80-luvun lapset, mitä teitte viikonloppuisin?
Kommentit (46)
Ulkoilin ja seikkailin kavereiden kanssa. Säällä kuin säällä. Välillä pelasin C64 jos isoveli antoi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Puppa pippalot ou jee! 🥳👴🏻🔥💗🧡💓
Puppa oli 1980-luvulla vielä nuorehko mies ja tiiviisti työelämässä mukana. Ei paljoa ehtinyt pippaloita pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelattiin Commander kuusnelosella ja Amigalla
Se on Commodore. Onko se niin helvetin ylivoimainen sana kirjoitettavaksi ja lausuttavaksi? Vajaaälyiset antavat itsestään vielä vajukimman kuvan kun sanovat kommandoori ta ties mikä komppi kuusneljä.
Mahdat olla miellyttävää seuraa.
Hiljaa piti olla, kun isä oli sammunut sohvalle. Kavereitakaan ei voinut pyytää kylään. Välillä sentään katsottiin telkkarista mäkiviikkoa tai Karpoa.
Sanottiin joskus että "mulla on tylsää ää" tai kysyttiin äidiltä mitä mä teen. No ei vaan. Kirjat, hauskat tehtäväkirjat, piirtäminen, läksyt, tv, ulos kävelylle, pyörä, leikkiminen, mielikuvitus, pelit, jumppa kotona, juokseminen eli leikki ja mielikuvitus, uimahalli (ehkä viikolla enemmän), joskus oli joku kaveri (harvoin), vanhemmilla kävi vieraita olohuoneessa - onneksi kukaan ei kurkannut huoneeseeni vaan menin itse olohuoneeseen. Oli kyläilykulttuuria ja synttäreitä vietettiin, pääsiäistä yms. Osa soitteli puhelimella hetken aikaa tai kirjeenvaihto. Kioskilta sai namia tai jotain. Radiota kuunneltiin joskus vähän ja se oli erilainen sisältö, en kuuntele nykyään, kaupassa tulee väkisin. Kotona oli lapsilla triangeli ja jotain soitinta (joskus), laulua joka oli koulusta opittua. Sauna ja suihku. Luontoa oli kaupungissa vähän enemmän, niittyä ja sellaista.
Aamusta iltaan ulkona, kavereita paljon, pelattiin pesistä lähipellolla, käytiin uimassa, samoilhiin metsässä, milloin kenenkin kotona hoidettiin koiria, kissoja, kaneja, norkoiltiin läheisellä hevostallilla, pyöräiltiin paljon, hypättiin ruutua, hyppynarua ja twistiä, rakennettiin majoja, yövyttiin teltassa talvella lumimajoa, hiihdettiin ja laskettiin pulkkamäkeä ja luisteltiin paljon. Oi niitä aikoja! Olen syntynyt -73, joten 80-luvulla olin koululainen.
Tietenkin pelasin commodorilla pelejä ja söin irtokarkkeja. Sauna aina lauantaisin. Kaupat eivät olleet auki kuten nyt. Taisivat mennä lauantaisin kiinni klo 16-17 ja sunnuntaina ei auki ollenkaan. Elämä oli muutenkin tuolloin paljon parempaa. Lapset saivat olla lapsina pitkään. Nuoret olivat mieleltään ja kropaltaan terveitä, samoin arvot, toisin kuin nyt.
Olin kavereiden kanssa enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelattiin Commander kuusnelosella ja Amigalla
Se on Commodore. Onko se niin helvetin ylivoimainen sana kirjoitettavaksi ja lausuttavaksi? Vajaaälyiset antavat itsestään vielä vajukimman kuvan kun sanovat kommandoori ta ties mikä komppi kuusneljä.
Vieläkin kirpaisee kun et saanut omaa kuusnepaa silloin?
