huutaa kurkku suorana haluavansa erota, että ei se erokaan mitään avoista usein ole. Mutta annan pari vinkkiä: lue muutama self help -kirja, katso jonkun eropsykologin youtube-pätkä ja ala hokemaan itsellesi mantraa, että "ero oli oikea valinta". Sillä se on tapa miten länsimaissa erot hoidetaan henkisellä puolella. Alat vaan uskoa tarpeeksi lujaa. Mitä siitä että rahat on tiukalla, lapset hunningolla ja asuntona joku pieni ja kallis murjuska. Ei muuta ku tinderi laulamaan ja kohti uusia seikkailuja. Sä olet vahva, sä olet paras, sä et kadu mitään koskaan ja ero oli oikea valinta. Go fo it!
Vierailija kirjoitti:
Nämä on näitä eron ihanuuksia. Lasten hygienia kärsii, koulu kärsii kun ex ei vaadi mitään, peliajat on exän luona loputtomat, öisin saa valvoa ja mäkkärin safkoilla eletään, niin ja karkilla totta kai. Kaikkea paskaa se ero lopulta vaan tuokin. Sitä aniharva futsii siinä kohtaa kun exälle on jostain vihoissaan ja huutaa kurkku suorana haluavansa erota, että ei se erokaan mitään avoista usein ole. Mutta annan pari vinkkiä: lue muutama self help -kirja, katso jonkun eropsykologin youtube-pätkä ja ala hokemaan itsellesi mantraa, että "ero oli oikea valinta". Sillä se on tapa miten länsimaissa erot hoidetaan henkisellä puolella. Alat vaan uskoa tarpeeksi lujaa. Mitä siitä että rahat on tiukalla, lapset hunningolla ja asuntona joku pieni ja kallis murjuska. Ei muuta ku tinderi laulamaan ja kohti uusia seikkailuja. Sä olet vahva, sä olet paras, sä et kadu mitään koskaan ja ero oli oikea valinta. Go fo it!
Tämä on siltä osin ihan totta, olisin voinut alun itse kirjoittaa. Lapset kyllä passivoituvat ja oppivat ns. Laiskan elämäntavan, kun ei tosiaan vaadita mitään ja eletään kuin pellossa
Joo ja nyt lastensuojeluviranomaiset alkaa miettimään viikkotolkulla, että mitä pitäisi tehdä. Kokoustetaan ja fundeerataan asioita monelta kantilta jottei kukaan nyt vaan suuttuisi.
Kyllä tuon ikäisten pitää osata jo itse suihkussa käydä riittävän usein niin, ettei haise, ja pestä hampaansa ja käsiään riittävän usein.
Ota asia puheeksi lastasi kanssa, tuskin he haluavat haista koulussa pahalle.
Vaikka kävisit suihkussa joka ilta(niin kuin normaalin ihmisen kuuluu), niin ei se auta jos sä asut tyyliin navetassa!
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset osaa pestä itse pyykkinsä, siivota, käydä suihkussa jne. Jos ei, vika on jossain muualla.
Normaali nykynuori ei kyllä todellakaan viitsi tehdä mitään itsenäisesti, vaan odottaa palvelua ja patistelua. T. opettaja
Vierailija kirjoitti:
Minä rakastan sinua! Paras kommentti ever!
Luulisi nyt että lapset itse muuttavat tapansa, jos koulustakin on tullut sanomista. Laita vaikka saippua ja puhdas pikkupyyhe mukaan, jos ei isältä saa. Meilläkin oli alkuun ongelma eron jälkeen, kun ex ei ikinä muistanut leikata lasten kynsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kävisit suihkussa joka ilta(niin kuin normaalin ihmisen kuuluu), niin ei se auta jos sä asut tyyliin navetassa!
Sossusta ilmeisesti mennään auttamaan (kotipalvelu?) isän luokse ja jatketaan kartoitusta. Tämmöstä sitten näin vanhojen lasten kanssa Todella itseänikin hävettää tilanne, vaikka en ole sitä aiheuttanut. Ja lapset tosiaan kyllä peseytyvät kun patistaa, mutta ongelma on myös saastaisuus isän luona.
