Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?
Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.
Kommentit (381)
Niistä korkeakoulupapereista voi olla oikeesti jopa haittaa joitain matalapalkkahommia hakiessa. Taannoin kun olin hetken työttömänä, hain siivoojaksi ja aspatyöntekijäksi pariin eri firmaan. Yhdessä pienemmässä firmassa yrittäjä sanoi ihan suoraan, ettei meidän kannata koulutetumpaa väkeä palkata kun te lähette kuitenkin samantien paremman työtarjouksen tullessa.
Riistofirmojen kannalta koulutettu työväki taas saattaa tuntea oikeutensa turhan hyvin, joten palkataan vaan mielellään kieli- ja kulttuuritaidottomia orjiksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimet työpaikat näyttää tällä hetkellä olevan metsäkoneenkuljettaja, yhdistelmäajoneuvon kuljettaja, hitsaaja, farmaseutti, kokki ja sairaanhoitaja. Miten näihin kehtaa hakea ilman koulutusta?
Mikä estää hakemasta kouluun?
Yleensä tarve elää opiskeluaikana.
Sosiaalituista on selvästi vara leikata, kun kerta työkykyiset ihmiset pystyvät vain levittelemään käsiään.
Päinvastoin, tukia opiskeluun pitäisi lisätä jotta siihen olisi useammilla mahdollisuus. Vaaditaan opiskelemaan mutta ei anneta mahdollisuutta.
Opiskelijoille enemmän tukia ja elämäntapatyöttömiltä tuet pois.
Millä minun lapseni opiskelevat? Lainalla ja erilaisilla töillä. Miksi ette tekin? Millä minä opiskelin uuden ammatin? Lainalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ei taida ymmärtää, että urakehityksen kannalta ei ole järkevää ottaa vastaan mitä tahansa töitä, ja se voi olla suoraan sanoen uraitsemurha. On huomattavasti fiksumpaa keskittyä oman alan osaamisen kehittämiseen opettelemalla uusia taitoja tai syventämällä jo olemassa olevia. Tämä parantaa kilpailukykyä työmarkkinoilla ja lisää myös tyytyväisyyttä tulevassa työssä. Toinen asia, jota kannattaa miettiä etenkin, jos työttömyys jatkuu pitkään, on freelancer-työt ja oman yhtiön perustaminen.
Ei se työttömänäkään olo sen enempää urakehitystä paranna.
Kuvitellaan, että olet vuoden työttömänä. Voit käyttää tuon vuoden joko katujen lakaisemiseen tai voit käyttää sen ajan, mitä käyttäisit katujen lakaisemiseen, siihen, että otat selvää, miten perustat oman yrityksen. Voit kehittää taitojasi esim. nettikurssien avulla, laatia liiketoimintasuunnitelman ja alkaa ottamaan ensimmäisiä konkreettisia askeleita yrityksen perustamisen suuntaan. Kumpikohan noista vaihtoehdoista vie sinua pois unelmistasi ja kumpi vie kohti unelmiasi? Toki, jos et halua perustaa yritystä, voit silti käyttää työttömyysajan taitojen kehittämiseen ja verkostoitumiseen. Ala vaikka pitämään asiantuntijablogia alaasi liittyen joka tuo sinulle lisänäkyvyyttä jne.
Nykyisin yhteiskunnan pitää elättää opiskelijatkin 🙄
Vierailija kirjoitti:
Millä minun lapseni opiskelevat? Lainalla ja erilaisilla töillä. Miksi ette tekin? Millä minä opiskelin uuden ammatin? Lainalla.
Meijän tyttö joutu ottaa lainan kun ei meil o varraa häne asumistaa ja opintojaan toisel paikkakunnal kustantoo kun mie oon työkyvytön ja ukko työhaluton. Harva kait on kultalusikka persiissä syntyny eli lainoo se on otettava jos miel pärjätä.
