Määrääkö lääkärit unilääkkeitä miten "helposti"?
Oon sinnitellyt unettomuuden kanssa jo pitkään, ei auta hormonilaastarit tai mitkään muutkaan konstit. Valvon lähes aina aamuyöt ja väsyttää töissä, tietenkin.
Oon kuullut, ettei unilääkkeitä meinaa saada, onko näin? Ja mikä lääke edes auttaisi tuohon aamuyön valvomiseen? Jos teillä on kokemusta, niin kiitos, jos kerrotte.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttanut Mirtazapin actavis 15 mg ja otan vaan puolikkaan tai neljänneksen. Työterveyslääkäriltä. Mulla on pitkä työmatka autolla, olin ihan pökerryksissä aamuisin kun olin herännyt kahden aikaan. Illalla nukahdin ok mutta kolmen tunnin päästä heräsin enkä enää saanut nukuttua.
Kuinka monta tuntia nukuit lääkkeen avulla?
Nukun aamuun asti, n. 7 h, herätyskello sitten herättää. Ellei ole pakko herätä aikaisin, saatan nukkua jopa 9 tuntia. Se tunne on ihana kun aamulla ei väsytä, eikä ole pyörinyt sängyssä 4 tuntia odottaen kellon soittoa.
Vierailija kirjoitti:
"Oikeissa" unilääkkeissä on se ongelma, että niihin tulee toleranssi ja annostusta pitäisi koko ajan kasvattaa. Ei oikein toimi pitemmän päälle.
Ja se ei edes pidä paikkaansa. Mitään toleransseja tullut vuosienkaan käytössä. Ja joskus välipäiviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään määrätään Ketipinoria joka vaivaan eli kyllä saat helposti.
Hohhoijaa... Ei se ole mikään UNILÄÄKE.
Ei ole kukaan SELLAISTA väittänytkään. Sitä vain tyrkytetään unilääkkeeksi ja jopa vitutukseen. Kokeilehan.
Minä kokeilin 10 yötä annoksella 25mg. En meinannut uskoa silmiäni kun luin sen jälkeen mitä se lääke on. Kieltäydyin syömästä niitä enempää. Aivan järkyttävän haitallista lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
"Oikeissa" unilääkkeissä on se ongelma, että niihin tulee toleranssi ja annostusta pitäisi koko ajan kasvattaa. Ei oikein toimi pitemmän päälle.
Ei pidä paikkansa. Mulla vuosia mennyt tenox samalla annostuksella. Joskus harvoin otan kaksi jos mieli on illalla ihan sekaisin.
Ketipinoria ja Mirzapinia melkein tyrkytetään jos on unionngelmia. Paremmin toimii ns. rauhoittaviin kuuluvat. Kyllä niitäkin saa jos osaa pyytää. Mietoja sellaisia. Olen huomannut että mieslääkärit myöntää niitä herkemmin.
Melatoninia kannattaa kokeilla. Itselläni se ei tosin auttanut. Nukahdin helposti, mutta heräilin pitkin öitä ja näin painajaismaisia unia. Unikin oli tosi kevyttä.
Ketistä tehty tutkimuksia, sitä unettomuuteen syövät kuolee vähintään kymmenen vuotta aikaisemmin. Mun virolainen lääkäri joka opiskellut huippuyliopistossa sanoo ettei ketiä suositella enää missään unettomuteen. Mutta Suomen lääkärithän tietää, kun muuten voi tulla riippuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttanut Mirtazapin actavis 15 mg ja otan vaan puolikkaan tai neljänneksen. Työterveyslääkäriltä. Mulla on pitkä työmatka autolla, olin ihan pökerryksissä aamuisin kun olin herännyt kahden aikaan. Illalla nukahdin ok mutta kolmen tunnin päästä heräsin enkä enää saanut nukuttua.
Nukun aamuun asti, n. 7 h, herätyskello sitten herättää. Ellei ole pakko herätä aikaisin, saatan nukkua jopa 9 tuntia. Se tunne on ihana kun aamulla ei väsytä, eikä ole pyörinyt sängyssä 4 tuntia odottaen kellon soittoa.
Kuinka nopeasti lääke alkaa vaikuttaa? Minullekin lääkäri ehdotti tuota Mirtazapinia.
Melatoonista ei paljoa ole apua.Aina puhutaan siitä toleranssista ja jopa riippuvuudesta. En minä ainakaan ole tullut riippuvaiseksi mistään lääkkeestä.
