Kolmen päivän hätävara, miten teette?
Ajattelin ostaa näitä retkimuonia jotka säilyy viisi vuotta. Niihin lisätään vain vesi. Sen lisäksi sitten pullovettä kuusi litraa henkilöä kohden.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokaa löytyy kaapeista ainakin viikoksi ilman erillistä hätävaraakaan. Vesi on isompi ongelma. Ostelen sitä pikkuhiljaa kaupan valmisvesipulloina kaapinperälle. Lisäksi on monivitamiinitabletteja ja lääkkeitä. Myös ensiapu- ja sammutustarpeita ja otsataskulamppu ja pattereita ja patteriradio. Ämpäri puhtaalle vedelle ja toinen likaiselle. Muovipusseja, joita käyttää kuiva-wc:nä. On myös teltta ja makuupussi, jos kerrostalo kylmenisi talvella ja pitäisi pysyä lämpimänä. Luultavasti kylläkin, jos jotain kriisiä tulisi, mun pitäisi muuttaa asumaan työpaikalle, jos julkinen liikennekin olisi seis, eikä voisi ostaa bensaa. Riippuu ihan kriisin laajuudesta.
Miksi ostat kaupasta vettä kun tulee kraanasta?
Koska kaupan pullovesi säilyy pimeässä vuosia, pitkälti parasta ennen pvm jälkeenkin, lähinnä voi tarttua vähän muovinmalua pullosta, muttei kasva pöpöjä. Itse pullotettu vesi taas on nopeasti pilalla ja siinä pitäisi osata käyttää kloriittia hanaveden säilömiseen. Kannattaa googlata aiheesta, minulla on tästä jopa kirja.
Muistakaa ne jokapäiväisessä käytössä olevat lääkkeet sekä itsellenne ja mahdollisesti myös lemmikeille, sekä varatkaa jemmaan ruokaa ja juomavettä myös lemmikeille.
Ruoan suhteen pasta, tomaattimurska ja tonnikala ovat hyviä vaihtoehtoja. Purkkipersikat ja -päärynät myös. Hätävaran pitää olla ruokaa, jota voi kuluttaa muulloinkin, ettei se mene vanhaksi ja noita syön muutenkin. Muutama retkiruoka on myös hyvä olla varastossa. Tosin olen saanut nekin vanhenemaan, kun retkeilykumppani muutti maasta, enkä enää ole käynyt maastossa syömässä retkimuonaa. Niitä on vähän nihkeä syödä kotona.
Kyllä meillä aina on kaapeissa sen verran ihan tavallista ruokaa että kolme päivää pärjää. En siis varaudu mitenkään erityisesti.
Juomia ehkä olisi järkevää hankkia, sodastreamin ostamisen jälkeen meillä ei juurikaan varastoida mitään juotavaa. Pari litraa on vettä aina jääkaapissa ja ehkä maitoa ja muutama tölkki limsaa, mutta niillä ei kyllä kolmea päivää pärjää.
Mun talossa on puuhella, ja talon voi muutenkin lämmittää puulla kokonaan. Pidän puuhellalla kattiloissa vettä, ettei lämmittäessä levyt kupruile, tästä saa sen juomaveden ja ruuanlaittoveden tarvittaessa. Mökiltä voi hakea kaivosta vettä lisää,se ei ole kaukana.
Pihalle saa nopsaan pressuista huusin, tai vaikka laittaa puuliiteriin ämpärin minkä tyhjentää sivummalle sitten.
Ruokaa minulla on aina kaapeissa ja pakastimessa. Sieltä riittää vaikka pariksi viikoksi.
Taskulamppu, otsalamppuja ja paristoja on myös aina. Ja tietysti normaalit talvivaatteet. Puita on parin vuoden tarpeisiin.
Kerrostaloasujana ostaisin kaappiin vähän ylimääräistä, muutamia hedelmä säilykkeitä, (jos ei ruuan lämmitys mahollisuutta ole) pähkinöitä, keskejä, hapankorppua, tuoremehua, jotain sellaista, mitä itse voi kuvitella kylmänä syövänsä. Näitä voi käyttää normaalisti, hankkii sitten uudet tilalle.
Jos sattuu olemaan jääkaapissa/pakastimessa ruokaa valmiina, niin kyllä joku valmis makaronilaatikko tai lihasoppa menee kylmänäkin, jos nälkä on. Siinä on jo yhden päivän ateria. Lisäksi varmasti on salaatti tarpeita, voileipä tarpeita jne, mitä syödä.
Toki on ihmisiä, joilla on aina tyhjä jääkaappi, ja siihen tapaan kannattaa kyllä tehdä muutos. Että on edes jotain.
Vettä voi laittaa jääkaappiin kannustaa tai vaikka 1.5 litran limukkapullossa. Vaihtaa sen välillä. Sekin on parempi, kuin ei mitään.
Syö ekana päivänä suklaapatukkaa ja vitamiineja, kolaa. Ei vaan. Ehkä jos lähikaupan vesi olisi puhdasta mustista pilkuista, sitä uskaltaisi ostaa. Toisessakin oli jotain painetta pullon sisällä. Ehkä joku keksii mitä helppoja ruokia olisi kaappiin, kauppoihin voisi laittaa myyntiin hätävaraan sopivia pakkauksia ja luomuakin.
Ostan aina ananassäilykkeitä kun on tarjous. Lisäksi mehua, pastakastiketta, näkkileipää, riisikakkuja.
Eipä tarvitse asiaa miettiä, kun harrastaa retkeilyä ja vaeltamista muutenkin. Kaikki kamat on ja ruokaakin ainakin pariksi viikoksi. Vesi olisi suurin pulma näin kaupungissa. Sitä on aina 5 l pullo kaapissa. Vaihdetaan, kun päiväys menee. Puhdistustabletteja on myös. Tyhjiä 10 l vesiastioita kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan sitä vedenpuhdistuslaitetta, jolla voi tehdä juomavettä maastossa.
Ei toimi ydinlaskeumassa.
Ja suojaa todella kehnosti ydinräjähdyksen paineaallolta.
Kun paukkuu kunnolla niin niistä ruokavaroista mitään hyötyä ole ,sitäpaitsi ne pitäisi silloin kestää vuosikausia ja vesi......kyllä homma menee fictioksi,ihmisistä tulee petoja kun tulee hätätilanne.
Jos kerrostalosta loppuu sähkö, niin hätävaralla ei tee yhtään mitään. Tulee vilu niin äkkiä, ettei siellä voi olla yhtään pidempään. Vettä voi olla vähän jemmassa ja vaikka keksejä ja suklaata.
Eli en hommaa mitään. Villavaatteet on varmaan järkevin hankinta. Kun niitä voi käyttää muutenkin.
Enkä mä sitä paitsi edes jäisi kökkimään Helsinkiin jos sota syttyis. Äkkiä vaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrostalosta loppuu sähkö, niin hätävaralla ei tee yhtään mitään. Tulee vilu niin äkkiä, ettei siellä voi olla yhtään pidempään. Vettä voi olla vähän jemmassa ja vaikka keksejä ja suklaata.
Eli en hommaa mitään. Villavaatteet on varmaan järkevin hankinta. Kun niitä voi käyttää muutenkin.
Enkä mä sitä paitsi edes jäisi kökkimään Helsinkiin jos sota syttyis. Äkkiä vaan pois.
Teltta olkkariin ja untuvapussit sinne, mutta joo mieluummin tosiaan luontoon. Onneksi on myös kotateltta ja kamina siihen. Mökkimme on kylän keskustassa niin sinne ei ehkä viitsi.
Hätävarassani on juotavaa (pullotettua vettä ja pillimehuja), Knorrin SnackPot -kuppiaterioita, BlåBandin Lämmin kuppi -pusseja, annospikapuuropusseja, pieniä kiisselitetroja, näkkäriä, voileipäkeksejä, hedelmäsäilykkeitä, Piltti -hedelmäsoseita, välipalapatukoita, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, pikakahvia ja teejuomajauhetta. Kaikki säilyy avaamattomana huoneenlämmössä ja moni tuote on valmiiksi sopivan kokoinen annos eli menee kokonaan yhdellä syöntikerralla. Kuuman veden saaminen ei ole ongelma, järvi vieressä ja löytyy useita vaihtoehtoja kuumentaa vettä jos ei ole sähköjä.
Riippuu tilanteesta,onko sota vai rauha,onko perinteinen sota vai ydinsellainen.Muutaman päivän sähkökatkokset ei nyt meikäläistä paljon hetkauttais,ruokaa ja juomaa voi lämmittää..tehdä ilman sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessähän ei tarvitse olla sota,vaan esimerkiksi laaja sähkökatkos. Tai maksuliikennehäiriö, millä ostat ruokaa, jos kortit ei toimi?
Veden tulo voi myös katketa, silloin on kiva, että on jotain juotavaa, ennenkuin saat haettua sitä vettä sieltä, mihin sen jakelu järjestetään.
Voit sairastua ja olla kykenemätön kauppaan, silloin on kiva, että on vaikka mehua, mitä juoda ja keksejä syötäväksi.
Ylipäänsä nämä ohjeet on siksi, että ihmiset yhä enenevissä määrin luottavat siihen, että kyllä yhteiskunta pitää huolen. Ei tuollaisessa poikkeustilanteessa, jossa vaikka on laaja sähkökatkos, tule oikeasti kukaan apuun, vaan on selvittävä itse hetken aikaa.
Ihmisten ylipäätään olisi syytä ottaa enemmän vastuuta itsestään, kuin mitä nykyään helposti tekevät
Rauhanaikana ei vedestä ole hätää,mulla on tiedossa lähde parin kilsan päässä asunnostani,kaltio joka on pulputtanut jääkylmää vettä ties kuinka kauan järvestäkin vois ottaa veden ei paljon saasteet vaivaa,kuivamuonaa kuukausiksi,Trangia ruuan valmistukseen ja tietysti kahvinkeittelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkohan sota alkaa?
Omaa kansaa vastaan jo 2015 invaasiosta lähtien.
Toivotaan että puolella miljoonalla kehitysmaalaiselle kelaelätillä on myös kotivara kunnossa ja että osaavat olla kiltisti jos tulee kriisi.
Kokeilin kerran paastota viikon. Onnistui ihan helposti.
Lyhyellä tähtäimellä ruoka ei ole ongelma. Pitää olla vettä ja lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Hätävarassani on juotavaa (pullotettua vettä ja pillimehuja), Knorrin SnackPot -kuppiaterioita, BlåBandin Lämmin kuppi -pusseja, annospikapuuropusseja, pieniä kiisselitetroja, näkkäriä, voileipäkeksejä, hedelmäsäilykkeitä, Piltti -hedelmäsoseita, välipalapatukoita, kuivattuja hedelmiä, pähkinöitä, pikakahvia ja teejuomajauhetta. Kaikki säilyy avaamattomana huoneenlämmössä ja moni tuote on valmiiksi sopivan kokoinen annos eli menee kokonaan yhdellä syöntikerralla. Kuuman veden saaminen ei ole ongelma, järvi vieressä ja löytyy useita vaihtoehtoja kuumentaa vettä jos ei ole sähköjä.
Miksi se vesi pitää kaupasta ostaa jos tulee juomavettä kraanasta? Onko ihmiset noi uusavuttomia ettei kykene ostamaan muutamaan kanisteria desinfioimaan niitä kloorilla ja täyttämään itse?
Ja suojaa todella kehnosti ydinräjähdyksen paineaallolta.