Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyläily ja hajusteet, kaveri suuttui viestistäni

Vierailija
13.10.2024 |

Kaveri sai vauvan pari kuukautta sitten. Nyt viikko sitten olisi ollut tarkoitus että menen ensi kertaa katsomaan heitä heidän kotiinsa. Kaveri laittoi viestissä toiveen, että ei olisi vahvoja hajusteita. Vastasin siihen että totta kai, jätän ilman muuta hajuvedet laittamatta. Perään tuli sitten uusi viesti, että vaatteet tulisi olla pestynä hajusteettomalla pyykkiaineella.

Tähän vastasin ymmärtäväni, että kyse on heidän kodistaan ja kunnioitan toivetta, mutta en hanki erillistä pyykkiainetta kyläilyä varten. Että tilanteen ollessa tämä en ikävä kyllä voi tulla kylään, mutta että nähdään sitten jos kaveri haluaa nähdä jossain sopivassa paikassa muutoin. Ja tarkoitin tätä aidosti, koska ymmärrän hajusteherkkyydet, mutta tässä menee itselläni se raja. Jätän huuhteluaineet ja parfyymit laittamatta, mutta pyykkiaineet on mitä on.

Kaveri ei enää tähän viestiin vastannut mitään. Viikkoon ei ole mitään viestittänyt. Harmittaa tilanne, enkä tiedä pitäisikö jatkaa muilla aiheilla niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. 

Kommentit (130)

Vierailija
101/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kantasi. Mitä sitä näkemään vaivaa toisten sairauksien vuoksi. Kyllähän näitä ihmisiä on. Sitten on toisaalta heitäkin, joille ei ole ongelmaa maksaa 2€ pyykkipulverista, pyöräyttää vaatekerta 1-5 kertaa ( Kerta ei yleensä riitä poistamaan hajusteellisten pesuaineiden tuoksujäämiä), käytönnössä siis painaa vain nappeja uudelleen, pukeutua siihen vaatekertaan ja nähdä kaveri.

Ihan järjetöntä energiantuhlausta, haloo nyt.

Toi oli kyllä harhaisuuden huippu. Ihan 5 turhaa koneellista jonkun tuoksuhysteerikon takia. 

Vierailija
102/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ois trolli. En ymmärrä noita hajustettuja pesuaineita. Erehdyin ostamaan yhden kerran, voi hemmetti koko huusholli haisi sille kukkaistuoksulle. Kamalia aineita. 

Kysymys teille, joiden mielestä jo pyykinpesuaineiden haju on sietämätön (muista hajusteista puhumattakaan): Pystyttekö te lainkaan käymään ulkomailla? Jos käytte, miten te selviätte reissuista?

Kysyn tätä ihan aidosta uteliaisuudesta, kun Suomi kuitenkin on yksi maailman hajusteettomimmista maista. Lähes kaikkialla muualla pyykinpesuaineetkin ovat voimakkaammin hajustettuja.

Näinpä. Hajusteilla lutrataan esimerkiksi keski-euroopassa ihan huolella, USA:ssa vielä enemmän. Lähi-idässä tai afrikassa en ole käynyt mutta sieltä tulevat ihmiset haistaa usein jo "nurkan takaa".

Ainakin itäisessä Euroopassa vaatekaupoissakin suihkutetaan ilmaan isosta tuutista jotain hirvittävää löyhkää. Toki sen hetken kestää. Monesti nuo idän ja afrikan tuoksut on kauheita ja vahvoja, esim mausteet, kukat yrtit yms. Ne ei ehkä ärsytä niin paljon kuin nuo kemikaalit vaikka pahalta haiseekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ois trolli. En ymmärrä noita hajustettuja pesuaineita. Erehdyin ostamaan yhden kerran, voi hemmetti koko huusholli haisi sille kukkaistuoksulle. Kamalia aineita. 

Kysymys teille, joiden mielestä jo pyykinpesuaineiden haju on sietämätön (muista hajusteista puhumattakaan): Pystyttekö te lainkaan käymään ulkomailla? Jos käytte, miten te selviätte reissuista?

Kysyn tätä ihan aidosta uteliaisuudesta, kun Suomi kuitenkin on yksi maailman hajusteettomimmista maista. Lähes kaikkialla muualla pyykinpesuaineetkin ovat voimakkaammin hajustettuja.

Näinpä. Hajusteilla lutrataan esimerkiksi keski-euroopassa ihan huolella, USA:ssa vielä enemmän. Lähi-idässä tai afrikassa en ole käynyt mutta sieltä tulevat ihmiset haistaa usein

Ainakin itäisessä Euroopassa vaatekaupoissakin suihkutetaan ilmaan isosta tuutista jotain hirvittävää löyhkää. Toki sen hetken kestää. Monesti nuo idän ja afrikan tuoksut on kauheita ja vahvoja, esim mausteet, kukat yrtit yms. Ne ei ehkä ärsytä niin paljon kuin nuo kemikaalit vaikka pahalta haiseekin.

