Säälivätkö lääkärit ja sosiaalityöntekijät asiakkaitaan?
Kommentit (89)
Jos vastaanottotyötä tekevien asiantuntijoiden resurssit olisi mitoitettu nykyistä paremmin, näyttäytyisi empaattinen ja asiakkaidensa/potilaidensa hyvinvoinnista aidosti kiinnostunut sossu tai lääkäri tehokkaimpana työssään. Sossuilla erityisesti monet asiakkaat ovat syrjäytyneitä ja muuten huono-osaisia, jolloin vuorovaikutustilanteiden luonne saattaa vaikuttaa merkittävästikin asiakkaan elämään.
Eihän sossutyössä asiakkaiden/potilaiden ongelmat tule välttämättä kunnolla ilmikään, jos asiantuntijan ja asiakkaan välille ei muodostu ensin luottamuksellista suhdetta. Ja hakeutuuko moni asiakas jatkossa tarvitsemiinsa palveluihin, jos he kokevat saavansa osakseen epäinhimillistä kohtelua. Se taas voi johtaa myöhemmin entistä suurempaan palveluiden tarpeeseen eli tulla yhteiskunnalle lopulta kalliimmaksi.
Alimitoitettujen resurssien ja aikataulujen puitteissa saattaa tehokkaimmin pärjätä empatiakyvytön tai asiakkaiden/potilaiden hyvinvoinnin suhteen välinpitämätön työntekijä. Siis sellainen joka näkee heidät persoonattomana karjana tai numeroina ja haluaa hoitaa käsillä olevan "ongelman" mahdollisimman pian pois päiväjärjestyksestä. Tällaista lähestymistapaa ei kuitenkaan voi pitää asiakkaiden/potilaiden etuna, koska ihmisiin ei tulisi suhtautua ongelmina tai koneina, eikä ihmiskohtaloihin numeroina, ei varsinkaan näin sensitiivisissä ammateissa. Tällainen työskentelytyyli voikin osoittautua tehokkaaksi vain näennäisesti, mitä asiakkaisiin tulee.
Ylenpalttista tunteellisuutta ei kannattaisi kuitenkaan sotkea tähän keskusteluun, koska sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä ihmisen empatiakyvyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pariki lekuria ollut itkun partaalla mun syövän takia. Se on ärsyttävää.
Oikeastiko. Kivikasvoja useimmat.
Kyllä! Mutta onneksi useimmat pysyvät neutraaleina.
Mullakin on terapeutti itkenyt pari kertaa.
Valitsisin mieluummin lääkärin joka hoitaa työnsä eikä sääli.
Eipä niitä asiakkaitten asioita ylleensä sen enempää mieti. Useimmat ovat asiakkaina, koska ovat ihan omilla toimillaan sössineet asiansa, Harvalle on ilman syytä tapahtunut mitään ikävää. Välillä pyrkii naurattamaan, sen verran älyttömiä tempauksia tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Valitsisin mieluummin lääkärin joka hoitaa työnsä eikä sääli.
Sama. Olen herkästi panikoituva joten ei liikaa tunneilmaisua lääkäriltä tai hoitajalta! Ihan perusasiallisuus ja jämptiys riittää.
Vierailija kirjoitti:
Sote-aloilla ei pysty työskentelemään, jos alkaa miettiä liikaa asiakkaitaan tai pistämään itseään tai tunteitaan peliin. Joten ei, sääliä eikä empatiaa tuskin tulee.
Elämässä ei aina saa kaikkea mitä itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-aloilla ei pysty työskentelemään, jos alkaa miettiä liikaa asiakkaitaan tai pistämään itseään tai tunteitaan peliin. Joten ei, sääliä eikä empatiaa tuskin tulee.
Elämässä ei aina saa kaikkea mitä itse haluaa.
Uraansa voi kuitenkin ihan itse johtaa.
dfhhvhjvvkkbbjkklbjkkbbknnbnnbjkbjkbbnnmbbnnkjhhgghkhgfjjgggjkhghkjhvjbbjnkkgjkllkkk