Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?

Vierailija
14.10.2024 |

Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.

Kommentit (493)

Vierailija
221/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistijän,laitos huoltajan paikkoja riittää vielä,kaupan kassoille..Mut nyt hoitajia vähennetään,luuletteko että kaikista on hoitoalalle,koulutuskin sehän on  vaikea.Todella hyvä.Verrattuna koulutus ja palkka naisvaltainen ala.Sekö syy että alaa ei arvosteta.Lääkärin palkkaa ,ammattia kyllä hehkutellaan ja silti pula.Ei niitä työpaikkoja vaan kaikille ole.Hyvä niistä,kun soitat vptyön hakuihin sanotaan se täytty jo.Tai  UPS se jäänyt Ilmo.Te luulette niitä haettavaksi.No talvi tulee lähtekää auraamaan teitä.Muuta en keksi.Vartiointiala.Heitä tarvitaan.

Vierailija
222/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap:n järki leikkaa, että työhön ei oteta sellaista, jolla ei ole sitä koulutusta?

Eikä niitä 80-luvun "hanttihommia" ole enää missään. Saat haravoida lehtiä, jos sulla on oma piha jossa haravoit.

Ei missään raksalla tai telakalla ole enää aikoihin ollut mitään sekaäijiä, jotka kantaa jotain kaapelinippua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottanut monta kertaa tällä palstalla että haen lähihoitajaksi. Saat töitä jo ennen valmistumista. Mutta ei niin ei. Hyi kakka enkä tykkää ihmisistä. Selkäkin kipeä.

Siis mitä työtä ihminen voi tehdä, jos ei jaksa kävellä huoneesta toiseen ja hoitaa ihmistä työparin kanssa sänkyyn? Ja vanhukset, ei heille juuri edes tarvitse puhua, ei se ole samanlaista vuorovaikutusta kuin edes kaupan kassalla, paljon helpompaa.

Joo ei tarvitse vastata että on se selkä niiiin kipeä. Mutta mikä työ sitten sopii? Hoitoala on sentään vaihtelevaa rasitusta.

Huomaan, että teet suorittavaa työtä. Sulle voi tulla yllätyksenä, että aika iso osa töistä on jotain muuta kuin fyysistä duunia. Itsellänio ei ole kuvatunlaisia ongelmia ja on ihan hyvä fyysinen kunto, muta minunkin työni on näyttöpäätteellä tehtävää työtä, jota voisi tehdä vaikka pyörätuolissa istuen.

Vierailija
224/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimet työpaikat elokuu 2024 54 300 työpaikkaa. Jos työhaluisia, niin miksi luku ei ole nolla? 

Aika moni siis työllistyisi, ja ainahan voi opiskella jotain uutta ja erilaidta. 

Kyllähän sinä älykkäänä ihmisenä ymmärrät, että tuossa luvussa on mukana:

- kaikki sellaiset työt, joihin ei pääse ilman pätevyyttä (sairaanhoito ym.)

- rekryfirmojen ilmoitukset, joilla kerätään työttömiä rekisteriin, mitään oikeaa paikkaa ei ole vielä olemassa

- ne rekryfirmojen ilmoitukset, joissa on oikea työpaikka, ja saman paikan ilmoittaa kolme eri rekryfirmaa - ei ole kolmea työpaikkaa

- yrittäjähenkisen myyntiedustajan paikat eli kaikki pyramidihuijaussysteemit sun muut epäeettisen roinan tyrkyttämiset provikkapalkalla

- "Työ sopii opiskelijalle - emme maksa palkkaa, mutta saat kivoja etuja, mahtavan yhteisön ja arvokasta osaamista."

Sinultakin voisin kysyä että jos on noita opintohaluja niin saanko tulla teille opiskeluajaksi asumaan? Ei nimittäin ole pennin jeniä tiedossa rahaa mistään jos lähden opiskelemaan. Intoa kyllä olisi.

Vierailija
225/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonnekin kirjastoon kelpaa kuka tahansa, ei tarvita koulutusta. 

Ei muuten kelpaa, pitää olla yliopistokoulutus.

Kyllä, tai vähintäänkin amk-tasoinen koulutus! Kirjastossa ei riitä pelkästään se, että osaa aakkoset niin että pystyy laittamaan kirjan oikealle paikalleen! 

Vierailija
226/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan kestää tajuta, että työpaikkaan kuin työpaikkaan palkataan siihen sopivin henkilö. Ihanko totta luulet, ettei muun alan töihin ole siihen sopivia hakijoita? Luuletko, että palkkaavat sopimattoman työttömän mielummin, kuin alaa osaavan sopivan henkilön. 

Ei kannata ap:n vielä hakeutua Mensan testeihin. 

Eikä sopivuuskaan vielä riitä! Pitää joissakin tapauksissa olla vielä muodollisesti pätevä, esim.opetusalalla!

Olen tehnyt epäpätevänä luokanopettajan sijaisuuksia. 

Virkaan, eikä edes pitempään sijaisuuteen sinua kuitenkaan valita jos on pätevä tarjolla! 

Opiskelun ohella on kiva saada lisätuloja muutaman viikon sijaisuuksilla ja cv täyttyy. En opiskele kasvatustiedettä tai varhaiskasvatusta. 

Vierailija
227/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Toimeentulotukeen tulee työvelvoite."

https://yle.fi/a/74-20043998

Joo, ei tule vaikka kokkareet siitä unelmoivatkin.

Vierailija
228/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun hyvin pienellä paikkakunnalla jossa suuri työttömyys. Avoimia työpaikkoja on toki vain parikymmentä, mutta miksi niitä edes on? Ai niin, joku henkilökohtaisen avustajan, lähihoitajan tai kasvuhuonetyöntekijän työ ei kinostele kun vapaana on niin kiva olla. 

Edelleenkään lähihoitajaksi ei pääse ilman koulutusta! 

Meidän kunnassa on päässyt. 

Vierailija
229/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehdottanut monta kertaa tällä palstalla että haen lähihoitajaksi. Saat töitä jo ennen valmistumista. Mutta ei niin ei. Hyi kakka enkä tykkää ihmisistä. Selkäkin kipeä.

Siis mitä työtä ihminen voi tehdä, jos ei jaksa kävellä huoneesta toiseen ja hoitaa ihmistä työparin kanssa sänkyyn? Ja vanhukset, ei heille juuri edes tarvitse puhua, ei se ole samanlaista vuorovaikutusta kuin edes kaupan kassalla, paljon helpompaa.

Joo ei tarvitse vastata että on se selkä niiiin kipeä. Mutta mikä työ sitten sopii? Hoitoala on sentään vaihtelevaa rasitusta.

Ja mä oon kysynyt monta kertaa että mitä syödään siihen asti että saa sen ekan työpaikan opintojen ohessa? Ja saanko tulla teille asumaan? Mitään rahoitusta opintoihin ei nimittäin ole luvassa. 

Rahoitusta on kuitenkin ollut tä

Mun kotona makoilu on kyllä sitä yhdeksän euron pakkoduunia ja iltaisin työnhakua. Veikkaan, että mulla on vähemmän vapaa-aikaa kuin sinulla. Mutta se on sivuseikka - en silti voi heittäytyä opiskelemaan, vaikka haluaisinkin. 

Vierailija
230/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan provo, mutta vastaan silti: Lähihoitajan työhön nyt ei todellakaan kannata hakeutua, eikä varmaan pääsekään koulutukseen, jos on valmiiksi jo jotakin kremppaa. Työ vanhuspuolella ja päiväkodeissa, joihin suurin osa lähihoitajista työllistyy, on raskasta ja kuluttavaa fyysisesti. Askeleita tulee helposti 15 000 - 20 000 päivässä, ja työhön liittyy koko ajan nostamista, kannattelua, kumartelua jne. Sairauslomat ovat yleisiä ja suuri osa vanhemmista hoitajista on tules-vaivojen takia sairauseläkkeellä, tekevät vain osittaista työaikaa tms. 

Sekin on aika kauhea ajatus, että "vanhuksille nyt ei tarvitse edes juuri puhua, vuorovaikutus on paljon helpompaa kuin kaupan kassalla". En itse toivoisi, että minua tai vanhempiani hoitaisi ihminen, joka ei jaksa tai halua edes puhua potilaalleen. Ja voin kertoa, että vuorovaikutus esimerkiksi muistisairaan kanssa on aika helkkarin paljon vaativampaa kuin asiakaspalvelu kaupan kassalla. 

Vierailija
231/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun hyvin pienellä paikkakunnalla jossa suuri työttömyys. Avoimia työpaikkoja on toki vain parikymmentä, mutta miksi niitä edes on? Ai niin, joku henkilökohtaisen avustajan, lähihoitajan tai kasvuhuonetyöntekijän työ ei kinostele kun vapaana on niin kiva olla. 

Edelleenkään lähihoitajaksi ei pääse ilman koulutusta! 

Meidän kunnassa on päässyt. 

Eiköhän tuosta pitäisi tehdä jo ilmoitus aviin! 

Vierailija
232/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä tekijälle riittää ellei ole ronkeli ja haluaa tehdä hommia. 

Olen ollut kaupan kassalla ja täyttänyt hyllyjä, siivonnut, hoitanut lapsia, ulkoiluttanut vanhuksia ja ollut ystävänä vammaiselle ja vanhukselle. Olen myynyt joulukuusia, paistanut hampurilaisia, blokannut, tiskannut ja haravoinut. Olen tehnyt lumitöitä, poiminut mansikoita, ollut juurestilla apuna, tehnyt heinätöitä ja kastellut kasveja kauppapuutarhalla. Eikä tässä vielä kaikki mitä olen tehnyt palkasta ja jopa palkatta eloni aikana, opiskelun ohessa ja silloin kun en ole saanut koulutusta vastaavaa työtä jota sitäkin on tullut tehtyä. Nyt olen viittä vaille eläkeiässä ja ollut sijaisena leipomossa, vaikka en olekaan jauhopeukalo. Kun jään eläkkeelle, aion tehdä vapaaehtoistyötä vanhusten parissa ja kerätä metsien satoa talteen niin kauan kuin polvet ja selkä sallii. Tämä on minun valintani, pidän työskentelystä ja kotona vain laiskistuisin. 

Tyypillinen kasatille jämähtänyt kyllä töitä tekijälle riittää-fossiili. Saitko palkkaa vammaisen ystävänä olemisesta? Maksoitko sillä elämisesi?

Vierailija
233/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaan, että teet suorittavaa työtä. Sulle voi tulla yllätyksenä, että aika iso osa töistä on jotain muuta kuin fyysistä duunia. Itsellänio ei ole kuvatunlaisia ongelmia ja on ihan hyvä fyysinen kunto, muta minunkin työni on näyttöpäätteellä tehtävää työtä, jota voisi tehdä vaikka pyörätuolissa

Sulla meni vähän ohi mun pointti. Tiedän todellakin, että moni työ on nykyään "ajattelutyötä", voi tehdä pyörätuolista tai vaikka riippumatosta. Mutta onkohan näillä työttömillä, jotka "eivät vain saa työtä mistään" niin hyvä tilanne? Onko heillä osaamista, jota voi tehdä em. tavoilla tai edes päällään seisten? 

Mulla on itselläni amk-insinöörin koulutus, jolla ei sitten töitä saanutkaan, niin kävin lähihoitajaksi. Ei ollut mun koulutuksella käyttöä työmarkkinoilla niin oli nöyrryttävä.

Vierailija
234/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut maisterina suorittavan tason töitä, joita olisin normaalin perehdyttämisen jälkeen osannut tehdä. Ei edes haastatteluun.

Lähdin opiskelemaan uutta alaa, ammattiin, jossa on jatkuva työvoimapula. Vaikka olen menestynyt opinnoissa hyvin, oli palkaton työharjoittelupaikkakin "kiven alla".

