Miksei työttömät tajua että jos ei saa omaa koulutusta vastaavaa työtä niin sitten haetaan muita töitä?
Työ kuin työ niin haet sitä mitä osaat. Kyllä jokainen osaa haravoida lehtiä tai jakaa postia. Minäkin olen tehnyt kaikkea mahdollista vaikka kävin vaan puupuolen amiksessa.
Kommentit (381)
Olen ehdottanut monta kertaa tällä palstalla että haen lähihoitajaksi. Saat töitä jo ennen valmistumista. Mutta ei niin ei. Hyi kakka enkä tykkää ihmisistä. Selkäkin kipeä.
Siis mitä työtä ihminen voi tehdä, jos ei jaksa kävellä huoneesta toiseen ja hoitaa ihmistä työparin kanssa sänkyyn? Ja vanhukset, ei heille juuri edes tarvitse puhua, ei se ole samanlaista vuorovaikutusta kuin edes kaupan kassalla, paljon helpompaa.
Joo ei tarvitse vastata että on se selkä niiiin kipeä. Mutta mikä työ sitten sopii? Hoitoala on sentään vaihtelevaa rasitusta.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu.
Ja kaupunki siirtää myös siivoojia joilla on terveysvaivaa sihteereiksi.
Tuo on kiva juttu. Mä olin kunnalla laitoshuoltajana. Mun piti ottaa lopputili ja lähteä opiskelemaan toinen ammatti. Työnantajaa ei kiinnostanut antaa muuta työtä.
Palkalla pitäs tulla toimeenkin. Näin muuten haen kyllä ihan kaikkea missä palkka (En siis puhelinmyyntiä todellakaan), mut minkäs teet kun hakijoita 300-700.
Ja nythän AI tekee hakemuksia ja AI niitä seuloo...
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on provokatiivinen, mutta on siinä silti totuuden siemen.
Tunnen useampia työttömiä, jotka hakevat niitä oman alansa töitä, esim. media-alalta, mutta niitä kun on kovin vähän tarjolla tällä hetkellä. Todella usein kuulee heidän sanovan, että "mihinkään Prisman kassalle en nyt ainakaan mene".
Itse en ymmärrä tällaista joidenkin töiden syvää halveksuntaa. Itse olen työttömyyspätkien aikana tehnyt esimerkiksi siivoojan hommia muutaman kuukauden, enkä koe että se millään lailla olisi ammatillista osaamistani tai itsetuntoani rapauttanut. Tietenkin hain oman alani tai edes sitä läheltä liippaavaa työtä koko ajan ja lopulta sainkin.
Itse tiedän yhden akateemisen alanvaihtajan, entisen työkaverin, joka teki siivoustyötä kesän ennen kuin aloitti uudessa paikassa. Oli kyllästynyt entiseen työhönsä ja pienellä lisäkoulutuksella pätevöityi uuteen ammattiin. Palkka entisessä työssä oli varmaan kolmin-nelinkertainen siivoojaan palkkaan verrattuna, mutta toiset eivät väheksy mitään rehellistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Selvisi, että oman alan työllistymisprosentti on alle 10 ja tämä yleisessä tiedossa, mutta opiskelupaikkoja nostetaan koko ajan. Samaan aikaan palkat poljettu matalammalle, kuin aloituspalkat täysin koulutusta vaatimattomissa töissä. Kyseessä korkeakoulututkinto
Tällainen ei mielestäni ole vastuullista kouluttamista, enkä ole myötämielinen sen suhteen, että valtio tuhlaa elämästäni 7v yksiin ja sitten pakottamalla toisiin hommiin pohjapalkalle. Palataan asiaan sitten, kun koulutukset vastaavat työelämää - muutoin minäkin sohlaan omilla ehdoillani, ihan niinkuin oppilaitokset ja yrityksetkin
Valtio tuhlaa? Kyllä taas on jollain vastuunkantoa omasta elämästä. Olisi tosi kivaa muuten tietää, mikä tämä ala on. Korkeakouolututkinnoilla kun harvoin on juuri sitä yhtä työtä, mitä niillä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehdottanut monta kertaa tällä palstalla että haen lähihoitajaksi. Saat töitä jo ennen valmistumista. Mutta ei niin ei. Hyi kakka enkä tykkää ihmisistä. Selkäkin kipeä.