Mikä siinä on ettei ap ja muut inttäjät tajua ettei töihin tosta vaan mennä minnekään. Tai ettei kouluun tosta vaan mennä kun melkein joka paikkaan on pääsykokeet, soveltuvuustestit yms. Rahasta puhumattakaan tai lähinnä sen puutteesta puhumattakaan. Ohis: aikuiskoulutustuki ei ole mikään ratkaisu ollut työttömälle koska sen saamisen edellytyksneä on vakityö johon voi palata opintovapaan päätteeksi. Lisäksi tuen määrä ei ole mikään vakio kuten ei sen kestokaan.
Mikä siinä on ettei ap ja muut inttäjät tajua että esimerkiksi viiskymppisen tai kuuskymppisen on käytännössä melkein mahdoton työllistyä ikäsyrjinnän takia. Ongelma ei todellakaan ole työttömät vaaan työnantajat ja rekrytoijat.
Mullakin on kaksi korkeakoulututkintoa mutta en pääse edes haastatteluun koska ikä alkaa viitosella. Osaamista on ja se on päivitetty, työkykyä ja työhalua löytyy. Työnantajat näkee vain iän. tämä on se ongelma mihin pitäisi oikeasti alkaa kohdistaa huomiota ja jaella sanktioita. Ensinnä kaikki veroedut ja yritystuet pois jollei työväki ala olla koko työikäisten haarukan kirjolla.
Miksi ap:n kaltaiset ei tajua että nykyään vaaditaan joka ojankaivuuseen ym paskahommaan joko tutkintopaperit tai kaverin suositus.
Vierailija kirjoitti:
No millä luulet, että me muut opiskeltiin? No lainalla ja töillä + opintotuella. Mulla on muuten kaksi koulutusta. Ja nämä kyllä työllistää, mutta epäsäännöllisesti. Hölmö olin nuorena, olisi pitänyt opiskella hoitajaksi, niin olisi aina töitä ja hyvät tulot. Tosin en kyllä olisi millään soveltunut alalle enkä sovellu vieläkään. Nyt on aika auttaa omia lapsia taloudellisesti opinnoissa, että säästyisivät lainan otolta. Siitä syystä ei ole aika opiskella itse.
Olen hakenut muitakin töitä (joista saisi saman tai vähän enemmän kuin mitä saan tukia, mitään vähemmän palkattua ei kannata hakea), mutta ei se auta, kun ei ole kokemusta niistä töistä.
Aikuis- eli iltalukioon ja avoimeen yliopistoon ei ole pääsykokeita eli sinne vain kaikki halukkaat.
Voi kuule, haettu on. Ei vastausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP ei taida ymmärtää, että urakehityksen kannalta ei ole järkevää ottaa vastaan mitä tahansa töitä, ja se voi olla suoraan sanoen uraitsemurha. On huomattavasti fiksumpaa keskittyä oman alan osaamisen kehittämiseen opettelemalla uusia taitoja tai syventämällä jo olemassa olevia. Tämä parantaa kilpailukykyä työmarkkinoilla ja lisää myös tyytyväisyyttä tulevassa työssä. Toinen asia, jota kannattaa miettiä etenkin, jos työttömyys jatkuu pitkään, on freelancer-työt ja oman yhtiön perustaminen.
Ei se työttömänäkään olo sen enempää urakehitystä paranna.
Kuvitellaan, että olet vuoden työttömänä. Voit käyttää tuon vuoden joko katujen lakaisemiseen tai voit käyttää sen ajan, mitä käyttäisit katujen lakaisemiseen, siihen, että otat selvää, miten perustat oman yrityksen. Voit kehittää taitojasi esim. nettikurssien avulla, laatia liiketoimintasuunnitelman ja alkaa ottamaan ensimmäisiä konkreettisia askeleita yrityksen perustamisen suuntaan. Kumpikohan noista vaihtoehdoista vie sinua pois unelmistasi ja kumpi vie kohti unelmiasi? Toki, jos et halua perustaa yritystä, voit silti käyttää työttömyysajan taitojen kehittämiseen ja verkostoitumiseen. Ala vaikka pitämään asiantuntijablogia alaasi liittyen joka tuo sinulle lisänäkyvyyttä jne.
No miten moni työtön oikeasti kehittää itseään? Kyllä he jäävät sohvan pohjalle voivottelemaan, kun ei tänäänkään ollut avoimena tasan oman alan töitä ja muille aloille ei edes viitsi hakea.
