Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kummiudesta kieltäytyä? Olen lapseton ja masentunut asian takia

Vierailija
13.10.2024 |

Voinko kieltäytyä? Oma kapsettomuuskriisini on pahasti päällä ja ystäväni pyysi minua lapsensa kummiksi. Käyn terapiassa masennuksen ja ahdistuksen takia. Ne linkittyvät myös siihen, että en voi tulla äidiksi. Lapsettomuuden taustalla on gynekologinen sairaus. Tuntuu, että olen paha ihminen, jos en pystyisi olemaan ystäväni tukena tällä tavoin. Mutta vauvan hoitaminen ja huomioiminen on nyt vaan liikaa. Pidättelen kyyneleitä jo kaupungillakin, jos nään raskaana olevan tai pienen vauvan. 

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius on suvussani korkeintaan sellainen asia, että tavan vuoksi pyydetään ihmisiä kummeiksi. Varmaan siksikin ettei kukaan ihmettele, l. kyseessä on lähinnä hyvä tapa.

Joululahjoja ostellaan silloin kun kummilapsi on pieni. Siinä kaikki.

Itselläni on epämääräinen käsitys, että kummin pitää antaa kummilapselle kristillinen kasvatus.

Joten ostin rippilahjaksi Psalmit.

Vierailija
22/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisista kommenteista!

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Mitenkäs kaverisi on ollut sinun tukenasi?

Vierailija
24/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on vastaava tilanne kuin sinulla, ja pyysin häntä silti kummiksi. Hän suostui, mutten odottanut häneltä mitään. Näen itsekin, ettei hän halua puhua vauvajutuista, ja se on ok. Ehkä hänelle ja kummilapselle syntyy suhde joskus myöhemmin, mutta jos ei, niin sille ei mahda mitään.

Vierailija
25/28 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Mitenkäs kaverisi on ollut sinun tukenasi?

Tuimme toisiamme silloin kun kumpikaan meistä ei vielä ollut raskaana, mutta nyt tuki on kadonnut. Ymmärrän kyllä, että hän on kiireinen vauvan kanssa. 

Ap

Vierailija
26/28 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että asia on nyt kipeä, mutta uskotko olevan mahdollista, että myöhemmin olisit läheisessä suhteesta kummilapseen ja että se silloin tuntuisi hyvältä ratkaisulta? Itse olen lapseton, ja äärimmäisen onnellinen kummilapsistani. Tilanteeni on toki täysin eri kuin sinulla. 

Vierailija
27/28 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako koko kummiudesta kieltäytyä, jos juuri tällä hetkellä tuntuu pahalta? En usko, että loppuelämän lapsiperheiden välttely onnistuu kovinkaan hyvin. Kummilapset voivat muodostua hyvinkin rakkaiksi.

Itselläni kummini eivät olleet missään tekemisissä kanssani muutamaa kyläilyä lukuunottamatta, niin siltä pohjalta ajattelisin, että parempi kieltäytyä jos kummius ei tunnu hyvältä ajatukselta.  

Vierailija
28/28 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa kirkosta, niin asia on ratkaistu.

Tai kerro kaverille, ettet koe nyt kummiutta itsellesi sopivaksi