Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?

Vierailija
14.10.2024 |

Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.

Kommentit (381)

Vierailija
261/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on lama ja työt kiven alla. Vielä kun hallitus leikkaa aikuiskoulutuksesta niin olet totaalisen jumissa jos oman alan töitä ei löydy, uuteen ammattiin ei nimittäin sen jälkeen kouluttauduta enää aikuisiällä.

Että korpeaa tuo aikuiskoulutustuesta vinkuminen. Eivät ne nuoretkaan opiskelijat mitään varakkaita ole, ja reilun kymmenen vuoden ajan opiskelemaan on ollut vieläpä vaikeaa päästä. Nämä vanhemmat ikäluokat, jotka olisivat vieläpä päässeet aikoinaan paljon helpommalla opiskelemaan, käyttävät tuota tukileikkausta tekosyynä. Opiskelu on meillä sentään lukukausimaksutonta. 

Jos nuorempien on vaikea päästä opiskelemaan niin kuinka helppoa se on sitten aikuiselle lähes 30 vuotta työelämässä olleelle yhden tutkinnon suorittaneelle? Eikös ne paikat jaeta ensin niille keillä ei ole minkäänlaista tutkintoa tai ammattia?

Vierailija
262/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työtön keksii tekosyitä aina miksei voi ottaa töitä vastaan. tuet pois heti vaan jos ei työ kelpaa.

Mulla on lääkärinlausunto. 🖕

Lääkärinlausunto mihin? Ei sairauslomalaisen kuulukaan tehdä töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillain on, joillain ei. Mutta jos jotain fyysistä kremppaa on, niin sitten sitä on. Tiedän alle 50-vuotiaita, joiden on esim. välilevyongelmien vuoksi välteltävä jopa painavien kauppakassien nostelua, joten ei siinä oikein fyysiseen työhön mennä. Ja eikös se aika loogista ole, että jos henkilöllä ei ole osaamista työhön, hän ei silloi voi mennä/päästä työhön?

Mulle ehdotettiin työkyvyttömyyseläkettä alle 50v. Mutta opiskelin ammatin joka on istumatyötä. Se onnistuu vielä. Moni ei ymmärrä että on meitä sairaita työttömänä.

Vierailija
264/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työtön keksii tekosyitä aina miksei voi ottaa töitä vastaan. tuet pois heti vaan jos ei työ kelpaa.

Mulla on lääkärinlausunto. 🖕

Lääkärinlausunto mihin? Ei sairauslomalaisen kuulukaan tehdä töitä.

Mä olen osatyökyvytön. En voi tehdä enää fyysistä työtä.

Vierailija
265/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisitko insinöörin sairaanhoitajaksi tai teurastajan siistijäksi?

Ei tässä aloituksessa tarkoitettu tällaista tilannetta. Mulla on tyyliin media-assistentiksi valmistuneita kavereita, jotka eivät suostu hakemaan siivoustyöhön, johon ei ilmoituksenkaan mukaan vaadita kokemusta/koulutusta. Ollaan mieluummin työttöminä vuosikausia ja toivotaan, että jostain putkahtaisi yhtäkkiä niitä media-assarin töitä. Uudelleenkoulutustakaan ei harkita.

Miksi heidän pitäisi hakea nimenomaan siivoojaksi?

Se oli vain esimerkki. Pointti oli se, että sellaisiakin töitä on, joihin ei tarvitse koulutusta/kokemusta. On vain laiskuutta jäädä odottelemaan, että löytyisi tasan oman koulutuksen mukaista työtä huonosti työllistävältä alalta.

On mut hakijoita sit useampi sata. Edelleen, töihin ei vain mennä. Lottovoitto tulla valituksi edes haastatteluun

Vierailija
266/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielellään sitä tekis pitkän työuran samassa ammatissa ja jopa samalla työnantajalla, mutta valitettavasti se ei aina ole mahdollista, syystä jos toisestakin. Onneksi olen sitäkin työtä saanut tehdä, tosin viimeisen parinkymmenen vuoden ajan vain liian harvoin.

Työmarkkinat minun aikanani? Nuoruus on oma lukunsa, aktiivinen työelämässä toimiminen ja perhe-elämä myös, mutta vakinainen työsuhteeni omalla alallani loppui kun olin 4-kymppinen ja sen jälkeen olen tehnyt vaikka sun mitä ja kyllä, edelleen nykyisilläkin työmarkkinoilla kunnes eläke kopsahtaa tililleni.

Miksi se on niin vaikea uskoa, että vanhempikin ihminen työllistyy jos haluaa eikä nillitä? 

Se vanhemman työllistyminen kuin ei varmasti ole siitä nillittämisestä kiinni. Olen tässä elämäni ja urani aikana niin monta yt-neuvottelua kä

No en nyt kuitenkaan taida kun olen työssäkäyvä ja vieläpä omalla alallani kohta yhdenjaksoisesti 20 vuotta. Et ymmärtänyt ollenkaan mistä johtuu yli 50 vuotiaiden työttömyyden lisääntyminen ja töiden saamisen hankaluus. 

Vierailija
267/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä estää sitä insinööriä kouluttautumasta hoitsuksi jos taidot ja tiedot eivät enää riitä edelliselle alalle?

Olen eri mutta terveys estää. Enkä sopisi luonteenkaan puolesta hoitajaksi. 

Vierailija
268/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tiedoksi nyt kaikille. Suurin osa pitkäaikaistyöttömistä on sairaita. Jotka ei pääse edes kunnolla vessaan tai ulos liikkumaan. Eivät pääse myöskään eläkkeelle ettei eläkeyhtiön varat jotka siis on näiden 40-50 vuotiaiden työllä ansaitut(!) - pidetään väkisin työttöminä listoilla joilla voidaan näin sitten perustella muulle Suomelle kuinka "laiskoja" he ovat. Totuus on tarua ihmeellisempää joskus. Siinä kunnossa ei kukaan ikinä, milloinkaan, mihinkään heitä palkkaa. 

Vierailija
269/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahkera ihminen pärjää aina. Miksei insinööri voisi tehdä siivoustyötä tai muuta suorittavaa työtä? Se on asenne mikä ratkaisee. Itse koulutettuna ihmisenä teen mitä tahansa työtä. Siksi varmaan en koskaan olekaan ollut päivääkään työtön.

Siksi koska kukaan ei palkkaa. 

Vierailija
270/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olenkin "hannuhanhi" kun olen saanut tehdä työtä nuoresta saakka ja edelleen. 

Vierailija
271/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mene töihin!

- Tällä viikolla on tullut vaan kolme hylkäystietoa. Siivojaksikin hain, mutta ne firmat ei edes vastaa yleensä. Olen tässä nyt sitten yrittänyt selvittää, voinko tehdä kevytyrittäjänä edes jotain vai - -

- ei kun MENET NYT TÖIHIN

- Joo, kiitti, yritän. Mulla toki menee päivät tuolla työllistämistyössä, mutta kyllä mä joka ilta edistän näitä hakemuksia.

- MIKSI ET YMMÄRRÄ MENE TÖIHIN

- Siis mä mielelläni menen, oon nyt hakenut paitsi omalta alalta niin näiltä ja näiltä ja näiltä aloilta, ja kauimmillaan 300 km päästä, mutta ei ole vielä löytyn...

- TÖIHIN LOINEN

- Siis minne? Kun kukaan ei palkkaa kuin näitä tempputyöllistettäviä ja vähentää edellisiäkin työntekijöitä? Mä teen koko ajan parhaani.

- On se kumma kun EI TYÖ KELPAA

- Mikä työ ei muka kelpaa? Näytä mulle se työ?

Ja tätä kehää me täällä sitten pyöritään viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Vierailija
272/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on lama ja työt kiven alla. Vielä kun hallitus leikkaa aikuiskoulutuksesta niin olet totaalisen jumissa jos oman alan töitä ei löydy, uuteen ammattiin ei nimittäin sen jälkeen kouluttauduta enää aikuisiällä.

Että korpeaa tuo aikuiskoulutustuesta vinkuminen. Eivät ne nuoretkaan opiskelijat mitään varakkaita ole, ja reilun kymmenen vuoden ajan opiskelemaan on ollut vieläpä vaikeaa päästä. Nämä vanhemmat ikäluokat, jotka olisivat vieläpä päässeet aikoinaan paljon helpommalla opiskelemaan, käyttävät tuota tukileikkausta tekosyynä. Opiskelu on meillä sentään lukukausimaksutonta. 

Ottaako se perheellinen jotain opintolainaa että pystyy maksamaan asuntolainan ja elättämään perheensä sen opiskelun ajan? Eikö ne vanhemmat ole muka opiskelleet mitään aiemmin? Sinä vinkuja et näytä ymmär

Aika moni opiskeli ammatin perheellisenä ennen mitään opintotukia tai aikuiskoulutustukia, esim. lainoilla joissa oli korkeat korot ja jotka piti heti maksaa pois. Miten se ei nykyään sitten onnistu? Jos oikeasti jotain haluaa, sen saa kyllä tapahtumaan. 

Iäkkäämmän opiskelijan tilanne on tosiaan erilainen kuin nuoremman, ensimmäistä tutkintoa opiskelevan. Nuorella ei välttämättä ole kontakteja, tukiverkkoa tai mitään aiempaa tutkintoa tai varallisuutta, jolla voisi rahoittaa opiskelut. Eikä välttämättä puolisoa tukena. Itsekin rahoitin välivuosien avoimen yliopiston opinnot ihan vaan kassatyöllä. Kyllä tilanteeni olisi nyt paljon helpompi, jos lähtisin toista tutkintoa opiskelemaan. Ja olen siihen varautunutkin, kuten elämässä pitää varautua. 

Vierailija
273/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nuorempien on vaikea päästä opiskelemaan niin kuinka helppoa se on sitten aikuiselle lähes 30 vuotta työelämässä olleelle yhden tutkinnon suorittaneelle? Eikös ne paikat jaeta ensin niille keillä ei ole m

En siihen mitään kommentoinut. Heille oli aikoinaan helpompaa päästä opiskelemaan mitä halusivat. Ei heidän pidä enää saada mitään etumatkaa opintoihin. 

Vierailija
274/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä aloituksessa tarkoitettu tällaista tilannetta. Mulla on tyyliin media-assistentiksi valmistuneita kavereita, jotka eivät suostu hakemaan siivoustyöhön, johon ei ilmoituksenkaan mukaan vaadita kokemusta/koulutusta. Ollaan mieluummin työttöminä vuosikausia ja toivotaan, että jostain putkahtaisi yhtäkkiä niitä media-assarin töitä. Uudelleenkoulutustakaan ei harkita.

Se oli vain esimerkki. Pointti oli se, että sellaisiakin töitä on, joihin ei tarvitse koulutusta/kokemusta. On vain laiskuutta jäädä odottelemaan, että löytyisi tasan oman koulutuksen mukai

On mut hakijoita sit useampi sata. Edelleen, töihin ei vain mennä. Lottovoitto tulla valituksi edes haastatteluun

Ei aloituksessa puhutakaan töihin menemisestä vaan hakemisesta. Moni ei edes hae muun alan töitä.

Vierailija
275/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joillain on, joillain ei. Mutta jos jotain fyysistä kremppaa on, niin sitten sitä on. Tiedän alle 50-vuotiaita, joiden on esim. välilevyongelmien vuoksi välteltävä jopa painavien kauppakassien nostelua, joten ei siinä oikein fyysiseen työhön mennä. Ja eikös se aika loogista ole, että jos henkilöllä ei ole osaamista työhön, hän ei silloi voi mennä/päästä työhön?

Mulle ehdotettiin työkyvyttömyyseläkettä alle 50v. Mutta opiskelin ammatin joka on istumatyötä. Se onnistuu vielä. Moni ei ymmärrä että on meitä sairaita työttömänä.

Ethän sinä ole sairas siinä mielessä. Jokaisella on töitä, joihin ei fyysisesti (tai henkiseltä voimaltaan) pysty.

Vierailija
276/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävistä ja tutustu tosi moni viisikymppinen ja nelikymppinen opiskelee. Suurin osa käy samalla töissä. Sinänsä kyllä outoa, koska luulisi nuorten tarvitsevan niitä paikkoja.

Vierailija
277/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se oli vain esimerkki. Pointti oli se, että sellaisiakin töitä on, joihin ei tarvitse koulutusta/kokemusta. On vain laiskuutta jäädä odotte

Mikä pointti minun olisi hakea esimerkiksi siivousalan paikkaa, jonne on monta sellaista hakijaa, joilla on siihen tutkinto tai joihin työnantaja saa enemmän tukia. 

Vierailija
278/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi nyt kaikille. Suurin osa pitkäaikaistyöttömistä on sairaita. Jotka ei pääse edes kunnolla vessaan tai ulos liikkumaan. Eivät pääse myöskään eläkkeelle ettei eläkeyhtiön varat jotka siis on näiden 40-50 vuotiaiden työllä ansaitut(!) - pidetään väkisin työttöminä listoilla joilla voidaan näin sitten perustella muulle Suomelle kuinka "laiskoja" he ovat. Totuus on tarua ihmeellisempää joskus. Siinä kunnossa ei kukaan ikinä, milloinkaan, mihinkään heitä palkkaa. 

Mitä tällaiset ihmiset sitten tyypillisimmillään sairastavat, jos eivät pääse eläkkeelle? Kun olen vanhempieni ja heidän tuttujensa tilanteita seurannut, niin päinvastoin tuntuu että sinne pääsee turhankin helposti. 

Vierailija
279/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ethän sinä ole sairas siinä mielessä. Jokaisella on töitä, joihin ei fyysisesti (tai henkiseltä voimaltaan) pysty.

On fyysinen sairaus ja krooniset kivut. Kuten sanoin, voin tehdä istumatyötä. Olen nyt 54v. työtön.

Vierailija
280/381 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osalla ihmisistä sen estää sairaudet, rajoitteet tai kropan kivut, energia poissa jos lääkitys. Tai jokin muu. Ja saa ihmisillä olla unelmia alasta silti tai toiveita. Mihin pystyy ja mihin ei. Ihmiset erilaisia. Jos palkkaa maksetaan kyllä joku aina jakaa postia tai lehden mummolle. Ei ihmiset lopu ihan heti. Tiesitkö että ennen talkkari haravoi osaksi pihassa tai talkoot.

Miljoonannen kerran: jos on työkyvytön, ei ole työtön. Mutta itse itseään täällä ei ymmärrettävästi diagnosoida. Sen tekee lääkäri. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme