Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS listasi etunimet joita kukaan ei halua antaa lapselleen

Vierailija
14.10.2024 |

Naisten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan

Eija

Merja

Pirjo

Päivi

Riitta

Ritva

Seija

Sirkka

Sirpa

Tarja

Kommentit (242)

Vierailija
121/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarja,Merja ja Eija,tosi kivoja nimiä edelleen

Vierailija
122/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan onko se henkilö mukava. Jos olisi joku "ylimielinen" Päivi, se olisi hankalaa. Voi olla että on eri sukupolven nimiä, ettei vauvalle sovi.

Aivan, kansakoulun ensimmäisellä luokalla oli Päivi, joka oli luokan isoin tyttö. Hänellä oli tapana joskus tehdä jekkua, hiipi äjonkun selän taakse, ja puristaa kovaa vyötäisiltä, En olisi ikinä voinut antaa lapselleni sitä nimeä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt haluaisi antaa isovanhempien tai iso-isovanhempien nimiä lapselleen?

Yrjöä lukuunottamatta nuo on ollut luokkakavereitteni tai rinnakkaisluokkalaisten nimiä.

60-lukulainen

Mun luokalla oli Yrjökin. Nimittäin minä.

Pojankin yksi nimistä on Yrjö.

Vierailija
124/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nykyaikaistetaan sitten vähän. Miten olisi Yrjö-Purjo Markkutero Karinpoika Nieminen?

Vierailija
125/242 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, miksi joku haluaa antaa isovanhempien nimiä lapselleen.  Tai iso-isovanhempien. No meillä on annettu sekä isän, että isosoän, että iso-isoisän nimi lapselle. Nimi on Juho ja se on  kulkenut suvussa niin pitkaan, että edelleen se kuulostaa hyvältä nimeltä. Nimi on kulkenut meidän molempien suvussa ja näyttää kulkevan vielä meidän lastenlasten nimissäkin. Tosin se on 1500-luvulla ollut muodossa Johan.

Vierailija
126/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ihmetteli, miksi joku haluaa antaa isovanhempien nimiä lapselleen.  Tai iso-isovanhempien. No meillä on annettu sekä isän, että isosoän, että iso-isoisän nimi lapselle. Nimi on Juho ja se on  kulkenut suvussa niin pitkaan, että edelleen se kuulostaa hyvältä nimeltä. Nimi on kulkenut meidän molempien suvussa ja näyttää kulkevan vielä meidän lastenlasten nimissäkin. Tosin se on 1500-luvulla ollut muodossa Johan.

Niin, tuohan on hyvin yleinenkin tapa, ainakin poikia nimetessä. Minulla on äitini nimi toisena nimenä, siskolla isoäidin.

Vierailija
127/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, oli siellä oma nimenikin listalla...

Vierailija
128/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku on siis viime vuonnakin antanut lapsensa nimeksi Riikan ja Petterin. Eikös näiden kahden pitäisi tällä hetkellä ne Suomen vihatuimmat nimet olla?

Tunninjuna ei taida olla hyväksytty etunimi. Mutta sukunimeksi voisi ehkä kelvata. 🤣

Vierailija
129/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tainnut panna kaikkia tuon nimilistan nimisiä. Hassua. 

Vierailija
130/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fassreiden ja na t simielisten suosituimmat

Vierailija
131/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliset vanhanajan nimet.Kyllä mun suvussa Antti,Tuomas.Joka ei listalla.Mut ne nimet pitäs jatkua.Mun lapsenlapsi sai mun toisen nimen toiseksi nimekseen.Ja poika sai ukin toisen nimen toiseksi.Olishan se hienoa kun nimet kulkisi suvussa.(Ennen oli Antti Antinpoika.,luki kirkonkirj.)

Vierailija
132/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavalliset vanhanajan nimet.Kyllä mun suvussa Antti,Tuomas.Joka ei listalla.Mut ne nimet pitäs jatkua.Mun lapsenlapsi sai mun toisen nimen toiseksi nimekseen.Ja poika sai ukin toisen nimen toiseksi.Olishan se hienoa kun nimet kulkisi suvussa.(Ennen oli Antti Antinpoika.,luki kirkonkirj.)

Miksi niiden pitäisi jatkua, tai miksi se olisi niin hienoa kun nimet kulkisi suvussa?

Vierailija
133/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkko ja Terttu eivät olleet listalla. Antaako joku oikeasti lapselleen sellaisen nimen?

Vierailija
134/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta taas jokainen lapsi ansaitsee ihan oman nimen, eikä mitään pakotettua esivanhemman nimeä.

Vierailija
135/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt haluaisi antaa isovanhempien tai iso-isovanhempien nimiä lapselleen?

Yrjöä lukuunottamatta nuo on ollut luokkakavereitteni tai rinnakkaisluokkalaisten nimiä.

60-lukulainen

Mun luokalla oli Yrjökin. Nimittäin minä.

Pojankin yksi nimistä on Yrjö.

Yksi Yrjö oli kyllä myöhemmin opiskelukaverina. Ja miehen vanha sukulainenkin oli Yrjö.

60-lukulainen

Vierailija
136/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun olisi ihan pakko valita näistä nimet sun tytölle ja pojalle, niin mitkä ottaisit? 

Onneksi ei ole enää lapsia tulossa.

Jos aivan pakko on valita niin Tero ja Ritva, ovat ainoat, joita ei löydy läheisten tuttavien listalta.

Vierailija
137/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimuoti kulkee selvästi noin 100-120 vuoden sykleissä. Välissä pitää olla pari sukupolvea, sillä kukaan ei halua antaa oman sukupolvensa tai vanhempiensa sukupolven etunimiä lapselleen - niihin liittyy liikaa mielleyhtymiä.

Nyt ovat muodissa siis nimet, jotka olivat tavallisia lapsilla myös 100 vuotta sitten: Aino, Eevi, Helmi, Eino, Väinö, Vilho... Kaikki viime vuoden suosituimpia etunimiä. Mennään 40 vuotta eteenpäin ja päiväkodit ovat täynnä Jouneja, Jareja, Pirjoja ja Riittoja, niin uskomattomalta kuin se nyt tuntuukin. 

Vierailija
138/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimuoti kulkee selvästi noin 100-120 vuoden sykleissä. Välissä pitää olla pari sukupolvea, sillä kukaan ei halua antaa oman sukupolvensa tai vanhempiensa sukupolven etunimiä lapselleen - niihin liittyy liikaa mielleyhtymiä.

Nyt ovat muodissa siis nimet, jotka olivat tavallisia lapsilla myös 100 vuotta sitten: Aino, Eevi, Helmi, Eino, Väinö, Vilho... Kaikki viime vuoden suosituimpia etunimiä. Mennään 40 vuotta eteenpäin ja päiväkodit ovat täynnä Jouneja, Jareja, Pirjoja ja Riittoja, niin uskomattomalta kuin se nyt tuntuukin. 

Suoraan sanoen en usko että kaikki nimet tulee muotiin uudestaan, vaan tietyn aikakauden nimistä valikoituu ne parhaat ja edelleen nykyaikaan sopivimmat.

Vierailija
139/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääk, sain tästä ketjusta korvamadon... (Pekka Nisu - Jouni)

Vierailija
140/242 |
15.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan

Jari

Jorma

Jouni

Jyrki

Kari

Kimmo