Siis mitä työtä ihminen voi tehdä, jos ei jaksa kävellä huoneesta toiseen ja hoitaa ihmistä työparin kanssa sänkyyn? Ja vanhukset, ei heille juuri edes tarvitse puhua, ei se ole samanlaista vuorovaikutusta kuin edes kaupan kassalla, paljon helpompaa.
Joo ei tarvitse vastata että on se selkä niiiin kipeä. Mutta mikä työ sitten sopii? Hoitoala on sentään vaihtelevaa rasitusta.
Kun työkykyä on 50 % jäljellä. Joo, on mm. selkäsairaus joka ei koskaan parane. Krooniset kivut alkoi 2007. Tein 30 vuotta siivoustyötä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan kestää tajuta, että työpaikkaan kuin työpaikkaan palkataan siihen sopivin henkilö. Ihanko totta luulet, ettei muun alan töihin ole siihen sopivia hakijoita? Luuletko, että palkkaavat sopimattoman työttömän mielummin, kuin alaa osaavan sopivan henkilön.
Ei kannata ap:n vielä hakeutua Mensan testeihin.
Eipä sinunkaan kannata mensan testeihin mennä. Jos seuraisit maailmaa, niin tietäisit, että Suomessakin on aloja, joille työnantajat kouluttavat alanvaihtajia kun näitä oikean koulutuksen saaneita on liian vähän.
Kun tsekkaa työkkärin sivuja niin töitä kyllä löytyy!
Vierailija kirjoitti:
töitä on mut ei kaikille. Jos joka paikkaan satoja hakijoita ja vain 1 valitaan...
Vierailija kirjoitti:
Varmaan moni hakeekin, mutta ei niitäkään töitä kaikille riitä.
Minä olen ollut muutaman vuoden työttömänä ja ikää sen verran, että muutaman kuukauden päästä jään eläkkeelle. Tämä kunta jossa asun on reilun 10 000 asukkaan kunta. Työpaikkoja on pienimmillään ollut auki 19 ja suurimmillaankin (alkukesästä, kun haetaan kesätöihin nuoria) noin 40. Työttömiä silto varmaan noin 500-600 sataa. (Jos työttömyys noin 6-7% luokkaa)
Ihan sama mitä haen, en varmaan ole ykkössuosikki työnantajaille.
Vierailija kirjoitti:
Ja mä oon kysynyt monta kertaa että mitä syödään siihen asti että saa sen ekan työpaikan opintojen ohessa? Ja saanko tulla teille asumaan? Mitään rahoitusta opintoihin ei nimittäin ole luvassa.
Vierailija kirjoitti:
Töitä tekijälle riittää ellei ole ronkeli ja haluaa tehdä hommia.
Olen ollut kaupan kassalla ja täyttänyt hyllyjä, siivonnut, hoitanut lapsia, ulkoiluttanut vanhuksia ja ollut ystävänä vammaiselle ja vanhukselle. Olen myynyt joulukuusia, paistanut hampurilaisia, blokannut, tiskannut ja haravoinut. Olen tehnyt lumitöitä, poiminut mansikoita, ollut juurestilla apuna, tehnyt heinätöitä ja kastellut kasveja kauppapuutarhalla. Eikä tässä vielä kaikki mitä olen tehnyt palkasta ja jopa palkatta eloni aikana, opiskelun ohessa ja silloin kun en ole saanut koulutusta vastaavaa työtä jota sitäkin on tullut tehtyä. Nyt olen viittä vaille eläkeiässä ja ollut sijaisena leipomossa, vaikka en olekaan jauhopeukalo. Kun jään eläkkeelle, aion tehdä vapaaehtoistyötä vanhusten parissa ja kerätä metsien satoa talteen niin kauan kuin polvet ja selkä sallii. Tämä on minun valintani, pidän työskentelystä ja kotona vain laiskistuisin.
Töitä riittää mutta palkanmaksuhaluja ei. Orjuus on harvojen haave, eikä sitä silloinkaan itselle haluta.
Riittävä palkka on useimmille ainut syy työnteolle. Eivät persutkaan eduskunnassa istuisi itseään pelleiksi tekemössä, ellei siitä saisi hyvät hynät apukoulun päättötokarilla.
Työn varjopuoli on tietenkin valtakunnanoikeuteen ja EIT:hen syytetyksi joutuminen, mutta persut on tottuneet istumaan käräjillä syytetyn penkillä.
Työnteko on ihan kiva harrastus mutta uskokaa pois, vain rahan takia töissä käydään. Suomessa ei arvosteta työntekijää. Kaikki haukutaan aina laiskoiksi ja osaamattomiksi. Kokeilkaa itse olla ammattilaisia minimi perehdytyksellä. Olen saanut siitäkin negatiivista palautetta työhaastattelussa että minulla on liikaa työtodistuksia. Eikö ole hyvä asia, että kaikki työt on maistuneet. Kyllä se ongelma on suomalaisessa työkulttuurissa. Minulla on mennyt usko tähän maahan jo aikoja sitten. Suhteilla ne kaikki työpaikat todellakin jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Avoimia työpaikkoja 10502
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/
Työttömiä työnhakijoita 279 600
https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/TextBase/Tkat/Prs/Tkat_fi.htm
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan kestää tajuta, että työpaikkaan kuin työpaikkaan palkataan siihen sopivin henkilö. Ihanko totta luulet, ettei muun alan töihin ole siihen sopivia hakijoita? Luuletko, että palkkaavat sopimattoman työttömän mielummin, kuin alaa osaavan sopivan henkilön.
Ei kannata ap:n vielä hakeutua Mensan testeihin.
Eikä sopivuuskaan vielä riitä! Pitää joissakin tapauksissa olla vielä muodollisesti pätevä, esim.opetusalalla!
Juu, mutta kun monella työttömällä ei ole edes minkäänlaista koulutusta peruskoulun jälkeen. Luulisi niille kelpaavan työn kuin työn, mutta kun uuninpankolla on niin mukava makoilla lämpimässä. Minä olen mm. tehnyt maisterin papereilla sairaalassa siivoustöitä, ennen kuin löysin koulutustani vastaavaa työtä. Ei tullut mieleenkään jäädä kotiin makoilemaan ja odottamaan, että paistetut varpuset lentävät suuhun. Mutta kasvatuksestahan tuokin on kiinni. Työttömyyshän on nykyään perinnöllistä. On jo kolmannen polven työttömiä. Surullista, mutta totta.
Raha on hyvää, mutta itselleni juuri työllistyminen, aktiivisena pysyminen ja sosiaaliset kontaktit ovat tärkeämpiä kuin palkan suuruus. Toki olen oppinut pärjäämään pienemmilläkin tuloilla ja säästämään kun olen saanut kunnon palkkaa. Olen kuitenkin elänyt ihan hyvän elämän ja nauttinut olostani joka ikävaiheessani. En ole päässyt rikastumaan, mutta eipä ole ollut sen tarvettakaan. Pääasia että olen pysynyt virkeänä, täysipäisenä, sosiaalisena ja liikkuvana. Ehkä opettelen uuden kielenkin kun eläköidyn jotta muistikin pysyisi kunnossa. Vinkkinä teille kaikille eli menkää vaikka kerran viikossa joko omia tai vieraita vanhuksia ulkoiluttamaan ja seurustelemaan kanssaan. Se on pieni vaiva teille, mutta toiselle viikon kohokohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mä oon kysynyt monta kertaa että mitä syödään siihen asti että saa sen ekan työpaikan opintojen ohessa? Ja saanko tulla teille asumaan? Mitään rahoitusta opintoihin ei nimittäin ole luvassa.
Rahoitusta on kuitenkin ollut tähän asti tarjolla toimettomana kotona makaamiseen. Tilanne kuitenkin on nyt se, että oleskeluyhteiskunnan aika on ohi ja jokaisen on autettava myös itseään.
Vierailija kirjoitti:
Töihin mennään ensin harjoittelemaan ja sitten saa palkkatöitä kun näytät mitä osaat.
Näin sen pitäis mennä kansanedustajillakin. Jos et opivekana syksynä perustuslakia ja käytössääntöjä, tiput ulos.
Jis näin tehtäisiin, esim. Mäkelän Janin ura johtavana itsejauhottajana olisi jäänyt lyhyeksi.
Kaltaisiasi ihmisiä ei ole työttöminä. Työtä on aina motivoituneelle tekijälle tässä maailmassa, mutta koska makaamisesta on tähän asti maksettu riittävästi mukavan elämän takasmiseen, motivaatio on suurimmalta osalta hävinnyt ja on ollut varaa olla ronkeli. On ollut helppo erakoitua yhteiskunnan kustantamaan privaattiasuntoon, selailla kalsareissa hieman työpaikkasivustoja, märistä että ei ole taaskaan yhtään sopivaa ja omat ehdot täyttävää työpaikkaa tarjolla ja mennä takaisin pötköttämään.