Olen ohjaajana yhtenäiskoulussa, ja olen ikävä kyllä huomannut ongelman. Monien oppilaiden hengityskin haisee aivan kuvottavalle jo matkan päästä, yök. Koskee sekä pieniä että isompia oppilaita. Vitosluokkalaisella tytöllä on aina sama paita päällä, eikä ole mitenkään siisti se paita. Ja eräänkin seiskaluokkalaisen pojan pitkähkö tukka on niin karmeassa takussa, ettei sitä varmasti enää selvitettyä saakaan. Sukista on kantapäät jo poissa. Ihan karseaa, en ikipäivänä olisi laskenut omia lapsiani sellaisina resupekkoina ihmisten ilmoille.
Monilla reputkin näyttävät siltä kuin olisivat navetan lantalassa uitettuja. Kyllä reppuja ja ulkovaatteitakin VOI pestä, samoin kenkiä.
Ja tietenkään mukana ei useilla ole ikinä edes kynänpätkää, pyyhekumista nyt puhumattakaan. Viivoitin on jo utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ohjaajana yhtenäiskoulussa, ja olen ikävä kyllä huomannut ongelman. Monien oppilaiden hengityskin haisee aivan kuvottavalle jo matkan päästä, yök. Koskee sekä pieniä että isompia oppilaita. Vitosluokkalaisella tytöllä on aina sama paita päällä, eikä ole mitenkään siisti se paita. Ja eräänkin seiskaluokkalaisen pojan pitkähkö tukka on niin karmeassa takussa, ettei sitä varmasti enää selvitettyä saakaan. Sukista on kantapäät jo poissa. Ihan karseaa, en ikipäivänä olisi laskenut omia lapsiani sellaisina resupekkoina ihmisten ilmoille.
Monilla reputkin näyttävät siltä kuin olisivat navetan lantalassa uitettuja. Kyllä reppuja ja ulkovaatteitakin VOI pestä, samoin kenkiä.
Ja tietenkään mukana ei useilla ole ikinä edes kynänpätkää, pyyhekumista nyt puhumattakaan. Viivoitin on jo utopiaa.
Kyllä koulun pitää oppilailleen hankkia kynät ja kumit, kun kerran sinne on pakko tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossusta ilmeisesti mennään auttamaan (kotipalvelu?) isän luokse ja jatketaan kartoitusta. Tämmöstä sitten näin vanhojen lasten kanssa Todella itseänikin hävettää tilanne, vaikka en ole sitä aiheuttanut. Ja lapset tosiaan kyllä peseytyvät kun patistaa, mutta ongelma on myös saastaisuus isän luona.
Eikös tuo ole ihan hyvä juttu, että joku tulee katsomaan lasten perään ja kartoittaa myös asuinolosuhteita.
Onko hän suomesta vai kenties Somalialainen? Heillä on outo ominaishaju
Vierailija kirjoitti:
Joo koska kukapa ei haluaisi asua tuollaisen ap:n ex-miehen kaltaisen possun kanssa. Paras ois vaan saada ne lapsetkin äitinsä hoiviin, jos isukista ei ole edes perushygieniaa hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset osaa pestä itse pyykkinsä, siivota, käydä suihkussa jne. Jos ei, vika on jossain muualla.
Pitääkö viidesluokkalaisen oikeasti pestä itse pyykkinsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulun pitää oppilailleen hankkia kynät j
Ja hankkiikin, mutta näille pitäisi olla joka päivä uudet, kun ne ei taatusti enää seuraavana päivänä ole tallessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koulun pitää oppilailleen hankkia kynät j
Ai kerta toisensa jälkeen koulu hankkii vaikka ne "katoaisivat"?
Jos toisi kouluvaatteet viikonloppuna sun luo pesuun. Vaikuttaa siltä että isä ei pese pyykkiä.
Viikonloppuna sauna ja kunnon kuuraus.
Viikolla pikaiset pesut isän luona.
Osta apteekista kunnon dödöä mikä pitää hien poissa.