Saanko ottaa vuokra-asuntoon siskoni 3 kuukaudeksi asumaan?
Kommentit (50)
Mikään laki ei velvoita ilmoittamaan vuokranantajalle. Toki vesimaksu on tarvittaessa maksettava.
Itse en ole ilmoittanut aikuisen lapsen asumisesta luonani. Vesimaksu tasataan mittarilla, joten silläkään ei merkitystä. Mitään asumistukea en saa. Muuttoilmoitus dvv: lle on tehty.
Onko sisko asunnoton tuona aikana? Tekeekö osoitteenmuutoksen luoksesi, meinaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikään laki ei velvoita ilmoittamaan vuokranantajalle. Toki vesimaksu on tarvittaessa maksettava.
Itse en ole ilmoittanut aikuisen lapsen asumisesta luonani. Vesimaksu tasataan mittarilla, joten silläkään ei merkitystä. Mitään asumistukea en saa. Muuttoilmoitus dvv: lle on tehty.
Ongelmaksi tuo muodostuu ehkä jos kyseessä tukia saava perhe joka katsotaan ruokakunnaksi.
Pitää ilmoittaa 3kkei ole enää mikään vierailu
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ulkomailtakin saa matkustaa suomeen 3kk ajaksi ja se on turistivierailu
Jouduin asumaan siskon luona kuukausia, mutta siitä on jo aikaa. Hän ei ilmoittanut siitä, kun se oli kaupungin asunto. Hän asui osan aikaa avosiipan luona.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa nimenomaan laki velvoittaa kertomaan vuokranantajalle. Olet rikollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa nimenomaan laki velvoittaa kertomaan vuokranantajalle. Olet rikollinen.
Ei tarvi, mutta dvv:lle pitää olla ilmoitus.
Mun sisko ainakin asui just ton kolmisen kk äidin luona, kun äiti oli niin huonossa kunnossa ja tarvitsi hoitajaa, ennen kuin sitten äiti lähti kotoaan viimeisen kerran. Ei kysytty keltään. Eikä ketään se näyttänyt kiinnostavan. Muutenkin siellä laukattiin vuosia jo ennen sitä, kun äiti eli niin hurjan pitkään. Pakkohan siellä oli vähän väliä jonkun olla. Toinen sisko vietti öitäkin siellä monet kerrat, kun tuli pitkästä matkasta. Oli välillä viikonkin.
Siinä tuli jo naapuritkin tutuksi, osa niistä vaihtuikin usein kun oli kunnan vuokratalo. Ei ne ihmiset siitä sillä lailla kiinnostuneet vaikka meitä siinä usein näkivät.
Silloin kun äiti oli vielä nuori ja terve ja isäkin vielä eli, niin olin yhdessä ulkomaan hommassa mukana 2 kk ja mun lapsi oli sen ajan mun vanhemmilla. Ei kukaan kysellyt mitään eikä tullut mieleenkään soittaa kuntaan ja kysyä mitään itsekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin. Toki, jos saa asumistukea niin silloin on kyseenalaista, mutta muuten saa ottaa asumaan kenet vain.
Miten jonkun vierailu vaikuttaa asumistukeen??
Ei mitenkään vaikuta. Kun sisko ei ole siellä kirjoilla .
Nykyään on pakko olla jossain kirjoilla.
No voihan tällä sisarella olla asunto muualla mutta asuisi vaikka kurssin tms takia lyhyesti ap:n luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mikähän on rangaistus, jos käyn ilmiantamassa itseni?
Pitäisi ilmoittaa. Isännöintiin. On kokemusta että naapuri soitti ja kertoi että asunnossa asuu joku muukin. Vesimaksu perittiin kahdelta henkilöltä siltä ajalta. Pyykkitupaa ja saunaa ei saa käyttää kun asunnon virallinen vuokralainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa tietenkin. Toki, jos saa asumistukea niin silloin on kyseenalaista, mutta muuten saa ottaa asumaan kenet vain.
Miten jonkun vierailu vaikuttaa asumistukeen??
Jos sisko (tai joku muu) asuu esimerkiksi työhön tai opiskeluun liittyvän kurssin takia, mutta hänellä on vakinainen asunto muualla, muuttoilmoitusta DVV:lle ei tarvita, koska kyseessä on tilapäinen asuminen eikä muutto.
Mutta jos otat asumisesta häneltä vuokraa, pitää siitä ilmoittaa asumistuen myöntäjälle eli Kelalle. Siinä tapauksessa hänet katsotaan alivuokralaiseksesi, jonka kanssa tekemäsi vuokrasopimus on hänen ja päävuokralaisen eli sinun välinen, jolloin asia ei kuulu vuokranantajalle, ellei hän ole erikseen kieltänyt alivuokrausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin irtisanoisin vuokrasopimuksesi. Vuokrasopimukseen on kirjattu vuokralaisen tiedot. Ilman vuokranantajan lupaa asuntoon ei ole lupa muuttaa kenenkään muun kuin vuokrasopimuksessa mainitun / mainittujen henkilöiden. Vuokralaisella ei myöskään ole oikeutta ottaa asuntoon lemmikkieläimiä ilman lupaa. Eikä alivuokrata asuntoani, vaikka lähtisi esimerkiksi kesäajaksi kotipaikkakunnalleen töihin.
Käsittääkseni vuokranantajalla on oikeus tietää pidempiaikaisista asukkaista. Voi myös vaikuttaa vesi- tms. maksuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ulkomailtakin saa matkustaa suomeen 3kk ajaksi ja se on turistivierailu
Sekin tiukentuu:
When the system is up and running, visa-exempt travellers from third countries will need to apply for an ETIAS. Put simply, if you are travelling to the EU for a short stay and are not a citizen of an EU or Schengen country, then you will need an ETIAS.
https://www.abta.com upcoming-c...
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi ilmoittaa. Isännöintiin. On kokemusta että naapuri soitti ja kertoi että asunnossa asuu joku muukin. Vesimaksu perittiin kahdelta henkilöltä siltä ajalta. Pyykkitupaa ja saunaa ei saa käyttää kun asunnon virallinen vuokralainen.
Pyykkituvan ja saunan käyttöoikeudesta päättää taloyhtiö. Jos jokin maksuista on henkilölukuun sidottu, on tietysti petos, jos käyttäjiä on enemmän kuin mistä maksetaan. Monet taloyhtiöt sallivat esimerkiksi omalla vuorolla kylävieraidenkin saunottamisen, kunhan niiltä kerroilta maksetaan poikkeavista henkilömääristä syntyvä erotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin irtisanoisin vuokrasopimuksesi. Vuokrasopimukseen on kirjattu vuokralaisen tiedot. Ilman vuokranantajan lupaa asuntoon ei ole lupa muuttaa kenenkään muun kuin vuokrasopimuksessa mainitun / mainittujen henkilöiden. Vuokralaisella ei myöskään ole oikeutta ottaa asuntoon lemmikkieläimiä ilma
Alivuokrata saa (alle 50% asunnosta), jälleenvuokraamiseen tarvitaan lupa.
Vuokraisäntäni sanoi, ettei tarvitse ilmoitella mihinkään. Puolisoni oleilee luonani noin 2 kk kerrallaan, pari kolme krt vuosi. Vesilaskua sitten maksan vuosittain sen, mitä menee yli normi oman kkveloituksen. Tuo vesilasku on varmaan se, mitä taloyhtiöissä kytätään.