Annas kun arvaan, sulla on kymmeniä "ruokayliherkkyyksiä". 

Vierailija
104/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sellaisia ihmisiä jotka haisevat niin vahvasti pyykiltä että minua ahdistaa. Sitä ei haisevat tietenkään itse tajua, mutta ahdistaa eri tavalla kuin vaikkapa hienhaju. Erään työkaverin kanssa en voi jutella kauaa tästä syystä koska haisee mertrien päähän. Eräs ystäväni taas oli kylässä, ja sohva haisi pitkään siitä kohti missä hän oli istunut. 

Olisi siten parempi tavata jossain isommassa tilassa kuten kahvilassa.

Luulen että osa vain laittaa pesuainetta liikaa? Itse käytän hajusteetonta maltillisesti ja joudun laittamaan lisähuuhtelun tai muuten en pysty pitämään vaatteita kun kutisevat. Jonkinlainen allergia varmaan kyseessä, ja tädillä sekä vaarilla myös ollut vastaavaa joten herkistymistaipumus lienee perinnöllistä.

Ahdistaa.

Siinähän se tuli, "mutku mua niin ahistaa". 

Niin. Ei ole mukava tunne kun tuntuu ettei saa happea. En osaa sanoa biologista ilmiötä allergian taustalla.

Vierailija
105/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti et vaan enää itse huomaa miten haiset. Muistan kun eräs sukulainen kävi katsomassa vauvaa ja piti tätä sylissä. Vauvan vaatteisiin tarttui järkyttävä huuhteluaineen löyhkä. Oli pakko vaihtaa kaikki vauvan vaatteet kun en pystynyt imettämään siinä hajussa, puhumattakaan että se olisi vauvalle hyväksi. 

no tämä nyt on vain joku umpisuomalainen ongelma. rentoutukaa vähän. huvittavaa.

Vierailija
106/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Hajusteilla lutrataan esimerkiksi keski-euroopassa ihan huolella, USA:ssa vielä enemmän. Lähi-idässä tai afrikassa en ole

Ei, minulla ei ole mitään tuoksu- tai ruokayliherkkyyksiä tai allergioita. Miten se liittyy mihinkään?

Vierailija
107/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Hajusteilla lutrataan esimerkiksi keski-euroopassa ihan huolella, USA:ssa v

Ei, minulla ei ole mitään tuoksu- tai ruokayliherkkyyksiä tai allergioita. Miten se liittyy mihinkään?

Jos mausteet ja yrtit tuoksuvat kauhealta, niin silloin ei voi paljoa mitään syödäkään. Jos ei ole tuoksuallergiaa, niin mitä sitä sitten mistään tuoksuista valittamaan. 

Vierailija
108/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä. Hajusteilla lutrataan e

Mitä selität. Kyllähän esim somalien kokkailut haisee kammottavilta, mutta en minä niitä syö. Saahan esim kauppojen tuoksuista keskustella ilman että se on valittamista. Haiseehan esim sinun pas kasi pahalta mutta et ole allerginen sille. Sinulla on nyt vähän herkkä aamu, käy vaikka kävelyllä.

Vierailija
109/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hajusteyliherkät ovat samanlaisia ihmisiä. Sellaisia hiljaisia hissukoita tai jos kovaäänisiä niin ovat sellaisia tietynlaisia urpoja. Koulussa eivät olleet suosittuja, menivät kastiin Omituiset. Jotain aivokemiaa se on, että tietynlaisilla ihmisillä on hajusteyliherkkyyttä. Vai oletteko useinkin tavanneet likaisen raksaduunarin, joka ei kestä jotain tuoksuja? Sitähän minäkin.

Vierailija
110/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sellaisia ihmisiä jotka haisevat niin vahvasti pyykiltä että minua ahdistaa. Sitä ei haisevat tietenkään itse tajua, mutta ahdistaa eri tavalla kuin vaikkapa hienhaju. Erään työkaverin kanssa en voi jutella kauaa tästä syystä koska haisee mertrien päähän. Eräs ystäväni taas oli kylässä, ja sohva haisi pitkään siitä kohti missä hän oli istunut. 

Luulen että osa vain laittaa pesuainetta liikaa? Itse käytän hajusteetonta maltillisesti ja joudun laittamaan lisähuuhtelun tai muuten en pysty pitämään vaatteita kun kutisevat. Jonkinlainen allergia varmaan kyseessä, ja tädillä sekä vaarilla myös ollut vastaavaa joten herkistymistaipumus lienee perinnöllistä.

Ahdistaa.

Siinähän se tuli, "mutku mua niin ahistaa". 

Niin. Ei ole mukava tunne kun tuntuu ettei saa happea. En osaa sanoa biologista ilmiötä allergian taustalla.

Astma kannattaa tutkituttaa, siinä menee röörit tukkoon. 

Vierailija
111/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin ihan samaa. Suomessa on todella vähän mitään hajusteita missään muuhun maailmaan verrattuna. Esim. Espanjassa on ollut jopa hajustettua vessapaperia. Ja miten ihmeessä kykenette kulkemaan julkisilla isommissa kaupungeissa, joissa on paljon ulkomaalai

Olen asunut Itä-Afrikassa, ei ihmisillä ollut hajuvesiä. Busseissa haisee lähinnä se paikallisten käyttämä hiusöljy ja toreilla ja kuppiloissa mausteet. Olen herkistynyt ensijaisesti liimoille etenkin muovimattojen liimoille, ei mua mikään kaneli tai neilikka saa oireilemaan.

Vierailija
112/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oikeastaan tarkoitin fysiologista ilmiötä, onko sama kuin astmassa, että menee pillit tukkoon vai onko muuta, en tiedä. Biologinen syy on varmaan ihan looginen, että ihmisen on syytä reagoida voimakkaisiin hajuihin, ja joillain se vain menee yli. Minulla on muutenkin tarkka hajuaisti niin hyvässä kuin pahassakin.

Jos joskus olette haistaneet miltä haisee kun jollain haisee hengitys tosi pahalta, eikä pääse karkuun, niin yhtä älköttävältä haisee minun nenään ne pyykinpesuaineet.

Thaimaasta muistan laventelin hajun. Se haisi joka paikassa, mutta ei ollut niin paha kuin nämä pesuaineet, vaikka oli voimakas. Samoin siellä haisi viemärit, mutta sekin sellainen paha haju jonka pysyi sietämään. Ehkä ne on tietyt kemikaalit mihin reagoin pahemmin. Miesten dödöt ja pyykinpesuaineet ovat kärjessä. 

Vierailija
113/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nbs

Mitä selität. Kyllähän esim somalien kokkailut haisee kammottavilta, mutta en minä niitä syö. Saahan esim kauppojen tuoksuista keskustella ilman että se on valittamista. Haiseehan esim sinun pas kasi pahalta mutta et ole allerginen sille. Sinulla on nyt vähän herkkä aamu, käy vaikka kävelyllä.

Minä en nyt taida olla se, jolla on herkkä aamu. Nauti rauhassa naapureittesi kokkailuista. 

Vierailija
114/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ei osaa annostella niitä aineitä. Esim 40 ml tarkoittaa samaa että kaadetaan ihan reilulla ranteella. Suomessa on pääsääntöisesti pehmeä vesi, joten vähempikin riittää. Saa toki käyttää enemmänkin mutta mitään hyötyä siitä ei ole.

Vierailija
115/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hajusteyliherkät ovat samanlaisia ihmisiä. Sellaisia hiljaisia hissukoita tai jos kovaäänisiä niin ovat sellaisia tietynlaisia urpoja. Koulussa eivät olleet suosittuja, menivät kastiin Omituiset. Jotain aivokemiaa se on, että tietynlaisilla ihmisillä on hajusteyliherkkyyttä. Vai oletteko useinkin tavanneet likaisen raksaduunarin, joka ei kestä jotain tuoksuja? Sitähän minäkin.

Käytkö useinkin haistelemassa raksaduunareita?

Vierailija
116/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: n kohdalla olisi riittänyt etikkahuuhtelu vaatteelle, joka haisee hajustekemikaalille. Voit kokeilla ensi kerralla. Riittää ehkä jopa kun laitat huuhteluainelokeroon lorauksen etikkaa hajusteliemen sijasta.

Vierailija
117/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyn tätä ihan aidosta uteliaisuudesta, kun Suomi kuitenkin on yksi maailman hajusteettomimmista maista. Lähes kaikkialla muualla pyykinpesuaineetkin ovat voima

Asun omakotitalossa. Yrität nyt vaan ihan periaatteesta haastaa riitaa jonkun kanssa.

Vierailija
118/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö useinkin haistelemassa raksaduunareita?

Miksi niitä pitäisi haistella? Eihän tuossa sanota mitään siitä, että miltä ne itse haisevat.

Vierailija
119/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa.

Mulla on ollut astma noin 10 vuotta, eikä mene mistään hajusteista röörit tukkoon. Kotona on myös 2 kissaa ja nukkamatot. Riittää, kun imuroi huolellisesti useamman kerran viikossa ja lakkaa "ahdistumasta" muiden ihmisten pyykkiaineista,

Vierailija
120/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa.

Mulla on ollut astma noin 10 vuotta, eikä mene mistään hajusteista röörit tukkoon. Kotona on myös 2 kissaa ja nukkamatot. Riittää, kun imuroi huolellis

Joillakin menee röörit tukkoon. Ei kaikki oireile samalla tavalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi