Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko kummiudesta kieltäytyä? Olen lapseton ja masentunut asian takia

Vierailija
13.10.2024 |

Voinko kieltäytyä? Oma kapsettomuuskriisini on pahasti päällä ja ystäväni pyysi minua lapsensa kummiksi. Käyn terapiassa masennuksen ja ahdistuksen takia. Ne linkittyvät myös siihen, että en voi tulla äidiksi. Lapsettomuuden taustalla on gynekologinen sairaus. Tuntuu, että olen paha ihminen, jos en pystyisi olemaan ystäväni tukena tällä tavoin. Mutta vauvan hoitaminen ja huomioiminen on nyt vaan liikaa. Pidättelen kyyneleitä jo kaupungillakin, jos nään raskaana olevan tai pienen vauvan. 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai terapiakunnossa oleva henkilö voi kummi ollakaan.

Vierailija
2/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Itse olen kieltäytyny 3 kertaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius ei ole pakko. 

Vierailija
4/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan rauhassa.

Vierailija
5/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako koko kummiudesta kieltäytyä, jos juuri tällä hetkellä tuntuu pahalta? En usko, että loppuelämän lapsiperheiden välttely onnistuu kovinkaan hyvin. Kummilapset voivat muodostua hyvinkin rakkaiksi.

Vierailija
6/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut kirkosta, niin on saanut olla rauhassa kummipyynnöiltä.

Vierailija
7/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltäytyä. Tosin kummius ei velvoita olemaan apuna tai tukena vauva-arjessa.

Minä sain seurakunnalta ohjeen kummin tehtäviin. Siinä luki mm. "Ole lapselle aikuinen, ole ihmiselle ihminen."

Itselleni ensimmäinen kummilapsi oli melkein kuin oma lapsi. Olin silloin lapseton sinkku, ja vauvakuumeinen, kun kummilapseni syntyi. Ystäväni antoi minun hoitaa vauvaansa aika paljon, mutta ei velvoittanut minua siihen.

Vierailija
8/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin kieltäydyt, jos et hommaan halua ruveta. Ei siihen edes tarvitse mitään selitystä.

Vierailija
9/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä heitä juttelemaan irl ja kerro. Pääsette ehkä parempaan lopputulokseen.

Masennus on väliaikaista, muista se.

Vierailija
10/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pakko on ryhtyä kummiksi. On pakko myös syödä hernekeittoa torstaisin.

Mites näin tyhmiä kyselet?

Vierailija
11/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummius ei myöskään välttämättä tarkoita sitä, että sinun pitää olla läsnä vauva-arjessa. Voit olla etäisempi kummi kunnes saat oman surusi käsiteltyä.

Vierailija
12/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele ystäväsi kanssa siitä, mitä hän odottaa lapsensa kummilta, ja mitkä ovat sinun resurssisi toimia kummina nyt, ja myöhemmin, lapsen kasvaessa. Jos hänelle riittää, että kummi on vain "nimi paperissa", jotta kasteen voi suorittaa, on tilanne ihan eri kuin silloin, jos ystäväsi odottaa kummilta aktiivista osallistumista lapsen elämään.

Vierailija
13/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan pakko on ryhtyä kummiksi. On pakko myös syödä hernekeittoa torstaisin.

Mites näin tyhmiä kyselet?

Et vissiin oo törmännyt siihen ajatusmalliin että kummius on kunnia josta ei saa kieltäytyä. Sillälailla moni ajattelee. 

Vierailija
14/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietenkin voi kieltäytyä eikä tarvitse perustella

Vierailija
15/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika etäinen tuttava taitaa olla muutenkin kyseessä jos et voi vaan yksinkertaisesti selittää asiaa hänelle. Miksi pitäisi ikinä ruveta jonkun hyvänpäiväntutun muksun kummiksi?

Vierailija
16/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse (jos olisi pakko) luultavasti joka tapauksessa vähän etäisempi kummi, mutta ystäväni ehdotti, että olisin myös mukana vauvan hoidossa ja heidän arjessa. Joten siksi laitoin siitä aloitukseen. Meillä oli kummiudesta jo puhetta ja vastasin myöntävästi, mutta koko ajatus on alkanut tuntumaan ahdistavalta lapsen synnyttyä.  

Ap

Vierailija
17/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ItSe ilmoitin kummipojalleni, että en ole enää kummisi. Tämä henkilö oli jo aikuinen mies ja räksytti minulle kuin pahainen kakara.

Ei ole kotoaan saanut mitään käytöstapoja.

Toinen kummipoikani sen sijaan on äärimmäisen fiksu.

Vierailija
18/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etedes kelpaisi kummiksi joten asiassa ei pitäisi olla mitään miettimistä.

Vierailija
19/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo ystävä kun ei ymmärrä sun tilannetta näköjään yhtään.

Vierailija
20/28 |
13.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustele ystäväsi kanssa siitä, mitä hän odottaa lapsensa kummilta, ja mitkä ovat sinun resurssisi toimia kummina nyt, ja myöhemmin, lapsen kasvaessa. Jos hänelle riittää, että kummi on vain "nimi paperissa", jotta kasteen voi suorittaa, on tilanne ihan eri kuin silloin, jos ystäväsi odottaa kummilta aktiivista osallistumista lapsen elämään.

Keskustelu ei hyödytä. Kaikki sanovat etteivät odota mitään, ja saat olla sellainen kummi kuin haluat.

Ahneus kasvaa pikkuhiljaa, kummiksi suostunut huomaa olevansa piian ja lahja-automaatin risteytys. Ihmisuhde kieroutuu epätasapainoiseksi hyötymissuhteeksi. Lopulta se on vain katkaistava. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän