Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?
Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.
Kommentit (493)
Tosiasiassa kirjastossa, jossa joudun työn puolesta asioimaan, ei osata edes aakkosia. Samoin numerot näyttävät ylivoimaisilta, oli sitten yliopiston koulutus tai ei.
Tuskin kovin moni haluaa olla työtön. Ei niillä korvauksilla herroiksi elellä.
Työttömät juopot ja narkkarit ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lama ja työt kiven alla. Vielä kun hallitus leikkaa aikuiskoulutuksesta niin olet totaalisen jumissa jos oman alan töitä ei löydy, uuteen ammattiin ei nimittäin sen jälkeen kouluttauduta enää aikuisiällä.
Että korpeaa tuo aikuiskoulutustuesta vinkuminen. Eivät ne nuoretkaan opiskelijat mitään varakkaita ole, ja reilun kymmenen vuoden ajan opiskelemaan on ollut vieläpä vaikeaa päästä. Nämä vanhemmat ikäluokat, jotka olisivat vieläpä päässeet aikoinaan paljon helpommalla opiskelemaan, käyttävät tuota tukileikkausta tekosyynä. Opiskelu on meillä sentään lukukausimaksutonta.
Vierailija kirjoitti:
Ahkera ihminen pärjää aina. Miksei insinööri voisi tehdä siivoustyötä tai muuta suorittavaa työtä? Se on asenne mikä ratkaisee. Itse koulutettuna ihmisenä teen mitä tahansa työtä. Siksi varmaan en koskaan olekaan ollut päivääkään työtön.
Insinööreillä on töitä. Miksi pitäisi siivota?
Minä menin siivoamaan, kun iän puolesta ei enää oman alan töihin huolittu. No, sain ammattitaudin kiitokseksi kaikesta...
Vierailija kirjoitti:
"Tyypillinen kasatille jämähtänyt kyllä töitä tekijälle riittää-fossiili. Saitko palkkaa vammaisen ystävänä olemisesta? Maksoitko sillä elämisesi?"
Lueppa tekstini uudestaan niin huomaat, että olen tehnyt hommia palkasta ja palkatta. Kaikesta ei tarvitse rahallista korvausta saada vaan kyse on inhimillisyydestä ja auttamishalusta.
Elämiseni olen kustantanut mm. opintolainalla silloin kauan sitten, opiskelun ohessa työskentelyllä, koulutukseni mukaisella työllä, erilaisilla lyhempi- ja pitempiaikaisilla hommilla jne. Olen elänyt säästäväisesti vaikken ole pihistellyt, olen kasvattanut ja kouluttanut lapseni, olen tarttunut lapioon ja kynään eli mikään työ ei ole ollut ehdoton ei jos olen siihen kyennyt, ja vaikka palkka ei päätä huimaisi. En vain ole halunnut elää yhteiskunnan tuilla. Kyllä, olen 60+ ja epäilemättä fossiili kun en haluavolla työtön näin "vanhoilla päivillänikään", enkä muute
Mikset tehny koko työuraas koulutustas vastaavas työs?
Vierailija kirjoitti:
Ahkera ihminen pärjää aina. Miksei insinööri voisi tehdä siivoustyötä tai muuta suorittavaa työtä? Se on asenne mikä ratkaisee. Itse koulutettuna ihmisenä teen mitä tahansa työtä. Siksi varmaan en koskaan olekaan ollut päivääkään työtön.
Kuten on sata kertaa sanottu, syy on yksinkertainen: Insinööri ei pääse edes haastatteluun siivoustöitä välittäviin firmoihin.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin siivoamaan, kun iän puolesta ei enää oman alan töihin huolittu. No, sain ammattitaudin kiitokseksi kaikesta...
Minkä?
Vierailija kirjoitti:
"Tyypillinen kasatille jämähtänyt kyllä töitä tekijälle riittää-fossiili. Saitko palkkaa vammaisen ystävänä olemisesta? Maksoitko sillä elämisesi?"
Lueppa tekstini uudestaan niin huomaat, että olen tehnyt hommia palkasta ja palkatta. Kaikesta ei tarvitse rahallista korvausta saada vaan kyse on inhimillisyydestä ja auttamishalusta.
Elämiseni olen kustantanut mm. opintolainalla silloin kauan sitten, opiskelun ohessa työskentelyllä, koulutukseni mukaisella työllä, erilaisilla lyhempi- ja pitempiaikaisilla hommilla jne. Olen elänyt säästäväisesti vaikken ole pihistellyt, olen kasvattanut ja kouluttanut lapseni, olen tarttunut lapioon ja kynään eli mikään työ ei ole ollut ehdoton ei jos olen siihen kyennyt, ja vaikka palkka ei päätä huimaisi. En vain ole halunnut elää yhteiskunnan tuilla. Kyllä, olen 60+ ja epäilemättä fossiili kun en haluavolla työtön näin "vanhoilla päivillänikään", enkä muute
Usko nyt että nykyään työmarkkinat toimivat aivan eri tavalla kuin sinun aikanasi. Muutos on huomattava jo minunkin ikäiselleni ja ikää on 52 ja jos vertaan nykypäivää 20 vuoden takaiseen eroa on kuin yöllä ja päivällä. Hommia kun teet palkatta olet silloin täysin ilman minkäänlaista rahantuloa. Mitenkähän sitä sitten eletään? Siitä ilmaistyön ilostako? Nykyään moneen entisajan työhön ei ole pääsyä ilman jonkinlaista koulutusta. Ennen hakijoita yhteen paikkaan oli myös huomattavasti vähemmän, ei ollut vuokratyötä eikä nollatuntisopimuksia. Töitä sai usein vain kysymällä eikä tarvinnut mitään kilometrin mittaista cv:tä.
Mulla on sekä amis- että amk-tutkinnot, ja silti saan kaikista suorittavien töiden hauista suoran hylsyn. Ei niitä kiinnosta nelivitonen toimistorotta, ei vaikka cv:ssä on kyllä kaikenlaista vuorotyötä ja suorittavaa työtäkin mukana.
Haen silti jatkossakin, mutta ihan turhaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Sulla meni vähän ohi mun pointti. Tiedän todellakin, että moni työ on nykyään "ajattelutyötä", voi tehdä pyörätuolista tai vaikka riippumatosta. Mutta onkohan näillä työttömillä, jotka "eivät vain saa työtä mistään" niin hyvä tilanne? Onko heillä osaamista, jota voi tehdä em. tavoilla tai edes päällään seisten?
Mulla on itselläni amk-insinöörin koulutus, jolla ei sitten töitä saanutkaan, niin kävin lähihoitajaksi. Ei ollut mun koulutuksella käyttöä työmarkkinoilla niin oli nöyrryttävä.
Joillain on, joillain ei. Mutta jos jotain fyysistä kremppaa on, niin sitten sitä on. Tiedän alle 50-vuotiaita, joiden on esim. välilevyongelmien vuoksi välteltävä jopa painavien kauppakassien nostelua, joten ei siinä oikein fyysiseen työhön mennä. Ja eikös se aika loogista ole, että jos henkilöllä ei ole osaamista työhön, hän ei silloi voi mennä/päästä työhön?
Vierailija kirjoitti:
Palkkaisitko insinöörin sairaanhoitajaksi tai teurastajan siistijäksi?
Ei tässä aloituksessa tarkoitettu tällaista tilannetta. Mulla on tyyliin media-assistentiksi valmistuneita kavereita, jotka eivät suostu hakemaan siivoustyöhön, johon ei ilmoituksenkaan mukaan vaadita kokemusta/koulutusta. Ollaan mieluummin työttöminä vuosikausia ja toivotaan, että jostain putkahtaisi yhtäkkiä niitä media-assarin töitä. Uudelleenkoulutustakaan ei harkita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on lama ja työt kiven alla. Vielä kun hallitus leikkaa aikuiskoulutuksesta niin olet totaalisen jumissa jos oman alan töitä ei löydy, uuteen ammattiin ei nimittäin sen jälkeen kouluttauduta enää aikuisiällä.
Että korpeaa tuo aikuiskoulutustuesta vinkuminen. Eivät ne nuoretkaan opiskelijat mitään varakkaita ole, ja reilun kymmenen vuoden ajan opiskelemaan on ollut vieläpä vaikeaa päästä. Nämä vanhemmat ikäluokat, jotka olisivat vieläpä päässeet aikoinaan paljon helpommalla opiskelemaan, käyttävät tuota tukileikkausta tekosyynä. Opiskelu on meillä sentään lukukausimaksutonta.
Ottaako se perheellinen jotain opintolainaa että pystyy maksamaan asuntolainan ja elättämään perheensä sen opiskelun ajan? Eikö ne vanhemmat ole muka opiskelleet mitään aiemmin? Sinä vinkuja et näytä ymmärtävän että ihmiset ovat aika erilaisessa elämäntilanteessa alle 30 vuotiaana kuin nelikymppisenä. Ennen sillä yhdellä ammatilla pärjättiin lähes koko työura, enää ei. Eikä näytä useampi tutkintokaan siitä työttömyydestä suojaavan, saatikka että se opiskelemasi tutkinto olisi jatkossa varmasti työllistävä.
Mielellään sitä tekis pitkän työuran samassa ammatissa ja jopa samalla työnantajalla, mutta valitettavasti se ei aina ole mahdollista, syystä jos toisestakin. Onneksi olen sitäkin työtä saanut tehdä, tosin viimeisen parinkymmenen vuoden ajan vain liian harvoin.
Työmarkkinat minun aikanani? Nuoruus on oma lukunsa, aktiivinen työelämässä toimiminen ja perhe-elämä myös, mutta vakinainen työsuhteeni omalla alallani loppui kun olin 4-kymppinen ja sen jälkeen olen tehnyt vaikka sun mitä ja kyllä, edelleen nykyisilläkin työmarkkinoilla kunnes eläke kopsahtaa tililleni.
Miksi se on niin vaikea uskoa, että vanhempikin ihminen työllistyy jos haluaa eikä nillitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä aloituksessa tarkoitettu tällaista tilannetta. Mulla on tyyliin media-assistentiksi valmistuneita kavereita, jotka eivät suostu hakemaan siivoustyöhön, johon ei ilmoituksenkaan mukaan vaadita kokemusta/koulutusta. Ollaan mieluummin työttöminä vuosikausia ja toivotaan, että jostain putkahtaisi yhtäkkiä niitä media-assarin töitä. Uudelleenkoulutustakaan ei harkita.
Miksi heidän pitäisi hakea nimenomaan siivoojaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi heidän pitäisi hakea nimenomaan siivoojaksi?
Se oli vain esimerkki. Pointti oli se, että sellaisiakin töitä on, joihin ei tarvitse koulutusta/kokemusta. On vain laiskuutta jäädä odottelemaan, että löytyisi tasan oman koulutuksen mukaista työtä huonosti työllistävältä alalta.
Vierailija kirjoitti:
Mielellään sitä tekis pitkän työuran samassa ammatissa ja jopa samalla työnantajalla, mutta valitettavasti se ei aina ole mahdollista, syystä jos toisestakin. Onneksi olen sitäkin työtä saanut tehdä, tosin viimeisen parinkymmenen vuoden ajan vain liian harvoin.
Työmarkkinat minun aikanani? Nuoruus on oma lukunsa, aktiivinen työelämässä toimiminen ja perhe-elämä myös, mutta vakinainen työsuhteeni omalla alallani loppui kun olin 4-kymppinen ja sen jälkeen olen tehnyt vaikka sun mitä ja kyllä, edelleen nykyisilläkin työmarkkinoilla kunnes eläke kopsahtaa tililleni.
Miksi se on niin vaikea uskoa, että vanhempikin ihminen työllistyy jos haluaa eikä nillitä?
Se vanhemman työllistyminen kuin ei varmasti ole siitä nillittämisestä kiinni. Olen tässä elämäni ja urani aikana niin monta yt-neuvottelua käynyt läpi että on aika selkeä näkökanta siihen miksi loppuu se yli 50 vuotiaan ammattitaitoisen tekijän työura ennen aikojaan ja työllistyminen on hankalaa.
Miksi työssäolevat sun muut broilerit, ekonomistit tai elämästä vieraantuneet palstaspämmijät ei tajua ettei niitä muitakaan töitä ole saati että niihin palkattaisi ilman tarvittavaa osaamista tai kokemusta.
Suomen ongelma on työpaikkojen puute, ei se että suomen työttömät ei viitsisi hakea niitä kourallista avoimia työpaikkoja. Suomessa on vähintään kymmenen työtöntä tai vajaatyöllistettyä jokaista avoinna olevaa työpaikkaa kohti, myös niitä joiden palkka on liian surkea pärjäämiseen ilman sosiaalitukiaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vanhemman työllistyminen kuin ei varmasti ole siitä nillittämisestä kiinni. Olen tässä elämäni ja urani aikana niin monta yt-neuvottelua käynyt läpi että on aika selkeä näkökanta siihen
Ota sit töitä joltain muulta alalta kuten toi 60v 🤔 Jos se saa duunii niin saat säkin jollet ole ihan pahvi.