HS listasi etunimet joita kukaan ei halua antaa lapselleen
Naisten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan
Eija
Merja
Pirjo
Päivi
Riitta
Ritva
Seija
Sirkka
Sirpa
Tarja
Kommentit (242)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset vanhanajan nimet.Kyllä mun suvussa Antti,Tuomas.Joka ei listalla.Mut ne nimet pitäs jatkua.Mun lapsenlapsi sai mun toisen nimen toiseksi nimekseen.Ja poika sai ukin toisen nimen toiseksi.Olishan se hienoa kun nimet kulkisi suvussa.(Ennen oli Antti Antinpoika.,luki kirkonkirj.)
Minusta taas jokainen lapsi ansaitsee ihan oman nimen, eikä mitään pakotettua esivanhemman nimeä.
Miten niin muka pakotettue?! Yhtä lailla vanhemmat "pakottavat" lapselleen minkä tahansa nimen. :D Jos jotkus, siis monetkin, tahtovat pitää kiinni perintönimistä, siitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Fassreiden ja na t simielisten suosituimmat
Mikä on Fassre/Fassreid/Fassreide?
Vierailija kirjoitti:
Pirkko ja Terttu eivät olleet listalla. Antaako joku oikeasti lapselleen sellaisen nimen?
Ehkä toiseksi nimeksi? Tosin muistelen kuulleeni pienestä Tertuksi kastetusta tytöstä, nythän annetaan paljon muutenkin luontonimiä.
Ei kertaakaan? Nyt on kyllä vaikea uskoa...
Vierailija kirjoitti:
No ne on aika vanhoillisia nimiä, ei mikään ihme että enää ei anneta.
Tuntuu jotenki tosi oudolta jos jonkun pienen vauvan nimi on Jorma tai Päivi, ei se vaa oo enää tätä päivää
Ja tuntuu tosi oudolta että joskus jonkun ysikymppisen muorin nimi on Jannica Jessica.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella ajalla on omat nimensä ja omat juttunsa, noi nimet edustaa vanhaa maailmaa. Ne oli viel tosi yleisiä ennen, mä tunnen noista nimistä melkein jokaisen oikeessa elämässä ja mä oon 30v, mua vanhempia ihmisiä reilusti
Nyt mennää tätä päivää
Tuleeko noi takas joskus? Ei. Tilalle tulee uusia kokoajan.
Minäkin luulin että Adele on Suomen nimistössä uutukainen ja rantautunut tänne tuon laulajattaren myötä. Kunnes käpsehdin kesällä hautausmaalla, ja siellä oli ikivanha sammaloitunut hautakivi, jossa luki yhtenä nimenä Adele.
Sukua tutkimalla ei Adele ole harvinaisuus, minunkin suvussa kulkee nimenä, sekä muutenkin kauniita ruotsalaiselta kalskahtavia nimiä ihan supisuomalaisessa suvussa.
Kirkonkirjat pidettiin ennen ruotsiksi ja nimet kirjoitettiin monesti ruotsalaisittain. Reetta-mummukin oli Greta (s. 1903) ja isoisä oli Hans Petter (kuolinilmoituksissa Hannes Petteri), sanottiin Pekaksi (s. 1892).
Vierailija kirjoitti:
Riikka on Suomen rumin naisen nimi.
Suuri ihastukseni lukiovuosilta 1990-luvun lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan
Jari
Jorma
Jouni
Jyrki
Kari
Kimmo
Markku
Tero
Yrjö
Lisäisin tähän vielä
Arto ja Petteri
Eli noitakaan nimiä ei annettu yhdellekään lapselle vuonna 2023?
Vierailija kirjoitti:
No, nykyaikaistetaan sitten vähän. Miten olisi Yrjö-Purjo Markkutero Karinpoika Nieminen?
Ja tytölle Pirjo-Purjo Erjatarja
Jos itse miettisin nyt lapselleni nimeä, niin nuo Hesarin jutussa mainitut nimet eivät tunnu luotaantyöntäviltä vain siksi, että ne ovat vanhempieni ikäluokan nimiä. Mielestäni ne ovat myös historiallisesta merkityksestä riisuttuina ja puhtaasti fonosemanttisessa mielessä vähemmän kauniita. En yksinkertaisesti pidä siitä, miltä ne näyttävät kirjoitettuna, tai miltä ne kuulostavat.
Esimerkiksi Aino, Eevi ja Senni nyt vain näyttävät ja kuulostavat paljon viehättävämmiltä kuin vaikka Pirkko, Terttu tai Raija. Ja pakostakin vähän miettisi myös sitä, miten kyseinen nimi sopisi ulkomaalaisen suuhun. "Piir-kou" tai "Töö-tu" nyt vaan ovat melko hankalia.
Mun äiti ei voi käsittää miten jonkun nuoren ihmisen voi olla Aleksi. Se oli hänen lapsuudessaan 1950-luvulla kunnalliskodin ikivanhojen ukkojen nimi. Kyllä nuo Karit ja Riitat ja Markut tulevat takuuvarmasti takaisin, eikä siihen edes mene kauaa. Itse nimissähän ei ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miesten nimiä, joita ei annettu vuonna 2023 etunimeksi kertaakaan
Jari
Jorma
Jouni
Jyrki
Kari
Kimmo
Markku
Tero
Yrjö
Jarin tai Karin voisin hyvin antaa omalle lapselle nimeksi. Tosin olen jo nelikymppinen ja sinkku, tuskin saan koskaan lasta.
Just joku aika sitten eräs iäkkäämpi sukulaismies muuten tätä nimi asiaa taivasteli. Ei pystynyt käsittämään että lapsia nimetään nykyään Einoksi, Arviksi, Olaviksi, Oliviaksi tai Ainoksi. Nuo nimet ovat heidän ikäluokalleen niitä setä- ja täti-ihmisten nimiä, nämä Hesarin listassa olevat sitten taas "nuorekkaita". Pitääkin näyttää tuo artikkeli hälle kun seuraavan kerran nähdään. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimimuoti kulkee selvästi noin 100-120 vuoden sykleissä. Välissä pitää olla pari sukupolvea, sillä kukaan ei halua antaa oman sukupolvensa tai vanhempiensa sukupolven etunimiä lapselleen - niihin liittyy liikaa mielleyhtymiä.
Nyt ovat muodissa siis nimet, jotka olivat tavallisia lapsilla myös 100 vuotta sitten: Aino, Eevi, Helmi, Eino, Väinö, Vilho... Kaikki viime vuoden suosituimpia etunimiä. Mennään 40 vuotta eteenpäin ja päiväkodit ovat täynnä Jouneja, Jareja, Pirjoja ja Riittoja, niin uskomattomalta kuin se nyt tuntuukin.
Suoraan sanoen en usko että kaikki nimet tulee muotiin uudestaan, vaan tietyn aikakauden nimistä valikoituu ne parhaat ja edelleen nykyaikaan sopivimmat.
No ei varmaankaan kaikki, mutta todella suuri osa. Jos katsot 1920-luvulla kastettujen suosituimpien etunimien listaa, niin ne ovat varsinkin poikien osalta lähes samoja kuin 2020-luvun kastettujen suosituimpien nimien lista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirkko ja Terttu eivät olleet listalla. Antaako joku oikeasti lapselleen sellaisen nimen?
Ehkä toiseksi nimeksi? Tosin muistelen kuulleeni pienestä Tertuksi kastetusta tytöstä, nythän annetaan paljon muutenkin luontonimiä.
Ei ketään kasteta minkään nimiseksi. Tunnen myötähäpeää aina kun joku sanoo noin.
Vierailija kirjoitti:
Just joku aika sitten eräs iäkkäämpi sukulaismies muuten tätä nimi asiaa taivasteli. Ei pystynyt käsittämään että lapsia nimetään nykyään Einoksi, Arviksi, Olaviksi, Oliviaksi tai Ainoksi. Nuo nimet ovat heidän ikäluokalleen niitä setä- ja täti-ihmisten nimiä, nämä Hesarin listassa olevat sitten taas "nuorekkaita". Pitääkin näyttää tuo artikkeli hälle kun seuraavan kerran nähdään. :D
En ole kuullut Olivioita ennen olleen lainkaan Suomessa, uusi tulokas, liekö jostain TV-sarjasta tai elokuvasta. Ainut Olivia, minkä minkä lähes 70-kymppinen nuorempana tiesin, oli Mennään Bussilla- sarjan Olivia, josta armotta tehtiin pilaa, ai niin ja Olivia Newton-John.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään kasteta minkään nimiseksi. Tunnen myötähäpeää aina kun joku sanoo noin.
Siinäpä häpeät, saivartelija.
Jokainen ikäluokka tuppaa pitämään omien vanhempiensa ikäluokan nimiä tylsinä tai vanhanaikaisina. Sen sijaan isovanhempien osalta aletaan jo osittain tekemään comebackia.
Tietysti myös Suomen kansainvälistyminen vaikuttaa nimi politiikkaan. Moni haluaa antaa lapsilleen kansainvälisen nimen, joka sointuu helpommin myös ulkomaalaisen suuhun. Toisaalta pidän itse tätä hieman tylsänä kehityksenä.
Varsinkin suomalaisissa naisen nimissä on jotain hyvin runollisuutta, kuten:
Senja, Kuutar, Tuulia, Talvikki, Pihla, Ennika, Taimi, Lilli, Viola, Lahja, Rauha, Sointu, Satu, Kaisla, Lauha, Raita, Usva, Selja, Säde, Kielo, Aamu...
Vierailija kirjoitti:
Miettikää nyt jotain Jormaa! :D
Ihan oikein, että tuo boomerinimi tarkoittaa mulukkua. Sellaisiahan kaikki jormat tänä päivänä on.
Mulukkua, hah.
Siis tuo listahan on laadittu siten, että on otettu mukaan nimiä, joita ei annettu nimeksi yhtään kertaa viime vuonna. Eihän tuollainen kerro mitään pitkän aikavälin nimien annosta.
Yksi tapa kartoittaa nimien katoamista, olisi katsoa, mitä nimiä ei ole annettu vaikkapa sataan vuoteen. Sehän kertoisi siitä, että nimi on poistunut myös isovanhempien nimistöstä.