Määrääkö lääkärit unilääkkeitä miten "helposti"?
Oon sinnitellyt unettomuuden kanssa jo pitkään, ei auta hormonilaastarit tai mitkään muutkaan konstit. Valvon lähes aina aamuyöt ja väsyttää töissä, tietenkin.
Oon kuullut, ettei unilääkkeitä meinaa saada, onko näin? Ja mikä lääke edes auttaisi tuohon aamuyön valvomiseen? Jos teillä on kokemusta, niin kiitos, jos kerrotte.
Kommentit (66)
Useat mielialatlääkkeet saattavat aiheuttaa inkontinenssia, vastauksena tähän ylläolevaan esimerkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Useat mielialatlääkkeet saattavat aiheuttaa inkontinenssia, vastauksena tähän ylläolevaan esimerkkiin.
Juupa, onko oikein omakohtaistakin kokemusta?
Ite tarviin joskus nukahtamislääkettä eli puolikkaan zopimoksin. Näitä ne vähän kattoo ettei muka tuu riippuvuuksia. Toimii kuin tauti ja elämä pelastettu jos jää illalla ajatukset pyörimään
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin lääkäri, en kirjoittaisi univaikeuksiin muuta kuin Ketipinoria.
Minä itse pyysin ketipinooria ja olen tyytyväinen käyttäjä. Jos kuolen 10 vuotta aiemmin, hyvä vain. Olen seurannut äitiäni, joka on 10 vuotta jo hortoillut muistosairaana paskaa syöden ja vaippoja kai ellen. Mieluummin kuolen aiemmin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttanut Mirtazapin actavis 15 mg ja otan vaan puolikkaan tai neljänneksen. Työterveyslääkäriltä. Mulla on pitkä työmatka autolla, olin ihan pökerryksissä aamuisin kun olin herännyt kahden aikaan. Illalla nukahdin ok mutta kolmen tunnin päästä heräsin enkä enää saanut nukuttua.
Kuinka monta tuntia nukuit lääkkeen avulla?
Nukun aamuun asti, n. 7 h, herätyskello sitten herättää. Ellei ole pakko herätä aikaisin, saatan nukkua jopa 9 tuntia. Se tunne on ihana kun aamulla ei väsytä, eikä ole pyörinyt sängyssä 4 tuntia odottaen kellon soittoa.
Kuinka nopeasti lääke alkaa vaikuttaa? Minullekin lääkäri ehdotti tuota Mirtazapinia.
Tunnin päästä
Minulle mirtsa vaikutti vain silloin kun piti herätä. Tuntui ettei herää millään kesti 5-6 tuntia herätä. Iltaisin siitä ei ollut mitään vaikutusta eikä aamullakaan jos valvoi koko yön. Vain nukkumisen jälkeen siitä ei meinannut herätä. Sillä ei ollut merkitystä nukkuiko tunnin vai monta tuntia. Sama saamarin väsymys. Ihan piip unilääke eikä se ole unilääke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin lääkäri, en kirjoittaisi univaikeuksiin muuta kuin Ketipinoria.
Minä itse pyysin ketipinooria ja olen tyytyväinen käyttäjä. Jos kuolen 10 vuotta aiemmin, hyvä vain. Olen seurannut äitiäni, joka on 10 vuotta jo hortoillut muistosairaana paskaa syöden ja vaippoja kai ellen. Mieluummin kuolen aiemmin
Ketiapiini aiheuttaa myös muistisairauksia, joten saa nähdä kumpi tavoittaa ensin, muistisairaus vai kuolema.
Kerran olen saanut purkin ketipinoria. Niin paha olo ja väsytti seuraavana päivänä että lopetin kokeilut. Parempi valvoa.
Imovanet on mietoja mutta tyhjää parempia. Jos niitä muutaman viikon syö putkeen niin yhtenä iltana voi olla sen jälkeen vaikeaa nukahtaa. Siinä on se hirveä riippuvuus josta hössötetään. Pienetkin tauot riittävät esim viikoittain. Lääkäriin vaikea päästä ja hirveä vaiva lähteä kerjäämään pikku paketteja jotka on kohta loppu. Sama valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor on maailman paras unilääke.
Tutkimuksissa on todettu, että Ketipinor vaikuttaa aamulla ajokykyyn. Joten kannattaa mennä aamulla bussilla töihin, mikäli ottaa illalla Ketipinoria.
On pysyttävä tiukkana ja vaadittava vaikka huutamalla ja uhkaamalla. Ainoa tehokas mikä auttaa on barbituraatti ja niitä ei lääkärit tuppaa määräämään millään.
Työterveyslääkäri voi määrätä, jos olet kärsinyt jo useamman kuukauden. Kannattaa pitää lomaa ja käydä vaikka kylpylässä hieronnoissa niin saat jotain pitoa vaivaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään neuroleptiä en halua kokeilla, jos se on siis lähes ainoa, mitä lääkärit tarjoaa. Pitänee vaan sinnitellä eläkeikään ja koittaa vaikka lyhentää työaikaa sitä ennen. Kiitos vastanneille,
Ap
Ketipinor on neurolepti. Mirtazapiini ja doksepiini ei.
Risperdon on myös neurolepti ja näitä kahta (ketipinor ja risperdon) lääkärit eniten määrää näiden vastausten perusteella. Olen ollut psykalla töissä yli 10v ja tiedän kyllä lääkkeistä,
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttanut Mirtazapin actavis 15 mg ja otan vaan puolikkaan tai neljänneksen. Työterveyslääkäriltä. Mulla on pitkä työmatka autolla, olin ihan pökerryksissä aamuisin kun olin herännyt kahden aikaan. Illalla nukahdin ok mutta kolmen tunnin päästä heräsin enkä enää saanut nukuttua.
Kuinka monta tuntia nukuit lääkkeen avulla?
Nukun aamuun asti, n. 7 h, herätyskello sitten herättää. Ellei ole pakko herätä aikaisin, saatan nukkua jopa 9 tuntia. Se tunne on ihana kun aamulla ei väsytä, eikä ole pyörinyt sängyssä 4 tuntia odottaen kellon soittoa.
Kuinka nopeasti lääke alkaa vaikuttaa? Minullekin lääkäri ehdotti tuota Mirtazapinia.
Oisko puolisen tuntia?
Sain armeijassa buranaa 3 x 800mg päivässä. Niistä tuli aivan järkyttävä väsymys. Nukuin yöllä kuin tukki ja päivälläkin väsytti.
Suomalaiset lääkärit on peloteltu jo vuosikaudet sitten aivan pilalle. Tässä maassa lääkärit pelkäävät määrätä mitä tahansa muuta kuin buranaa ja antibiootteja, joista niistäkin jälkimmäistä on alettu jo pelätä määrätä. Mutta jos potilaan tarvitsemalla lääkkeellä on edes pienikin mahdollisuus, että se voi aiheuttaa riippuvuutta tai joku narkki jossain nurkan takana on sitä joskus väärinkäyttänyt, niin mitään sellaista ei uskalleta Suomessa kirjoittaa. Unilääkkeet aiheuttavat riippuvuutta, joten kyllä niitä vaikeaa on saada, vaikka tarve olisi kuinka aito tahansa. Julkisella puolella ovat vielä extra-pelokkaita ja sieltä ei saa osin siksi koskaan apua mihinkään. Vaikka olisit juuri Ukrainan sodasta palannut, traumatisoitunut, täysin uneton ja molemmat jalat juuri amputoituna, niin turha kuvitella että Suomessa kirjoitettaisiin rauhoittavia, unilääkettä ja opiodipohjaista kipulääkettä. Ei missään nimessä. Paketti Burana 400mg kouraan, kehoitus miettiä iloisempia asioita jatkossa ja lopuksi kommentti, että "tuut sitten parin viikon päästä uudestaan jos vielä vaivaa, jookos?".
Itse olen saanut helpolla unilääkkeitä (zopinox). Olen ottanut jo pitkään 1/4 tabletin, jolla nukahdan hyvin. En ota ihan joka ilta, mutta usein kuitenkin. Annoskokoa ei ole tarvinnut kasvattaa. Minulla ei mikään lääke auta aamuheräilyyn. Nukun hyvin aamuun asti vain jos ei ole mitään stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketipinor on maailman paras unilääke.
Tutkimuksissa on todettu, että Ketipinor vaikuttaa aamulla ajokykyyn. Joten kannattaa mennä aamulla bussilla töihin, mikäli ottaa illalla Ketipinoria.
Mulle määrättiin Ketipinoria, vaikka olen ammatiltani autonkuljettaja! Ja olo oli kuin krapulassa kun heräsin aamulla ton lääkkeenoton jälkeen. Sitten kun vähän tutkin asiaa, niin sehän on just niinkuin täälläkin moni on kirjoittanut, ei ollenkaan mikään unilääke!
Vierailija kirjoitti:
On pysyttävä tiukkana ja vaadittava vaikka huutamalla ja uhkaamalla. Ainoa tehokas mikä auttaa on barbituraatti ja niitä ei lääkärit tuppaa määräämään millään.
Huutaminen ja uhkaaminen ym antaa jo vahvan viitteen riippuvuudesta. Joten eivät tuolla pelleilyllä varmasti reseptiä kirjoita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut helpolla unilääkkeitä (zopinox). Olen ottanut jo pitkään 1/4 tabletin, jolla nukahdan hyvin. En ota ihan joka ilta, mutta usein kuitenkin. Annoskokoa ei ole tarvinnut kasvattaa. Minulla ei mikään lääke auta aamuheräilyyn. Nukun hyvin aamuun asti vain jos ei ole mitään stressiä.
Ashwagandha voisi auttaa siihen stressiin ja saisit nukuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallat ajaa autoa mirtan jälkeen? Itse en voi syödä sitä työpäivinä järkyttävän pöhnän takia. Untakin on pakko saada ainakin 12 tuntia jos otan.
Ihmiset on erilaisia ja nämä lääkkeet vaikuttavat eri tavoin eri ihmisillä. 🙄
Eri
Ketipinor on neurolepti. Mirtazapiini ja doksepiini ei.