Minulla on käytössä Doxepin, sain työterveydestä. Myös masennuslääke, jota pienenä annoksena käytetään univaikeuksiin. Itselleni ainakin sopii, ei anna nuijanukutusta, mutta antaa unen yöksi, eikä aamulla ole tokkuraisuutta. Aiemmin oli Mirtazapin, joka kyllä nukutti, mutta nukutti vielä pitkälle seuraavaankin päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kukaan SELLAISTA väittänytkään. Sitä vain tyrkytetään unilääkkeeksi ja jopa vitutukseen. Kokeilehan.
Minä kokeilin 10 yötä annoksella 25mg. En meinannut uskoa silmiäni kun luin sen jälkeen mitä se lääke on. Kieltäydyin syömästä niitä enempää. Aivan järkyttävän haitallista lääkettä.
Pahoista pitkäaikaisvaikutuksista olen itsekin lukenut. Mulla oli Ketipinorin kanssa pää sekaisin yöt ja päivät. Yöt katselin ahdistavia, tosi realistisen tuntoisia unia, joissa asunnon ovi oli ulos asti auki ja kotonani kulki tuntemattomia ihmisiä, tai kaikkialla oli sirpaleita kun olin itse muka riehunut ja hajottanut siellä kaiken. En yhtään tiennyt olinko unessa vai valveilla. Päivällä olin aivan zombie ja ihmettelen ettei minua lähetetty huumetesteihin, koska töistä ei meinannut tulla mitään ja varmaan suukin roikkui auki. Lopetin lääkkeen virtsattuani yöllä sänkyyni. Pari viikkoa sitten meni niin että tuntui etten nukkunut silmällistäkään, mutta onneksi uni sitten normalisoitui. Olin hyvin tyytyväinen entisiin huonoihin uniini tuon helvetin jälkeen.
Mitään neuroleptiä en halua kokeilla, jos se on siis lähes ainoa, mitä lääkärit tarjoaa. Pitänee vaan sinnitellä eläkeikään ja koittaa vaikka lyhentää työaikaa sitä ennen. Kiitos vastanneille,
Ap
Mulla meni 16 vuotta.
Tsemppiä yritykseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallat ajaa autoa mirtan jälkeen? Itse en voi syödä sitä työpäivinä järkyttävän pöhnän takia. Untakin on pakko saada ainakin 12 tuntia jos otan.
Jos olisin lääkäri, en kirjoittaisi univaikeuksiin muuta kuin Ketipinoria.
Mulla tulee Ketipinorista ja Mirtazapinista aina sellainen tukehtumisen tunne aluksi, tuntuu, että kurkkua kuristaa. Kamalia lääkkeitä. Ketipinor on hyvin yleinen lääke skitsofreniaa sairastavilla 25mg:sta ylöspäin. Joskus tätä määrätään myös rauhoittamaan, mikä on vähän ristiriitaista, kun Ketipinor aiheuttaa myös monelle aggressiivisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti lääke alkaa vaikuttaa? Minullekin lääkäri ehdotti tuota Mirtazapinia.
Tunnin päästä ottamisen jälkeen on ainakin itse saanut pistää päätä tyynyyn, ettei sammu pystyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Virallisesti ne onkin tarkoitettu maksimissaan parin viikon käyttöön. Ketipinorista olen kuullut joiltakuilta myös hyviä kokemuksia, mutta itselleni sopi niin huonosti etten koskisi pitkällä tikullakaan. Siihen kehittyi minulla myös toleranssi todella pian.
Myös allergialääke Atarax on tarkoitettu max 2vko käyttöön. Ei ole siis pelkästään unilääkkeiden ongelma tuo parin viikon raja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tuollaisia määrätä jota syödään jossain hullujen huoneella. Eihän ne ole haitattomia. Ei mulla ole mitään psykooseja enkä tarvitse lääkkeitä jotka latistaa oloa ja väsyttää jälkikäteen. En noita ota.
Kyllä väitit. Kysymys oli: "
Määrääkö lääkärit unilääkkeitä miten "helposti"?" Ja sinä vastasit, että kyllä saa helposti viitaten ketipinorin. 🤦🏻
Ja jätän kokeilut väliin, kiitos. Ei näytä sullakaan tuo mitenkään positiivisesti vaikuttavan... ainakaan aivojen käyttöön 😅.