Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?

Vierailija
14.10.2024 |

Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.

Kommentit (381)

Vierailija
341/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuis- eli iltalukioon ja avoimeen yliopistoon ei ole pääsykokeita eli sinne vain kaikki halukkaat. 

Entäs kun on jo lukio ja yliopisto suoritettu? Onko vielä hyviä ehdotuksia? Avoin yliopisto ei muuten ole ilmainen eikä siihen saa opintotukeakaan. 

Vierailija
342/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on ettei ap ja muut inttäjät tajua ettei töihin tosta vaan mennä minnekään. Tai ettei kouluun tosta vaan mennä kun melkein joka paikkaan on pääsykokeet, soveltuvuustestit yms. Rahasta puhumattakaan tai lähinnä sen puutteesta puhumattakaan. Ohis: aikuiskoulutustuki ei ole mikään ratkaisu ollut työttömälle koska sen saamisen edellytyksneä on vakityö johon voi palata opintovapaan päätteeksi. Lisäksi tuen määrä ei ole mikään vakio kuten ei sen kestokaan.

Mikä siinä on ettei ap ja muut inttäjät tajua että esimerkiksi viiskymppisen tai kuuskymppisen on käytännössä melkein mahdoton työllistyä ikäsyrjinnän takia. Ongelma ei todellakaan ole työttömät vaaan työnantajat ja rekrytoijat. 

Mullakin on kaksi korkeakoulututkintoa mutta en pääse edes haastatteluun koska ikä alkaa viitosella. Osaamista on ja se on päivitetty, työkykyä ja työhalua löytyy. Työnan

Ei ap eikä kukaan muukaan ole väittänyt, että töihin vaan kävellään. Hakemisesta tässä keskustelussa on kyse.

Mistä sinä tai ap tiedätte mitä työttömät hakee? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työhöni on olemassa amistutkinto, mutta hakijan persoonallisuus ratkaisee. Moni koulutuksen käynyt on jäänyt rannalle ruikuttamaan, kun on palkattu muun alan ihminen.

Vierailija
344/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei työnantajat ymmärrä, että kykenen muihinkin töihin kuin vain koulutustani vastaavaan?

Vierailija
345/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki työkokemukset ja opinnot ovat cv:ssä plussaa, joten turhaltakin tuntuva kurssi voi olla avain onneen. 

Vierailija
346/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimet työpaikat näyttää tällä hetkellä olevan metsäkoneenkuljettaja, yhdistelmäajoneuvon kuljettaja, hitsaaja, farmaseutti, kokki ja sairaanhoitaja. Miten näihin kehtaa hakea ilman koulutusta?

Mikä estää hakemasta kouluun?

Onko se työpaikka vielä auki, kun valmistuu muutama vuoden päästä? Ja millä rahalla opiskelet, jos olet jo mahdollisuutesi opintotukeen käyttänyt? 

Tässä näkyy taas pummien lyhytnäköisyys. Ei edes kannata opiskella kun ei ehkä sitten joskus pääse töihin.

En voi ruveta ottamaan velkaa 15 000 euroa vuodessa ja valmistua taas kerran työttömäksi. 

<

Se ei silloin ollut huonosti työllistävä ammatti.

Vierailija
347/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin opintolainan kun menin yliopistoon, ja tämän jälkeen toisen lainan muutaman työvuoden jälkeen lainan jatko-opintoja varten. Nyt niitä makselen pois. 

Vierailija
348/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap:n järki leikkaa, että työhön ei oteta sellaista, jolla ei ole sitä koulutusta?

Eikä niitä 80-luvun "hanttihommia" ole enää missään. Saat haravoida lehtiä, jos sulla on oma piha jossa haravoit.

Ei missään raksalla tai telakalla ole enää aikoihin ollut mitään sekaäijiä, jotka kantaa jotain kaapelinippua?

Niin missä niitä avoimia työpaikkoja on joihin ei tarvita mitään koulutusta? Ei ainakaan täälläpäin, eikä lähelläkään. Pikemminkin kaupungit ja kunnat laittavat väkeä pihalle. Tallinnassa on käyty lehtiä haravoimassa talkoilla syksyisin keväisin, se on ihan mukavaa mutta ei siitä kukaan mitään maksa.

Kyllä ainakin meidän kaupungissa ja lähikunnissa on aina joitakin paikkoja, joissa alan koulutus on eduksi, mutta ei pakollinen.

Ja ketä niihin valitaan? Se jolla on just se koulutus vai se jolla on joku muu? 

Vierailija
349/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työkokemukset ja opinnot ovat cv:ssä plussaa, joten turhaltakin tuntuva kurssi voi olla avain onneen. 

Mutta työttömyystuki katkeaa hyvin pienistäkin lisäopinnoista.

Vierailija
350/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, haettu on. Ei vastausta. 

Pelkkä sähköpostihakemusten lähettely kotona kalsareissa istuen ja sen jälkeen odottelu nenää kaivaen ja perse hiljaa homehtuen ei ole riittävän tehokasta työnhakua. 

Vierailija
351/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimet työpaikat näyttää tällä hetkellä olevan metsäkoneenkuljettaja, yhdistelmäajoneuvon kuljettaja, hitsaaja, farmaseutti, kokki ja sairaanhoitaja. Miten näihin kehtaa hakea ilman koulutusta?

Mikä estää hakemasta kouluun?

Yleensä tarve elää opiskeluaikana.

Sosiaalituista on selvästi vara leikata, kun kerta työkykyiset ihmiset pystyvät vain levittelemään käsiään.

Päinvastoin, tukia opiskeluun pitäisi lisätä jotta siihen olisi useammilla mahdollisuus. Vaaditaan opiskelemaan mutta ei anneta mahdollisuutta. 

Opiskelijoille enemmän tukia ja elämäntapatyöttömiltä tuet p

Mistä tiedät kuka on ns. elämäntapatyötön? Millainen hän on? Työtähän on haettava ja työtarjouksiin vastattava. Ja ainakin nykyinen hallitus on leikannut tukia ammattiopintoihin. Aikuinen ei ihan helposti ala velaksi opiskella.

Vierailija
352/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ap:n järki leikkaa, että työhön ei oteta sellaista, jolla ei ole sitä koulutusta?

Eikä niitä 80-luvun "hanttihommia" ole enää missään. Saat haravoida lehtiä, jos sulla on oma piha jossa haravoit.

Ei missään raksalla tai telakalla ole enää aikoihin ollut mitään sekaäijiä, jotka kantaa jotain kaapelinippua?

Niin missä niitä avoimia työpaikkoja on joihin ei tarvita mitään koulutusta? Ei ainakaan täälläpäin, eikä lähelläkään. Pikemminkin kaupungit ja kunnat laittavat väkeä pihalle. Tallinnassa on käyty lehtiä haravoimassa talkoilla syksyisin keväisin, se on ihan mukavaa mutta ei siitä kukaan mitään maksa.

Kyllä ainakin meidän kaupungissa ja lähikunnissa on aina joitakin paikkoja, joissa alan koulutus on eduksi, mu

Ja ketä niihin valitaan? Se jolla on just se koulutus vai se jolla on joku muu? 

Enpä tiedä. Mutta eipä sitä tiedä, onko muillakaan hakijoilla koulutusta tai kokemusta. Hakematta ei kannata jättää sen vuoksi, ettei itsellä ole kokemusta. Joka paikassa ei ole suurta kilpailua.

Vierailija
353/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siis työssä, johon pääsee ilman koulutusta. 

Eipä yllätä. 

Vierailija
354/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole koulutusta eikä työkokemusta. 

Missä ovat ne työpaikat joita minä voin hakea ja etenkin ne työpaikat joihin minä voin päästä?

Vierailija
355/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuule ihan noinkaan vaan

https://kokokassa.fi/opiskelu-ja-tyollistymista-edistavat-palvelut/

Vierailija
356/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koulutusta eikä työkokemusta. 

Missä ovat ne työpaikat joita minä voin hakea ja etenkin ne työpaikat joihin minä voin päästä?

Haet koulutukseen.

Vierailija
357/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kiitos, olen itse työtön ja yrittänyt kartoittaa mahdollisuuksia opiskella. Esim. minun kohdallani mahdollisuuksia on tasan yksi: Pois työttömyysturvalta ja velaksi. Tosin en saa lainaa, joten sekin on poissuljettu vaihtoehto. Mut kiva että täällä jaksetaan joka päivä jankuttaa että me-ne o-pis-ke-le-maan.

Vierailija
358/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös tarkistaa asiaa TE-keskukselta, joka lisää: 

Ennen koulutusta TE-toimisto kuitenkin arvioi, parantaako koulutus ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla ja täyttyvätkö muut edellytykset omaehtoisen opiskelun tukemiselle. Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. 

Voit saada työttömyysetuutta opiskelun ajalta, jos olet

ilmoittautunut TE-toimistoon työnhakijaksi ja työnhakusi on voimassa

vähintään 25-vuotias

TE-toimiston arvion mukaan koulutuksen tarpeessa ja opiskelu parantaa ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla

sopinut työllistymissuunnitelmassa opintojen tukemisesta työttömyysetuudella ennen opintojen aloittamista

Vierailija
359/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös tarkistaa asiaa TE-keskukselta, joka lisää: 

Ennen koulutusta TE-toimisto kuitenkin arvioi, parantaako koulutus ammattitaitoasi ja mahdollisuuksiasi työmarkkinoilla ja täyttyvätkö muut edellytykset omaehtoisen opiskelun tukemiselle. Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. 

Voit saada työttömyysetuutta opiskelun ajalta, jos olet

ilmoittautunut TE-toimistoon työnhakija

Itse olen tiedustellut mahdollisuutta opiskella lähihoitajaksi työttömyysetuudella. Ei kuulemma paranna työllistymisnäkymiä, ei tueta. Minulla on jo kaksi ammattia, ja kun valmistuisin hoitajaksi, lama saattaa olla ohi, ja vanhat ammattini voivat riittää, kuulemma. Eli lähäriksi pääsen ottamalla elämiseen lainaa, jota en saa, koska minulla ei ole töitä. Jes!

Vierailija
360/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut haettua kaikkia töitä, mihin ei vaadita alan koulutusta ja on joku järki hakea. Esim. en voi hakea tehtäviin, joissa pitää olla joku terveysalan tutkinto. Lisäksi raskaat fyysiset työt eivät sovellu, koska olen ruipelo. Lisäksi en voi hakea siivousalan yms. likaisiin töihin, koska paha ihosairaus. Lisäksi minulla ei ole ketään tuttuja, joilla olisi töitä tarjolla. Lisäksi en saa kouluttautua uuteen ammattiin, koska olen jo aiemmin kouluttautunut tuella vuonna kivi (0 paikkaa haettavana tällä hetkellä).

Ainoa toivo on hakea työvoimakoulutukseen, jos tulee edes valituksi. Siinäkin pitää mieluiten jotain taustaa jo olla, ainakin mihin itse tällä hetkellä haen. Lisäksi niitä paikkoja, mitä tämäkin koulutus koskee, hakee semmoiset 200 muuta minun lisäksi. Eli kaikki lyhyet opinnot (joista monet maksaa) voisivat ehkä, ehkä mahdollistaa työllisyyden. Lisäksi, en täytä oikeastaan mitään työpaikkailmoitusten "luetaan eduksi" kohtia näissä ei-oman alan hauissa. Eli...joku muu yleensä saa sen paikan, koska hänellä on etu.