Vierailija kirjoitti:
Laina on jo käytetty, oi sinä nerojen nero.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap:n kaltaiset ei tajua että nykyään vaaditaan joka ojankaivuuseen ym paskahommaan joko tutkintopaperit tai kaverin suositus.
Se ei silti estä hakemasta niitä töitä. Joskus voi tärpätä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on ettei ap ja muut inttäjät tajua ettei töihin tosta vaan mennä minnekään. Tai ettei kouluun tosta vaan mennä kun melkein joka paikkaan on pääsykokeet, soveltuvuustestit yms. Rahasta puhumattakaan tai lähinnä sen puutteesta puhumattakaan. Ohis: aikuiskoulutustuki ei ole mikään ratkaisu ollut työttömälle koska sen saamisen edellytyksneä on vakityö johon voi palata opintovapaan päätteeksi. Lisäksi tuen määrä ei ole mikään vakio kuten ei sen kestokaan.
Mikä siinä on ettei ap ja muut inttäjät tajua että esimerkiksi viiskymppisen tai kuuskymppisen on käytännössä melkein mahdoton työllistyä ikäsyrjinnän takia. Ongelma ei todellakaan ole työttömät vaaan työnantajat ja rekrytoijat.
Mullakin on kaksi korkeakoulututkintoa mutta en pääse edes haastatteluun koska ikä alkaa viitosella. Osaamista on ja se on päivitetty, työkykyä ja työhalua löytyy. Työnantajat näkee vain iän. tämä on se ongelma mihin p
Ei ap eikä kukaan muukaan ole väittänyt, että töihin vaan kävellään. Hakemisesta tässä keskustelussa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaa ei enää saa eikä niitä erilaisia TÖITÄ saa, niin mitäs sitten? Töitähän tässä haetaan, ja sinä tollo ehdotat ratkaisuksi töitä? Etkä edes rajua miten tyhmä olet???
Vierailija kirjoitti:
Aikuis- eli iltalukioon ja avoimeen yliopistoon ei ole pääsykokeita eli sinne vain kaikki halukkaat.
Kerro vielä mitä hyötyä noista on työttömälle. Aivan turhanpäiväinen kommentti kun et ole edes tietoinen ettei työtön saa opiskella koska silloin katsotaan opiskelijaksi eikä saa työttömyyskorvausta.
Varmaan lähes 100t työtöntä päälle 50v on ylioppilaita ja/tai korkeakoulututkinnon suorittaneita. Mitä hyötyä jostain aikuislukiosta heille on? Ja kuten todettu, avoimessa kurssien suorittaminen on aikamoista riskipeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ap:n järki leikkaa, että työhön ei oteta sellaista, jolla ei ole sitä koulutusta?
Eikä niitä 80-luvun "hanttihommia" ole enää missään. Saat haravoida lehtiä, jos sulla on oma piha jossa haravoit.
Ei missään raksalla tai telakalla ole enää aikoihin ollut mitään sekaäijiä, jotka kantaa jotain kaapelinippua?
Niin missä niitä avoimia työpaikkoja on joihin ei tarvita mitään koulutusta? Ei ainakaan täälläpäin, eikä lähelläkään. Pikemminkin kaupungit ja kunnat laittavat väkeä pihalle. Tallinnassa on käyty lehtiä haravoimassa talkoilla syksyisin keväisin, se on ihan mukavaa mutta ei siitä kukaan mitään maksa.
Kyllä ainakin meidän kaupungissa ja lähikunnissa on aina joitakin paikkoja, joissa alan koulutus on eduksi, mutta ei pakollinen.
Niin missä niitä avoimia työpaikkoja on joihin ei tarvita mitään koulutusta? Ei ainakaan täälläpäin, eikä lähelläkään. Pikemminkin kaupungit ja kunnat laittavat väkeä pihalle. Tallinnassa on käyty lehtiä haravoimassa talkoilla syksyisin keväisin, se on ihan mukavaa mutta ei siitä kukaan mitään maksa.