Kyllä meillä oli Commodore 64. Mitään kommandooria tai komppia tai kuusnepaa ei kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli Puppa pippalot ou jee! 🥳👴🏻🔥💗🧡💓
Puppa oli 1980-luvulla vielä nuorehko mies ja tiiviisti työelämässä mukana. Ei paljoa ehtinyt pippaloita pitää.
Homo pedari se oli jo silloin.
Pelattiin kuusnepalla ja/tai 8bittisellä nintendolla. Sit ku ei enää jaksettu pelata ni mentii pihalle leikkii tai läheiseen metikköön tekemään majoja. Majojen rakentamisesta tuli sanomista ja majat purettiin.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin pelasin commodorilla pelejä ja söin irtokarkkeja. Sauna aina lauantaisin. Kaupat eivät olleet auki kuten nyt. Taisivat mennä lauantaisin kiinni klo 16-17 ja sunnuntaina ei auki ollenkaan. Elämä oli muutenkin tuolloin paljon parempaa. Lapset saivat olla lapsina pitkään. Nuoret olivat mieleltään ja kropaltaan terveitä, samoin arvot, toisin kuin nyt.
Minä en kyllä ymmärrä miten elämä oli sen vuoksi parempaa kun kaupat oli rajoitetusti auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä ymmärrä miten elämä oli sen vuoksi parempaa kun kaupat oli rajoitetusti auki.
Olen eri, mutta sehän oli just ihanaa. Ei koko ajan pitänyt olla ostamassa jotain.
Minä olen taikinanaamainen läskimamma ja pelasin lapsena kommandoori amigolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta sehän oli just ihanaa. Ei koko ajan pitänyt olla ostamassa jotain.
Kuka sut pakottaa ostamaan yhtään mitään?
Olen syntynyt -80. Mitä tehtiin viikonloppisin? Ihan hirveän paljon tuli vietettyä aikaa ulkona. Yksin tai kavereiden kanssa erilaisia pihapelejä, pyöräiltiin, pienenpänä hiekkalaatikko oli kova juttu. Vähän varttuneenpana käytiin esim. lustelemassa, uimassa, joskus elokuvissa. Ja jos sää ei ollut kovinkaan hyvä, niin sitten oli kotona tai kaverilla ja siellä sitten tehtiin milloin mitäkin. Piilosta, hippaa, telkkarin katselua, läksyjen tekemistä. Autettiin myös kotitöissä mukisematta.
Oltiin paljon ulkona. Pyöräiltiin, käytiin uimassa maauimalassa ja rannalla. Leikittiin kirkonrottaa, tervapataa, kymmentä tikkua laudalla ja muita pihaleikkejä, joita en edes muista. Talvella hiihdettiin, oltiin pulkkamäessä ja tehtiin lumilinnoja. Pyörittiin lähimetsissä ja leikkipuistoissa, tai oltiin jonkun pihalla. Kavereiden kanssa useimmiten oltiin ulkona. Vanhemmat eivät kai halunneet lapsilaumaa koteihinsa.
Yksin kotona luin, piirsin, askartelin ja ompelin/virkkasin/neuloin barbeille vaatteita. Soitin pianoa ja lauloin.
Istuttiin kavereiden kanssa mattotelineellä, räittiin ja katseltiin ohiajavia autoja.
Leikittiin ulkona paljon, leikittiin sisällä leluillla, piirrettiin, askarreltiin, katsottiin telkkaria silloin kun sieltä jotain tuli. Kesällä oltiin mökillä, uitiin, saunottiin, leikittiin ulkona, käytiin poimimassa marjoja. Kuunneltiin myös musiikkia kaseteilta ja vinyyleiltä. Sony Walkman oli ihan paras, kun halusi kuunnella kasetteja kävellessä tms. Elämä oli kyllä kivaa silloin ennen somea ja nykypäivän teknologiaa. Tehtiin myös pyöräretkiä ja ulkoilutettiin koiraa.
Luin kun olin lukutoukka.