Sun ei tarvi haastattelussa ilmoittaa sitä maisterin koulutusta Ilmoita se siinä vaiheessa, kun aletaan maksaa palkkaa tutkinnon mukaan.

Minun ei tarvitse sanoa haastattelussa yhtään mitään, jos minua ei kutsuta haastatteluun. Myöskään työhakemuksessa en maisterin tutkintoani mainitse. Jos pitää lähettää koko työ- ja opiskeluhistorian kattava CV, siinä se kyllä näkyy. Ja jos hakee vaikkapa kemistinä laborantin tehtäviin, ja kaikki alan työkokemus on yliopistolta, ei sitä voi jättää mainitsematta

Näinpä juuri. En tiedä kumpi on parempi, jättää maisteriopinnot ja työt pois cvstä jolloin siihen tulee 5 vuoden aukko, vai pitää ne siellä jolloin ei varmasti pääse suorittaviin töihin.

Vierailija
235/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan provo, mutta vastaan silti: Lähihoitajan työhön nyt ei todellakaan kannata hakeutua, eikä varmaan pääsekään koulutukseen, jos on valmiiksi jo jotakin kremppaa. Työ vanhuspuolella ja päiväkodeissa, joihin suurin osa lähihoitajista työllistyy, on raskasta ja kuluttavaa fyysisesti. Ask

No, kahdeksan vuotta olen tehnyt vanhustyötä, mutta voithan kertoa :D Kyllä vanhuksille puhua pitää, mutta vuorovaikutus on erilaista. Sille asiakkaalle kaupan kassalla on vastattava täsmällisesti ja asiakaspalveluhenkisesti. Vanhuksille vastaillaan vähän ympäripyöreästi, tiedät, jos olet työtä tehnyt. Jos alkaa tulla haistatteluja, kuten usein tulee, niin en reagoi mitenkään. Mutta usein vanhukset ovat omissa maailmoissan ja riittää että hoitaja pysyy rauhallisena. Kaupan kassalla tms asiakaspalvelussa se on hyvä alku muttei ihan riitä.

Vierailija
236/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksen puute on työnsaannin ongelma, mutta miten kerätä kokemusta jos kukaan ei palkkaa? Monella alalla sama tilanne.

Vierailija
237/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on lama ja työt kiven alla. Vielä kun hallitus leikkaa aikuiskoulutuksesta niin olet totaalisen jumissa jos oman alan töitä ei löydy, uuteen ammattiin ei nimittäin sen jälkeen kouluttauduta enää aikuisiällä.

Vierailija
238/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sopinut työkkärin virkailijan kanssa, että ei tarvitse hakea muuta kuin juuri sitä työtä mitä olen ennenkin tehnyt ja yhtä paikkaa vain/kk.

Vierailija
239/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ne ota. Minä lähtisin oikein mielelläni siivoojaksi, mutta eivät ota koska en ole tukityöllistetty. 

Vierailija
240/493 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tyypillinen kasatille jämähtänyt kyllä töitä tekijälle riittää-fossiili. Saitko palkkaa vammaisen ystävänä olemisesta? Maksoitko sillä elämisesi?" 

Lueppa tekstini uudestaan niin huomaat, että olen tehnyt hommia palkasta ja palkatta. Kaikesta ei tarvitse rahallista korvausta saada vaan kyse on inhimillisyydestä ja auttamishalusta. 

Elämiseni olen kustantanut mm. opintolainalla silloin kauan sitten, opiskelun ohessa työskentelyllä, koulutukseni mukaisella työllä, erilaisilla lyhempi- ja pitempiaikaisilla hommilla jne. Olen elänyt säästäväisesti vaikken ole pihistellyt, olen kasvattanut ja kouluttanut lapseni, olen tarttunut lapioon ja kynään eli mikään työ ei ole ollut ehdoton ei jos olen siihen kyennyt, ja vaikka palkka ei päätä huimaisi. En vain ole halunnut elää yhteiskunnan tuilla. Kyllä, olen 60+ ja epäilemättä fossiili kun en haluavolla työtön näin "vanhoilla päivillänikään", enkä muuten ole vanha! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi