Määrääkö lääkärit unilääkkeitä miten "helposti"?
Oon sinnitellyt unettomuuden kanssa jo pitkään, ei auta hormonilaastarit tai mitkään muutkaan konstit. Valvon lähes aina aamuyöt ja väsyttää töissä, tietenkin.
Oon kuullut, ettei unilääkkeitä meinaa saada, onko näin? Ja mikä lääke edes auttaisi tuohon aamuyön valvomiseen? Jos teillä on kokemusta, niin kiitos, jos kerrotte.
Kommentit (66)
Ap ilmeisesti nukahtaa, mutta ongelmana on aamuyön heräily. Silloin mielialalääke kuten mirtatsapiini tai doksepiini voisi olla parempikin ratkaisu kuin unilääkkeet. Toki uskon, että tarvittaessa käytettäväksi eli toleranssin välttämiseksi noin 2 iltana viikossa otettavaksi työterveyshuollosta kyllä reseptoidaan tsopiklonia tai tsolpideemia. Jos kyseessä on vaihdevuosioireiston osatekijä, voisi säännöllinen, muukin mielialalääkitys tulla kyseeseen ja auttaa heräilyongelmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On pysyttävä tiukkana ja vaadittava vaikka huutamalla ja uhkaamalla. Ainoa tehokas mikä auttaa on barbituraatti ja niitä ei lääkärit tuppaa määräämään millään.
Huutaminen ja uhkaaminen ym antaa jo vahvan viitteen riippuvuudesta. Joten eivät tuolla pelleilyllä varmasti reseptiä kirjoita.
Minä sanoin terveyskeskuksen naislääkärille, että häneltä ja perheeltään lähtee päät irti ja kämppä palaa, jos ei pillerireseptiä tule. Ja niin tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei määrää helposti. Tulee katsos toleranssi vaikka riittäisi puolikas pari kertaa viikossa... Mielialalääkkeitä sen sijaan tyrkyttää siihen(kin) vaivaan 🙄.
Kas kun ne mielialalääkkeet auttavat unettomuuteen, eikä toleranssi kasva tosin kuin unilääkkeisiin.
Yksikään ssri-lääke ei ole auttanut itsellä, snri ja psykoosilääkkeet toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oikeissa" unilääkkeissä on se ongelma, että niihin tulee toleranssi ja annostusta pitäisi koko ajan kasvattaa. Ei oikein toimi pitemmän päälle.
Ei pidä paikkansa. Mulla vuosia mennyt tenox samalla annostuksella. Joskus harvoin otan kaksi jos mieli on illalla ihan sekaisin.
Käytin kans Tenoksia useamman vuoden säännöllisen epäsäännöllisesti, ilman että koukutuin. Nyt ollut jo vuosia ilman, koska en tarvitse enää. Ei niihin niin vaan jää koukkuun jos haluaa itse olla ilman.
Vierailija kirjoitti:
"Oikeissa" unilääkkeissä on se ongelma, että niihin tulee toleranssi ja annostusta pitäisi koko ajan kasvattaa. Ei oikein toimi pitemmän päälle.
20 vuotta Tenoxia samalla annoksella eli yksi 20mg tarvittaessa. Sitten tuli uusi ohjeistus ja reseptiä ei enää uusittu ja just Ketipinoria tilalle. Oli kivat vierotusoireet en nukkunut moneen päivään. En suoraan sanoen ymmärrä omaa tapaustani, kun annostusta ei tarvinnut kertaakaan nostaa. Kipulääkkeitä, rauhottavia ja unilääkkeitä on todella vaikea saada. Elämänlaadulla ja toimintakyvyllä ei enää ole mitään merkitystä. Joku käyttää väärin ja kaikkia rangaistaan.
Joisit mukin lämmintä maitoa ja rauhoittuisit.