Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyläily ja hajusteet, kaveri suuttui viestistäni

Vierailija
13.10.2024 |

Kaveri sai vauvan pari kuukautta sitten. Nyt viikko sitten olisi ollut tarkoitus että menen ensi kertaa katsomaan heitä heidän kotiinsa. Kaveri laittoi viestissä toiveen, että ei olisi vahvoja hajusteita. Vastasin siihen että totta kai, jätän ilman muuta hajuvedet laittamatta. Perään tuli sitten uusi viesti, että vaatteet tulisi olla pestynä hajusteettomalla pyykkiaineella.

Tähän vastasin ymmärtäväni, että kyse on heidän kodistaan ja kunnioitan toivetta, mutta en hanki erillistä pyykkiainetta kyläilyä varten. Että tilanteen ollessa tämä en ikävä kyllä voi tulla kylään, mutta että nähdään sitten jos kaveri haluaa nähdä jossain sopivassa paikassa muutoin. Ja tarkoitin tätä aidosti, koska ymmärrän hajusteherkkyydet, mutta tässä menee itselläni se raja. Jätän huuhteluaineet ja parfyymit laittamatta, mutta pyykkiaineet on mitä on.

Kaveri ei enää tähän viestiin vastannut mitään. Viikkoon ei ole mitään viestittänyt. Harmittaa tilanne, enkä tiedä pitäisikö jatkaa muilla aiheilla niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. 

Kommentit (130)

Vierailija
121/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hajusteyliherkät ovat samanlaisia ihmisiä. Sellaisia hiljaisia hissukoita tai jos kovaäänisiä niin ovat sellaisia tietynlaisia urpoja. Koulussa eivät olleet suosittuja, menivät kastiin Omituiset. Jotain aivokemiaa se on, että tietynlaisilla ihmisillä on hajusteyliherkkyyttä. Vai oletteko useinkin tavanneet likaisen raksaduunarin, joka ei kestä jotain tuoksuja? Sitähän minäkin.

"Tuoksuille herkistyneistä suurin osa on naisia. Herkistyminen lisääntyy iän myötä. Vahvasti tuoksuherkkiä on eniten 6069-vuotiaissa ja vähiten 1829-vuotiaissa. Useimmiten oireilu alkaa ennen 30 vuoden ikää. "

Niinpä niin.  Naisia. Vanhoja naisia. Karen- termi lienee tuttu kaikille ja kuvaa asiaa täydellisesti monen noista kohdalla. 

Vierailija
122/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hajuharkkä en siis kärsi astmasta, ei ole mitään kroonista tulehdusta joka vaikuttaisi liikuntaan ja muuten elämään. En tiedä, supistuuko minulla hajujen aiheuttaman psykologisen hätätulkinnan vuoksi jotain tiehyeitä, mutta luulen että kyseessä on ennemmin hapenpuutteen tunne, sillä ei minulla henki vingu tms. Vähän niin kuin ei krapulaankaan yleensä kuole, mutta kokemus on silti voimakas.

"Taustalla on ilmeisesti keskushermoston herkistyminen vaaralliseksi koetulle ympäristötekijälle."

"Tuoksuherkät eivät koetilanteissa erota eri tuoksuja kontrollihenkilöitä paremmin, mutta siinä missä tuoksuille reagoimattoman henkilön aistit tottuvat nopeasti voimakkaaseenkin tuoksuun, tuoksuherkän elimistössä ei tottumista tapahdu."

Myös tässä sanotaan, että täyttä välttämistä ei kannateta, ettei vaaran merkki vahvistu, mutta itselle muutama tunti pienessä tilassa olisi niin ikävää altistamista, että vierailu menisi pilalle. Siksi ehdotin aloittajalle kahvilaa tapaamispaikaksi.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00531

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neuvoni on että anna olla. Kaverisi ottaa sitten yhteyttä kun vauvakupla kohtaa realismin. Voi olla kuukauden päästä tai kuuden vuoden päästä. Pallo on hänellä.

On varmasti niitä hysteerikkoja jotka pelkää normaalin elämän vahingoittavan lasta. 

Tai sitten hän on edelläkävijä, joka on perehtynyt kemikaalien aiheuttamiin riskeihin ja ei halua vauvaansa altistaa niille. Toisilla käy vieraita päivittäin ja jos jokainen vieras viipyy vaikka 2-3 tuntia kerrallaan, niin viikoittainen kemikaalikoktail on aikamoinen altistus kehittyvälle, pienelle vauvalle. Ehkä hajusteeton elämä on periaate, niin ei tarvitse vängätä erikseen jokaisen kyläilijän kanssa, kun kaikille sanotaan että vierailun toivotaan olevan hajuton.

Nyt on jo ylihysteeristä. Silloin kun oma taaperoni oli vauva, niin hänellä oli aina omat vaatteet päällä ja suurimmaksi osaksi nukkui tai tissillä, jos vieraita kävi. Miten ne kemikaalit hyppää vauvaan siitä vaatteiden läpi, ellei vieras kylve hiestä ja kastele samalla vauvaa läpimäräksi niin, että olisi edes mahdollisuus kemikaalin ihokontaktille? Hajusta taas, ihan ulkoa tulevat ilmansaasteet ovat huomattavasti isompi ja vaarallisempi kuorma vastasyntyneen keuhkoille etenkin jos asuu missään ihmisten keskellä. Erämaakorpeen en usko, että vieraita olisi tulossa päivittäin. 

Eikä niitä vieraita tarvitse ottaa päivittäin vastaan. Hyvä on suojella sitä vastasyntynyttä ja antaa hänellekin rauha kotona oloon äidin ja isän kanssa ilman, että joka ikinen päivä ramppaa uusia ihmisiä käymässä ja tuomassa mahdollisia pöpöjä vastasyntyneelle. Paljon huolestuneempi minä niistä infektiotaudeista ja bakteereista olisin vastasyntyneen kanssa, jos porukkaa lappaa kotona kuin kaupassa konsanaan. Pienille vauvoille kaikki taudit ovat yleensä rajuja ja siinä mielessä turhia sairaalareissuja (jotka olisi vältettävissä sillä, ettei kotona ravaa joka päivä porukkaa) olisi syytä välttää. Ja onhan se pienelle aikamoinen stressikuorma, jos joka päivä lappaa vieraita katsomaan ja sylittelemään.

Vierailija
124/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sellaisia ihmisiä jotka haisevat niin vahvasti pyykiltä että minua ahdistaa. Sitä ei haisevat tietenkään itse tajua, mutta ahdistaa eri tavalla kuin vaikkapa hienhaju. Erään työkaverin kanssa en voi jutella kauaa tästä syystä koska haisee mertrien päähän. Eräs ystäväni taas oli kylässä, ja sohva haisi pitkään siitä kohti missä hän oli istunut. 

Olisi siten parempi tavata jossain isommassa tilassa kuten kahvilassa.

Ahdistaa.

Astma kannattaa tutkituttaa, siinä menee röörit tukkoon.

Mulla on ollut astma noin 10 vuotta, eikä mene mistään hajusteista röörit tukkoon. Kotona on myös 2 kissaa ja nukkamatot. Riittää, kun imuroi huolellis

Minulla puhkesi astma homealtistuksen takia. Samalla herkistyin tuoksuille joksikin aikaa ja esimerkiksi Sokkarin hajuvesiosaston läpi kulkeminen oli lievästi tuskallista. Aikaa myöten keho rauhoittui, jatkoin normaalia elämää enkä takertunut tuntemuksiin kiinni. Jos jossain alkoi ahdistaa henkeä, niin lähdin pois ja otin lääkettä. En tehnyt numeroa asiasta enkä alkanut vaatimaan muilta mitään. Liikun suht aktiivisesti ja astma meni hoitotasapainoon, oireilee nykyisin vain harvoin. En reagoi enää tuoksuihin enkä hajuihin, en edes homeelle saman tien (mitä aikaisemmin) mutta pidempään en suostu itseäni altistamaan tiloissa, joissa tiedän olevan hometta.

Astma oireilee enää lähinnä pahojen infektioiden aikana, pölystä (etenkin hiekkapöly) ja siitepölyistä. En tiedä mikä merkitys on sillä, ettei homealtistuksesta ja astmasta tullut osa identiteettiäni, vaan pyrin elämään täysin normaalisti. Päätäni hoidan muutoin psykoterapiassa traumataustan takia, en tiedä mikä vaikutus on silläkin että otan vastuun omasta henkisestä hyvinvoinnistani ja pyrin hoitamaan päätäni ainaisen oireilemisen sijasta.

Vierailija
125/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kerrostalossa. Meillä on aika pienet kylpyhuoneet. Esim. lakanoita ei edes suositella kuivatettavaksi kylppärissä. Alakerrassa on kuivaushuone. Rappukäytävässä tietää, milloin joku naapuri on pessyt lakanapyykkiä, sillä pesu- ja huuhteluaineen lemu on kamala. Itse he ovat niin tottuneet niihin hajuihin, että eivät haista niitä. Mutta kun itse käytän hajusteettomia tuotteita, ottaa suorastaan hengen päälle, kun rapussa joku on vienyt pyykkejään kuivaushuoneeseen. Minä välttelen viimeiseen asti kuivaushuonetta. Kuivatan kesäaikaan lakanat telineellä parvekkeella ja talvikaudella sisällä. Pesukone on sen verran tehokas, että ei tule kosteushaittoja sisälläkään kuivauksessa. Enimmät pyykit kuivatan kyllä kylppärissä. Pihalla olisi kuivatustelinekin, mutta se on turhan lähellä katua, joten sinne en vie juuri koskaan mitään kuivamaan. No ehkä matot.

Ap:n kertomus tuttavastaan, joka tuntuu pelkäävän hajusteita, on vähän outo, varsinkin jos hänen hajusteallergiansa on herännyt vasta lapsen saatuaan. Ymmärrän kyllä, että voimakkaat parfyymit jätetään, kun mennään vauvaa katsomaan. Omat vaatteet voi tuulettaa ennen vierailua. Eikä ole välttämättä otettava sellaisia vaatteita ylleen, jotka ovat juuri tulleet pyykistä.

Vierailija
126/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis että Sää käyt ostamassa hajutonta ja sit peset ne vierailuvaatteet uudestaan? Vaihda kaveria, kyllä maailmassa vieläkin on täysjärkisiä.

Ilmeisesti joku tämmöinen ajatus. Ja niin kai se täytyy vaihtaa, jos näitä alkaa tulla enemmänkin. Katsotaan nyt.

Mää ostan halvinta pesuainetta, huuhteluaineeseen ei ole varaa. Se on mukava että jollain on niin paljon rahaa että pystyy valitsemaan pesuaineen. Siinä tilanteessa pitäisi muistaa että kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.

Voi luoja. Mä en osta halvinta koska tarvitsen hajuttoman pesuaineen jota mun iho kestää. Ei todellakaan ole mulla paljon rahaa vaan tarkkaan saan laskea, että rahat riittää ruokaan. En halua kärsiä hengenahdistuksesta, silmien kirvelystä, kutiavasta ihosta ja ihottumasta. 

Vierailija
127/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse hajusteherkkä ja kärsin vaikeasta migreenistä. Yleensä kuitenkin saan lääkkeillä kohtaukset kuriin, enkä vaadi esim vierailta hajusteettomuutta.

Pari erikoistapausta kylläkin on, missä hajusta on liikaa ja joudun pyytämään niistä pidättäytymistä.

Hyvän ystäväni kampaamosta ostettu hiuksiin jätettävä hoitoaine. En muista merkkiä, mutta se haju on niin järkyttävä, ja korostuu märissä hiuksissa, että lääke ei itselläni auta ja joudun yleensä oksentamaan useamman kerran jos joudun hajulle altistumaan. Ratkaisuna on sopia etukäteen, että jos meillä on saunailtaa tms tiedossa, hän jättää sillä kertaa kyseisen aineen laittamatta.

Toinen asia on ns halvat vanilian, kookoksen tms imelät tuoksukynttilät isoissa määrin. Jos tiedän jonkun ystäväni käyttävän näitä paljon, kysyn etukäteen voiko niitä olla vähemmän/jotain muuta kun tulen kylään. Aina on onnistunut. Jännä että esim mitkään sitrustuoksut eivät aiheuta migreeniä, mutta usein todella makeat ja mausteiset aiheuttavat.

Kolmas erikoistilanne on kaukaisempi sukulainen. Hän pesee selvästi vaatteensa liian matalssa lämmössä/liian vanhassa koneessa/liian täysiä koneellisia /liian hidas kuivuminen, jolloin vaatteet eivät puhdistu ja ne haisevat. Tätä hän sitten kompensoi järkyttävän hajuisilla aineilla liikaa käytettynä, ja vielä pulveria tietenkin, mikä ei pääse kokonaan sulamaan. Halatessa hänen vaatteensa tuntuvat korpuilta niihin kuivuneen pesuaineen takia. Sohvaamme jäi viime talvena niin järkyttävä pesuaineen haju, että sohvatyynyt oli pakko heittää hankeen pariksi päiväksi. Onneksi oli kunnon pakkaset, lumipesin, hakkasin ja imuroin tyynyjä useamman kerran että sain hajun pois. Ratkaisuna emme kutsu häntä enää meille ja mietimme vakavasti otammeko kutsua vastaan hänelle. 

Vierailija
128/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä ole joku sairas trollaus taas. Älkää lähtekö mukaan trollia viihdyttämään.

Ei varmasti ole trollaus, yhenlaisia trolleja on kaikki hajusteiden käyttäjät!  eri

Vierailija
129/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin todellakin katsonut sellaiset vaattee päälleni, joissa ei ole hajusteiden jäämiä! yok!

Vierailija
130/130 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tämä ole joku sairas trollaus taas. Älkää lähtekö mukaan trollia viihdyttämään.

Ei varmasti ole trollaus, yhenlaisia trolleja on kaikki hajusteiden käyttäjät!  eri

Hajusteista vikisijät taas ovat mielisairaita.