Aspartaami kielletty odottajalta?
Onko aspartaami kielletty kokonaan odottajalta? Tiedän, että sakariini on mutta aspartaamikin? Neuvolasta saamassani oppaassa aspartaamia ei ollut mainittu kiellettyjen listalla.
T: Panda-agentti rv 23+4
Kommentit (21)
kyselin tuota makeutusaineiden käyttöä raskauden alkuaikoina, ja aika monelta taholta tuli yleispätevä vastaus, eli jos noudattaa normaalisti käytössä olevia suositusarvoja, niin ei ole haittaa raskaudellekaan.
itse olen pepsi maxin suurkuluttaja, 1,5l menee mustaa herkkua päivässä.. (noloa..)
kyselin tuota suoraan valmistajalta, ja sieltä tuli viestiä, että mun pitäisi litkiä limua noin 11 litraa joka ikinen päivä, että ravitsemussuositusten antamat ylärajat makeutusaineiden saannissa täyttyisi..
ideana se, että ne on niin makeita aineita, että niitä on loppujen lopuksi niin hirmu vähän tuotteessa, jos vertaa esim tarvittavaan sokerin määrään saman makeuden saavuttamiseksi.
että kohtuudella voi huoletta nauttia.
eihän ne lisäaineet koskaan hyväksi ole, pepsi maxissakin on luonnontuotteena vesi, kaikki muu onkin väri-, makeutus- ja makuaineita oikeastaan..
-ennis- rv 38+5
mutta mulla nuo " keinoaineet" aiheuttaa turvotusta, joten olen jättänyt ne täysin pois ihan alkuraskaudessa, en tosin niitä muutenkaan kovin " suosi" . Mutta, kuten muutkin " ehdottomasti kielletyt" , en ole ehdoton, en heitä kaverin tekemää piirakkaa seinään, siksi, että siinä oli makeutusainetta ;) Suositukset muuttuvat koko ajan ja tämän raskauden aikana olen jopa lukenut jutun, jonka mukaan odottajat eivät saisi juoda lehmän maitoa ollenkaan, niin että kaikenlaista " turhaa tietoa" löytyy tästä netin ihmeellisestä maailmasta.
Mutta käsittääkseni aspartaami on paras vaihtoehto keinotekoisista makeutusaineista. Omalla kohdallani niillä on vain tällainen outo sivuvaikutus, johtunee atooppisesta ihosta, joka reagoi milloin millekkin, eikä aina edes tiedä mistä joku ihottuma ilmaantui.
t. punkeli, (joka joutui jättämään alkuraskaudessa sokerinkin pois, kun se oksetti niin tavattomasti, varsinkin kahvin seassa ja nyt sama on taas palannut, vaikka viikkoja on jo 36+3 ! :/ )
joka on makeutettu ko. aineella. Voinen siis syödä rauhassa :)
Muuten olen sitä mieltä, kuten moni muukin asiaa minua enemmän tunteva, että sokeri on sinänsä " terveellisempää" kuin keinotekoiset makeutusaineet. Itsekin saan monista light-limuista vatsavaivoja.
Huomenta!
Viime kesänä huomasin kauhukseni, että sellaisen danone 4 tai 6 -kappaleen pakkauksessa (siis sitä jogurttia, jota Titta Jokinen mainostaa pää jääkaapissa) pohjassa luki " ei alle 3-vuotiaille" ja sain käsityksen, että se johtuu nimenomaan makeutusaineista. Aika karmeaa sikäli, että olisi helppo kuvitella esim. mummun ostavan moisen sopivan paketin jääkaappiin lasten ollessa tulossa kylään. Ko. kesäinen jogurttipaketti oli tosin siskonmiehen itselleen mökin kellariin ostama, joten sitä ei oltu muksuja silmällä pitäen ostettukaan.
Voi olla, että olen väärässä ja kenties muistan makeutusaineenkin väärin, mutta mielestäni se oli aspartaamia. Ja aspartaamihan maistuu aivan hirveälle, minä en sitä kyllä suuhuni lykkää suurin surminkaan. Sen maun huomaa kitkerästi heti ensimmäisellä suupalalla.
Mutta jos ei suositella alle 3-vuotiaalle, niin tuskin raskautetullekaan. Ja olen kyllä tasan varma siitä, että aito sokeri kohtuullisesti käytettynä on varmasti turvallisempi vaihtoehto kuin kaiken maailman keinomakeutukset, joiden riskeistä ym. mahdollisista vaikutuksista on kuitenkin sokerinkäyttökokemukseen verrattuna vielä häviävän lyhyt kokemus!
:) ONNANNAA
MUlle ainakin neuvolassa sanottiin että kaikki A alkavat makeutus aineet ovat sallittuja mutta muut kiellettyjä,kysyin sillon myös sukraloosista ja sain kuulla että on kielletty(olin itse alkanut juoda coca-cola light joka on makeutettu sukraloosilla ja sen juonti käskettiin lopettaa heti mrrr),no aloin taas juoda pepsi maxia jota mulla voi mennä pahimpina päivinä 3L/pv huih.Että sellaiset ohjeet sain neuvolasta alkuraskauden aikana.
Kyselin muutama kuukausi sitten ihan samaa asiaa neuvolasta myös sen puolesta, että voiko aspartaamilla makeutettuja tuotteita antaa omalle 2,5 vuotiaalle. Meillä terkka sanoi, että näistä makeutusaineista on tosi ristiriitasta tietoa vaikka ne nykyään sallitaankin, myös odottajalle aspartaami, mutta mulle neuvola sanoi, että kaikki s-alkuiset makeutusaineet on kiellettyjä ja jos vaan voi niin kannattaa myös välttää tota aspartaamia. Lapsille, varsinkin alle kolmevuotiaille terkka ei suositellut mitään makeutusaineita. Oon itekkin sitä mieltä, että mieluummin vähemmän oikeeta sokeria kun noita keinomakeutusaineita ja itse oon löytäny ihan hyvän jutun hedelmäsokerista.
MUTTA... Raskauden aikana tuppaa joillakin laskemaan tuo hemoglobiini. Näin kävi minullaki ja alotin eilen rautalääkkeen siihen. Spartocinea syön ja ainaki tämän lääkkeen ohjeissa luki että aspartaamilla maukeutettuja juttuja ei saa samaan aikaan nautiskella. Muuta en minä ole kuullu
Aspartami & Asesulfami ok, Sakkarini & Sorbitoli ok X(?) g per painokilo eli noi kaks kertyy elimistöön ja pääosin sorbitolia löytyy aspartamin ja asesulfaamin kanssa purukumeista. Muistatte varmaan joskus huhun orbit-purukumeista että aiheuttaisi syöpää - oisko liittyny sorbitoliin? Kyllä meitä normikansalaisia pelotellaan ja meihinhän pelottelut uppoo! ;o) Kuitenkin: työkaverini opiskelee yliopistolla (ekonomiksi sekä DI:ksi) ja hänen ystävänsä yliopistolta tekee väitöstyötä (eri opinlahko) tutkimuksista, jotka käsittelevät haitallisten aineiden seulontaa istukan avulla elikkäs mitkä aineet läpäisee istukan jne. Noh.. kokeissa käytetään _todella_ paljon yksittäistä aineita istukkaa kohden että se etes aiheuttaa matalatasoista haittaa alkioon/sikiöön ja se määrä kulkee semmosissa luvuissa ettei ihminen todellakaan normaalissa elämässä nauti semmoisia määriä - ei vaikka joka päivä jois/söis pelkästään ks. ainetta. Ihmisenhän syönti muutenkin on vaihtelevaa päivittäin joten olettaisi ettei osuis kohdalle niinkään huonoa tuuria. (Jätän ulkopuolelle tästä tarinoinnista tupakat, huumeet, viinat jne.) Ks. henkilö tekee kokeita sitten ' normaaleilla' määrillä (lue: määriä, joihin ihminen todennäköisimmin altistuu) ja ' haitalliseksi' määritellytkin aineet eivät ole läpäisseet istukkaa siinä määrin että jotain pahaa aiheutuisi alkiolle/sikiölle. Mut joo.. kirjotelkaa lisää. Nämä mielipiteet ja jutut on mielenkiintoisia. Sivistävää. :)
Aspartaami on kuitenkin viime aikoina ollut erittäin kiistelty makeutusaine ja joidenkin mielestä se on lähestulkoon myrkkyä. Googlettamalla löytyy paljon tekstiä puolesta ja vastaan. Jokainen voi tehdä niistä omat johtopäätöksensä. Minun maalaisjärkeni sanoo että oli raskaana tai ei, ei ole hyvä imeä itseensä keinotekoisia väri-tai lisäaineita. Niiden vaikutuksia ei kukaan täysin tiedä, miksi siis ottaa riski?
Eli niitä ei suositella alle 3 vuotiaille, kun ovat vitaminoituja. Ei ole siis mitään tekemistä makeutusaineiden kanssa. Alle 3 vuotiallehan ei muutenkaan suositella aikuisten vitamiinipillereiden syöttämistä, koska määrät on säädetty aikuisen ihmisen painon mukaan. Sama noissa jogurteissa eli lapselle tulee helposti päivän vitamiini annokset täyteen, kun painoa vähemmän kuin lapsella. Eipä niissäkään varmasti suurta vahinkoa tapahdu, vaikka lapsi sellaisen purnukan joskus söisi, mutta varoitus on sitä varten, että aikuiset eivät alkaisi yksinomaan syöttämään vitaminoituja aikuisille tarkoitettuja jogurtteja pienille lapsille ajattellen, että nämä ovat varmasti huipputerveellisiä.
aspartaami, asesulfaami, sukraloosi, sorbitoli ovat OK. Itse käytän varsin kohtuullisina määrinä. En ajatellut alkaa hysterisoimaan tästä. Sitäpaitsi itse olen punninnut asioita mielessäni, ja jos joisin limsat ja mehut sokeripitoisina, saisin turhia kaloreita sen verran että niistä varmasti olisi enemmän haittaa kuin näistä makeutusaineista.
Enemmän olisin huolissani siitä kofeiinimäärästä, minkä 3 litrasta kolaa saa...
" Aspartaami ja asesulfaami ovat tavallisimmin käytettyjä energiattomia makeutusvaihtoehtoja. Aspartaamin turvalliseksi arvioitu enimmäiskäyttömäärä ei tavanomaisessa ruokavaliossa ylity. Asesulfaamin käytölle ei ole asetettu erityisrajoituksia.
Sakariinin ja syklamaatin enimmäiskäyttömäärät ovat huomattavasti aspartaamia pienempiä. Sakariinin tai syklamaatin käyttöä ei suositella raskaus- tai imetysaikana. "
http://www.helistin.fi/?page=9535402
" Keinotekoiset makeutusaineet
Jos tekee mieli makeaa eikä halua verensokerin kohoavan, voi makeuttajana käyttää keinotekoisia makeutusaineita. Makeutusaineet, jotka eivät sisällä energiaa/hiilihydraatteja eivätkä vaikuta verensokeriin:
- aspartaami (E 951)
- asesulfaami K (E 950)
- taumatiini (E 957)
- neohesperidiini DC (E 959).
Luettelossa olevat makeutusaineet ovat kaikki sallittuja myös raskaana oleville. Keinotekoisille makeutusaineille on määritetty päivittäiset enimmäiskäyttömäärät. Keinotekoisista makeutusaineista raskaana olevan on siis turvallisinta valita aspartaamia tai asesulfaami K:ta sisältäviä elintarvikkeita, sillä niiden päivittäiset enimmäiskäyttösuositukset eivät normaalikäytöllä ylity."
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165…
että ikäväkseni ole joutunut poistamaan sen ruokavaliostani yli vuosi sitten. No, se taisi kyllä vähän menn yli koko juttu, kun olin laihiksella ja mulla oli käytössä jugurttia, mehukeittoa, makeisia ja siideriä, joissa kaikissa oli makeutusaineena aspartaami. No, siideriä en nyt kovin usein juopotellut, mutta kuitenkin...
Nyt tällä viikolla ostin sokerittomia Pirkka " kumikarkkeja" ja ahmin teitty koko 150 grammaa samantien. Ne oli kyllä niin sitkeitä, ettei niitä aivan putkeen voinut jauhaa. Taas iski aivan samat oireet kuin aspartaamista, hirvee vääntö mahassa ja ilmavaivat yms. todella tukala olo - tosin ripulille asti ei mennyt, kuten tässä aalla alkavassa.
Luin pussin tuotesisällön (fiksuna vasta jälkeenpäin!) ja siinä olikin käytetty makeutusaineena maltitolisiirappia (jollen ihan väärin muista). Kaiken lisäksi tuote oli valmistettu Ranskassa.
Nytpä kysynkin, olenko syönyt jotain sopimatonta, kun täältä tuntuu löytyvän tietämystä näistä keinotekoisista makeutusaineista!
Kiitokset jo etukäteen
21+ nikki
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/lisaaine…
Itse en kyllä menisi kokeilemaan äärirajoja, aika hurjia suomessa noi sallitun rajat... Olen huomannut, että monissa " puhtaissa kotimaisissa" elintarvikkeissa on ihan hirveesti lisäaineita, toisin kuin monissa ulkolaisissa.
USA:ssa jonkun limsatehtailijan poika joi joka päivä pelkkää aspartaamilimsaa ja paljon. Hermostovauriohan sille tuli, koitti siinä vielä valistaa ihmisiä, ennenkuin loppu koitti. :(
Tiedän jo etukäteen, että taas saan naurut niskaani...
kofeiinia osapuilleen saman verran kuin kupillisessa kahvia..
4 litraa/päivä kans ihan riittävä yläraja, ei kait kukaan jaksa 4 litraa limsaa päivässä vetää..
siitä aiemmin mainitsemastani 11litrasta sen verran, että se pepsi max:han ei ole makeutettu pelkällä aspartaamilla, vaan asesulfaamilla myös, joten molempien pitoisuudet on matalammat, ja molemmille on omat kiintiöt, niin se kai lisää sitä sallittua määrää.
verraten siihen että se olisi makeutettu pelkällä aspartaamilla..
mutta edelleen, ei se varmaan hyväksi ole tuota litrakaupalla litkiä.. ite vedän sen 1,5l tosiaan päivässä.. mielestäni sekin on jo aika paljon..
mut minkäs teet, en juo kahvia, en teetä, enkä mitään alkoholia..
ja kai se on sit sama juoko light mehua vai light limua..
-ennis-
Itse olemme lopettaneet täysin kaikki keinotekoiset makeutusaineet, kuten juuri aspartaamin. Sen verran ole saanut tietoa neurokirurgilta (Hernesniemi), joka kuuluu Suomen ja samalla maailman huippuihin, että itse en ko. aineita käytä. J
okainen valitsee toki itse mutta, koska varmuudella siitä ei voi kukaan sanoa yhtään mitään mielummin käytän ehdasta sokerista tehtyjä valmisteita. Join myös aiemmin itse paljon pepsi maxia mutta lopetin juuri ko. aineiden käytön saamaani faktatietoon.
Loppujen lopuksi esim. aspartaamia tulee tosi monista aineista; jogurtista, limpsoista, jenkki purkasta, lääkeaineista (mm. panadol- juomaan on sitä lisätty!)...joten kummasti sitä elimistöön kertyy. Sokerin kierto kulku tunnetaan mutta aspartaamin ei. MUTTA tämä on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni, jokainen saa tehdä omat valintansa. ...
katarina 5+6
..niin mielestäni vielä lisäyksenä, että jos haluaa laihduttaa, ei kuitenkaan ole suotavaa limpsaa juoda... :) oli se sitten missä muodossa tahansa...vesi lienee paras janojuoma kaikessa tapauksessa..
ole kielletty ainakaan, tuskin sitä nyt on terveellistä hirmusia määriä vedellä ilman raskauttakaan - normaalin rajoissa varmaankin sallittua ainetta.
Tappert ja Puksu